• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن سياسي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
سياسي (بازدید: 813)
چهارشنبه 29/10/1389 - 15:42 -0 تشکر 275801
چرا پا برهنگان ولی نعمت ما هستند؟

اشاره:

این یادداشت بخشی از سخنرانی طولانی حجت الاسلام قاسمیان است که در یک اردوی جهادی ایراد کرده‌اند.

این سخنرانی را می‌توانید در دو بخش (اول و دوم) مطالعه بفرمایید.

ولی نعمت یعنی مجرای نعمت برای ما

 

ببینید یک خیرات و برکاتى در بعضى از عبادات مشخص است. مثل اینکه شما بنشینید یک دعاى کمیل بخوانید و یک لیتر گریه کنید.
یک عباداتى هم هست که در کیسه آدم خیلى چیز مى ریزند ولى شما خیلى نمى فهمى. مثل احترام به والدین، احترام به والدین عبادتى است که شما فکر نمى کنید مانند خواندن دعاى کمیل است.
خیلى متوجه نمى شوید ولى کوچکترین کارى که بکنید خیلى به شما مى دهند.
حالا چه فرقى ما بین این دو است؟ نکته مهم این است که این عبادات جزو عبادات عجب آور نیست. چون به طور مستقیم آدم را هوا نمى گیرد. خدمت به محرومین، خدمت به این پابرهنه هایى که به قول حضرت امام که با کسى تعارف نداشتند، ولى نعمت هستند، من در جایى گفته ام ولى نعمت یعنى چه، خیلى حرف بزرگى است.
امام فقیه است، فقیه مفهوم ولى را مى فهمد که چه چیزى مى گوید. ببینید گاهى اوقات ما روى دنده تعارف مى افتیم و هرچه به دهنمان مى آید مى گوییم، ولى کسى در حد امام مى فهمد که چه چیزى مى گوید. ولى نعمت هستند یعنى اینکه خیلى از ارزاقى که به شما مى دهند از همین کانال مى دهند. به واسطه آنها مى دهند، این یعنى ولى نعمت. به واسطه آنها مى دهند به ما. یک سرى ضعفایى در جامعه هستند که این ضعفا اصلاً خود بودنشان نعمت است.

ببینید بحث تکوین و تشریعش خلط نشود که حالا ما باید کارى بکنیم که یک سرى ضعفا در جامعه ایجاد بکنیم چون موجب برکات و.. هستند، نه همیشه در جامعه ضعفایى هستند این امر را همیشه خداوند به صورت تکوینى چینش مى کند.


ما از نظر تشریعى وظیفه اى داریم ولى خداوند از نظر تکوینى کار خودش را مى کند.

الَّلهُ یَبسُُط الرِّزقَ لِمَن یَشاءُ وَ یَقدِر (سوره مبارکه رعد/آیه ۲۶)

این سنت خداست، بسط و قبض رزق را خدا مدیریت مى کند. بسط و قبض یعنى تکوین، همیشه یک چینشى در عالم وجود دارد.

 


خدمت به محرومین وسیله بین زمین و آسمان

 

برگردیم به بحث، خدا امر تکوینى خود را انجام مى دهد ولى ضعفا در جامعه ولى نعمت هستند. این یک منطق دیگر است. در جنگ بدر وقتى که وجود مبارک نبى مکرم اسلام غنایم را به مواسات تقسیم کردند، خوب آن ها سیصد و سیزده نفر بودند.
بعضى از آن ها جنگ آور و دلاور و فارس القوم بودند و بعضى هم پیرمرد، به هر حال همه آمده بودند، خوب دقت کنید؛ وقتى اموال به مواسات پخش شد سعد ابن ابى وقاص نزد پیامبر مى آید و مى گوید:
یا رسول الله أ تعطی فارس القوم الذی یحمیهم مثل ما تعطی الضّعیف (لما قسّم رسول الَّله(ص) غنائم بدر، قال سعد بن أبی وقّاص: یا رسول الَّله! أ تعطی فارس القوم الذی یحمیهم مثل ما تعطی الضّعیف؟ فقال النبی(ص): ثکلتک أمّک! و هل تنصرون إلا بضعفائکم؟ الحیاة با ترجمه احمد آرام/ ج ۲/ ص ۸۰)

به فارس القوم همان مقدارى مى دهى که به ضعیفان مى دهى؟ حالا جواب پیغمبر، ثکلتک أمّک! و هل تنصرون إلا بضعفائکم؟ مگر این نصرت الهى که نازل شد به خاطر کسى جز همین ضعفا بود؟ آن نصرت هاى پى درپى به خاطر همین ضعفا آمد.

آن نصرت هایى که آمد و غنایمى که نصیب تو شده، به خاطر آن ها بوده نه این که با تلاش تو چیزى نصیب آن ها شده باشد.


همین رزقى که رزق بچه است به دست تو مى دهند که تو به او بدهى، نه این که تو رزق بچه را مى دهى. این مطلب جزو معارف محکم دین ما است. یعنى بچه رزق خودش را مى گیرد.
منتهاى مراتب تقدیر خدا این است که رزق بچه را به دست بابا مى دهد تا از دست او به بچه داده شود.
یعنى بچه رزق خودش را دارد. حالا تحلیل مى کند و مى گوید تا بچه ما به دنیا آمد شانس آوردیم یک پروژه خوب به ما پیشنهاد دادند و.. نخیر آن رزق بچه بوده که به این طریق داده اند.

 

این ها ولى نعمت هستند. همین دل این هاست که وقتى به امیرالمؤمنین گفتند که فاصله زمین تا آسمان چه قدر است؟ حضرت به امام حسن نگاه کردند و ایشان که در ظاهر بچه خردسالى بودند اگر فاصله فیزیکى بین زمین و آسمان را مى گویى هر چه قدر فرمودند:

مَدُّ الْبَصَرِ وَ دَعْوَةُ الْمَظْلُوم (روی عن أبی جعفر علیه السّلام قال: بینا أمیر المؤمنین علیه السّلام فی الرحبة و الناس متراکمون فمن بین مستفت و من بین مستعد، إذ قام إلیه رجل فقال: السّلام علیک یا أمیر المؤمنین و رحمة الّله و برکاته… فقال الحسن(ع)و بین السماء و الأرض دعوة المظلوم و مدّ البصر تحریر المواعظ العددیه/ ص ۵۲۵-۵۲۶)

چشم کار مى کند و اگر فاصله معنوى میان زمین و آسمان را مى گویى دعاى مظلوم است. دعاى مظلوم دعایى است که فاصله زمین تا آسمان را پر مى کند. کم توفیقى با ما همراه نیست توفیق خدمت به محرومین.

 


انقلابی ها همین مستضعفین اند

 

و وقتى تاریخ قرآن و تاریخ انبیا را نگاه مى کنى نشان مى دهد که همین پابرهنه ها مدافعان اصلى انقلاب ها در طول تاریخ بوده اند.


از حضرت نوح(ع)بگیرید که به او مى گویند این ارذلون چه کسانى هستند که اطراف خودت جمع کردى؟ ما به تو ایمان بیاوریم یا اطاعت از ارذلون؟ معناى رذل در اینجا طبقه پست و پایین اجتماعى است.

از قضا همین ها بودند که به پیامبران ایمان مى آوردند.


شما همین تهران را نگاه بکنید، جسارت به دوستان نشود ولى وقتى قسمت بالاى شهر که تشریف مى برید مى بینید که اسامى کوچه ها و خیابان ها همه بوستان و گلستان و یاس و زنبق و… پایین که مى روى در هر کوچه اى مى بینى چندتا شهید داده اند.


بعضى ها مى گویند طرف از درد بى پولى رفته شهید شده، نمى فهمد که این حرف را مى زند، کسى از درد بى پولى جانش رو فدا مى کنه؟ او نمى فهمد که سنت تاریخ این بوده است.

آن اوائل گروهى از مشرکین به مدینه آمدند.
(فَقَالُوا یَا رَسُولَ الَّلهِ إِن جَلَستَ فِی صَدرِ المَجلِسِ وَ نَحَّیتَ عَنَّا هَؤُلَاءِ وَ رَوَائِحَ صُنَانِهِم وَ کَانَت عَلَیهِم جِبَابُ الصُّوفِ جَلَسنَا نَحنُ إِلَیکَ وَ أَخَذنَا عَنکَ فَمَا یَمنَعُنَا مِنَ الدُّخُولِ عَلَیکَ إِلَّا هَؤُلَاءِ فَلَمَّا نَزَلَتِ الآیَةُ قَامَ النَّبِیُّ یَلتَمِسُهُم فَأَصَابَهُم فِی مُؤَخَّرِ المَسجِدِ یَذکُرُونَ الَّلهَ فَقَالَ الحَمدُ لَِّلهِ الَّذِی لَم یُمِتنِی حَتَّى أَمَرَنِی أَن أَصبِرَ نَفسِی مَعَ رِجَالٍ مِن أُمَّتِی مَعَکُمُ الْمَحْیَا وَ مَعَکُمُ الْمَمَات الحیاة با ترجمه احمد آرام/ ج ۴/ ص ۵۰۶)
به پیغمبر گفتند که جلوى در مجلس نشین، برو بالاى مجلس بنشین تا ما هم که با تو کار داریم بیاییم بالاى مجلس. بعد گفتند این ها چه کسانى هستند که اطراف خودت جمع کردى. در روایت آمده که گفتند بوى گند زیربغل هاى اینها ما را آزار مى دهد. لااقل برو صدر مجلس بنشین که ما هم تو را مى خواهیم ببینیم بیاییم صدر مجلس بنشینیم، به هر حال ما نزد تو مى آییم ولى تو هم رعایت شأن ما را بکن.
اصحاب ناراحت شدند و رفتند در زاویه اى از مسجد نشستند.
آیه نازل شد

«وَ اصبِر نَفسَکَ مَعَ الَّذینَ یَدعُونَ رَبَّهُم بِالغَداةِ وَ العَشِیِّ یُریدُونَ وَجهَهُ وَ لا تَعدُ عَیناکَ عَنهُم تُریدُ زینَةَ الحَیاةِ الدُّنیا وَ لا تُطِع مَن أَغفَلنا قَلبَهُ عَن ذِکرِنا وَ اتَّبَعَ هَواهُ وَ کانَ أَمرُهُ فُرُطاً»( سوره مبارکه کهف/آیه ۲۸)
پیغمبر؛ البته وقتى مى گوید پیغمبر درحقیقت ما را هم خطاب قرار داده است، که اى پیامبر جان خودت را عادت بده که با همین ضعفا بگردى وَ اصبِر نَفسَکَ مَعَ الَّذینَ یَدعُونَ رَبَّهُم بِالغَداةِ وَ العَشِیِّ یُریدُونَ وَجهَهُ این کسانى که لِوَجهِ الله دور تو جمع شده اند بدون هیچ امیدى؛ واقعاً کسانى که قبل از فتح مکه دور پیامبر جمع شدند با چه امیدى جمع شده بودند، شما حساب بکنید به پیغمبر ایمان آوردن یعنى کتک خوردن؛ به پیغمبر ایمان آوردن یعنى شعب رفتن، به پیغمبر ایمان آوردن یعنى گداى مدینه شدن، به پیغمبر ایمان آوردن یعنى اگر جزو انصار باشى وسط خانه پرده بزنى تا مهاجرین بیایند در خانه شما زندگى کنند، همه این ها براى خدا،
در ادامه مى فرماید «وَ لا تَعدُ عَیناکَ عَنهُم تُریدُ زینَةَ الحَیاةِ الدُّنیا وَ لا تُطِع مَن أَغفَلنا قَلبَهُ عَن ذِکرِنا وَ اتَّبَعَ هَواهُ وَ کانَ أَمرُهُ فُرُطاً از این ها چشم برنگردانى طرف آدم هایى که به قول امیرالمؤمنین ته گلویشان از بس که سیر هستند ترش کرده است، نکند از آن ها چشم برگردانى به سوى این افراد، وَ لا تُطِع مَن أَغفَلنا کسانى که امرشان فُرُط است، پیامبر بلند : شدند رفتند کنار اصحاب نشستند و فرمودند: « مَعَکُمُ المَحیَا وَ مَعَکُمُ المَمَات » زندگى با شما، مردن با شما؛ با شما من زنده مى مانم و با شما مى میرم

 

پنج شنبه 30/10/1389 - 12:20 - 0 تشکر 276086

سلام

ممنون از شما...بخش اولش كه عالی بود..حقیقتش واسم سوال بود این جمله ی امام خمینی...اما من بخش دومش رو بیشتر دوست دارم...هم به دلم نشست...هم دلم خیلی گرفت....از اون دردا كه حالا حالا میمونه....

حق یارتون

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

پنج شنبه 30/10/1389 - 15:49 - 0 تشکر 276138

علیک سلام

هدف از این مطلب این بود که من نظرم اینکه علت خیلی از لغزش های سیاسی این دوره بخاطر فراموش کردن هدف هایی هست که امام روح ا... (ره) تبیین کردن.

یکیش هم همین هست.

سیاست مدار ها وقتی ولی نعمت ها رو گم می کنن دچار خودفریبی می شن و جلو اینه به خودشون مگن ...:

به به ببین ما کی هستیم ...

غافل می شن که روی شونه های چه مردمی بالا رفتن.

یکی از دلایلی که باعث مردود شدن بعضی خواص شد هم همین دورافتادگی از مردم مستضعف بود ...

ربط سیاسی این مطلب هم همین بود که می خواستم دیروز بنویسم ولی جمله سازیم جور در نمی امد.

یا حق

پنج شنبه 30/10/1389 - 15:52 - 0 تشکر 276141

سلام مجدد...ان شاءالله امتحاناتون رو با موفقیت داده باشید

این متنی كه میذارم واسه دوشنبه است....


به گزارش خبرآنلاین به نقل از مهر، محمود احمدی نژاد با بیان اینکه تا وقتی ارتباط بین دولت و مردم مستحکم باشد قدرتهای بزرگ نمی توانند کاری از پیش ببرند، گفت: ترجیح می دهم هزار ساعت با همین پابرهنه ها بنشینم اما یکساعت با مدعیان بی خاصیت نشست و برخاست نکنم.

خبرگزاری فارس نیز این جمله رئیس جمهور را اینگونه مخابره کرده است: «رئیس‌جمهور گفت: بنده حاضرم برای به ظاهر پایین‌ترین مردم جامعه خدمت کرده و در خانه‌شان کارگری کنم اما با افراد بریده از مردم و مدعی ملاقات نداشته باشم.»

به گزارش مهر، دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران بعدازظهر امروز در مراسم افتتاح رسمی سامانه الکترونیک ارتباط مردم و دولت اظهار داشت: بحث مردم از نگاه ما یک بحث مبنایی و اصولی است.

وی با طرح این سئوال که چرا مردم برای ما مهم هستند؟ ، گفت: مهم بودن مردم برای ما دلایل بسیار قوی و اساسی دارد اول اینکه انسان محترم است همه انسانها محترمند البته ممکن است عده قلیلی باشند که آنقدر در جهت انحطاط حرکت کنند که از دایره انسانیت خارج شوند اما اینکه اقلیت محض محض هستند یعنی ممکن است در ۷ میلیارد آدم کره زمین کمتر از هزار یا کمتر از صد نفر این گونه باشند.

احمدی نژاد با بیان اینکه خدا، انسان را آئینه معرفی و تجلی خود بر روی زمین قرار داده است چون ظرفیت خدایی دارد گفت: خدا انسانها را خلق کرده تا خدایی کنند و به مقام خلیفه الهی در زمین برسند.

وی رسیدن به مقام والای انسانی را تنها از راه خدمت به مردم میسر دانست و افزود: آن راه اصلی تنها و تنها خدمت به دیگران و تلاش برای اصلاح امور جامعه است و امکان ندارد انسان به قله های کمال برسد مگر اینکه از مسیر اصلاح جامعه عبور کند.

وی با تاکید بر اینکه کسی که می خواهد جلوه خدا بر روی زمین باشد، راهش خدمت به مردم است گفت: خدمت به مردم از هدایت و راهنمایی مردم تا برآوردن نیازهای جامعه است.

رئیس جمهور تصریح کرد: البته برخی از افراد هستند که آنقدر خود را از مردم دور می کنند تا از نیازهای مردم باخبر نباشند یا سوزشی از مشکلات مردم در دلشان بوجود نیاید که آنها از انسانیت به دور هستند.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه هر مفهوم متعالی و آسمانی یک نازله زمینی دارند ، گفت: به عنوان مثال کتاب هستی نازله اش قرآن است و نازله خداپرستی دوست داشتن مردم است.

وی تجلی خداپرستی را عشق به مردم دانست.

رئیس جمهوربا تاکید بر اینکه همه آرزو دارند که جامعه بشری به سعادت برسد، گفت: رسیدن جامعه بشری به سعادت محقق نخواهد شد مگر اینکه مردم بخواهند.

احمدی نژاد اضافه کرد: خدا راه رسیدن به خود را راه عجیب و قریب قرار نداده است بلکه می گوید دست یک نفر را بگیرید و گره از مشکل باز کنید تا به من برسید.

وی خطاب به حاضران در این جلسه گفت: خدا این توفیق را به شما داده است که به مردم خدمت کنید پس از این فرصت به نحو احسن استفاده کنید زیرا محال است بدون همراهی مردم به اهدافمان برسیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخناش به عملکرد مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری اشاره کرد و افزود: بخش ارتباطات مردمی و رسیدگی به شکایات مردم کارش خیلی سنگین اما شیرین است.

وی با تاکید بر اینکه این دولت دولت مردم است خطاب به حضار تصریح کرد: هرچه مردمی تر باشید موفق تر و متعالی تر خواهید بود.

احمدی نژاد با بیان اینکه تا وقتی ارتباط بین دولت و مردم مستحکم باشد قدرت های بزرگ نمی توانند کاری از پیش ببرند، اظهار داشت: اگر تمام شیاطین عالم هم جمع شوند و فتنه گری کنند راه به جایی نخواهند برد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ترجیح می دهم هزار ساعت با همین پا برهنه ها بنشینم اما یک ساعت با مدعیان بی خاصیت نشست و برخاست نکنم.

وی با انتقاد از قانون نویسی اومانیستی گفت: در این نوع از قانون فرض می کنند همه دزد هستند بعد قانون می نویسند.

احمدی نژاد در ادامه در بخش دیگری از سخنانش به پروژه ملی سامد اشاره کرد و خطاب به حضار گفت: الان وقت آن است که کیفیت، سطح خدمات و سرعت را بالا ببرید به طوری که اگر کسی در روستا و شهری دورافتاده مشکلی داشت بتواند با استفاده از این سامانه کمتر از یک ساعت پاسخ خود را بگیرد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بخش پیگیری و نظارت در مورد درخواست ها و انتقادات مردم بسیار باید مسلط به قوانین باشد و قوی عمل کند، افزود: باید طوری برنامه ها را طراحی کنید که درخواست های مردم از طریق این سامانه چند دقیقه به اتاق وزرا ، معاونین و خود بنده وصل شود تا آنها را بشنویم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که به روزی برسیم انسانی جز به خدای متعال نیازمند نباشد و آن روز نزدیک است.

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

پنج شنبه 30/10/1389 - 15:56 - 0 تشکر 276143

و اینكه، بله...موافقم....آدما وقتی خودشونو گم میكنن...نمیدونن كی بودن...چی باید باشن...اصلا به كی مدیون و نسبت یه كیا مسئولن اینجوری خرابكاری میكنن...من صحبتهای آقا رو اكثرا دنبال میكنم و میخونم و سعی بر عمل دارم...ولی در مورد امام خمینی قبلاها بیشتر خاطراتشون رو دوست داشتم...چند وقتیه از شما یاد گرفتم یه جور دیگه هم به صحبتاشون نگاه كنم...

به ما هم سر بزنید

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

يکشنبه 10/11/1389 - 11:16 - 0 تشکر 278174

لزوم مقابله با روحیه رفاه طلبی
ملت عزیز ما که مبارزان حقیقی و راستین ارزش‌های اسلامی هستند به‌خوبی دریافته‌اند که مبارزه با رفاه‌طلبی سازگار نیست و آن‌ها که تصور می‌کنند مبارزه در راه استقلال و آزادی مستضعفین و محرومان جهان با سرمایه‌داری و رفاه‌طلبی منافات ندارد با الفبای مبارزه بیگانه‌اند و آن‌هایی هم که تصور می‌کنند سرمایه‌داران و مرفهان بی‌درد با نصیحت و پند و اندرز متنبه می‌شوند وبه مبارزان راه آزادی پیوسته یا به آنان کمک می‌کنند... ما باید تمام تلاشمان را بنماییم تا به هر صورتی که ممکن است خط اصولی دفاع از مستضعفین را حفظ کنیم.
صحیفه نور، ج 20، ص 235

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.