• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 1135)
پنج شنبه 9/10/1389 - 19:48 -0 تشکر 269139
آداب قرائت قرآن

آداب ظاهری

خواندن قرآن بهتر است با وضو و دور از حال جنابت خوانده شود.
((حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله|رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم] فرمود: «راه قرآن را پاکیزه کنید.»
اصحاب پرسیدند «یعنی چه؟»
فرمود:«دهان خود را مسواک کنید، آن‌گاه قرآن بخوانید.»

شروع قرائت

امام صادق علیه السلام فرمود:«درهای معصیت را با گفتن «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» ببندید و درهای طاعت را با گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم» باز کنید، و این از آداب قرائت قرآن است.»

مکان قرائت

رسول خدا می‌فرمود:«خانه های خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید، و مانند قوم یهود و نصاری نباشید که فقط در کنیسه‌ها و کلیساها دعا می‌کنند و خانه ها را رها کرده اند. وقتی تلاوت قرآن در منزل زیاد شود، اهل خانه از خیر و برکتش بهره‌مند می شوند و آن خانه برای اهل آسمان می درخشد، همان گونه که ستارگان آسمان برای اهل دنیا می‌درخشد.»

و نیز می‌فرمود:«در خانه‌های خود قرآن بخوانید و خانه‌ها را از
برکت آن بهره‌مند کنید.»

امام صادق علیه السلام می‌فرمود:«قبل از خواب، سوره ای از قرآن را بخوانید، چرا که برایتان در مقابل هر آیه، ده حسنه نوشته و ده گناه محو می‌شود.»

حال قرائت

رسول خدا می‌فرمود:«قرائت قرآن در حال نماز بهتر است از غیر نماز.»

حضرت امام حسین علیه السلام نیز فرمود:«هرکس آیه ای از کتاب خدا را در نمازش ایستاده بخواند، برای هر حرفی از آن صد حسنه نوشته می شود و اگر در غیر نماز بخواند ده حسنه.»

تدبّر در قرآن

حضرت امام رضا علیه السلام در راه سفر به خراسان ، شب‌ها زیاد قرآن می‌خواند و هر گاه به آیه‌ای که در آن ذکر بهشت آمده بود می‌رسید، می‌گریست و از خداوند درخواست بهشت می‌کردند و از آتش جهنم به خداوند پناه می‌برد.

امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:«در علمی که در آن فهم نباشد خیری نیست؛ در قرائتی که در آن تدبّر نباشد خیری نیست، و در عبادتی که در آن دقت و آگاهی نباشد خیری نیست.»

از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پرسیدند:«و رتل القران ترتیلا» یعنی چه؟
فرمود:«یعنی قرآن را کاملا روشن و واضح بخوان، و مانند شعر که به سرعت می‌خوانند قرائت نکن!»
سپس فرمود:« وقتی به عجائب قرآن رسیدید توقّف و تأمل کنید و با قرآن قلب‌های خود را به حرکت در آورید. سعی نکنید سوره را به آخر برسانید. عجله نکنید، بلکه تفکر و تدبّر داشته باشید، گرچه سوره به اتمام نرسد.»

قرائت قرآن با صدای خوش

رسول خدا می‌فرمود:«قرآن را با لحن و صوت عربی بخوانید. بعد از من قومی خواهند آمد که قرآن را با غنا می‌خوانند. اینان که قلب‌هایشان شیفته آوازشان می‌باشد، بدانند قرآن از حنجره آنها تجاوز نمی‌کند.»

رسول خدا می‌فرمود:«قرآن را به صوت زیبای خود زینت دهید.»

و نیز فرمود:«من بر شما می‌ترسم از اینکه دین را سبک بشمارید، و حکم قاضی را با رشوه و امثال آن بخرید و قطع رحم نمایید و می‌ترسم از اینکه قرآن را با آلات لهو و موسیقی همراه کنید. و نیز می‌ترسم کسی را که در دین با فضیلت‌ترین شما نیست، جلو بیندازید و علی علیه السلام را کنار بزنید.»

امام صادق علیه السلام فرمود:
امام باقر علیه السلام بهترین صوت قرآن را داشت، و هرگاه در شب به نماز می‌ایستاد و قرآن می‌خواند، بعضی از مردم که از کنار خانه امام می‌‌گذشتند، می‌ایستادند و به صدای او گوش می‌سپردند.»

از رسول خدا پرسیدند:«چه کسانی بهترین صوت قرآن را دارند؟»
فرمود:«آنان که وقتی قرائتشان را بشنوید، خشیت و ترس آنان را از خداوند در صدایشان حس کنید.»

رسول الله و قرآن

رسول خدا به ابن مسعود فرمود:«برای من قرآن بخوان!»
ابن مسعود سوره نساء را شروع کرد تا رسید به آیه «فکیف اذا جئنا من کل امه بشهید و جئنابک علی هولاء شهیدا» (پس چگونه است زمانی که ما از هر امّتی گواهی را حاضر کنیم و تو را، ای رسول ما، بر آنها گواه بگیریم؟)
در این هنگام چشمان رسول خدا پر از اشک شد و فرمود کافی است.

2- رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:«سوره هود و واقعه و مرسلات و عم یتسائلون مرا پیر کردند.»

قرائت ممنوع

امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:«در رکوع و در سجده و در مستراح و در حمام و در حال جنابت نخوانید. همچنین قرآن خواندن زنی که وضع حمل کرده و آلوده به خون است و زن حائض و عریان نیز شایسته نیست.»

پنج شنبه 16/10/1389 - 13:53 - 0 تشکر 271042

  حکمت تلاوت قرآن
یکی از وظایفی که در قرآن برای پیامبر اکرم (ص) ذکر شد تلاوت آیات الهی برای مردم است « یتلو علیهم آیاته » و هر مسلمانی نیز برای اینکه با قرآن انس بگیرد باید قرآن را تلاوت کند و آداب و احکام نسبت به آنرا رعایت نماید و البته تلاوت قرآن ضمن آنکه احکام و آدابی دارد از حکمت خاص نیز برخوردار است در حکمت تلاوت گفته اند به گونه ای قرآن را باید تلاوت کرد که معبود رامشاهده نماید چون قرآن تجّلی حقتعالی است و باید قلب و جان خویش را به گونه ای مهیا سازد که متجلّی را هنگام تلاوت مشاهده نماید و این نکته بسیار مهم است که هنگام تلاوت احساس حضور و شهود و نزدیکی نماید . با چنین قرب و نزدیکی هیچگاه انسان احساس وحشت و اضطراب نخواهد نمود چه اینکه از امام سجاد (ع) نقل شده که فرمود « لومات من بین المشرق و المغرب لما استوحشتُ بعد ان یکون القرآن معی [1] . اگر همهء مردمی که بین مشرق و مغرب عالم وجود دارند از بین بروند و کسی روی زمین نباشد و من تنها باشم، اگر قرآن با من باشد هرگز احساس
وحشت نمی کنم » پس زمانی که انسان با تلاوت قرآن با چشم دل صاحب تجّلی را مشاهده کند به حکمت تلاوت قرآن رسیده است و همین حکمت در عبادت هم بیان شده به این معنا که عابد در عبادت ، ، معبود را در ضمیر خود مشاهده نماید البته تلاوت هم نوعی عبادت است و این حقیقت می تواند برای کسی که به تلاوت آیات مشغول می باشد تحقق یابد و بسیار واضح و روشن است که هر چه معرفت و شناخت انسان و آمادگی روحی بیشتر باشد این احساس حضور و شهود بیشتر برای انسان بدست می آید. و برای اینکه انسان مؤمن به این حکمت که مشاهدهء متکلم و معبود است نائل شود باید فقط حق را دوست داشته باشد و غیر حق را در دل راه ندهد و در این صورت هیچگاه نگران و مضطرب نخواهد بود امام حسن (ع) در دعای عرفه می فرماید: آن کس که تو را نیافت چه چیز یافته و آن کس که تو را یافت چه چیز را نیافته؟ و قطعاً هرکسی که به جای تو به دیگری تن دهد و دیگری را برگزیند خسارت دیده است " ماذا وجد مَن فقدك، وماالذی فقدمنوَجَدك. لقد خابَ مَن رَضِیَدونک بدلاً " و در حالات امام سجاد (ع) وارد شده که " کان «علیه السلام» اذا قرأ « مالک یوم الدین » یکرّرها حتی کاد ان یموت "[2] آن حضرت هرگاه آیهء « مالک یوم الدین » را تلاوت می کرد آنقدرتکرار می کرد که نزدیک بود جان از بدنشان مفارقت کند . علی (ع) دربارهء تجّلی خداوند بر قرآن فرمود : " فتجلی لهم سبحانهفی كتابه مـن غیر ان یكـونـوا راوه " [3]  یعنی خدای تعالی در این کتاب برای بندگانش تجلی کرده و آنان کتاب خدا را می نگرند و می خوانند اما خدا را نمی بیند.  تجلّی از زیباترین و ظریفترین تعبیرات در فرهنگ غنی اسلام است و معنای آن این است که خدای بزرگ حقیقتی را از جهان غیب تنزّل داده ، پایین می آورد و برای ما تبیین می کند و واضح است که تجّلی غیر از تجافی است زیرا قرآن که در ماه رمضان نازل شد، در عین حال که حقیقت آن نزد خدا همیشه خواهد بود رقیق شده و تنزل کرده و به صورت لفظ درآمده تا انسان بتواند آن را تلاوت کند و مورد استفاده قرار دهد و امّا تجافی آنست که وقتی پایین می آید دیگر بالا نیست مثل باران زیرا وقتی که باران نازل می شود و می بارد زمانی که بالا است دیگر پائین نیست و وقتی پائین است بالا نیست.  از نمونه های تجّلی می توان تجلی ملک الموت را یاد نمود که برای محتضر تجلی می کند در عین حال که در جایگاه رفیع خود می باشد و در تعبیر معصوم (ع) آمده که فرمود: " تجلی ملك الموت یقبضها مِن حجب الغیوب ، و رماها عن قوس المنایا بأسهم وحشةالفراق "[4] « روزی که فرشتهء مرگ ، عزرائیل از پشت پرده های غیب برای قبض ارواح متجلّی شود» ، سپس امام فرمود خدایا در آن روز به ما رحم کن . و از نمونه های دیگر تجلّی در قرآن دربارهء حضرت موسی (ع) می باشد که خدای متعال می فرماید " فلما تجلـّی ربّهللجبل جعله دکّا و خَرَّ موسی صعقا " [5] آنگاه که نور تجّلی خدا بر کوه تابش کرد آن را متلاشی ساخت و موسی بی هوش افتاد. پس کسی که قرآن را تلاوت می کند باید سعی کند به حکمت و باطن هنگام تلاوت دسترسی پیدا کند در این هنگام است که با فرشتگان که سفرای الهی هستند محشور خواهد شد چه اینکه در روایتی آمده است که معصوم فرمود : الحافظ للقرآن العاملبه مع السفرة الكرامالبررة "[6] عظمتی که برای قرآن کریم ذکر شده نشانگر آن است که باطن قرآن در قیامت از صف مسلمانان ، پیامبران ، فرشتگان ، علماء و شهداء مانند انسانی نورانی با چهره ای روشن از کنار همه می گذرد که هنگام عبور هر گروهی می گویند ما او را می شناسیم او از ماست ولی از همه آنها می گذرد تا به پیشگاه خدای عزّوجل می رسد. و به همین جهت این قرآن کسانی را که جایگاه و حرمت آنرا حفظ کردند شفاعت می کنند و شفاعتش هم نزد خدای بزرگ پذیرفته می شود. از اینرو مواجهه ما با قرآن باید بسیار مؤدّبانه و محترمانه باشد و همواره باید سعی کنیم خود را به قرآن عرضه کنیم که اگر میان روح و جان ما با قرآن سنخیت و هماهنگی برقرار شد معلوم می شود که آن شخص جایگاه خوبی دارد و در صورتیکه ناهماهنگی و ناهمگونی میان روح و جان ما با قرآن بود روشن می شود که مرتبتی در نزد خدای متعال نداریم و باید بیشتر به فکر تفکّر و عمل بر طبق دستورات قرآنی باشیم تا روح و زندگی خود را قرآنی نمائیم. خدای متعال ما را با قرآن و عترت که مورد سفارش پیامبر اکرم (ص) می باشد محشور فرماید . والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته


[1]کافی ج 2 ص 602 [2] کافی ج2 ص 602 [3]نهج البلاغه خطبه 147 [4]صحیفه سجادیه دعای 42 [5]اعراف آیه 143
[6] کافی ج 2 ص 603
جت الاسلام والمسلمین دکتر رضا رمضانی

يکشنبه 19/10/1389 - 23:11 - 0 تشکر 272267

 علت اختلاف قرائت های قرآن
چرا با وجود تلاش هایی که عثمان برای یکی کردن قرائات انجام داد باز هم اختلاف قرائت ها باقی مانده است که بعد ها در قرون دیگر باعث نگارش کتاب هایی راجع به اختلاف قرائت ها می شود؟




1) در مورد منشأ اختلاف و تعدد قرآئات قرآن کریم اقوال متعددی وجود دارد که ذیلاً به مهمترین آنان اشاره می کنیم:

الف: قرآنی که عثمان بن عفان جمع آوری کرد از شکل و نقطه و حرکت خالی بود و همین مسئله باعث شد که بعدها هر کسی بر اساس اجتهاد خود شکل و حرکت و نقطه به این الفاظ دهد و قرائت­های متعددی پیش آید. البته قصد هر کدام این بود که به وجه صحیح تلفظ قرآن برسند.

ب: همه این قرائات به نحو تواتر به خود پیامبر اکرم(ص) رسیده و همه را ایشان تأیید فرموده است. لذا هر کسی با اسانید خود که به پیامبر اکرم(ص) متصل بود به یک نحوی قرائت می کرده و این منشأ اختلاف قرائت­ها گردید.

ج: عرب­های عصر نزول قرآن کریم دارای لهجه های متفاوتی بودند و قرآن کریم بر اساس لهجه قریش نازل شده است. ولی عرب­های دیگر لهجه قریش را در قرائت قرآن رعایت نمی کردند. بعضی جاها که می بایست وقف کنند نمی کردند و بعضی مواضع مقصوره می­آوردند که نمی بایست مقصوره بیاورند و بعضی جاها ادغام اخفاء می کردند که قریش نمی کرد و اماله آنان غیر از اماله قریشی بود و مجموعه این اختلاف در لهجه ها منجر به اختلافات در قرائات شد.

2) بسیاری از محققین متواتر بودن قرائات را از رسول­خدا(ص) قبول ندارند و دلیل تعدد قرائات را همان دلیل اول و سوم می دانند و روایاتی از اهل بیت(ع) هم تأیید می کنند که قرآن با یک حرف و قرائت نازل شده و اختلاف­ها بعداً پدید آمد.

يکشنبه 19/10/1389 - 23:19 - 0 تشکر 272269

همیت خواندن و حفظ قرآن
پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: اگر می‎خواهید با خدا سخن بگوئید پس قرآن بخوانید.[1]
پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: قلوب هم مانند آهن زنگار می‎گیرد، سؤال شد با چه چیزی زنگار را باید زدود؟ فرمود: خواندن قرآن.[2]
امام علی ـ علیه السّلام ـ فرمود: ثبات ایمان با خواندن قرآن است.[3]
حضرت رسول ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: از خواندن قرآن غفلت نكن، زیرا قلب را زنده می‎كند و از گناه ترا باز می‎دارد.[4]
حضرت رسول ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: كسی كه قرآن می‎خواند، در درجات نبوّت قرار گرفته، غیر از آن كه به او وحی نمی‎شود.[5]
1. پاكیزگی:
پیامبر خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: مسیر ورود قرآن را پاكیزه و معطر نمائید.[6] اگر چه در بدو امر، این روایت پاكی ظاهری را مطرح كرده آن هم در دهان، ولی از روایات دیگر بخوبی استفاده می‎شود كه پاكی تمام اعضاء مادی از قبیل گوش، چشم، زبان، دست و... را شامل خواهد شد، حتی اگر خواستار بهره‎گیری معنوی بیشتر باشیم، باید از ناپاك كردن تمام اعضاء بویژه سیستم‎های یاد شده، اجتناب كرده و نگذاریم، به گناه و حرام آلوده گردند. در این جا این نكته قابل ذكر است كه اگر انسان بخواهد، به پرتگاه گناه و حرام كشانده نشود، باید از شبهات و انجام مكروهات در حد توان اجتناب نماید.
اگر چه وضو برای بسیاری از كارها خوب است و ثواب بیشتری را برای آن عمل بوجود می‎آورد، ولی برای خواندن قرآن و كارهای قرآنی لازم است.
آری انسان هنگامی كه قرآن را از حفظ می‎خواند، مرور می‎كند، یا از رو می‎خواند، ولی دست خود را به الفاظ قرآن نمی‎زند، واجب نیست وضو داشته باشد، ولی در تمامی این مراحل خوب است خود را ملتزم نماید كه با وضو باشد، زیرا كه وضو به انسان نورانیّت و معنویت عنایت می‎كند. حتی امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: وضوی روی وضو، نور بالای نور است.[7]
اگر فضائی را برای كارهای قرآن بر می‎گزینید، خوب است پاك باشد. چه از نظر نجس و پاكی و چه از نظر معنوی بهتر است طهارت فضا و مكان نیز لحاظ شود.
برای این امر خوب است مساجد، حسینیه‎ها، آرامگاه امامزادگان و شهداء و حتی قبور مؤمنین را برای حفظ كردن انتخاب كنید. چون محل تردد ملائكه و رحمت الهی است.
2. یاری از قرآن برای نجات از شیطان:
قرآن می‎فرماید: وقتی می‎خواهید قرآن بخوانید از (حیله‎ها و مكرهای) شیطان رانده شده، از درگاه الهی، به خدای متعال پنا ببرید.[8]
روایات فراوانی هم در علت و آثار این امر از حضرات معصومین ـ علیهم السّلام ـ رسیده است، آنچه مهم است زمینه‎هایی كه موجب جلب نظر شیطان می‎گردد، باید از بین برد و عوامل لازم را باید بوجود آورد، تا الطاف الهی را برای خود جذب كرد. آنگاه است كه انسان می‎تواند، از معنویت و نورانیت قرآن جان خود را سیراب سازد و از خواندن قرآن بهره‎های همه جانبه علمی، معنوی و دنیوی و اخروی ببرد.
3. رو به قبله:
سعی شود هنگام خواندن قرآن، دو زانو باشیم. در روایات تأكید زیاد شده كه رو به قبله بخوابید، رو به قبله بنشینید، رو به قبله غذا بخورید و رو به قبله دعا بخوانید و رو به قبله قرآن تلاوت كنید.
این رو به قبله بودن، ایجاد ارتباط قوی‎تر بوسیله قرآن و كعبه است و خود این گرایش ظاهری زمینه‎ساز پذیرش انوار الهی از طریق قرآن و كعبه می‎شود.
4. ترتیل قرآن:
خداوند در قرآن می‎فرماید: قرآن را بصورت ترتیل 2]
16. روخوانی:
یادگیری كامل قواعد روخوانی، یكی ازعوامل مهم حفظ قرآن می‎باشد. چون كسی كه به قواعد روخوانی مسلط نباشد، حفظ كردنش ارزشی ندارد، زیرا حفظ غلط قرآن موجب گناه می‎شود. مخصوصاً اگر انسان آگاهانه كلمه یا آیه‎ای را غلط بخواند بجای ثواب، گناه خواهد كرد.[3]
17. تجوید:
آموزش قواعد خوب خوانی (تجوید)[4] از اموری است كه حائز اهمیت می‎باشد، البته برای این دانش مراحل گوناگونی می‎باشد كه حافظ قرآن باید به ضروریات آن اكتفا نماید.
18. دقت در معنی:
برای حفظ كردن بهتر و زودتر قرآن، آشنایی مختصری راجع به رابطه بین آیات و معنای كلمات الزامی است، تا با توجه به گستره و مكررات آیات و كلمات با مشكل مواجه نشویم.
وقتی كه می‎خواهید بخشی را حفظ كنید، اول نگاهی گذرا به لغات كرده، بعد هم سیر كلی معنوی آیات را در ذهن ترسیم نموده، آنگاه پایان آیه را به آغاز آیه بعدی پیوندی معنوی دهید، مخصوصاً در موارد وقف دقت بیشتری كنید كه دچار اشكال نشوید.
هنگام تكرار كردن بهتر است به حروف و كلمات و معانی مورد نظر دقت كنید و از توجه نمودن به آیات بعد و قبل و حوادث قرآن و اطراف خود پرهیز نمائید. تا شكل ظاهری و معنوی آن در ذهن شما كاملاً تثبیت گردد.
19. تكرار و خواندن از روی قرآن:
حداقل سه بار آنهم به صورت ترتیل و با دقت بخوانید بطوری كه هر كلمه را در ذهن ترسیم كنید و بعد پاك كرده و كلمه بعدی قرار گیرد.

پنج شنبه 23/10/1389 - 13:7 - 0 تشکر 273646

سلام علیکم بسیار موضوع جالب و ضروری هست
ببخشید جسارت میکنم ولی در تیتر قرائت الف ندارد اگر لطف بفرمایید اصلاح کنید
باز هم از این که جسارت میکنم عذرخواهی میکنم
عجرکم عندالله
التماس دعا

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.