انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 721)
يکشنبه 5/10/1389 - 15:4 -0 تشکر 267268
درباره عدل الهی چی میدونیم؟ میتونیم در باره اش خوب بحث کنیم؟

بنام خدا

سلام

 

ما از عدل الهی چه میدانیم؟

اگه یه نفر سوالی داشته باشه

یا مقرض باشه متونی جوابش بدیم؟

انشاالله بهم کمک کنیم تا مطالب خوبی یاد بگیریم

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
يکشنبه 5/10/1389 - 15:9 - 0 تشکر 267272

عدل در لغت و اصطلاح

در فرهنگ‎های لغت عربی برای عدل معانی یا كاربردهایی ذكر شده است كه مهمترین آنها عبارتند از: تعادل و تناسب، تساوی و برابری، اعتدال یا رعایت حد وسط در امور، استوا و استقامت.

 می‎توان گفت: جامع معانی یا كاربردهای یاد شده این است كه هر چیزی در جایگاه متناسب خود قرار گیرد به گونه‎ای كه سهم مناسب و شایسته خود را از هستی و كمالات آن دریافت كند و به حق و سهم دیگران تجاوز نكند.

  سخن امام علی ـ علیه السلام ـ كه در تعریف عدل فرموده است:

 «العدل یضع الأمور مواضعها»دقیق‎ترین تعبیر در این باره است.

عبارت: «وضع كل شیء فی موضعه و اعطاء كل ذی حق حقه»

 نیز كه فلاسفه در تعریف عدل به كار برده‎اند،بیانگر معنای یاد شده است.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
يکشنبه 5/10/1389 - 15:12 - 0 تشکر 267278

مولوی معنای مزبور را این گونه به نظم آورده و به تمثیل كشیده است:

عدل چه بود؟ وضع اندر موضعش ظلم چه بود؟ وضع در نا موضعش
عدل چه بود؟ آب ده اشجار را ظلم چه بود، آب دادن خار را

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 6/10/1389 - 18:22 - 0 تشکر 268305

علامه طباطبایی در تحلیل حقیقت عدل گفته است:


حقیقت عدل عبارت است از:

 «اقامه المساواه و الموازنه بین الأمور بأن یعطی كل من السهم ما ینبغی أن یعطاه. فیتساوی فی ان كلا منها واقع فی موضعه الذی یستحقه؛

حقیقت عدل عبارت است از برقراری تساوی و توازن میان امور به گونه‎ای كه سهم شایسته هر یك بدان داده شود.

در نتیجه، همگی در این جهت كه در جایگاه شایسته خود قرار گرفته است، یكسان و برابرند


آنگاه افزوده است:


«از آنچه گفته شد، روشن گردید كه عدل با حُسن ملازمه دارد، زیرا حسن و زیبایی در امور به این است كه هرچیزی به گونه‎ای باشد كه نفس انسان آن را بپسندد و مجذوب آن شود.

 بدیهی است قرار گرفتن هر چیز در جایگاه مناسب آن، مستلزم چنان زیبایی خواهد بود»

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
پنج شنبه 9/10/1389 - 0:9 - 0 تشکر 269016

عدل در اصطلاح متكلمان

موضوع عدل در علم كلام،
فعل خداوند است و حقیقت آن همان حسن و نیكویی است.

یعنی افعال خداوند همگی حسن و پسندیده است،

و خداوند هرگز فعل نازیبا و ناپسند انجام نمی‎دهد

و آنچه را كه واجب و نیكوست ترك نمی‎كند.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
يکشنبه 12/10/1389 - 23:26 - 0 تشکر 270106

قاضی عبدالجبار معتزلی (متوفای 415 هـ) گفته است:

«ما هر گاه خداوند را به عدل و حكمت وصف می‎كنیم

مقصودمان این است كه خداوند فعل ناروایی انجام نمی‎دهد،

 و آنچه را كه واجب است ترك نمی‎كند،

 و همه كارهای او نیكوست».

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
سه شنبه 14/10/1389 - 23:45 - 0 تشکر 270670

متكلمان عدلیه (اعم از شیعه و معتزله) اذعان دارند كه در توحید و عدل وامدار امام علی ـ علیه السلام ـ می‎باشند.

تعریفی را كه آنان برای عدل الهی ذكر كرده‎اند در حقیقت برگرفته از سخنی است كه امام علی ـ علیه السلام ـ در این باره دارند.

از آن حضرت از توحید و عدل سؤال شد. در پاسخ فرمود:

التوحید الا تتوهمه، و العدل الا تتهمه؛


نهج البلاغه، حكمت 470
توحید آن است كه درباره خداوند با وهم و پندار داوری نكنی،
و عدل آن است كه خداوند را به كارهای ناروا متهم نسازی».

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
چهارشنبه 15/10/1389 - 16:19 - 0 تشکر 270793

به نام خدا
سلام
خیلی عالیه
لذت بردیم ..استفاده کردیم

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

پنج شنبه 16/10/1389 - 22:51 - 0 تشکر 271148

سلام

ممنون گلها جان

--------

نظیر این سخن از امام صادق ـ علیه السلام ـ نیز روایت شده است، چنان كه فرموده است:

« توحید آن است كه صفات نقص و حاجت را كه بر تو رواست
به خدا نسبت ندهی،
و عدل آن است كه آنچه خداوند انجام آن را برای تو ناپسند دانسته است،
به خداوند نسبت ندهی.»

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.
  • وبگردی