• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 640)
سه شنبه 28/10/1389 - 5:49 -0 تشکر 275217
تبعیت از ولایت آری یا خیر؟

سلام

داشتم یه نظر سنجی در مورد مهم ترین عوامل دینداری رو می خواندم که نکته ای نظرم را به خودش جلب کرد با خودم گفتم شاید بد نباشه با هم در میون بذاریم.

در این نظر سنجی نماز 58 درصد تبعیت از ولایت 38 درصد و... و خمس هم 5 درصد رو به خودش اختصاص داده بود دو تا سوال می پرسم دوست دارم از نتیجه اش با خبرم کنید

برای چه نماز می خوانیم، اصلا مفهوم عبادت چیه؟

ولایت یعنی چی؟

آیا نماز را جز برای اطاعت از خداوند می خوانیم؟!!!

شاید خیلی ها تبعیت از ولایت رو همون پیروی از حضرت آقا فرض کردن و اون رو در درجه چندم قرار دادن اما بذار با هم سری به قرآن بزنیم

انما ولیكم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزكوة ....

ولی ما خدا، پیامبر و مومنانی هستند که توی این آیه توصیفشون کرده، و اما نکته مد نظر من:

ولایت متعق به خداست و ولایت موارد بالا در طول این ولایت قرار دارند و به خاطر همین هویت پیدا می کنند؛ در مباحث این چنینی ظرافت های خاصی وجود داره که از عهده من خارجه اما ان شاء الله در روزهای آینده به برخی اشتراکات و تقدم و تأخر ها در مسائل دینی مطالبی می نویسم فعلا همین رو می خواستم بگم که شاید بهتر باشه با افق دید باز تری به مسائل نگاه کنیم

دوستان این نوشته بسیار ناقصه با نظرات، انتقادات و پیشنهاد های خودتون اونو کامل کنید و بحث رو گسترش بدید و یادتون نره که بگید بالاخره تبعیت محض از ولایت آره یا نه؟

با تشکر

 

سه شنبه 28/10/1389 - 16:38 - 0 تشکر 275415

به نام خدا با سلام وخوش آمدگویی به شما در اولین مبحث خود روی موضوع خوبی کلید کرده اید بزرگوار اولین سوال بنده از حضرتعالی اینه این نظر سنجی تا چقده معتبر هست؟ اما در مورد سوالتون تبعیت از ولایت آری یا خیر؟ در صحیحه زراره از امام باقر (علیه السلام) روایت می كند كه فرمود: بُنی الاسلام علی خمسه أشیاء: علی الصلاه والزكاه و الحجّ و الصوم و الولایه. قال زراره: فقلت: و أیُّ شییء من ذلك أفضل؟ فقال: الولایه أفضل، لأنّها مفتاحهنّ، و الوالی هو الدلیل علیهنّ»[1] اسلام بر پنج پایه استوار است: نماز، زكات، حج، روزه و ولایت. زراره می پرسد: كدامیك برترند؟ امام (علیه السلام) می فرماید: ولایت، زیرا ولایت، كلید دیگر فرائض است. و والی (ولی امر مسلمین) رهبر و هدایت كننده به سوی پایه های شریعت است. 1-كافی شریف ج2 ص 18 باب دعائم الاسلام رقم5.

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

سه شنبه 28/10/1389 - 16:46 - 0 تشکر 275420

راهنمایی جهت دسترسی به منبع ولایت فقیه

http://www.andisheqom.com/Files/velayat.php

سخنرانی حضرت آیت الله مصباح-ضرورت ولایت فقیه

http://www.askdin.com/showthread.php?t=8212

صوتی اثبات ولایت فقیه

http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=17257&threadID=234593&forumID=461

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

سه شنبه 28/10/1389 - 21:12 - 0 تشکر 275532

سلام

پس با این نظرسنجی متوجه میشیم متاسفانه خیلی ها(مون) توی دین و پایه های اعتقادی ضعیفیم

حق یارتون

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

پنج شنبه 30/10/1389 - 0:3 - 0 تشکر 275872

سلام
امشب می خواستم حدیث امام باقر(ع) را براتون بنویسم که خوشبختانه valayat خیلی خوب به آن اشاره کرد،

در منطق اصطلاحی است که به آن می گن عموم خصوص مطلق، دایره ای را تصور کنید که در دل دایره دیگری قرار داشته باشد؛ خوب حالا اگر دایره بزرگتر رو حذف کنیم چه اتفاقی می افته؟ آیا تمام متعلاقش با خودش حذف میشه یا نه؟
اگربا توجه به حدیث، ولایت را دایره بزرگ و نماز را دایره کوچک، درست است که با حذف نماز در مسئله ولایت خدشه وارد می شود اما همچنان وجود دارد اما با حذف دایره بزرگ چطور؟

خوب دقت کنید به این نکته که از معصوم بیان شده: هل الدین الا الحب و البغض؛ آیا دین چیزی جز حب و بغض است

اگر کسی از روی حب ولایت را پذیرفت بعد از گسترش رابطه از ولی خود نیز تبعیت می کند و هر چه این رابطه نزدیک تر شود تبعیت نیز بیشتر اما اگر کسی نماز می خواند اما ولایت را قبول نداشت اگر در مورد نماز شبهه ای در ذهنش وارد شد چه اتفاقی می افتد اگر این شبه آنقدر قوی بود که منجر به تارک الصلاة شدن شد چطور؟ کدام عامل محرک او را به مسیر برمی گرداند، آیا این راز سخنان ائمه اطهار نیست که فرمودند دوستداران ما در بهشتند و دوستداران دوستداران ما نیز و همچنین بسیاری مطالب از این دست؟

از اینها که بگذریم البته موقتاً به ادامه این نظر سنجی هم بد نیست بپردازیم
1- مشخصه های دینداری چگونه تبیین می شوند؟
2- آیا کسی که دین از او سرچشمه گرفته این مشخصه ها را بیان می کند یا سلیقه های افراد؟
باز هم همان حدیث از امام باقر(ع) راهگشاست
درست است که موارد مطرح شده در نظر سنجی بسیار مهم هستند و در وصیت امام حسن عسگری(ع) به ما(از آنجا که وصیت هر امام خطاب به پیروان امام بعدی است، ما مخاطب خاص این وصیت هستیم و باید آن را بیش از پیش به کار بریم ) از علامت شیعه بیان شده اما خوب به این مثال توجه کنید:
شما وقتی وارد یک ساختمان می شوید اول از همه چه چیزی نظر شما را جلب می کند قطعا زیبایی آن مهم ترین عامل کشش و جاذبه آن است کاشی کاری و نقش های زیبا و... و پس از آن در مورد عایق بندی  و نحوه پی ریزی آن شاید سوالاتی بپرسیم و حال آنکه اگر آن پی ریزی محکم وجود نداشته باشد این زیبایی دوامی نخواهد داشت

از این رو در روایات همواره صفاتی بیان شده و گفته شده است که شیعیان ما با این صفات شناخته می شوند و حقاً نیز همین طور است اما چه عواملی سبب می شوند این صفات در شیعیان نهادینه شود؟ "همان 5 عامل که در حدیث امام باقر(ع) است" پس اگر ما واقعا به سخنان ائمه ایمان داشته باشیم و کلامشان را حجت بدانیم مهم ترین شاخصه های دینداری همان 5 تاست اما اینکه هر کدام از آنها چگونه این تاثیرات را می گذارد ان شاء الله در روز های آینده...
{در ضمن در پاسخ سوال valayat عزیز نظر سنجی ها می تواند عقاید مردم را آشکار کند و همین نظر سنجی ها می تواند ما را جهت برنامه ریزی دقیق تر راهنمایی کند)

پنج شنبه 30/10/1389 - 2:59 - 0 تشکر 275890

سلام

گفته بودم که مطالبی برای بیان اینکه پنج عامل مطرح شده در حدیث امام باقر(ع) چطور باعث میشه باقی ویژگی های شیعه پدیدار بشه رو براتون می نویسم قبل از اینکه این کارو بکنم خواستم بدونم نظر شما چیه؟ از کدو یکی شروع کنم نماز، زکات، حج، روزه یا ولایت؟

یا اینکه بی خیالش بشم اگه موافقید ادامه بدیم شما هم بیکار ننشینید و در این مورد بنویسید

باتشکر

شنبه 2/11/1389 - 15:30 - 0 تشکر 276494

سلام

میشه از همین نماز شروع كنین؟...خیلی ها نماز میخونن اما به باقی وظایفشون مثل رعایت اخلاق و... عمل نمیكنن...یا از جهت دیگه هم هستند كسای كه تاثیر مثبت نماز خوندن رو در زندگی میبینن...البته در مورد گروه اول هم فكر كنم همین نمازخوندن اونها رو از خیلی گناه ها بازمیداره...منتظر مطلبتون هستم

حق یارتون

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

سه شنبه 23/1/1390 - 8:38 - 0 تشکر 306622

سلام

ادامه نمیدید؟....فكر كنم شما هم یادتون رفته....

یاحق

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

سه شنبه 23/1/1390 - 15:21 - 0 تشکر 306707

با نام خدا و سلام
نماز یکی از پایه های اصلی دین ماست نمازیاد خداست و نماز بازدارنده از فحشا و زشتیهاست و نماز اولین سوال در عالم دیگه هست.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

سه شنبه 23/1/1390 - 17:50 - 0 تشکر 306792

سلام
اگه من هم یادم بره ماشاءالله شماها خوب حواستون هست
می خواستم همون موقع در مورد نماز بذارم که یه نفر یه تایپیک در موردش زد
یه مسئله دیگه هم اینه که مثلا یک ماه تمام نیومدم و دیگر مسائل
در هر حال از توجهتون بسیار سپاس گذارم
موفق باشید

دوشنبه 18/10/1391 - 14:31 - 0 تشکر 583149


سلام


قبلا حضور ذهن بهتری داشتم الان نیاز به مراجعه ام خیلی زیاد  شده، از تاخیر در مطلب عذر می خوام


نماز باعث دوری از فحشا می شود



جوانی از انصار نماز را با پیامبر(ص) بجا می آورد و با این وصف آلوده به گناهان زشتی نیز بود. این مطلب را به عرض پیامبر(ص) رساندند. حضرت فرمود:



«انّ الصلاةً تناهُ یوماً»


«نمازش او را روزی از این اعمال پاک می کند»



چنانچه در روایت بالا اشاره شد نماز انسان را از اعمال زشت باز می دارد و در قرآن و سنت عامل دوری انسان از فحشا و منکرات شمرده شده است. با این توصیف که نماز، تنها ذکر الهی باشد که این همه اثر داشته باشد جای این سوال است که: پس چرا بسیاری از افراد خصوصا جوانان با اینکه اهل نمازند چنین آثاری در ندگی شان مشهود نیست؟


اگر قرآن می فرماید:



«اِنّ الصلاةَ تنهی عن الفحشاء والمنکر»


«همانا نماز از فحشا و زشتی دور می کند»



پس چرا بسیاری از افراد نماز می خوانند ولی دامان آنان به گناهان و زشتی ها آلوده است؟


اگر آثار نماز، نورانیت قلب و طهارت باطن باشد چگونه قلب پاک و طاهر، آلودگی و پلیدی را پذیراست؟


در پاسخگویی به این سوال عالمان دینی و مفسران، اقوال متعددی را بیان داشته اند که مستدل ترین پاسخ به این اشکال سخن علامه طباطبایی است. ایشان ضمن رد اقوال مزبور چنین می فرمایند:


«آنچه از ظاهر آیات نماز بر می آید این است که اگر دستور داده اند به اینکه مردم نماز بخوانند برای این بوده که نماز آنان را از فسق و فجور باز می دارد و این تعلیل می فهماند که نماز عملی است عبادی که انجام آن صفتی در روح پدید می آورد که آن صفت به اصطلاح، پلیسی است غیبی و صاحبش را از فحشاء و زشتی دور می سازد و قلب و دلش از معاصی و منکرات پاک می گردد. پس اثر طبیعی نماز اجتناب از معاصی است به نحو اقتضاء نه علت تامه دوری باشد. یعنی این اثر در همه نمازگزاران وجود دارد اما به نحو اقتضاء نه به نحو علیت. پس اینکه گفته شد در بعضی افراد و مصادیق نماز این اثر مطرح است نه در همه ی نمازها صحیح نیست و یا اینکه گفته شود اثرش فقط در حال نماز است نیز قول درستی نیست بلکه اثرش دائمی و همیشگی است و همین طور اقوال دیگر با این استدلال طرح می گردند و رد می شوند پس نماز این اثر بازدارندگی را در زندگی نمازگزار به صورت مطلق ایجاد می کند یعنی هم این اثر کلی است و هم دائمی. اما در حد اقتضاء نه در حد علت تامه. وقتی اقتضائی شد موانع باید برطرف گردند تا اثر ظاهر گردد.»


پس تخلف آثار دوری و پاکی از رذایل اخلاقی در نماز، زمانی است که موانعی بر سر راه آن بوده باشد که آن موانع جلوی تاثیرش را سد کرده است.


بنا بر این هر گاه بر درخت نماز، بار و ثمری ننشست که نمازگزار از آن بهره گیرد بدون تردید موانعی در آن دخیل اند که نخست باید آن موانع را شناخت سپس در رفع آن باید کوشا بود.



آفات و موانع آثار نماز عبارت اند از:


۱- اکتفا به صورت و ظاهر نماز


۲- عدم اخلاص و حضور قلب


۳- استخفاف و سبک شمردن نماز


۴- عدم مداومت در نماز

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.