• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادب و هنر > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادب و هنر (بازدید: 522)
سه شنبه 21/10/1389 - 22:58 -0 تشکر 273224
حضور پر رنگ هنر مندان

حضور پررنگ جوانان هنرمند درنمایشگاه های هنری در هفته گذشته

بسته پیشنهادی برای هنرمندان جوان

هنر نسل جوان امروز ایران ، برخاسته از نگاه متفاوت نسلی است كه هنر را به شیوه خویش تجربه كرده است در این شیوه هنری مجالی برای توجه به هنر فرمالیسم وجود ندارد . یكی از همین جوانان بابك كاظمی است كه این روزها مجموعه ای از عكس های خود را به نگارخانه هما برده است .
مجموعه عكس «بسته پیشنهادی» بابك كاظمی یكی از 2 مجموعه متاخر اوست كه در آن با استفاده از آلبوم عكس‌های خانوادگی خود و برچسب‌های شخصیت‌های فیلم‌های دیزنی بر اصل تجربه‌گرایی تكیه دارد.

لحن متناقض این آثار بیننده را در موقعیت كودكی و اضطرار قرار می‌دهد و این ویژگی سبب تمایز این عكس‌ها با دیگر تجربیات كاظمی می‌شود.

كاظمی از نسل عكاسان معاصری است كه با پنجمین نمایشگاه انفرادی خود و نمایش عكس‌های مجموعه «گاوسیاه» به شهرت رسید و چندی پیش نیز در گالری «راه ابریشم» نمایشگاه «گذشته استمراری» را برپا و عكس‌های آن را از سوی نشر «ماه‌ریز» منتشر كرد. سال گذشته نیز تعدادی از آثار این هنرمند در «پاریس فوتو» به نمایش درآمد.

در ورودی این نمایشگاه درباره این عكس‌ها می‌خوانیم: «یكی از واكنش‌های غیرمنتظره و حتی می‌شود گفت ناخودآگاه ما نسبت به تصاویر، مخدوش كردن آنهاست. احتمالا شما هم پرتره شاگرد اول‌ها، قهرمانان ورزشی، مجرمان، برندگان قرعه‌كشی بانك‌ها، هنرپیشه‌ها، سیاسیون و مشاهیر یا حتی آگهی‌های فوت جراید را با سبیل و عینك و شاخ اضافی تغییر داده‌اید. این كامجویی عجیب سلاحی است به نام شوخ‌طبعی (Humour)، ابزاری تهاجمی، موثر و خطرناك كه با برهم ریختن جدیت، مسلح می‌شود».

بابك كاظمی نیز با شرارتی كودكانه عكس‌های خانوادگی را از دلبستگی‌های شخصی عاری كرده و به آنها وجهی عمومی‌تر بخشیده است. او برخلاف معمول حسرت نابودن (Nonexistence) را در عكس خانوادگی دنبال نمی‌كند. او پدر و مادر، آقاجان، عمو و زن‌دایی را در موقعیت تاریخ قرار می‌دهد و در مقام اخلالگر در ساخت این تاریخ مشاركت می‌كند. تاریخی كه او می‌سازد روایت كمیك و كودكانه‌ای است، با این حال نمی‌شود این ماجرا را نادیده گرفت كه تراژدی و كمدی با وجود تظاهرات بیرونی متضادشان، ریشه مشتركی دارند و از فرآیند واحدی تغذیه می‌كنند.

نگارخانه همادرخیابان ولیعصر(عج)، بین خیابان ظفر و نیایش، كوچه بابك بهرامی، شماره 58 واقع شده است.

نقش‌های واقع‌گرایانه

نقاشی رئالیسم یا واقع‌گرایانه سبكی است كه با آن كه طرفداران زیادی در دنیا دارد، اما در ایران آن طور كه باید و شاید به آن توجه نشده است، اما هفته گذشته نمایشگاه گروهی نقاشی با عنوان «واقع‌گرانمایی» در نگارخانه سین تهران برپا شد كه بازدید از آن بتواند علاقه‌مندان این شاخه از هنرهای تجسمی را افزایش دهد.

آثار این نمایشگاه گروهی نقاشی، 15 اثر از 15 هنرمند را دربرمی‌گیرد كه موضوع خاصی ندارد، اما تلاش شده از 3 نسل مختلف هنری كارهایی متفاوت در حیطه رئالیسم انتخاب شود.

در این مجموعه آثاری از ایمان افسریان، آرش امدادیان، ساغر پزشكیان، مجتبی تاجیك، واحد خاكدان، پویا رضی، افسانه ریاضی، حسین سلطانی، فریبا سلطانی، فرشید شیوا، كوروش صفانیا، مینو عمادی، شورا ماجدیان، معصومه مظفری و پارسوا مهتاش به نمایش درمی‌آید. نگارخانه سین در شهرك غرب، خیابان هرمزان، خیابان پیروزان جنوبی، خیابان دوازدهم، پلاك 16 واقع شده است.

609 نقاشی اضطراری

نگارخانه‌های هنری معمولا برای برپایی یك نمایشگاه انفرادی، منتخبی از آثار آن هنرمند كه معمولا از 20 تا 30 اثر بیشتر نمی‌شوند را انتخاب می‌كنند، اما این كه در یك نمایشگاه هنری 609 اثر نقاشی به نمایش درآید بحثی دیگر است كه شاید نیازمند ثبت در كتاب ركورد‌های جهانی باشد. هفته گذشته 609 نقاشی از مرتضی مرتضایی هنرمند نقاش بر دیوارهای گالری كوچك كافه وینو به نمایش درآمد، اما عجله نكنید زیرا تمامی 609 اثر این نمایشگاه روی كاغذهای كاهی كوچك اجرا شده‌اند.

به گفته مرتضایی، آثار نمایشگاه 609 به شكلی كاملا «اورژانسی» و «اضطراری» خلق شده، با این حال توجه به مفاهیم آنها دربردارنده آرامش و تمركز قابل ملاحظه‌ای است.

به گفته او سبك یا گرایش خاصی را برای این آثار نمی‌توان متصور شد، گاه آنها را براساس شخصی بودن و درونی بودنشان باید اكسپرسیونیستی بدانیم، اما از سوی دیگر به‌دلیل توجه و تمایل ذاتی آثار در كشش به سوی طبیعت و تاكید بر طبیعی بودن ابزارهای نقاشی و نیز برگزاری نمایشگاه‌هایی در كافه‌ها یا محافل عمومی و نه صرفا گالری‌های هنری آنها اسپرسیونیستی هستند.

بر این اساس و به تعبیری تجربی و فنی، روش تولید این آثار به نحوی «آزادسازی دست» در هنگام نقاشی كردن است كه با روش رسم خودكار سوررئالیست‌ها و بداهه‌پردازی هنرمندان شرقی همخوانی دارد.

وی اغلب این نقاشی‌ها را در تاكسی و اتوبوس، در محفل‌های دوستان، پیاده‌رو و به هنگام حركت خلق كرده است. همین طور آنچه از سوی او در این باره بر آنها تاكید شده است به كارگیری كاغذهای باطله و سطح چاپ نشده تراكت‌های تبلیغاتی در خلق نقاشی‌هاست.

«به همین سادگی» در «آران»

این روزها جمشید بایرامی مجموعه‌ای از عكس‌های دیده نشده خود با عنوان «به همین سادگی» را در گالری «آران» به روی دیوار برده است.

این هنرمند عكاس كه سال گذشته با مجموعه عكس‌های «سیاه، سفید، رنگی» در گالری «سیحون» حضور پیدا كرده بود، در تازه‌ترین نمایش عمومی خود، 16 عكس در ابعاد بزرگ یك متر در یك متر و نیم به نمایش می‌گذارد.

این عكس‌ها به گفته او در مجموعه فاین‌آرت (عكاسی هنری) كار شده و مربوط به 2 سال اخیر این هنرمند می‌شود. بایرامی در كنار این مجموعه یك ویدئو آرت كه در مجموع 5 دقیقه است و به نوعی در یك فریم عكس خلاصه می‌شود به نمایش خواهد گذاشت. نگارخانه «آران» در خیابان خردمند شمالی، كوچه دی، پلاك 12 واقع شده است.

جمعه بازار تهران در قاب تصویر

اما آخرین پیشنهاد بازدید این هفته بازدید از نمایشگاه عكس‌های جمعه بازار تهران است كه این‌روزها در عكسخانه شهر برپا شده است.

در این نمایشگاه 30 قطعه عكس از آثار شهره گل‌آزاد و امید عالیانی در ابعاد 70×50 از غوغای رنگ‌ها در جمعه بازار تهران به نمایش گذاشته شده است. در بروشور نمایشگاه آمده: «نزدیكی‌های نوروز 89 بساطی‌های جمعه بازار تهران بهترین نمونه‌های خود را رو كردند. چشم دوربین‌ها سیر نمی‌شد از این همه رنگ و فرم‌های دلنشین كه حاصل پردازش ذهن زن روستایی از طبیعت است. او به‌كارگیری مطلوب عناصر بصری را بی‌واسطه و از خود طبیعت آموخته است. دوربین ما نقاشانه به دنبال ثبت جالب‌ترین فرم‌ها و دلپذیری همنشینی رنگ‌ها بود، البته تا جایی كه ازدحام بازار و بدقلقی بساطی‌ها اجازه می‌داد. تنوع زیاد رنگ‌ها باعث شلوغی نبود، گویی كنار شقایق‌های خودرو و لاله‌های رنگی روییده باشند. به مهمانی رنگ‌ها خوش آمدید.»

عكسخانه شهر در میدان هفت تیر، خیابان بهار شیراز، بوستان بهار شیراز واقع شده است

منبع جام جم .

سه شنبه 21/10/1389 - 23:5 - 0 تشکر 273225

متون كهن وعرصه‌های هنری

این روزها سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی حداقل در شعارها و برنامه‌هایشان توجه ویژه‌ای به مخاطبان و گروه سنی كودك و نوجوان نشان می‌دهند كه یكی از مصداق‌های آن را می‌توان در رویكرد جدی نویسندگان كودك و نوجوان به بازنویسی متون كهن رصد كرد.
كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان به همراه مركز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری كه 2 سازمان فعال و تاثیرگذار در حوزه فرهنگی كشور هستند، این روزها برنامه‌های متعددی را برای بازنویسی متون كهن و شاهكارهای ادبیات فارسی مانند شاهنامه یا حكایت‌های گلستان و داستان‌های مثنوی معنوی در دست اجرا دارند.افسانه شعبان‌نژاد، نویسنده شناخته شده كشورمان به همراه 11 چهره دیگر همچون مصطفی رحماندوست، محمود پوروهاب، مینو كریم‌زاده، اسدالله شعبانی و... این روزها كار بازنویسی 12 داستان شاهنامه را برای گروه كودك و نوجوان به پایان برده‌اند و این كار وارد مرحله تصویرسازی شده است. البته این تلاش‌ها در حالی رخ می‌دهد كه به اعتقاد برخی كارشناسان، بی‌توجهی به ادبیات كودك در سال‌های گذشته و رشد سرگرمی‌ها، رسانه‌ها و بازی‌های گوناگون باعث شده تا كار بازنویسی و انتشار كتاب اگرچه امری لازم و ضروری باشد اما دیگر كافی نیست.

به عنوان مثال محمدرضا یوسفی، نویسنده كودك و نوجوان معتقد است كه ما یك گسست 20 ساله در ادبیات كودك و نوجوان داشته‌ایم و طی سال‌های گذشته، ادبیات فولكلور و شفاهی با بی‌مهری‌هایی مواجه بوده است.

گامی فراتر از ادبیات و كتاب

محمدجعفر یاحقی، شاهنامه‌پژوه و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم می‌گوید كه بازنویسی آثار فاخر ادبیات فارسی تنها یك مرحله از كار است.

او ادامه می‌دهد: در كنار بازنویسی باید تصویرسازی‌های خلاق و حتی ورود به عرصه‌های دیگر هنری مانند انیمیشن را تجربه كرد و در انتشار یك كتاب متوقف نشد بلكه این كتاب تازه دستمایه و منبعی برای برقراری ارتباط با مخاطب كودك و نوجوان در سطحی جذاب‌تر است.

این دیدگاه را حمیدرضا شاه آبادی، معاون تولید و انتشارات كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان هم تا حدودی قبول دارد و می‌گوید: در همین پروژه ما سعی كرده‌ایم از یك تیم حرفه‌ای تصویرسازی استفاده كنیم و در كنار كتاب، لوح فشرده (CD) متن‌ها را هم ارائه می‌كنیم تا كودك در كنار خواندن بتواند قصه را هم بشنود.

ساخت فیلم و انیمیشن

او ادامه می‌دهد: ساخت فیلم و انیمیشن هم قطعا گام بعدی ما در این زمینه خواهد بود و كتاب‌هایی از این دست كه توسط یك كار كارشناسی و تیم حرفه‌ای تولید شده است، می‌تواند منبع مناسبی برای تولید در ابعاد دیگر هنری هم باشد.

اما افسانه شعبان‌نژاد كه مسوولیت پروژه بازنویسی 12داستان شاهنامه را برعهده دارد، در این رابطه می‌گوید: در همه دنیا آثار كلاسیك را به زبان ساده برای كودكان و نوجوانان می‌نویسند و ضرورت چنین كاری همواره وجود داشته است. آثاری مانند شاهنامه، مثنوی و دیوان حافظ از ریشه‌های اصلی زبان فارسی هستند و هویت ما را شكل می‌دهند، بنابراین نباید این ریشه‌ها فراموش شوند.

ویژگی‌های یك بازنویسی خوب

او درباره ویژگی‌های یك بازنویسی خوب هم می‌گوید: ابتدا باید موضوع مناسب بچه‌های امروز را به‌درستی انتخاب كرد و بعد ضمن امانتداری، با خلاقیت و نوآوری داستان را برای كودك و نوجوان روایت نمود.

از سوی دیگر، محمدرضا یوسفی در سخنانش هشداری را هم می‌دهد و آن وابسته شدن به سیستم دولتی است اگر چه او از وجود آثار نازل كه برخی ناشران خصوصی به صورت انبوه برای كودكان و نوجوانان تولید می‌كنند هم گلایه می‌كند.

این نویسنده كودك و نوجوان با بیان این كه نگاه به ادبیات كودك در سال‌های اخیر سطحی و ژورنالیستی بوده است، تاكید می‌كند: وجود نمایشگاه‌های جدی و تخصصی كتاب به همراه نقد حرفه‌ای در رسانه‌ها می‌تواند زمینه‌ساز رشد ادبیات كودك و نوجوان در حوزه‌های گوناگون باشد. به نظر می‌رسد اكنون كه ضرورت چنین رویكردی در حوزه ادبیات و هنر كودك و سیاستگذاران فرهنگی كشور وجود دارد، می‌توان با همفكری و پرهیز ازكارهای موازی در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد شکوفائی در این زمینه باشیم. منبع جام جم

سه شنبه 21/10/1389 - 23:9 - 0 تشکر 273226

كشف آثار 2500 ساله در چین

باستان شناسان چینی در جریان كاوش‌های خود در محوطه‌ای تاریخی در صحرای «گبی» در استان «گانژو» كشور چین موفق به كشف 300 سنگ نگاره‌ با قدمتی 2500ساله شدند. این سنگ‌نگاره‌ها كه در 7 منطقه صحرای گبی كشف شده‌اند، تصاویری از حیوانات مختلف از جمله گاو، شتر، فیل، ‌ببر، گوسفند و خرس را در خود جای داده‌اند.

محققان امیدوارند بررسی بیشتر آثار كشف شده، به اطلاعات ارزشمندی از تاریخ این منطقه كه هزاران سال قبل در مسیر جاده ابریشم قرار داشته، منجر شود. ‌‌/‌‌ ایسنا

پیدا شدن تكه‌های مجسمه فرعون پس از یك قرن

بخش‌هایی از مجسمه آمن هوتپ سوم، فرعون مصری با گذشت بیش از یك قرن از كشف مجسمه‌اش در منطقه باستانی «لكسور» مصر پیدا شده‌اند.

به گزارش الاهرام، این مجسمه اولین بار توسط باستان‌شناسان فرانسوی در سال 1889 كشف شده و طی سال‌ها، تكه‌های مختلف آنها توسط مرمتگران ایتالیایی به هم متصل شدند. قرار است 6 تكه پیدا شده در روزهای آینده به مجسمه‌های آمن هوتپ سوم و ملكه‌اش كه در موزه قاهره نگهداری می‌شوند، اضافه شوند. / ایسنا

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.