• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 2003)
يکشنبه 26/10/1389 - 8:10 -0 تشکر 274515
*ایا تابحال شیطان را دیده اید ؟؟اگر ندیدی حالا ببین *

به نام خدا

سلام

 

و اذ زین لهم الشیطان اعمالهم و قال لاغالب لکم الیوم من الناس ‍ و انی جار لکم فلما ترآئت الفئتان نکص علی عقیبه و قال انی بری ء منکم انی اری ما لاترون انی اخاف الله و الله شدید العقاب 48سوره انفال

 

و(یاد کن) هنگامی را که شیطان اعمال آنان را بر ایشان بیاراست و گفت: امروز هیچ کس از مردم بر شما پیروز نخواهد شد، و من پناه شما هستم پس هنگامی که دو گروه، یکدیگر را دیدند (شیطان) به عقب برگشت و گفت: من از شما بیزارم من چیزی را می بینم که شما نمی بینید، من از خدا بیمناکم و خدا سخت کیفر است.

 

آیا شیطان قابل دیدن است؟وچگونه اعمال ادمی را زینت میدهد وباعث فریب او میشود ؟

در ایه 27 سوره اعراف "انه یریکم هو وقبیله من حیث لاترونهم "

من وذریه ام شمارو میبینیم درحالیکه شما نمیبینید

ایا واقعا شیطان قابل رویت است؟

 

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 26/10/1389 - 9:38 - 0 تشکر 274547

سلام
فكر میكنم قابل روییت باشه اما نه برای همه
حضرت ابراهیم به طرف شیطان سنگ پرتاب كردند پس قابل روییت بوده

گاهي به آسمان خيالم عبور کن

شعر مرا نيم نگاهي مرور کن

دل مرده ام،قبول . . .!

تو اما مسيحا باش،

يک جمعه هم زيارت اهل قبور کن.

يکشنبه 26/10/1389 - 11:37 - 0 تشکر 274591

باید باچشم بصیرت نگاه کنیم حتماکه نباید جسم فیزیکی اورا دید نشانه های اورا ببینی یعنی اورا دیده ای

يکشنبه 26/10/1389 - 15:45 - 0 تشکر 274706

سلام

در مورد آراستن گناهان و زشتیها،اینكه با وسوسه كردن باعث جذاب آدم به سمت گناه میشه و نفس ادم رو كم كم به اون گناه عادت میده...اصولا آدما وقتی خلاف جهت اصلی حركت می كنن واسشون لذت بخشه...

حق یارتون

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

يکشنبه 26/10/1389 - 17:6 - 0 تشکر 274743

بسم الله
شیطان اسم عامیست که شامل موارد زیادی می گردد
برخی از این مواد قابل روئیت با بصر هم هستند و برای برخی دیگر بصیرت لازم است.
ممنون از سئوال

يکشنبه 26/10/1389 - 17:37 - 0 تشکر 274748

azar13 گفته است :
[quote=azar13;555839;274547]سلام
فكر میكنم قابل روییت باشه اما نه برای همه
حضرت ابراهیم به طرف شیطان سنگ پرتاب كردند پس قابل روییت بوده

به نام خدا

سلام

به داستان خوبی اشاره کردید واقعا باید دید منظور از دیدن چیست؟؟

امیدوارم درادامه مبحث به جواب برسیم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 26/10/1389 - 17:40 - 0 تشکر 274751

8815644719 گفته است :
[quote=8815644719;628774;274591]باید باچشم بصیرت نگاه کنیم حتماکه نباید جسم فیزیکی اورا دید نشانه های اورا ببینی یعنی اورا دیده ای

به نام خدا

سلام

نکته خوبی بیان کردید ....

منظور من اینه واقعا میشه دید یا نه ؟

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 26/10/1389 - 17:44 - 0 تشکر 274755

به نام خدا
سلام
در ذیل آیه «واذا زین لهم الشیطان اعمالهم و قال لاغالب لکم الیوم من الناس وانی جارکم»{1} به یادآور هنگامی را که شیطان اعمال مشرکان را در نظرشان جلوه دادو گفت هیچ کس از مردم بر شما پیروز نمی‏گردد و من همسایه و پناه‏دهنده شما هستم.، علما به بحث پرداخته‏اند. جمعی معتقدند شیطان به شکل انسان ظاهر نمی‏شود؛ بلکه انسانها را با وسوسه‏های باطنی به گناه می‏کشاند.{2}

جمع دیگری معتقدند که شیطان به شکل انسان در می‏آید و به روایاتی که ذیل آیه آمده است تمسک می‏کنند. در روایات آمده که قریش هنگامی که برای حرکت به سوی میدان بدر آماده شد، از حمله طایفه بنی کنایه بیمناک بود؛ زیرا قبلاً آنان با هم خصومت داشتند.

در این موقع ابلیس در چهره «سراقْ بن مالک» که از افراد سرشناس قبیله بنی کنایه بود به سراغ آنها آمد و به آنان اطمینان داد که با شما موافق و هماهنگم و کسی بر شما غالب نخواهد شد و در میدان بدر شرکت کرد؛ اما هنگامی که نزول ملائکه را مشاهده کرد عقب نشینی نمود و فرار کرد. لشکر کفر به دنبال ضربه‏های سختی که از مسلمانان خورده بود - با مشاهده کار ابلیس - پا به فرار گذاشتند و هنگامی که به مکه بازگشتند گفتند سراقْ بن مالک سبب فرار قریش شده است. این سخن به گوش سراقه رسید و او سوگند یاد کرد که من به هیچ وجه از این موضوع آگاهی ندارم؛ و هنگامی که نشانه‏های مختلف وضع او را در میدان بدر به او یادآوری کردند همه را انکار کرد و قسم خورد که قطعاً چنین چیزی نبوده و او از مکه حرکت نکرده است. به این ترتیب معلوم شد که آن شخص سراقْ بن مالک نبوده است.{3}

نظیر این داستان، قضیه هجرت پیامبر و آمدن پیرمردی به شکل مردم نجد در دارالندوْ بود و می‏گویند آن پیرمردی که گفت برای قتل پیامبر(ص) بهتر است چهل نفر از چهل قبیله باشند که قریش نتواند از همه قبایل انتقام بگیرد، شیطان بوده است. به هر حال، عده‏ای معتقدند که قبل از معراج پیامبر(ص) شیطان به هر شکلی ظاهر می‏شده است؛ اما پس از معراج پیامبر دیگر شیطان ظاهر نمی‏شود بلکه فقط با وسوسه‏گری، انسان‏ها را به سوی کارهای ناشایست سوق می‏دهد.

[1]. سوره انفال، آیه 48.
[2]0. تفسیر نمونه، ج 7، ص 202.
[3]. تفسیر نمونه، ج 7، ص 201.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 26/10/1389 - 17:44 - 0 تشکر 274756

dehkade2010 گفته است :
[quote=dehkade2010;591792;274706]سلام

در مورد آراستن گناهان و زشتیها،اینكه با وسوسه كردن باعث جذاب آدم به سمت گناه میشه و نفس ادم رو كم كم به اون گناه عادت میده...اصولا آدما وقتی خلاف جهت اصلی حركت می كنن واسشون لذت بخشه...

حق یارتون

به نام خدا

سلام

تشکر از شما




نقل
نمایش پست ها نوشته اصلی توسط : goolha
وچگونه اعمال ادمی را زینت میدهد وباعث فریب او میشود ؟

ابلیس سه موضوع را در نظر انسان زینت می‌دهد:


الف) اعمال زشت

«أفمن كان علی بینة من ربّه كمن زین له سوء عمله واتّبعوا أهواءهم». (سوره‌ی محمّد، آیه‌ی14)
آیا كسی كه با برهانی روشن پروردگار خود را یافته مثل كسی است كه اعمال زشتش به وسیله ابلیس در نظرش جلوه كرده و همواره هوای نفس خود را پیروی می‌كند؟
نبود ایمان و برهان روشن، باعث زمینه‌سازی برای دعوت‌ها و تلقینات ابلیس است، این فقدان، ابلیس را نیرومند ساخته و او می‌تواند اعمال زشت را زیبا جلوه دهد. چرا كه زشتی برای كسانی كه ایمان ندارند، روشن نمی‌گردد.


ب) خود پسندی و خودخواهی

«ولا یغرّنكم باللّه غرور؛ و فریب ندهد شما را فریبنده‌ای».
مقصود از فریبنده ابلیس است، همچنین امید بخشش در حالی كه به معصیت و‌گناه سرگرم می‌باشد.(1)
«غررت فلاناً» به این معنا است كه من رگ خواب او را یافتم و آنچه را می‌خواستم از او گرفتم، همچنین «غرة» به معنای غفلت در بیداری است، چنانچه «غرار» نیز به معنای غفلت می‌باشد. پس غرور به معنای هرچیزی است كه آدمی را فریب دهد و ابلیس خبیث‌ترین فریب دهندگان می‌باشد.


ج) امور باطل

«لاُزَینَنَّ لهم فی الأرض».(سوره‌ی حجر، آیه‌ی39) زینت می‌دهم برایشان در زمین «باطل را»(2) به تعبیر دیگر «یزین لهم الاباطیل؛ باطل را برایشان می‌آرایم».(3)
وسواس: وسوسه در لغت به معنای آهسته و پنهانی دعوت كردن به امری می‌باشد.(4)

وسوسه نیز دارای مراحلی است، چنانچه در سرگذشت ابلیس و آدم توسط آیات به روشنی بیان می‌گردد:

1) «قال یا آدم هل أدُلّك علی شجرة الخلد ومُلْكٍ لا یبلی». (سوره طه،آیه‌ی120) دعوت به جاودانگی و سلطنت.
2) «وقاسمهما أنّی لكما لمن النّاصحین».(سوره‌ی اعراف، آیه‌ی21) قسم‌های شدید و اكید به اینكه من خیر خواه شما هستم.
3) «فدلّهما بغرور». (سوره‌ی اعراف، آیه‌ی22) نزدیك كرد آن دو را به فریب.
تدلیه به معنای نزدیك كردن و رساندن است، همچنانكه «تدلی» نیز به معنای نزدیكی و رهایی از قیود است؛ امّا غرور به معنای اظهار خیر خواهی و نهان داشتن سوء قصدی كه در نهان دارد می‌باشد.(5)

پاورقی:
1. طبرسی، شیخ ابو‌علی الفضل بن الحسن، ترجمه و تفسیر مجمع البیان، ج19، ص200.
2. ترجمه و تفسیر المیزان، ج12، ص242.
3. فخر رازی، تفسیر كبیر، ج19، ص186.
4. ترجمه وتفسیر المیزان، ج8، ص40؛ تفسیر كبیر، ج14، ص45.
5. ترجمه و تفسیر المیزان، ج8، ص40

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 26/10/1389 - 17:45 - 0 تشکر 274757

به نام خدا
سلام

در کشف الاسرار اینچنین آمده است:«کسی وی را در زمین نبیند مگر به صورت پیری شکسته بر وی جامه‏یی کهنه برهیأت دزدان ترسان و لرزان»( 2)

امّا مرحوم علامه مجلسی معتقد است که شیاطین بر انسان ظاهر می‏شوند و حتّی به اشکال مختلف درمی‏آیند منتها این تغییر شکل به حسب لزوم مطابق مشیّت خداوند انجام می‏گیرد: «لا خلاف بین الامامیّه بل بین المسلمین فی انّ الجنّ و الشیاطین اجسام لطیفة یرون فی بعض الاعیان و لا یرون فی بعضها و لهم حرکات سریعة و قدرة علی اعمال قویة و یجرون فی اجساد بنی آدم مجری الدم و قد یشکّلهم اللّه بحسب المصالح باشکال مختلفة و صور متنوعة» (3) .

و این حدیث نبوی:«من رآنی فقد رآنی فانّ الشیطان لا یتشبّه بی»(4 ) .
و همچنین این خبر مستفاد از حدیث مزبور:«انّ الشیطان لا یتمکّن ان یتمثّل بصورة الانبیاء»( 5) مؤیّد ظاهر شدن شیاطین بر آدمیان است.

این نکته نیز قابل ذکر است که در بسیاری از داستانها که مبتنی بر احادیث است از ظاهر شدن ابلیس بر انبیا و ائمه و گفت و گوی آنان سخن رفته است.


ازثعلبه بن زید انصاری نیز نقل شده كه گفت : از جابر عبدالله انصاری شنیدم ، می گفت : ابلیس چهار بار به صورت چهار نفر مجسم شد.

اول به صورت سراقه بن جعشم :
در جنگ بدر به صورت سراقه در آمد و به كفار قریش گفت : امروز هیچ كس ‍ بر شما غالب نخواهند شد؛ زیرا شما با داشتن این همه نفرات و ساز و برگ جنگی ارتشی شكست ناپذیر هستید. وانگهی من نیز در كنار شما هستم و به وقتش چون یك همسایه وفادار و دل سوز از هیچ گونه حمایتی دریغ ندارم) .(6)

دوم به صورت منبه بن حجاج :
در روز عقبه به قیافه او در آمد و فریاد كرد: ای یاران ! محمد و كسانی كه از دین برگشتند كنار عقبه اند. آنها را دریابید. حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم به انصار فرمود: نترسید! چون صدای او به كسی نمی رسد. (7)

سوم به صورت پیرمردی از اهل نجد:
روزی كه كفار مكه در"دار الندوه " برای مشورت در مورد قتل پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم اجتماع كردند، شیطان به صورت پیرمرد نجدی وارد مجلس شد و دستورهای لازم را در این باره داد. خداوند او را آگاه كرد و فرمود: به یاد بیاور زمانی را كه مشركان مكه نقشه می كشیدند تو را یا به زندان اندازند یا به قتل رسانند و یا تبعید كنند، و چاره اندیشی می كردند، ولی خدا نقشه آنان را نقش بر آب كرد(8)

چهارم به صورت مغیره بن شعبه :
روزی كه حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم رحلت فرمود، آن لعین به صورت مغیره در آمد و در میان مهاجر و انصار فریاد زد: ای مردم ! خلافت را مانند پادشاهان ایران و قیصران روم قرار دهید. هر كس بعد از خود آن را به فرزندان یا خویشانش وصیت كند و آن را در اختیار بنی هاشم قرار ندهد تا آنها هم در اختیار فرزندان خود قرار دهند (9)

آن ملعون برای این كه با پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم مخالفت نماید و ایشان را از بین ببرد، در این چهار جا به صورت انسان در آمد.

پاورقی:

(2)-کشف الاسرار، ج 3، ص 567.
(3)-سفینة البحار، ج 1، ص 9-698.
(4 و 5)-همان کتاب، ج 1، ص 699.
(6) سفینه البحار، ج 1، ص 101.
(7) سفینه البحار، ج 1، ص 101.
(8) سفینه البحار، ج 1، ص 101.
(9) بحار، ج 63، ص 233.



 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 26/10/1389 - 17:47 - 0 تشکر 274759

sadra2554 گفته است :
[quote=sadra2554;391884;274743]بسم الله
شیطان اسم عامیست که شامل موارد زیادی می گردد
برخی از این مواد قابل روئیت با بصر هم هستند و برای برخی دیگر بصیرت لازم است.
ممنون از سئوال

به نام خدا

سلام

میشه بیشتر توضیح بدید

این اسم عام شامل چه مواردی میشه ؟

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.