• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادب و هنر > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادب و هنر (بازدید: 378)
شنبه 4/10/1389 - 17:12 -0 تشکر 266953
نکته ای در باری هنر بسته بندی

بسته بندى چهره كالاست.

 در یک تقسیم‌بندى كلى، سه سطح اصلى مى‌توان براى هر كالا در نظر گرفت. اول خود كالا كه خدمات مشكل‌گشا یا فواید اساسى آن را هنگام خرید انتظار دارند. شالوده كالا پاسخ به این پرسش است كه خریدار واقعا چه چیز را مى‌خرد؟ در سطح بعدى طراحان كالا بر مبناى شالوده كالا، یک كالاى واقعى را به وجود مى‌آورند كه بسته بندى در این سطح قرار مى‌گیرد. بسته بندى به همراه مواردى مثل طرح و نام تجارى و كیفیت به نحوى با هم تركیب مى‌شوند كه ارائه فایده اصلى كالا امكانپذیر باشد. آخرین سطحى كه مورد توجه قرار مى‌گیرد مزایاى اضافى مثل خدمات پس از فروش، تضمین‌ها و نصب و شرایط تحویل است. بسته بندى سبب‌ساز اولین ارتباط مستقیم با مشترى است و تا حد زیادى وظیفه ارائه یک تصویر ذهنى مطلوب از كالا را به عهده دارد. از نظر روانى اولین برخورد و تصویرى كه ما از اشخاص داریم مهمترین تصویر و تعیین‌كننده‌ترین است حتى در یادآورى اشخاص بعد از ۲۰ سال به ذهن ما مى‌آید، این قاعده در مورد كالا هم صادق است.

 

ویژگى‌هاى بسته بندى مطلوب

بسته بندى به عنوان یكى از ابزارهاى مهم بازاریابى شناخته مى‌شود و شركت‌ها و دولت‌ها براى افزایش توان رقابتى خود در بازارهاى داخلى و خارجى از آن سود مى‌برند. امروزه از بسته بندى فقط براى محافظت از كالا استفاده نمى‌شود، بلكه براى آن نقش‌ها و مسؤولیت‌هاى زیادى قائلند. از جمله اینكه ارزش افزوده ایجاد كند و به خریدار پرستیژ و اطلاعات دهد. باید مشترى را جلب كند، جذابیت داشته باشد، شخصیت و شأن مشترى را حفظ كند و به مصرف‌كننده احترام بگذارد. فرهنگ و ارزش‌ها را در كشور هدف در نظر داشته باشد و از فرهنگى استفاده كند كه براى مردم لذتبخش است. نوع و جنس مواد اولیه از نظر بهداشتى و ایمنى مناسب انتخاب شود و سلامتى در مورد مصرف را تضمین كند.
گفتنى است نباید هزینه بسته بندى آنقدر زیاد باشد كه بهاى فروش كالا را نسبت به كالاهاى مشابه غیرقابل رقابت كند. باید طورى طراحى شود كه دسترسى به كالا راحت و به راحتى قابل حمل باشد، به خود كالا لطمه نزند و مطابق با استانداردها، مقررات بازار و كشور مورد نظر باشد.
مواد مصرفى، قابل بازیافت باشد، تولید آشغال نكند و به محیط زیست لطمه نزند. بسته بندى باید طورى باشد كه قابلیت هدیه دادن را داشته و باشرایط آب و هوایى كشور مورد نظر همگون و هماهنگ باشد، اوزان كشور هدف را در نظر داشته باشد و فرهنگ و سلیقه و عادات خریداران در نظر گرفته شود و با ساختار بازار خرده فروشى سازگارى داشته و سطح درآمد و قدرت خرید مشتریان را در نظر داشته باشد. تركیب صفات ظاهرى بسته تداعى‌كننده مشابهت و تلقین‌كننده كیفیت برتر و رنگ‌آمیزى و اشكال و خطوط و رنگ و طرح مبین خواص كالا باشد. مواد تشكیل‌دهنده كالا را اعلام و مخابره و آنالیز محصول را ذكر و نحوه مصرف را بیان كند. چنانچه خطراتى در مورد مصرف وجود دارد ذكر كند و شرایط نگهدارى و تاریخ مصرف و تاریخ تولید و قیمت و اندازه و حجم وزن و ارتفاع را بنویسد و به راحتى و با كمترین كوششى قابل رؤیت باشد.

يکشنبه 5/10/1389 - 19:48 - 0 تشکر 267444

به نظرم اگر اموزش هنر ها رو بگذارید بیشتر طرفدار دارید

بزرگترین عیب برای دنیا همین بس که بی‌وفاست - حضرت علی علیه‌السلام

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.