بسته بندى چهره كالاست.
در یک تقسیمبندى كلى، سه سطح اصلى مىتوان براى هر كالا در نظر گرفت. اول خود كالا كه خدمات مشكلگشا یا فواید اساسى آن را هنگام خرید انتظار دارند. شالوده كالا پاسخ به این پرسش است كه خریدار واقعا چه چیز را مىخرد؟ در سطح بعدى طراحان كالا بر مبناى شالوده كالا، یک كالاى واقعى را به وجود مىآورند كه بسته بندى در این سطح قرار مىگیرد. بسته بندى به همراه مواردى مثل طرح و نام تجارى و كیفیت به نحوى با هم تركیب مىشوند كه ارائه فایده اصلى كالا امكانپذیر باشد. آخرین سطحى كه مورد توجه قرار مىگیرد مزایاى اضافى مثل خدمات پس از فروش، تضمینها و نصب و شرایط تحویل است. بسته بندى سببساز اولین ارتباط مستقیم با مشترى است و تا حد زیادى وظیفه ارائه یک تصویر ذهنى مطلوب از كالا را به عهده دارد. از نظر روانى اولین برخورد و تصویرى كه ما از اشخاص داریم مهمترین تصویر و تعیینكنندهترین است حتى در یادآورى اشخاص بعد از ۲۰ سال به ذهن ما مىآید، این قاعده در مورد كالا هم صادق است.
بسته بندى به عنوان یكى از ابزارهاى مهم بازاریابى شناخته مىشود و شركتها و دولتها براى افزایش توان رقابتى خود در بازارهاى داخلى و خارجى از آن سود مىبرند. امروزه از بسته بندى فقط براى محافظت از كالا استفاده نمىشود، بلكه براى آن نقشها و مسؤولیتهاى زیادى قائلند. از جمله اینكه ارزش افزوده ایجاد كند و به خریدار پرستیژ و اطلاعات دهد. باید مشترى را جلب كند، جذابیت داشته باشد، شخصیت و شأن مشترى را حفظ كند و به مصرفكننده احترام بگذارد. فرهنگ و ارزشها را در كشور هدف در نظر داشته باشد و از فرهنگى استفاده كند كه براى مردم لذتبخش است. نوع و جنس مواد اولیه از نظر بهداشتى و ایمنى مناسب انتخاب شود و سلامتى در مورد مصرف را تضمین كند.
گفتنى است نباید هزینه بسته بندى آنقدر زیاد باشد كه بهاى فروش كالا را نسبت به كالاهاى مشابه غیرقابل رقابت كند. باید طورى طراحى شود كه دسترسى به كالا راحت و به راحتى قابل حمل باشد، به خود كالا لطمه نزند و مطابق با استانداردها، مقررات بازار و كشور مورد نظر باشد.
مواد مصرفى، قابل بازیافت باشد، تولید آشغال نكند و به محیط زیست لطمه نزند. بسته بندى باید طورى باشد كه قابلیت هدیه دادن را داشته و باشرایط آب و هوایى كشور مورد نظر همگون و هماهنگ باشد، اوزان كشور هدف را در نظر داشته باشد و فرهنگ و سلیقه و عادات خریداران در نظر گرفته شود و با ساختار بازار خرده فروشى سازگارى داشته و سطح درآمد و قدرت خرید مشتریان را در نظر داشته باشد. تركیب صفات ظاهرى بسته تداعىكننده مشابهت و تلقینكننده كیفیت برتر و رنگآمیزى و اشكال و خطوط و رنگ و طرح مبین خواص كالا باشد. مواد تشكیلدهنده كالا را اعلام و مخابره و آنالیز محصول را ذكر و نحوه مصرف را بیان كند. چنانچه خطراتى در مورد مصرف وجود دارد ذكر كند و شرایط نگهدارى و تاریخ مصرف و تاریخ تولید و قیمت و اندازه و حجم وزن و ارتفاع را بنویسد و به راحتى و با كمترین كوششى قابل رؤیت باشد.