• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 2214)
يکشنبه 5/10/1389 - 15:27 -0 تشکر 267311
×××حیوانات در قرآن×××

سلام

 

♣ اهداف این تاپیک:

 

شاید براتون سوال باشه:

آیا حیوانات شعور دارن؟

آیا در روز محشر هم هستن؟

آیا تکلیف دارن؟

شما چه چیزی میدونید؟

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
يکشنبه 5/10/1389 - 19:58 - 0 تشکر 267446

سلام

و ما من دابة فى الارض و لا طائر یطیر بجناحیه إلا امم أمثالکم ما فرّطنا فى الکتاب من شى ء ثم إلى ربهم یحشرون (سوره أنعام، آیه 38)

هیچ جنبنده اى در روى زمین نیست

 و هیچ پرنده اى با دو بالهایش در هوا نمى پرد، جز آنکه امتهائى مانند شما هستند.

 در این کتاب چیزى فروگذار نکردیم. و سپس همه آنها به سوى خداى خود باز مى گردند.

دابه: وصف جنس است به معناى هرچیزى که جنبنده است و حرکت دارد و کنایه از حیوانات است.

أمم: جمع امت است و امت به گروهى گویند که یک امرى آنان را جمع مى کند مانند دین و یا زمان و یا مکان.

یحشرون: حشر به معناى جمع و گردآورى است و اطلاق آن بر بازگشتن روز قیامت است بویژه آنکه در آیه مى فرماید:الى ربهم که به معناى بازگشت دسته جمعى در روز قیامت است.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 6/10/1389 - 9:20 - 0 تشکر 267607

سلام

ادامه داره این بحث؟؟ موضوعی كه انتخاب كردید جای بحث خیلی داره...مثلا همیشه واسم سوال بود كه ایا حیوانات هم روح دارن؟؟ در قیامت وضعیتشون چطوره؟؟ ایا جسم برزخی دارن؟؟

حق یارتون

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

دوشنبه 6/10/1389 - 12:39 - 0 تشکر 267879

سلام

بله که ادامه دارهههه

با ما همراه باشید

انشاالله یه سری از سوالاتمون رفع میشه

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 6/10/1389 - 13:26 - 0 تشکر 267904

از این آیه استفاده مى شود که:

 حیوانات (اعم از زمینى و هوائى و حتى دریائى) امتهائى هستند

مانند بشر که داراى نوعى شعور و ادراک نیز مى باشند،

هرچند ما نتوانیم به آن شعور دست یابیم

 زیرا ادراک و عقل ما محدود به حدودى است و نمى توانیم فراتر از آن را درک کنیم و ما أوتیتم من العلم إلا قلیل و همانا شما از دانش بهره کمى برده اید.

به هر حال از آیات بى شمارى در قرآن استفاده شود که حیوانات داراى نوعى ادراک و شعور هستند و خدا را عبادت و تسبیح مى کنند.

إن من شى ء إلا یسبّح بحمده و لکن لا تفقهون تسبیحهم که در این آیه به وضوح مى فرماید

هرچه در جهان وجود دارد ( أعم از جمادات و حیوانات و نباتات) خدا را تسبیح و تنزیه مى کنند ولى شما (مردم) نمى توانید تسبیحشان را تشخیص دهید.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
سه شنبه 7/10/1389 - 15:56 - 0 تشکر 268551

در آیه دیگرى بحث نه تنها از تسبیح هست که بحث از مطلق عبادت و نماز مى باشد.

 مى فرماید: أ لم تر أنّ الله یسبّح له من فى السموات و الارض و الطیر صافات کل قد علم صلاته و تسبیحه

 آیا نمى بینى که هرچه در آسمان ها و زمین است تسبیح خداکنند و پرندگان بالها را گشوده اند و هر یک نماز و تسبیح خودش را درک مى کند.

 در اینجا دیگر بحث از تسبیح تکوینى نیست بلکه عین تسبیح و حقیقت عبادت است،

تازه با کلمه من تعریف مى شود که اطلاق بر عقلا و خردمندان مى شود،

گویا حیوانات و پرندگان در حال عبادت با شعور و احساس کامل هستند مانند بشر هرچند قطعا قوه ادراکشان کمتر از قوه ادراک بشر است .

 و در آنجا که مى فرماید:

و سخّرنا مع داود الجبال یسبّحن..

کوهها همراه با داود تسبیح خدا مى گویند و عبادت مى کنند.

پس معلوم مى شود ماوراى این عالم حقایقى است که ما به طور اجمال از نظر قرآن به برخى از آنها رسیده ایم ولى حقیقت این اشیاء خیلى فراتر از عقل و ادراک ما است.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
چهارشنبه 8/10/1389 - 22:56 - 0 تشکر 269011

در قرآن گفتگوى مورچگان را شنیده بودیم،

 چه وقت مى توانستیم باور کنیم که این مورچه ریز براى خودش جهانى مملو از شعور و احساس دارد و پیامبر خدا را کاملا مى شناسد .

وانگهى به دیگر یارانش اعلام مى کند که هشیار باشید سلیمان و سپاهیانش شمارا زیر نگیرند و از آسیبشان در امان باشید.

 و اگر خداوند منطق طیر و حیوان را به سلیمان یاد نداده بود کجاتوانست هدهد را مسخر خود کند و براى جاسوسى به این سر و آن سر جهان بفرستد.

و چگونه مى توان باور کرد که یک پرنده آنچنان دقیق جاسوسى کند و مطالب را با هشیارى یک انسان به سمع اربابش برساند و به او بفهماند که ملتى را یافتم آفتاب پرست بودند و زنى حکومت بر آنها داشت که داراى ملکى عظیم و قدرتى بزرگ بود.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
پنج شنبه 9/10/1389 - 13:33 - 0 تشکر 269088

سلام

ممنون...خیلی عالی داره پیش می ره این بحث....درست می گه قرآن، یكی از اساتید حوزه هم توی بحثهاشون با موضوع "حی" اشاره به زنده بودن همه ی موجودات داشتن كه البته با درجاتی گفته بودن...بحث جالبی بود....متنش رو اگه به دستم رسید می ذارم

حق یارتون

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

پنج شنبه 9/10/1389 - 22:48 - 0 تشکر 269188

سلام

انشاالله بزودی ما هم از مطلبتون استفاده کنیم

ممنونیمممممم

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
جمعه 10/10/1389 - 21:47 - 0 تشکر 269319

 از آیه استفاده مى شود که حیوانات و جنبندگان مانند بشر شعور و معرفت و شناخت و نطق دارند بلکه داراى تکلیف هستند و حشر و نشر دارند.

 و إذا الوحوش حشرت

و یادآور آن روز که حیوانات محشور مى شوند و به سوى خدا باز مى گردند.

و معلوم است که شباهت حیوانات با انسانها، تنها به خاطر کثرت و عدد نیست که برخى از مفسران اشتباه کرده اند

و این معنى را از امم استفاده کرده اند زیرا امت بر افراد کثیرى اطلاق مى شود که یک امر جامعى این عده را متشکل سازد

و به عبارت دیگر همه یک هدف را دنبال کنند چه آنکه به اختیار خود باشند یا به اجبار، آن هدف واحد را در نظر داشته باشند

که قطعا عبادت و تسبیح حیوانات و جمادات مانند انسانها اختیارى نیست و این انسان است که خداوند او را آزاد گذاشته

و دو راه را برایش مشخص کرده تا آنکه او را آزمایش کند و در صورت تخلف و نافرمانى کیفر نماید.

از سوى دیگر ممکن است برخى فکر کنند که شباهت حیوانات با انسانها از نظر تکاثر و تناسل و خوردن و آشامیدن است که این خود مى تواند یک هدف واحد را تشکیل دهد و بر آن امت اطلاق گردد ولى با پسوند آیه هرگز تناسب نخواهد داشت

 که مى فرماید ثم الى ربهم یحشرون پس باید،

هدف بالاتر باشد و آن شعور و ادراک است که هردو باید داشته باشند تا بتوانند خدا را عبادت کنند و تسبیح گویند.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
يکشنبه 12/10/1389 - 23:20 - 0 تشکر 270102

ما فرّطنا فى الکتاب من شى ء:

فرطنا یعنى چیزى را فروگذار نکردیم.

یعنى چیزى جا نگذاشتیم جز آنکه در کتاب، آن را بیان نمودیم .

 البته ممکن است مقصود از کتاب، همان لوح محفوظ و کتاب الهى باشد

 که آجال و مقدرات تمام انسانها و حیوانات و جمادات در آن ثبت شده است

و شاید هم مقصود از کتاب، همین قرآن مقدس باشد که در آن تمام امور دین و دنیا یا به نحو اجمال و یا به نحو تفصیل بیان شده است،

 که در امور اجمالى و کلى، دستور به پیروى از رسول خدا داده است تا مطالب کاملا به انسانها برسد:

 ما آتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهو

و در موارد تفصیلى هم خود قرآن به تفصیل مسائل را بیان نموده است.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.