• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 2111)
سه شنبه 5/11/1389 - 23:27 -0 تشکر 277365
خلقت انسان از علق

بدون بررسی آیه‌ی قرآن و نظریه‌ی علمی می گوید: «قرآن كه خلقت انسان را از علق (خون لخته شده) می داند، با پزشكی نوین همخوانی ندارد و یكی از تناقض گویی های قرآن است».

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
سه شنبه 5/11/1389 - 23:27 - 0 تشکر 277366

مقدمه
‌یكی از اوصاف قرآن كریم عدم اختلاف و عدم تناقض در آیات است كه خود بدان تصریح كرده و فرموده است: اگر غیر خدا برای شما قرآن را تدوین می كرد، اختلاف زیادی در آن یافت می شد.[1]
همه‎ی آیات قرآن با هم مرتبط‎اند و بعضی از آن بعضی دیگر را تفسیر می كنند. هم‎چنین دارای عام و خاص، مطلق و مقید، حقیقت و مجاز است كه باید از هم جدا شوند و برای فهم آن از احادیث پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ و معصومین ـ علیهم السّلام ـ ( كه مفسر قرآن هستند) استفاده شود؛ و برای درك معانی قرآن یا باید متخصص بود و یا به اهل فن قرآن مراجعه كرد. در این میان برخی با ذكر مطالبی در باب آیات قرآن خواسته‎اند القا كنند كه بین آیات قرآن تناقض وجود دارد و لذا گزاره‎های قرآنی مشتمل بر پارادوكس و تناقض است[2] نمونه‎ای از مطالب یاد شده را ذكر و مورد بررسی قرار می‎دهیم:
‌بدون بررسی آیه‌ی قرآن و نظریه‌ی علمی می گوید: «قرآن كه خلقت انسان را از علق (خون لخته شده) می داند، با پزشكی نوین همخوانی ندارد و یكی از تناقض گویی های قرآن است».
یكی از معجزات قرآن، اعجاز علمی آن است. هر چند قرآن كتابی علمی نیست، اما در راستای هدایت بشر به سوی توحید و بیان قدرت خداوند،‌بعضی از مسائل علمی را مطرح نموده است.
یكی از مسائل علمی مطرح شده در قرآن، مراحل خلقت انسان است كه با تحقیقات به عمل آمده، تمامی آن مراحل با علم پزشكی و رویان‌شناسی هم‌خوانی دارد.
خداوند در آیات مختلف از قرآن كریم، به مراحل خلقت انسان اشاره كرده است. یكی از این مراحل «علق» است. واژه‌ی «علق» شش بار[3] و در پنج آیه به صورت های مختلف به كار رفته است و همچنین سوره‌ای با نام «علق» نازل شده است: (اقرأ باسم ربّكَ‌الَّذی خلقَ خلقَ الانسانَ مِن عَلَقٍ)؛ بخوان به نام پروردگارت كه آفرید، انسان را از علق آفرید».
واژه‌ی «علق» ‌جمع «علقَه» در اصل به معنای «چیزی كه به چیز بالاتر آویزان شود» آمده است و در معانی خون بسته، ‌زالو، خون منعقد كه در اثر رطوبت به هر چیز می چسبد، كرم سیاه كه به اعضای آدمی می چسبد و خون را می مكد و... استعمال می شود.[4] پس می توان گفت ‌در مواردی كه علق استعمال شده، یكی چسبندگی و دیگری آویزان بودن لحاظ شده است.
پس از پیوستن نطفه مرد به تخمك زن، تكثیر سلولی آغاز می شود و به صورت یك توده سلولی در می آید كه به شكل توت است (به آن مارولا Marula گویند) و در رحم لانه‌گزینی می كند، یعنی ‌سلول های تغذیه كننده به درون لایه‌ی مخاطی رحم نفوذ كرده و به آن معلّق (آویزان نه كاملاً چسبیده به رحم) می شوند، قرآن این مطلب را با تعبیر زیبای «علق» بیان كرده است.[5]
اگر واژه «علق» را به معنای خون بسته بپذیریم، می توانیم تناسب آن را با موارد استعمال این گونه بیان كنیم:
1. چسبنده بودن آن[6] (خون بسته ای كه برای مكیدن خون به بدن می چسبد).
2. آویزان شدن آن به جداره‌ی رحم.
3. شباهت نطفه به زالو. زالو هر بار می تواند به اندازه یك فنجان، خون انسان یا حیوانی را بمكد. نطفه در رحم، زالووار به رحم می چسبد و از خون تغذیه می كند؛[7] هم‌چنین در وجه تشبیه به زالو گفته شده است كه در مرحله‌ی ایجاد جنین، مانند زالو ماده‌ای به نام «هپارین» از آن ترشح می شود، تا خون در موضع منعقد نشود و قابل تغذیه باشد.[8]
4. تغذیه از خون.[9]
در نتیجه می توان گفت:[10] با توجه به دیدگاه دانشمندان و مفسران و اهل لغت، «علق» به معنای «خون بسته» آویزان به رحم است؛ به ویژه آن‌كه این مرحله از خلقت انسان در علم جنین‌شناسی جدید، واسطه ای بین نطفه و مضغه (گوشت شدن) محسوب می شود؛ یعنی حدود 24 ساعت این خون بسته به جدار رحم آویزان است و از خون آن تغذیه می كند.
خداوند می توانست با بیان «الدم المنقبضه؛ خون بسته» مطلب را ذكر نماید، اما با آوردن واژه‌ی «علق» هم معنای خون بسته و هم معنای آویزان بودن را رسانده است كه با نظریات جدید پزشكی هم‌خوانی دارد.
می توان مسئله‌ی «علق» را یكی از شگفتی های علمی قرآن نامید كه بعد از 14 قرن كشف شده است.[11]

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
سه شنبه 5/11/1389 - 23:28 - 0 تشکر 277367

[1] . سوره نساء ، آیه 82.
[2] . سایت سكولاریسم در ایران، تاریخ 12/9/84.
[3] . سوره‌ی علق،‌ آیه‌ی 1 و 2، سوره‌ی ‌حج، آیه‌ی 5،‌ سوره‌ی مؤمنون،‌ آیه‌ی 14، سوره‌ی غافر، آیه‌ی 67، سوره‌ی ‌قیامت، آیه‌ی 38.
[4] . حسن مصطفوی، التحقیق فی كلمات قرآن كریم، ‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران،‌تهران، راغب اصفهانی، ‌مفردات، المكتبه الرضویه، تهران، ذیل ماده‌ی «علق». و ‌سید علی اكبر قرشی، قاموس قرآن، ‌دارالكتب الاسلامیه، ‌تهران، ذیل ماده «علق».
[5] . دكتر دیاب و قرقوز، طب در قرآن، ترجمه‌ی چراغی، تهران، انتشارات حفظی، ص 86.
[6] . تفسیر نمونه، ج 27،‌ص 156.
[7] . گودرز نجفی، مطالب شگفت انگیز قرآن، نشر سبحان، تهران، ص 99.
[8] . دكتر پاك نژاد، اولین پیامبر آخرین دانشگاه، ‌كتابفروشی اسلامی، تهران، ج 11، ص 110.
[9] . حضرت آیت الله معرفت بعد از پذیرفتن این نظریه كه علق خون بسته است می گوید: علقه در روز هفتم به جداره رحم می چسبد. (ر.ك: التمهید، ج 6، ص 82).
[10] . لازم به ذكر است كه احتمالات دیگری درباره‌ی «علق» داده شده است، از جمله، بعضی ها علق را به معنای نطفه‌ی مرد (اسپرماتوزئید) معنا كرده اند (گودرز نجفی، مطالب شگفت انگیز قرآن، ص 99)، بعضی دیگر به موجود صاحب علاقه كه اشاره به روح اجتماعی انسان است، معنا نموده اند و بعضی دیگر به گِل حضرت آدم ـ علیه السّلام ـ كه حالت چسبندگی دارد اشاره نموده اند. (ر. ك: دكتر رضایی اصفهانی، پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، ‌ص 487 ـ 481).
[11] . ر. ك: دكتر محمد علی رضایی اصفهانی، پژوهشی در اعجاز علمی قرآن، انتشارات مبین،‌رشت، ج 2،‌ص 487 ـ 481.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
پنج شنبه 7/11/1389 - 8:46 - 0 تشکر 277643

سلام

تعابیر جالبی بود...ممنون

حق یارتون

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

دوشنبه 18/11/1389 - 2:20 - 0 تشکر 280343

سلام مرسی از حضورت

کاش ما مسلمین سریعتر حرکت کنیم
تا بعد نیاییم بگوییم..
این در قرآن و روایات ما بود

آب در کوزه و ...

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
سه شنبه 10/3/1390 - 4:37 - 0 تشکر 325783

به نام خدا سلام توي تمدن اسلام يه بخش بزرگي به نام مکتب وجود داره که چهارتا زيرمجموعه داره برا خودش يکيش سياست ،يکي ديگش اقتصاد،يکي ديگش دانش و فناوري و آخريش هنر و ادبيات اين که تمدن غرب جلوتر از ماست واقعا ظلميه که خودمون داريم درحق خودمون ميکنيم . با تشکر از مبحثتون استفاده کرديم

http://rahpoyvesal.blogfa.com
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.