[quote=sanrez;416159;269684]من سلام میگم خدمت دوستان انقلابی و مسلمان
راستی برادران شما خودتان موسیقی گوش نمی دهید؟
خود آقا مکارم هم به یک شقی از موسیقی حکم تحریم داده اند. واقعا اگر کسی از شما بپرسد موسیقی حرام است جوابتان مثبت است؟؟؟ چرا تند می روید ؟
ما نگاهمان به رهبری است فقط !ذره ای اشاره کند دویده ایم. خودمان هم مصلحت سنجی نمیکنیم که حالا موقع اجرای فلان طرح است و بهمان سفر. هر جا آقا گفت این ایراد اصل است، می دویم. .
عزیزان اثبات بفرمایید این گفته مشایی خلاف است. شعار ندهید آن هم از روی دست دیگران
سلام
دوست بزرگوار، حتما اطلاع دارید كه اكثر مراجع نظرشون در رابطه با موسیقی اینه كه موسیقی و آهنگی كه لهو و لعب باشه حرامه نه همه ی موسیقی ها...و این بستگی به تشخیص مكلف داره....شما فرمودید رهبر، پس حتما باید از فتوای رهبر در مورد موسیقی اطلاع داشته باشید...من برای آگاهی سایرین فتوای ایشون رو میذارم....
س 1128: ملاك تمییز موسیقى حلال از حرام چیست؟ و آیا موسیقى كلاسیك حلال است، بسیار مناسب است كه معیار آن را بیان فرمایید؟
هر موسیقى كه به نظر عرف موسیقى لهوى و مطرب كه مناسب با مجالس عیش و نوش است باشد، موسیقى حرام محسوب مىشود و فرقى نمىكند كه موسیقى كلاسیك باشد یا غیر كلاسیك. تشخیص موضوع هم موكول به نظر عرفى مكلّف است و اگر موسیقى این گونه نباشد بخودى خود اشكال ندارد.
س 1129: گوش دادن به نوارهایى كه توسط سازمان تبلیغات اسلامى و یا مؤسسه اسلامى دیگر مجاز اعلام شدهاند، چه حكمى دارد؟ و استفاده از آلات موسیقى مثل كمان، ویولون و نى چه حكمى دارد؟
جواز گوش دادن به نوارها منوط به تشخیص خود مكلّف است كه اگر تشخیص دهد مشتمل بر غنا و موسیقى لهوى مناسب با مجالس عیش و نوش و خوشگذرانى و همچنین مطالب باطل نیست، گوش دادن به آن اشكال ندارد بنابراین تجویز آن توسط سازمان تبلیغات اسلامى و یا هر مؤسسه اسلامى دیگر به تنهایى دلیل شرعى براى مباح بودن آن نیست و بكارگیرى آلات موسیقى در موسیقى لهوى مطرب و مناسب با مجالس لهو و گناه جایز نمىباشد، ولى استفاده حلال از آنها براى اهداف عقلائى اشكال ندارد و تشخیص مصادیق هم موكول به نظر خود مكلّف است.
س 1130: منظور از موسیقى مطرب ولهوى چیست؟ و راه تشخیص موسیقى مطرب و لهوى از غیر آن چیست؟
موسیقى مطرب و لهوى آن است كه به سبب ویژگیهائى كه دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقى دور نموده و به سمت بىبندوبارى و گناه سوق دهد و مرجع تشخیص موضوع عُرف است.
س 1131: آیا شخصیت نوازنده و محل نواختن و یا غرض و هدف از آن در حكم موسیقى تأثیر دارد؟
موسیقى حرام، موسیقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه است و گاهى شخصیت نوازنده یا كلام همراه آهنگ یا مكان و یا سایر شرایط در اینكه موسیقى تحت عنوان موسیقى مطرب و لهوى حرام و یا عنوان حرام دیگر قرار بگیرد مؤثر است مانند اینكه بر اثر آن امور، منجر به ترتّب فساد شود.
س 1132: آیا معیار حرمت موسیقى فقط مطرب و لهوى بودن آن است یا اینكه میزان تحریك و تهییج آن هم تأثیر دارد؟ و اگر باعث حزن و گریه شنونده شود، چه حكمى دارد؟ خواندن و شنیدن غزلهایى كه به صورت سه ضرب و همراه با موسیقى خوانده مىشوند، چه حكمى دارد؟
ملاك آن ملاحظه كیفیت نواختن موسیقى با در نظر گرفتن همه خصوصیات و ویژگیهاى آن است و اینكه از نوع موسیقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، هر موسیقى كه به حسب طبیعت خود از نوع موسیقى لهوى باشد، حرام است اعم از اینكه مهیّج باشد یا خیر و موجب ایجاد حزن و اندوه و حالات دیگر در شنونده بشود یا خیر و هرگاه غزلهائى كه همراه با موسیقى خوانده مى شوند به صورت غنا و آواز لهوى مناسب مجالس لهو و لعب در آیند، خواندن و شنیدن آنها حرام است.
س 1133: غنا چیست؟ آیا غنا فقط شامل صداى انسان است یا اینكه شامل صداهاى حاصل از آلات موسیقى هم مىشود؟
غنا عبارت است از صداى انسان در صورتى كه باترجیع و طرب همراه بوده و مناسب مجالس لهو و گناه باشد كه خواندن به این صورت و گوش دادن به آن حرام است.
س 1134: آیا زدن بر ظرفها و سایر وسایلى كه جزء آلات موسیقى نیستند، در عروسىها توسط زنان جایز است؟ اگر صدا به بیرون از مجلس برسد و مردان آن را بشنوند چه حكمى دارد؟
جواز این عمل بستگى به كیفیت نواختن دارد. اگر به شیوه متداول در عروسىهاى سنّتى باشد و لهو محسوب نشود و فسادى هم بر آن مترتّب نگردد، اشكال ندارد.
س 1135: دف زدن توسط زنان درعروسى ها چه حكمى دارد؟
استفاده از آلات موسیقى براى نواختن موسیقى لهوى و مطرب جایز نیست، امّا آوازخوانى در مجالس عروسى، بعید نیست براى زنان جایز باشد.
س 1136: آیا گوشدادن به غنا در خانه جایز است؟ اگر در فردى تأثیر نداشته باشد چه حكمى دارد؟
گوش دادن به غنا بطور مطلق حرام است، چه در خانه به تنهایى شنیده شود و یا در حضور دیگران و چه در او تأثیر بگذارد یا خیر.
س 1137: بعضى از جوانان كه تازه به سن بلوغ رسیدهاند از مراجعى تقلید مىكنند كه فتوى به حرمت موسیقى بطور مطلق دادهاند هر چند از رادیو و تلویزیون دولت اسلامى پخش شود، حكم این مسئله چیست؟ و آیا اگر ولىّ فقیه گوش دادن به موسیقى حلال را اجازه داده باشد، آیا تجویز او بخاطر احكام حكومتى براى جواز آن كافى است یا اینكه آنان باید به فتواى مرجع تقلید خود عمل كنند؟
فتوى به جواز یا عدم جواز گوش دادن به موسیقى از احكام حكومتى نیست، بلكه حكم شرعى فقهى است و بر هر مكلّفى واجب است در اعمالش به فتواى مرجع تقلید خود مراجعه كند. ولى موسیقى اگر مناسب با مجالس لهو و گناه نباشد و مفسدهاى هم بر آن مترتّب نگردد، دلیلى بر حرمت آن وجود ندارد.
س 1138: مقصود از موسیقى و غنا چیست؟
غنا یعنى ترجیع صدا به نحوى كه مناسب با مجالس لهو باشد كه از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است. ولى موسیقى، نواختن آلات آن است كه اگر به نحو معمول در مجالس لهو و گناه باشد، هم بر نوازنده و هم بر شنونده حرام است. و اگر به آن نحو نباشد، فى نفسه جائز است و اشكال ندارد.
س 1139: من در مكانى كار مىكنم كه صاحب آن همیشه به نوارهاى غنا گوش مىدهد و من هم مجبور به شنیدن آن هستم، آیا این كار براى من جایز است یاخیر؟
اگر نوارها در بردارنده غنا یا موسیقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصیت باشند، گوش دادن و شنیدن آن جایز نیست.ولى اگر مجبور به حضور در آن مكان هستید، رفتن به آنجا و كاركردن در آن براى شما اشكال ندارد ولى واجب است به غنا گوش ندهید هر چند به گوش شما بخورد و آن را بشنوید.
س 1140: موسیقى كه از رادیو و تلویزیون جمهورى اسلامى پخش مىشود، چه حكمى دارد؟ آیا این گفته كه حضرت امام«قدس سره» موسیقى را بطور مطلق حلال اعلام كردهاند، صحیح است؟
نسبت حلال دانستن موسیقى به طور مطلق به راحل عظیم الشأن حضرت امام خمینى«قدس سره» كذب و افتراء است. امام«قدس سره» معتقد به حرمت موسیقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و معصیت بودند و نظر ما هم همین است، ولى اختلاف در دیدگاهها از تشخیص موضوع نشأت مىگیرد زیرا تشخیص موضوع موكول به نظر خود مكلّف است. گاهى نظر نوازنده با نظر شنونده تفاوت پیدا مىكند كه در این صورت موسیقى كه به تشخیص مكلّف لهو و مناسب با مجالس گناه است بر او گوش دادن به آن حرام مىباشد وامّا صداهاى مشكوك محكوم به حلیّت هستند و پخش از رادیو و تلویزیون به تنهایى دلیل شرعى بر مباح و حلال بودن آنها محسوب نمىشود.
س 1141: گاهى از رادیو و تلویزیون آهنگهایى پخش مىشود كه به نظر من مناسب با مجالس لهو و فسق هستند، آیا بر من واجب است كه از گوش دادن به آنها خوددارى نموده و دیگران را هم از آن منع كنم؟
اگر آنها را از نوع موسیقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو مىدانید، جایز نیست به آنها گوش دهید، ولى نهى دیگران از باب نهى از منكر منوط به این است كه احراز نمایید كه آنان هم آهنگهاى مزبور را از نوع موسیقى حرام مىدانند.
س 1142: گوش دادن و توزیع غنا و موسیقى لهوى كه محصول كشورهاى غربى است، چه حكمى دارد؟
در عدم جواز گوش دادن به موسیقى لهوى مطرب و مناسب با مجالس لهو و باطل، فرقى بین زبانها و كشورهاى محل تولید وجود ندارد. بنابر این خرید و فروش و گوش دادن و توزیع این نوارها در صورتى كه محتوى غنا یا موسیقى لهوى حرام باشند جایز نیست.
س 1143: خواندن به صورت غنا توسط هر یك از مرد یا زن چه از طریق نوار كاست باشد و یا از طریق رادیو و چه همراه موسیقى باشد و یا نباشد، چه حكمى دارد؟
غنا حرام است و خواندن به صورت غنا و گوش دادن به آن جایز نیست اعم از اینكه توسط مرد باشد یا زن و بطور مستقیم باشد یا از طریق نوار و همراه با نواختن آلات لهو باشد یا نه.
س 1144: نواختن موسیقى به منظور اهداف و اغراض عقلائى و حلال در مكان مقدسى مانند مسجد چه حكمى دارد؟
نواختن موسیقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه بطور مطلق جایز نیست حتّى اگر در غیر مسجد و براى غرض عقلائى حلالى باشد، ولى اجراى سرودهاى انقلابى و مانند آن همراه با نغمههاى موسیقى در مكان مقدس و در مناسبتهایى كه آن را اقتضا مىكند، اشكال ندارد مشروط بر اینكه با احترام آن مكان منافات نداشته باشد و در مكانهایى مثل مسجد براى نمازگزاران مزاحمت ایجاد نكند.
س 1145: آیا آموختن موسیقى بخصوص سنتور جایزاست؟ ترغیب و تشویق دیگران به آن چه حكمى دارد؟
بكارگیرى آلات موسیقى براى نواختن موسیقى غیرلهوى، اگر براى اجراى سرودهاى انقلابى یا دینى و یا براى اجراى برنامههاى فرهنگى مفید و برنامههاى دیگر با غرض عقلائى مباح باشد، اشكال ندارد به شرط اینكه مستلزم مفاسد دیگرى نباشد و همچنین آموختن و یاددادن نوازندگى براى امر فوق فىنفسه اشكال ندارد.
س 1146: گوش دادن به صداى زن هنگامى كه شعر و غیر آن را با آهنگ و ترجیع مىخواند اعم از اینكه شنونده، جوان باشد یاخیر، مذكر باشد یا مؤنث چه حكمى دارد؟ و اگر آن زن از محارم باشد، حكم آن چیست؟
اگر صداى زن به صورت غنا نباشد و گوش دادن به صداى او هم به قصد لذت و ریبة نباشد و مفسدهاى هم بر آن مترتّب نگردد، اشكال ندارد و فرقى بین موارد فوق نیست.
س 1147: آیا موسیقى سنّتى كه میراث ملى ایران مىباشد، حرام است یا خیر؟
چیزى كه از نظر عرف، موسیقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصیت محسوب شود، بطور مطلق حرام است و در این مورد فرقى بین موسیقى ایرانى و غیرایرانى و موسیقى سنتى و غیر آن نیست.
س 1148: گاهى از رادیوهاى عربى بعضى ازآهنگهاى موسیقى پخش مىشود، آیا گوش دادن به آنها بخاطر علاقه به شنیدن زبان عربى جایز است؟
گوش دادن به موسیقى لهوى متناسب با مجالس لهو و معصیت بطور مطلق حرام است و علاقه به شنیدن زبان عربى مجوز شرعى براى آن محسوب نمىشود.
س 1149: آیا تكرار اشعارى كه بصورت آواز و بدون موسیقى خوانده مىشوند جایز است؟
غنا حرام است هر چند همراه بانواختن آلات موسیقى نباشد و منظور از غنا ترجیع صدا به نحوى است كه مناسب با مجالس لهو و فسق باشد، ولى صرف تكرار شعر اشكال ندارد.
دوست گرامی، امیدوارم موضوع رفع شده باشد
حق یارتون