حضور پررنگ جوانان هنرمند درنمایشگاه های هنری در هفته گذشته
بسته پیشنهادی برای هنرمندان جوان
هنر نسل جوان امروز ایران ، برخاسته از نگاه متفاوت نسلی است كه هنر را به شیوه خویش تجربه كرده است در این شیوه هنری مجالی برای توجه به هنر فرمالیسم وجود ندارد . یكی از همین جوانان بابك كاظمی است كه این روزها مجموعه ای از عكس های خود را به نگارخانه هما برده است .
مجموعه عكس «بسته پیشنهادی» بابك كاظمی یكی از 2 مجموعه متاخر اوست كه در آن با استفاده از آلبوم عكسهای خانوادگی خود و برچسبهای شخصیتهای فیلمهای دیزنی بر اصل تجربهگرایی تكیه دارد.
لحن متناقض این آثار بیننده را در موقعیت كودكی و اضطرار قرار میدهد و این ویژگی سبب تمایز این عكسها با دیگر تجربیات كاظمی میشود.
كاظمی از نسل عكاسان معاصری است كه با پنجمین نمایشگاه انفرادی خود و نمایش عكسهای مجموعه «گاوسیاه» به شهرت رسید و چندی پیش نیز در گالری «راه ابریشم» نمایشگاه «گذشته استمراری» را برپا و عكسهای آن را از سوی نشر «ماهریز» منتشر كرد. سال گذشته نیز تعدادی از آثار این هنرمند در «پاریس فوتو» به نمایش درآمد.
در ورودی این نمایشگاه درباره این عكسها میخوانیم: «یكی از واكنشهای غیرمنتظره و حتی میشود گفت ناخودآگاه ما نسبت به تصاویر، مخدوش كردن آنهاست. احتمالا شما هم پرتره شاگرد اولها، قهرمانان ورزشی، مجرمان، برندگان قرعهكشی بانكها، هنرپیشهها، سیاسیون و مشاهیر یا حتی آگهیهای فوت جراید را با سبیل و عینك و شاخ اضافی تغییر دادهاید. این كامجویی عجیب سلاحی است به نام شوخطبعی (Humour)، ابزاری تهاجمی، موثر و خطرناك كه با برهم ریختن جدیت، مسلح میشود».
بابك كاظمی نیز با شرارتی كودكانه عكسهای خانوادگی را از دلبستگیهای شخصی عاری كرده و به آنها وجهی عمومیتر بخشیده است. او برخلاف معمول حسرت نابودن (Nonexistence) را در عكس خانوادگی دنبال نمیكند. او پدر و مادر، آقاجان، عمو و زندایی را در موقعیت تاریخ قرار میدهد و در مقام اخلالگر در ساخت این تاریخ مشاركت میكند. تاریخی كه او میسازد روایت كمیك و كودكانهای است، با این حال نمیشود این ماجرا را نادیده گرفت كه تراژدی و كمدی با وجود تظاهرات بیرونی متضادشان، ریشه مشتركی دارند و از فرآیند واحدی تغذیه میكنند.
نگارخانه همادرخیابان ولیعصر(عج)، بین خیابان ظفر و نیایش، كوچه بابك بهرامی، شماره 58 واقع شده است.
نقشهای واقعگرایانه
نقاشی رئالیسم یا واقعگرایانه سبكی است كه با آن كه طرفداران زیادی در دنیا دارد، اما در ایران آن طور كه باید و شاید به آن توجه نشده است، اما هفته گذشته نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان «واقعگرانمایی» در نگارخانه سین تهران برپا شد كه بازدید از آن بتواند علاقهمندان این شاخه از هنرهای تجسمی را افزایش دهد.
آثار این نمایشگاه گروهی نقاشی، 15 اثر از 15 هنرمند را دربرمیگیرد كه موضوع خاصی ندارد، اما تلاش شده از 3 نسل مختلف هنری كارهایی متفاوت در حیطه رئالیسم انتخاب شود.
در این مجموعه آثاری از ایمان افسریان، آرش امدادیان، ساغر پزشكیان، مجتبی تاجیك، واحد خاكدان، پویا رضی، افسانه ریاضی، حسین سلطانی، فریبا سلطانی، فرشید شیوا، كوروش صفانیا، مینو عمادی، شورا ماجدیان، معصومه مظفری و پارسوا مهتاش به نمایش درمیآید. نگارخانه سین در شهرك غرب، خیابان هرمزان، خیابان پیروزان جنوبی، خیابان دوازدهم، پلاك 16 واقع شده است.
609 نقاشی اضطراری
نگارخانههای هنری معمولا برای برپایی یك نمایشگاه انفرادی، منتخبی از آثار آن هنرمند كه معمولا از 20 تا 30 اثر بیشتر نمیشوند را انتخاب میكنند، اما این كه در یك نمایشگاه هنری 609 اثر نقاشی به نمایش درآید بحثی دیگر است كه شاید نیازمند ثبت در كتاب ركوردهای جهانی باشد. هفته گذشته 609 نقاشی از مرتضی مرتضایی هنرمند نقاش بر دیوارهای گالری كوچك كافه وینو به نمایش درآمد، اما عجله نكنید زیرا تمامی 609 اثر این نمایشگاه روی كاغذهای كاهی كوچك اجرا شدهاند.
به گفته مرتضایی، آثار نمایشگاه 609 به شكلی كاملا «اورژانسی» و «اضطراری» خلق شده، با این حال توجه به مفاهیم آنها دربردارنده آرامش و تمركز قابل ملاحظهای است.
به گفته او سبك یا گرایش خاصی را برای این آثار نمیتوان متصور شد، گاه آنها را براساس شخصی بودن و درونی بودنشان باید اكسپرسیونیستی بدانیم، اما از سوی دیگر بهدلیل توجه و تمایل ذاتی آثار در كشش به سوی طبیعت و تاكید بر طبیعی بودن ابزارهای نقاشی و نیز برگزاری نمایشگاههایی در كافهها یا محافل عمومی و نه صرفا گالریهای هنری آنها اسپرسیونیستی هستند.
بر این اساس و به تعبیری تجربی و فنی، روش تولید این آثار به نحوی «آزادسازی دست» در هنگام نقاشی كردن است كه با روش رسم خودكار سوررئالیستها و بداههپردازی هنرمندان شرقی همخوانی دارد.
وی اغلب این نقاشیها را در تاكسی و اتوبوس، در محفلهای دوستان، پیادهرو و به هنگام حركت خلق كرده است. همین طور آنچه از سوی او در این باره بر آنها تاكید شده است به كارگیری كاغذهای باطله و سطح چاپ نشده تراكتهای تبلیغاتی در خلق نقاشیهاست.
«به همین سادگی» در «آران»
این روزها جمشید بایرامی مجموعهای از عكسهای دیده نشده خود با عنوان «به همین سادگی» را در گالری «آران» به روی دیوار برده است.
این هنرمند عكاس كه سال گذشته با مجموعه عكسهای «سیاه، سفید، رنگی» در گالری «سیحون» حضور پیدا كرده بود، در تازهترین نمایش عمومی خود، 16 عكس در ابعاد بزرگ یك متر در یك متر و نیم به نمایش میگذارد.
این عكسها به گفته او در مجموعه فاینآرت (عكاسی هنری) كار شده و مربوط به 2 سال اخیر این هنرمند میشود. بایرامی در كنار این مجموعه یك ویدئو آرت كه در مجموع 5 دقیقه است و به نوعی در یك فریم عكس خلاصه میشود به نمایش خواهد گذاشت. نگارخانه «آران» در خیابان خردمند شمالی، كوچه دی، پلاك 12 واقع شده است.
جمعه بازار تهران در قاب تصویر
اما آخرین پیشنهاد بازدید این هفته بازدید از نمایشگاه عكسهای جمعه بازار تهران است كه اینروزها در عكسخانه شهر برپا شده است.
در این نمایشگاه 30 قطعه عكس از آثار شهره گلآزاد و امید عالیانی در ابعاد 70×50 از غوغای رنگها در جمعه بازار تهران به نمایش گذاشته شده است. در بروشور نمایشگاه آمده: «نزدیكیهای نوروز 89 بساطیهای جمعه بازار تهران بهترین نمونههای خود را رو كردند. چشم دوربینها سیر نمیشد از این همه رنگ و فرمهای دلنشین كه حاصل پردازش ذهن زن روستایی از طبیعت است. او بهكارگیری مطلوب عناصر بصری را بیواسطه و از خود طبیعت آموخته است. دوربین ما نقاشانه به دنبال ثبت جالبترین فرمها و دلپذیری همنشینی رنگها بود، البته تا جایی كه ازدحام بازار و بدقلقی بساطیها اجازه میداد. تنوع زیاد رنگها باعث شلوغی نبود، گویی كنار شقایقهای خودرو و لالههای رنگی روییده باشند. به مهمانی رنگها خوش آمدید.»
عكسخانه شهر در میدان هفت تیر، خیابان بهار شیراز، بوستان بهار شیراز واقع شده است
منبع جام جم .