امام علی (ع ) : هرگز در هنگام غضب ، ادب حاصل نمیشود . از تشویق و جایزه فقط در حد محرکهای اولیه و مشوق های بیدار کننده استفاده کنید تا انگیزه های درونی برای کسب موفقیت و پیشرفت پایدار به کار افتد . اما غالبا والدین مشوقهای بیرونی را جایگزین انگیزه های درونی فرزندان خود میکنند واین خود بزرگترین مانع برای پیشرفت و موفقیت خود انگیخته در زندگی میشود . عادت دادن دائمی فرزندان به جایزه و پاداش در موفقیت های تحصیلی ، آنها را به محرک های خوشایند بیرونی وابسته میکند و باعث میشود که آنها از یادگیری به خاطر یاد گرفتن چیزی لذت نبرند بلکه از جایزه و پاداشی که میگیرند لذت ببرند . متاسفانه امروزه بسیاری از اصطلاحات کلیدی در تربیت دچار تحریف و وارونگی شده است . اغلب تربیت را با رام کردن ، تشویق را با جایزه دادن و تنبیه را با کتک زدن ، یکسان میدانند . این جابه جایی و تحریف باعث شده است که بسیاری از روشها و انتظارات و ملاکهای تربیتی نیز کارکرد و معنای خود را از دست بدهد.