• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن حوزه علميه > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
حوزه علميه (بازدید: 10075)
سه شنبه 7/10/1389 - 19:23 -0 تشکر 268644
چرا خودکشی گناه است؟

 


یه سوال دارم انجمنی های باحال
چند وقتی هست که یه چیزی ذهنم رو مشغول کرده 
به جواب سوالم نمی رسم
 
چرا خودکشی گناه هست؟
خب این هم یه نوع مرگه دیگه ؛ مگه غیر ازاینه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 
بعد هم یکی که خیلی گناهکاره تو لجن فرو رفته و کثافت از زندگی اش میباره خودش رو بکشه بهتره یا اینکه باشه و هی به کثافت کاری ادامه بده؟؟؟؟؟؟؟
 
خب اگه خودکشی گنااه باشه باز هم از جمع گناهایی که یارو زنده باشه و انجام بده که کمتره!!!!!!!!!
 
خلاصه که ببینم اینجا کسی هست که بتونه من رو قانع کنه یا نه ؟؟؟؟؟؟؟؟ 
 
 
 

مست نگاه تو ام 
چهارشنبه 8/10/1389 - 22:6 - 0 تشکر 268998

سلام دوست گرامی

خوش آمدید

و از اینکه انجمن حوزه را برای رسیدن به جوابتون انتخاب کردید متشکرم

اما جواب:

از دیدگاه اسلام مالك همه چیز از جمله انسان ، خداوند است و اوست كه حق تصرف در جهان و انسان را دارد .آن جاكه او رخصت دهد، مجاز و جایی كه او اذن ندهد، غیرمجاز است . از جمله موارد،كشتن انسان است . در این موضوع هیچ تفاوتی بین انتحار و دیگر كشی نیست ، چرا كه این كار سلب حق حیات از خود و یا دیگری است . خدای سبحان انسان را از این امر برحذر داشته ، می فرماید : ( ( من قتل نفسا" بغیرنفس او فساد فی الارض و فكانما قتل الناس جمیعا"؛ و آن كس كه انسانی رابدون این كه قاتل باشد و یا در زمین فساد كند بكشد گویا همه مردم را كشته است ) ) ، (مائده ، آیه 32). مرگ و حیات یك نفر، اگر چه مساوی با مرگ وحیات اجتماع نیست ، اما شباهتی به آن دارد، از این رو در جایی كه اذن خداوند نیست ، انجام دادن آن حرام و گناه است .

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

چهارشنبه 8/10/1389 - 22:7 - 0 تشکر 268999

پاسخ مستدل به این مساله ،مستلزم تحلیل صحیح از ( ( حق حیات ) ) است . در خصوص ( ( حق حیات ) ) دوتفسیر كاملا" متفاوت وجود دارد : یكی از ان ها مبتنی بر جهان بینی الهی است و دیگری مبتنی بر نگرش لیبرالیستی. هر دو تفسیر در اعلامیه ( ( جهانی حقوق بشر ) ) و اعلامیه ( ( اسلامی حقوق بشر ) ) منعكس شده است . از این رو حق حیات را می توان منشا حقوق بشر دانست ؛ زیرا حقوق دیگر فرع بر این اصل است . ماده 3 ( ( اعلامیه جهانی حقوق بشر ) ) مقرر می دارد : ( ( هر كس حق زندگی ، آزادی و امنیت شخصی دارد ) ) . در بند اول ماده 6 ( ( میثاق بین المللی ) ) حقوق مدنی و سیاسی نیز مقرر شده است : ( ( حق زندگی ازحقوق ذاتی شخصی انسان است . این حق باید به موجب قانون حمایت شود.هیچ فردی را نمی توان خودسرانه ( بدون مجوز ) از زندگی محروم كرد ) ). بنابراین از دیدگاه فیلسوفان حقوق بشر غربی ، گویا حیات ، ملك طلق آنهااست و هیچ كس حق محدود كردن آن را ندارد، از این رو حكم اعدام جز درمهم ترین جنایات ، به عنوان خشونت محكوم و ممنوع شمرده می شود .همان طوركه در مقدمه دومین پروتكل ( ( میثاق بین المللی ) ) حقوق مدنی و سیاسی آمده است : ( ( با اعتقاد به این كه حذف مجازات اعدام ، كمكی است به كرامت ذاتی بشر و باعث توسعه تدریجی حقوق بشر می شود ...) ) از طرف دیگر، چون ( ( زندگی كردن ) ) حق ذاتی بشر است ، هر كس می تواند از حق خود صرف نظركند و به خودكشی روی آورد .مبنای این دو حكم همان تفكر ( ( خویشتن مالكی ) ) لیبرالیستی است كه می گوید : ( ( زندگی هر فردی ، دارایی خود اواست و به خداوند، جامعه یا دولت تعلق ندارد و می تواند با آن هر طور كه مایل است رفتار كند ) ) ، (آربلاستر، آنتونی ، لیبرالیسم غرب ظهور و سقوط،ترجمه : عباس مخبر دزفولی ، تهران ، نشر مركز، چاپ سوم 1377، ص 38).
اما در نگرش الهی ، از آن جا كه خداوند خالق انسان است و تمام هستی او از خدااست ، هیچ كسی نه حق كشتن دیگری را دارد و نه حق كشتن خود را. این بدان جهت است كه از دیدگاه اسلام و همه مكاتب الهی ، حیات موهبتی الهی و حقی خدادادی است. از این رو هرگاه این حق وسیله ای برای قتل نفوس دیگریا باعث فساد در جامعه و بر هم زدن نظم شایسته حاكم بر جامعه شود وافرادی در صدد محاربه با نظام الهی برآیند، این حق به نفع دیگران سلب می شود، (رجوع کنید به : آیات 32 و 33 مایده - 178 و 179 و 217 بقره). به طوركلی می توان گفت:
الف) حیات ، موهبتی خداوندی است و حق حیات برای همه انسان ها تضمین شده است و همه دولت ها، جمعیت ها و افراد مكلف به حمایت و دفاع از این حق اند و كشتن هیچ كس بدون مجوز شرعی جایز نیست.
ب) استفاده از هر وسیله ای برای نابودی چشمه سار حیات بشری ، اعم از كلی و جزیی ، حرام است.
ج) حفظ ادامه حیات بشری ، تا آنجا كه مشیت الهی تعلق گیرد، واجب است ؛ خواه محافظت هر فردی بر حیات خود در مقابل تعدی دیگران و یا تعدی بر خویشتن ( مانند خودكشی ) باشد و یا محافظت او درباره حیات دیگران . نتیجه آن كه در نگرش الهی ( ( حق حیات ) ) عطای الهی است كه مسوولانه به انسان عطا شده است . پس باید اولا" در حفظ آن مراقب بود؛ چه این كه ( ( حیات ) ) فقط ( ( حق ) ) افراد نیست بلكه حفظ آن ، ( ( تكلیف ) ) آنان نیز می باشد .ثانیا" : چون مالك اصلی این حق خداوند متعال است و در مواردی كه این عطای الهی ، باعث سو استفاده افرادی واقع شود، از آنان سلب می شود ( مانند حكم قصاص ، رجم یا اعدام كه خشونت های قانونی می باشند ) . هم او كه ( ( حیات ) ) را داده است می گوید : در این موارد ( ( باید سلب نمود ) ) . با توجه به تحلیل مذكور به یك آیه و دو حدیث شریف درباره حرمت شدید ( ( خودكشی ) ) اشاره می شود. خداوند می فرماید: »ولاتقتلوا انفسكم ان الله كان بكم رحیما" و من یفعل ذلك عدوانا" و ظلما"فسوف نملیه نارا" و كان ذلك علی الله یسیرا"؛ و خود را مكشید زیرا خداوندبه شما مهربان است و هر كس چنین كاری را از روی عداوت و ستم انجام بدهد، به زودی او را در آتش می اندازیم و این كار برای خدا آسان است«،(نسا، آیات 29 و 30). گرچه برخی از مفسران احتمال داده اند كه مقصود از ( ( انفسكم ) ) نفوس مردم اجتماع می باشد. بنا بر ان معنای آیه چنین می شود كه ( ( همدیگر را از روی عداوت و ستم مكشید ) ) لكن اولا"، آیه شامل هرگونه قتل نفس می شود و به مقتضای آیه 32 سوره ( ( مائده ) ) هر كس كه بی گناهی را [ بدون عنوان قصاص یا افساد در روی زمین ] بكشد، مانند آن است كه همه انسان ها را كشته است . ثانیا"، امام صادق ( ع ) با استناد به همین آیه می فرماید : «هر كس عمدا" خودكشی كند، برای همیشه در آتش جهنم عذاب خواهد شد؛ من قتل نفسه متعمدا" فهو فی نار جهنم خالدا" فیها قال الله عزوجل : «ولا تقتلوا انفسكم ... »؛(الحر العاملی ( الشیخ ) محمد بن الحسن ، وسایل الشیعه ، ج 19، بیروت ، داراحیا التراث العربی ، باب تحریم قتل الانسان نفسه ، ص 13، ح 2 و 3 ). افزون بر این ، امام باقر ( ع ) نیز فرموده اند: «مومن به هر بلایی مبتلا می شود و با هر نوعی مرگ می میرد ولی خودكشی نمی كند؛ ان المومن یبتلی بكل بلیه و یموت بكل میته الا انه لایقتل نفسه»؛ ( همان ).
به نقل از سایت تبیان

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

پنج شنبه 9/10/1389 - 14:22 - 0 تشکر 269098


داداش ممنون از جوابت ولی حقیقت بازم قانع نشدم برای خودکشی خوب دلیل اوردی ولی این سوال من که تو تاپیک هم گفتم که
بعد هم یکی که خیلی گناهکاره تو لجن فرو رفته و کثافت از زندگی اش میباره خودش رو بکشه بهتره یا اینکه باشه و هی به کثافت کاری ادامه بده؟؟؟؟؟؟؟

خب اگه خودکشی گنااه باشه باز هم از جمع گناهایی که یارو زنده باشه و انجام بده که کمتره!!!!!!!!!

خدا راضی هست که یه ادم گناهکار بمونه تو دنیا و هی به گناهاش اضافه بشه ولی خودش رو نکشه
ممنونم که با حوصله جوابمو دادی
این رو هم اگه قانع ام کنی مممنون میشم

مست نگاه تو ام 
پنج شنبه 9/10/1389 - 17:20 - 0 تشکر 269127

سلام مجدد
ممنون

خودکشی امری ناپسند، مردود و زشت است.
انسان عاقل حتی در بدترین وضع، با جان خود معامله نمی کندو آن را به بازی نمی گیرد، بلکه با صبر و متانت و توکّل به خدا از چنین مهلکه ای می گریزد.
نداشتن هدف، تضعیف پایه های اعتقادی،‌ناکامی و شکست در رسیدن به بعضی از خاسته ها، از دست دادن انگیزه، افسردگی بیش از حدّ و مزمن، نبود امید و توقعات بیش از حدّ از عوامل جدّی زمینه ساز برای خودکشی است.
انسان های ضعیف النفس خودکشی را راه چاره می دانند.

برای جلوگیری از گناه نباید خودکشی کرد؛ باید با تسلّط بر نفس امّاره گناه را ترک کرد تا عمل انسان دارای ارزش باشد.
برای گناهان همواره باید مصمّم بر انجام واجبات و ترک گناه بود و در صورت ابتلاء به گناه باید فوراً توبه کرد. باید همواره در یاد خدا بود. یاد خدا همان توجّه به عظمت او است که موجب دوری از گناه است.

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

پنج شنبه 9/10/1389 - 17:28 - 0 تشکر 269128

درپایان به این لینک هم توجهی داشته باش

اینجا

التماس دعا

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

پنج شنبه 9/10/1389 - 20:21 - 0 تشکر 269153

سلام
فکر کنم به این خاطر گناهه که فرد از لطف خدا ناامید میشه که دست به چنین کاری میزنه و نا امید شدن از لطف خدا هم از گناهان کبیره است

گاهي به آسمان خيالم عبور کن

شعر مرا نيم نگاهي مرور کن

دل مرده ام،قبول . . .!

تو اما مسيحا باش،

يک جمعه هم زيارت اهل قبور کن.

پنج شنبه 9/10/1389 - 20:35 - 0 تشکر 269157

منم با نظر آذر خانم موافقم .

 

thank you for attention

دوشنبه 13/10/1389 - 0:29 - 0 تشکر 270117


بسم الله
خود کشی خودش یه امر نفسانیه... نه اینکه بگیم یه جور مرگه... اگه خودکشی حلال بود آدما برای هر مشکلی که پیش می اومد میخواستن خودکشی کنن... اون موقع اصلا هیچ وقت نمیفهمیدن که مشکلات بزرگتری هم وجود داره. به قول یکی از اساتید؛ "دنیا بیمارستانه"... کسی نیومده که اینجا بهش خوش بگذره. باید توی این بیمارستان اینقدر داروی تلخ بخوریم تا خوب بشیم. وقتی که نفس آدمی به گناه دعوتش میکنه هنر این نیست که صورت مسأله را پاک کنه و بگه می میرم که دیگه گناه نکنم! بلکه هنر اینه که مقابله کنه. نفس اماره کار خودشو میکنه. دستور میده به گناه. این ماییم که باید کار خودمون را بکنیم و در مقابلش مقاومت کنیم.
شاید یکی از دلایلی که آیه إنک کادح إلی ربک نازل شد همین باشه... یکی از رنج ها و عذاب هایی که آدم میکشه تو دنیا همینه که مدام جلوی پاش گناه میبینه و دلش هم میخواد ولی باید رنج ببکشه و جلوی خودشو بگیره. آخه اگه جلوی خودشو نگیره که لذت میشه و دیگه رنج نیست...

جناب Unfaithful2 گرامی! به نظر من اگه فکر خودکشی تو سرتون میگرده بشینید یکمی با خودتون خلوت کنید. مبارزه با این فکر اولین گام برای مقابله با هوای نفس است... به جای فکر به خودکشی به این فکر کنید که اراده آدمی میتونه کوه را خورد کنه چطور نمیتونه جلوی یه هوس یا خواهش نفسانی را بگیره؟!...

التماس دعا/ یاعلی

دوشنبه 13/10/1389 - 10:1 - 0 تشکر 270142

با سلام


سوال مهم:آیا کسی که افسردگی مزمن داره و به اسکیزوفرنی حاد هم مبتلاست خودکشی کنه.آیا گناه داره؟!

منظ.رم این که چه حکمی برای این فرد هست؟!

 

 

 

دوشنبه 13/10/1389 - 19:19 - 0 تشکر 270333

به نام خدا
دوست من بنده در مورد این بیماری سر رشته ندارم
شاید otagh_amal
عزیز کمکم کنند
ولی ببینید آیه قرانی با دست خودتان ،خود را به هلاکت نیندازید
اشاره دارد به اینکه انسان با سلامت عقلانی به چنین کاری دست بزند
اگر این بیماری که فرمایش دادید عقل رو زایل می کند و قدرت تصمیم گیری از انسان می گیرد
حکم مجنون بار شده و بنابرآیه قرانی و روایات بر مجنون و تعطیل عقل حرجی نیست
در غیر اینصورت عذاب الهی را در پی خواهد داشت
موفق باشید

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.