• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
سينما و تلویزیون (بازدید: 423)
پنج شنبه 7/11/1389 - 14:42 -0 تشکر 277736
چه شد که تئاتر ما به اینجا رسید؟

سیدكمال الدین حسینی

این روزها تئاتر ایران به خاطر اجرای نمایشی هتاك و ضداخلاقی ملتهب شده است. البته مشكل تئاتر ما فقط به این نمایش محدود نمی شود. اما هرگاه كه نمایش هایی چون «هداگابلر» روی صحنه می رود، وضعیت مبتلا به تئاتر بیشتر به چشم می آید. اما چه شد كه تئاتر ما به اینجا رسید؟

 تقریباً از اوائل دهه 80 و دوران مدیریت دولت اصلاحات این التهابات اوج گرفت.

در آن زمان ، عده ای البته به برنامه ریزی های قبلی و فراهم ساختن زمینه های مناسب برای خویش و گروهشان از این جو به نفع خود استفاده كرده و با شعارهای آنچنانی و گاهی با ظاهر مذهبی سكان این كشتی در حال به گل نشستن را به دست گرفتند. آنها در همان ابتدا به اصطلاح مهره چینی های خود را انجام دادند. بدلیل عدم تجربه مدیریتی و نداشتن حتی تفكر حرفه ای تئاتر، معدود افراد باتجربه ای را كه در طی سالها حسن نیتشان ثابت شده بود و با مدیریت خام دستانه اینان مخالف بودند برداشته و پست های مدیریتی گوناگون از بالا به پایین حتی تا رده كارگران را نیز تغییر دادند.

این وضعیت البته برخلاف شعارهایی بود كه مدیران معاونت هنری و مركزی هنرهای نمایشی سر می دادند. به این ترتیب تئاتر در دستان چند نفر خاص محدود شد و به سویی رفت كه این كشتی به گل نشست. آنها عده ای را هم در روزنامه ها و نشریات زنجیره ای به كار گرفتند تا در موقع لازم از آنان حمایت كنند. الا منتقدین دو روزنامه اصولگرا كه هماره صادقانه و بدون هیچ گونه چشم داشتی به نگارش حقایق می پرداختند. شرایط به گونه ای شد كه هیئت های بازبینی و بازخوانی، شورای نظارت، داوری ها، جشنواره ها، سفرهای خارجی، اجراهای جشنواره فجر و اجراهای تالارهای تهران در انحصار همان عده قرار گرفت. می توانید جدول جشنواره فجر و اجراهای عمومی در چند سال گذشته را با هم مقایسه كنید، آنگاه متوجه این موضوع خواهید شد.

در این مدت وضع تئاتر شهرستان به حد اسفبار رسید. مدیران تنها بیلان های غیرواقعی ارائه می دادند و تند تند سفرهای خارجی می رفتند. در واقع بودجه تئاتر چند برابر شده بود اما وضع تئاتر ی ها و به خصوص تئاتر شهرستان هر روز بدتر و بدتر می شد. از سویی نمایش هایی تصویب و اجرا می شد كه كاملا برخلاف سیاست های نمایشی نظام بود. منتقدین متعهد و معتقد هماره می نوشتند و هر روز مغضوب تر واقع می شدند. اما كو گوش شنوا؟ مدیران كار خود را می كردند و به ریش این منتقدان كه به تعداد انگشتان یك دست هم نبودند می خندیدند. این منتقدان می گفتند باشد دیری نمی گذرد كه عواقب آن را خواهیم دید و آنگاه دیگر خیلی دیر است. چیزی كه در این میان مظلوم ماند، تئاتر بود و اهالی تئاتر و اهداف تئاتر و نمایش در نظام جمهوری اسلامی كه اصلا با این كارها در یك سو نبود.

در این میان پیدا شدند افراد به اصطلاح روشن فكری كه برای شان هیچ چیزی جز استفاده های مالی و پادویی برای جریانات سیاسی منحرف و ضدمردمی مهم نبود. مشكلات تئاتر روز به روز بیشتر شد و آنچه مهم نبود، تئاتر و خاستگاه ها و آرمان های آن از دیدگاه جمهوری اسلامی و براساس منافع ملی بود. در واقع آشفته بازاری بود و هست كه بیا و ببین! اوضاع به گونه ای پیش رفت كه همان چند نفر روز به روز سلطه خود را بر تئاتر كشور بیشتر كردند جالب این است كه این افراد انحصارگر و تمامیت خواه همیشه مظلوم نمایی می كنند و رفتارشان به گونه ای است كه گویی حقشان ضایع می شود! پلیدترین و ضدانسانی ترین اندیشه ها و رفتارها را روی صحنه می آورند - كه نمونه اخیرش هداگابلر بود- اما باز هم دم از نبود آزادی بیان و تنگنای سانسور و ممیزی می زنند! تا آنجا كه خیل نمایش های متظاهر به روشنفكری با رویكردهای اروتیك و ضدانقلابی رو به ازدیاد نهاد. صاحبان این آثار، به طوری ریاكارانه خود را روشنفكر، اپوزیسیون و معترض معرفی می كنند اما از بیشترین امكانات دولتی بهره مندند. سالی حداقل دو اجرا در بهترین تالارهای نمایشی می برند، به سفرهای خارجی می روند، بازبین و باخوان و داور هستند، از سوی مركز هنرهای نمایی ووك شاپ ها و كارگاه های گوناگون در تهران و شهرستان برگزار می كنند، جایزه هم كه می گیرند و... و همه این ها از بودجه بیت المال خرج شده است. اما اینها در عوض هماره آب به آسیاب دشمنان می ریختند، جزء جریان فتنه یا حامیان آن بودند، بعد از شكست فتنه هم با نمایش هایشان به این جریان دامن می زدند و به انحاء گوناگون در كارهایشان به آن اشاره می كردند. بعضی ها پا را هم فراتر گذاشته و به مقدسات، دین و مذهب توهین روا ساخته و سنت ها و آئین های مذهبی و حتی نماز را مورد تمسخر قرار می دادند و اینها همه متوجه شورای نظارت و افراد حاضر در آن است كه مجوز اجرای چنین نمایش هایی را صادر می كردند. نمایش هایی مانند «همسایه آقا»، «همه فرزندان خانم آغا» «اهل قبور» و... از حسین كیانی، «یك دقیقه سكوت» و... از محمد یعقوبی همین نمایش اخیرش «نوشتن در تاریكی» و نمایش های محمد رحمانیان كه به ظاهر نمایش های مذهبی است اما در باطن 180 درجه مخالف آن است مانند «روز حسین»، كه مسئولین محترم مركز در جریان آن هستند. این وضعیت با نمایش «هداگابلر» به اوج خودش رسید.

در این میان آنچه مغفول و مظلوم واقع شد دین و مذهب و آرمان های امام و رهبری و تئاتر كشورمان بود.

بی تردید شورای نظارت مركز هنرهای نمایشی، باید پاسخگوی وضعیت فعلی برخی تئاترهای كشور باشد. مطمئناً تئاتر امروز ایران، علیرغم ظرفیت های زیادی كه دارد، در شأن ملت و نظام جمهوری اسلامی نیست و باید فكر عاجلی برای درمان آن كرد.

رجانیوز

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

پنج شنبه 7/11/1389 - 17:11 - 0 تشکر 277764

سلام
پس مسئولین محترم تئاتر کشور کجا هستند؟

گاهي به آسمان خيالم عبور کن

شعر مرا نيم نگاهي مرور کن

دل مرده ام،قبول . . .!

تو اما مسيحا باش،

يک جمعه هم زيارت اهل قبور کن.

پنج شنبه 7/11/1389 - 17:57 - 0 تشکر 277777

با سلام
جایی نیستن دوست عزیز
مشغوله تلاش و همت هستن برای جلوگیری از اینطور مسائل :دی

موفق باشید.

هرگز اين چهار چيز را در زندگيت نشكن

.......................اعتماد ، قول ، رابطه و قلب ؛

.....................................يرا اينها وقتي مي شكنند صدا ندارند ، اما درد بسياري دارند ...

...چارلز ديكنز ...
يکشنبه 10/11/1389 - 10:16 - 0 تشکر 278163

ارتباط کارگردان نمایش غیر اخلاقی "هداگابلر" با اپوزوسیون خارج نشین

"پیام فضلی نژاد" درباره پشت صحنه پیچیده‌ترین پروژه‌های فرهنگی غرب در ایران گفت: همواره مافیای هنری سفارت فرانسه حضوری فعال داشته است و چندی پیش در جلسه "كمیسیون آینده‌نگری تحولات علمی و فرهنگی " در شورای عالی انقلاب فرهنگی به این بحث اشاراتی داشتم كه پژوهش پیرامون این موضوع با استقبال جناب آقای دكتر مخبر دزفولی، دبیر شورا، قرار گرفت. 

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر جهان،فضلی نژاد ادامه داد:جالب است كه می‌توان گفت همین مافیای هنری در سال ۱۳۷۷ كارگردان ایرانی‌تبار تئاتر "هدا گابلر " را شكار كرد و هنگامی كه وحید رهبانی نمایش "در انتظار گودو " اثر "بكت " را با حمایت دولت اصلاحات به روی صحنه برد، سفیر وقت فرانسه در ایران شخصاً از او و اعضای گروهش برای اجرای آن در جشنواره "نانتز " دعوت كرد و از آن هنگام ارتباطات این كارگردان با گروهك‌های اپوزیسیون در اروپا گسترش یافت تا سرانجام با یكی از مقامات "خانه آزادی آمریكا " پیوند خورد كه این مقام اطلاعاتی، واسطه ارتباط هنرمندان با سازمان اطلاعات مركزی آمریكا (CIA) است و حالا می‌بینیم همین كارگردان ایرانی‌تبار مقیم كانادا اثری از یك نویسنده مقبول سیستم اطلاعاتی لیبرال سرمایه‌داری را روی صحنه تئاتر شهر تهران می‌برد. 


فضلی‌نژاد پیرامون شیوه برخورد با چنین رویدادهایی عنوان كرد: اولاً سابقه این كارگردان روز ۲۵ دی ۱۳۸۹ در مقاله‌ای در روزنامه كیهان به تفصیل آمده است. سوال نخست این است چگونه كسی كه در خارج از ایران، آثار یك ضدانقلاب فراری مانند "غلامحسین ساعدی " را روی صحنه برده و در جریان فتنه پس از انتخابات هم‌پیمان با مبتذل‌ترین طیف اپوزیسیون مثل محسن مخملباف و اسماعیل خویی، علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی بیانیه صادر كرده، اصلاً چرا مجوز كار گرفته است؟! و چرا پس از ورود به ایران به سبب اقدامات ضدایرانی‌اش مورد پیگرد قضایی قرار نگرفته است؟! 


نویسنده روزنامه "كیهان " گفت: سوال دوم این است كه چه كسی مجوز صدور این تئاتر را صادر كرده است؟! طبعاً مستفاد از نص صریح قانون مجازات اسلامی نه تنها عوامل تهیه و اجرای تئاتر هدا گابلر دارای مسئولیت كیفری هستند، بلكه مسئولانی كه اقدام به صدور مجوز برای آن نمودند نیز باید مشمول پیگرد كیفری باشند كه حتماً دادستان محترم عمومی و انقلاب تهران كه با اقدامی به موقع و شایسته تقدیر دستور توقیف این نمایش را صادر كردند، به این امور توجه ویژه دارند. 


دارنده تندیس ویژه جنگ نرم جشنواره مطبوعات اظهار داشت: سوال سوم، تكرار مداوم این پدیده‌ها در دولتی است كه اصول‌گراست و در مشی انقلابی ریاست محترم جمهور تردید نمی‌كنیم و همینطور در اعتقادات دینی وزیر محترم ارشاد كه البته حمایت نابه‌جا و احتمالاً از سر عدم اطلاع ایشان از این تئاتر، تذكر شدید نمایندگان اصولگرای مجلس محترم را در پی داشته است. 

چندین رویداد فرهنگی از این دست، در حوزه هنرهای تجسمی، گالری‌های هنری، سینما و... رخ داده كه اعطاء نشان هنری به "بهروز غریب‌پور " یكی از آنان بود. در رایزنی‌های مفصلی كه دیروز با برخی نمایندگان مجلس داشتیم، حتی احتمال استیضاح ایشان را مطرح كردند، چون برخی سیاست‌های فرهنگی دولت كار را به جایی رسانده كه اكنون "فرج سركوهی " كه یك جاسوس فراری است، در "بی. بی. سی " از آن ابراز خوشحالی می‌كند یا "علی‌رضا نوری‌زاده " در مصاحبه با رادیو زمانه آن را مخالف سنت‌های دینی و آرمان‌های انقلاب اسلامی می‌داند. 

این خط مشی فرهنگی سبب می‌شود خدمات فراوان دولت اصول‌گرا و رییس‌جمهور انقلابی آن تحت‌الشعاع جدی قرار گیرد و نمی‌توان به بهانه شرایط ویژه به نقد رویكردهای لیبرالیستی نپرداخت، خصوصاً كه هر هفته با موضوعی در این حوزه‌ها رویاروی هستیم. 


فضلی‌نژاد گفت: اگر سیاستی از جانب "كمیسیون فرهنگی دولت " به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد تحمیل می‌شود، ایشان به مجلس كه از طرف مردم و ما شهروندان وظیفه نظارتی دارد، توضیح دهند و مجلس هم طرح تحقیق و تفحص از "كمیسیون فرهنگی دولت " را پیگیری كند تا بدانیم چه می‌شود كه ناگهان همزمان با درخواست كاترین اشتون (رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا) برای آزادی "جعفر پناهی "، رییس كمیسیون فرهنگی دولت نیز قول مساعد برای آزادی وی را می‌دهد! 

چگونه است كه با شعار آزادی، برخی تصمیمات و اقدامات این كمیسیون در پازل بازی اطلاعاتی غرب از آب درمی‌آید؟! چه كسی است كه نداند دولت محترم واقعاً دغدغه خدمت‌رسانی به مردم را دارد، اما حوادث فرهنگی ذهن جامعه مسلمان ایران را چنان می‌آزارد كه تكلیفی به سكوت و اغماض دیده نمی‌شود.

جهان نیوز

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.