• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
سينما و تلویزیون (بازدید: 1702)
شنبه 27/9/1389 - 18:11 -0 تشکر 263721
برای 61 سالگی كیومرث پوراحمد

 

  کیومرث پوراحمد کار گردان مطرح سینمای ایران 25 آذر شصت و یک ساله شد. کیومرث پوراحمد (متولد روز بیست و پنجم آذر سال ۱۳۲۸ در نجف آباد اصفهان) و دانش‌آموخته کارگردانی سینما است. او کارش را با نقدنویسی آغاز کرد و از ۱۳۵۳ با دستیاری در مجموعه تلویزیونی "آتش بدون دود" وارد سینما شد.

از میان آثار او می‌توان به فیلم‌های بلند تاتوره، بی بی چلچله، لنگرگاه، شکار خاموش، شرم، نان و شعر، به خاطر هانیه، خواهران غریب و شب یلدا، چند فیلم کوتاه و مجموعه‌های تلویزیونی تابستان سال آینده، پلکان، تار و پود، یادگار دایی جواد، آلبوم تمبر اشاره کرد. همچنین مجموعه داستانی "قصه‌های مجید" از این کارگردان است.

مشکوکم
آخرین اثری که از پوراحمد به نمایش در آمده سریال "پرانتز باز" است که نوع پخش آن گلایه های پوراحمد را به همراه داشت. خود او در بخشهایی از گفت و گوی خود با روزنامه شرق گفته است: من مشکوکم به اینکه انگار برنامه ریزی شده است که این سریال دیده نشود. اگرچه همه شواهد شک مرا توجیه می کند و دامن می زند ولی به دلیل حسن نیت مدیرانی که در طول ساخت این مجموعه با آنها همکاری داشته ام از صمیم قلب آرزو می کنم این شک من یک توهم دایی جان ناپلئونی باشد ...

استقبال نه چندان مناسب منتقدان
بهتر است بدانید که سریال "پرانتز باز" با استقبال نه چندان مناسبی از سوی منتقدان مواجه شد.

زمان داور خوبی است
اما کیومرث پوراحمد در گفت و گوی دیگری با زینب علیپور تهرانی در هفته نامه سروش گفته است: لازم است بگویم من تمام کارهایی که ساخته ام با یک میزان دقت وسواس و حساسیت ساخته ام و به همان میزان که برای سایر کارهایم زمان و انرژی صرف کرده ام برای این کار هم وقت گذاشتم اما به هرحال اتفاقی است که افتاده و ظاهرا آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است. اما من به یک نکته خیلی معتقدم. اینکه زمان داور خوبی است. خیلی ها معتقدند این سریال نتوانسته مثل سریالهای گذشته با مخاطب ارتباط برقرار کند اما تا پنج سال آینده اگر سه بار دیگر از همین شبکه و یا سایر شبکه ها پخش شد سریال خوبی بوده است. در غیر این صورت سریال بدی است و ماندگار نمی شود.

عذرخواهی و زباله دانی تلویزیون
پوراحمد در ادامه گفت و گوی خود با سروش گفته: اگر این سریال (دومرتبه) پخش نشود به زباله دان تاریخ تلویزیون می رود. بنابر این اگر کار خوبی نبوده من همین جا از تاریخ سینما و تلویزیون به خاطر ساخت این سریال عذرخواهی می کنم.

کم لطفی ها ونامهربانیها
وی دومرتبه تاکید کرده: احساس می کنم "پرانتز باز" با یکسری کم لطفی ها و نامهربانی ها روبرو شد به دلیل اینکه اطلاع رسانی درباره پخش و معرفی این سریال و حتی زمان پخش و تکرار آن ضعیف بود و اصلا زیرنویس نمی شد.

حقایقی درباره کیومرث پوراحمد
چند سال پیش که مراسم بزرگداشت پوراحمد برگزار شده بود دکتر امید روحانی با اشاره به اینکه شهید آوینی پوراحمد را بسیار دوست داشت با نقل قولی از شهید آوینی گفته بود: پوراحمد نمونه آن چیزی است که سینمای ایران می تواند باشد.

گریه شکیبایی
بد نیست بدانید در همین مراسم خسرو شکیبایی، یکی دیگر از هنرمندان حاضر در مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد، بود. او حرفهای تکان دهنده ای گفته بود: "زمانی که در این فیلم پوراحمد از مرگ خود صحبت کرد، چشمان من پر از اشک شد. اما امیدوارم وی زمانی به این روز برسد که تمام کارهای خود را انجام داده باشد. من فقط به عنوان تشکر در اینجا حاضر شده بودم و سپاسگزارم." (خبرگزاری مهر - سال ۱۳۸۵)

پوراحمد به روایت فرهادی
اصغر فرهادی هم در این مراسم بزرگداشت گفته بود: "پوراحمد از جمله افرادی است که هر چه می گوید روی ماجراست و در پشت آن چیزی نیست. او در همه گونه های سینمایی فیلم ساخت و این از خصوصیات وی محسوب می شود. این کارگردان بعد از "قصه های مجید" خود را به آن نوع سینما محدود نکرد، بلکه سعی داشت فیلم های دیگری را هم کار کند. او همیشه جزو اولین کسانی بود که بعد از ساخت فیلم هایم به من زنگ می زد و تبریک می گفت."

هنرمندی استثنایی به روایت داوودنژاد
علیرضا داودنژاد هم درباره همکار خود گفته بود: "در این کشور 70 میلیونی چند نفر از خواب بلند شده اند و چند نفر از آنها قصه می نویسند و چند تا از این قصه ها فیلم می شود و اینکه از میان فیلم هایی که بر اساس قصه ها نوشته می شود، چه تعداد مخاطب پیدا می کنند. حس می کنم این بزرگداشت بیشتر از اینکه به کیومرث پوراحمد چیزی اضافه کند، به ما اضافه خواهد کرد. ما اینجا جمع شدیم که بگوییم ما هنرمندی استثنایی داریم که دوستش داریم."

مشکلاتی از آغاز فیلمسازی
اما پوراحمد از کار گردانانی بوده که برای فیلمسازی با مشکلات بسیاری مواجه بوده است. این مشکلات از زمانی که او فیلمسازی را شروع کرده وجود داشته است. خود پور احمد دو سال پیش در گفت و گویی با هفته نامه شهروند امروز می گوید: وقتی جنگ شروع شد آن زمان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بودم به عنوان یک ایرانی فیلمساز احساس کردم باید کاری کنم. با یک گروه ۴ - ۵ نفره و با یک پیکان استیشن رفتیم دزفول و اهواز و می خواستیم بریم سمت آبادان که درست وقتی رسیدیم سه راه شادگان، خبر رسید که آبادان محاصره شده و نتوانستیم برویم آبادان. البته بعد رفتیم بندر ماهشهر و قرار بود با "هاور کرافت" ما را ببرند آبادان که نشد. رفته بودیم فیلم بگیریم. البته طرحی که به کانون پیشنهاد کردم کودکان جنگ بود یک مقدار فیلم گرفتیم و آمدیم تهران. ما مقدار زیادی فیلم گرفته بودیم از آواره های آبادای که از شهر فرار کرده بودند. زن و بچه و مرد با لنگه کفش و دمپایی و ... از آخرین نفرهایی که از شهر زده بودند بیرون،ُ با بعضی هایشان مصاحبه کرده بودیم. وقتی اینها را نمایش دادیم یک آقایی وسط صحبتها در جلسه بلند شد و گفت شما حق ندارید از بدبختیها و فلاکتها حرف بزنید باید راجع به سلحشوری ها و ایثار حرف بزنید و جلسه به هم خورد ...

پوراحمد در ادامه توضیح می دهد که البته من معتقدم ما اشتباه نکرده بودیم ما مشاهداتمان را ضبط کرده بودیم منتهی حرف آن آقا به نوعی درست بود ... با آن واکنش من دفتر فیلمسازی جنگ را در ذهنم بستم ...

مصائب "اتوبوس شب"
پوراحمد حتی وقتی می خواست "اتوبوس شب" را نیز بسازد با مشکلاتی مواجه شد. خو او در این باره گفته: قصه واقعی فیلم "اتوبوس شب" برای حبیب احمدزاده در سن ۱۵-۱۶ سالگی اتفاق افتاده است. خود حبیب احمدزاده در همین سن و سال در آبادان می ماند و هشت سال می جنگد ... عکسهایش است که در آن سن تفنگی که در دستش است از قد خودش بلندتر است ...

ماجرای ساخته نشدن فیلم شاه با بازی پرستویی و کارگردانی پوراحمد
پوراحمد در همان مصاحبه خود با شهروند امروز به ساخته نشدن فیلم شاه و رابطه آن باساخت فیلم " اتوبوس شب" اشاره کرده و می گوید: سال ۶۸ یا ۷۰ بود که که دو سه سال از وقت و عمرم را گذاشتم فیلمنامه را نوشتم و چندبار بازنویسی کردم. پرویز پرستویی قرار بود محمدرضا شاه باشد. پریوش نظریه نقش فرح را داشت که چه قدر هم به چهره اش می آمد. آقای انتظامی قرار بود شریف امامی شود. اکبر عبدی هم قرار بود هویدا شود. دفتر زده بودیم و هزینه کرده بودیم. پرستویی می رفت کلاس زبان فرانسه. می رفت تمرین اسکی روی آب ... به خاطر کم ظرفیتی عده ای فیلم در مرحله پیش تولید متوقف ماند. برای ساخت "اتوبوس شب" این تجربه تلخ را داشتم. می ترسیدم و فکر می کردم که عده ای نشسته اند و می گویند کیومرث پوراحمد غلط می کند فیلم جنگی بسازد. نباید بسازد چون خودی نیست ... منتهی خوب بسترش را حبیب احمدزاده فراهم کرده بود. اصلا حبیب موتور فیلم بود.

ماجرای کشف "شب یلدا"
اینکه پوراحمد معتقد است که زمان داور بسیار خوبی برای سنجیدن کیفیت یک اثر است به تجربه او در فیلم "شب یلدا" بر می گردد. پوراحمد بارها درباره این فیلم گفته: "شب یلدا" پس از اکران کشف شد و دیده شد. من زیاد از دوستان و اطرافیان و غریبه ها شنیده ام که فیلم را ۵بار، ۶بار و ۱۶ بار دیده اند. آقایی در سوئد به من می گفت فیلم را سی چهل بار دیده است.

"شب یلدا" دیگر تکرار نمی شود
البته از نظر پوراحمد فیلمی چون "شب یلدا" دیگر تکرار نمی شود. بخشی از هر فیلمی که آدم می سازد حدیث نفس است. دوز و درجه این حدیث نفس در "شب یلدا" بیشترین حد است. بنابراین دیگر تکرار نمی شود.

آقای پوراحمد بعد از این فیلم مرده ای!
جالب است بدانید بعد از یکی از اکرانهای دانشجویی فیلم "شب یلدا" یکی از دانشجویان بلند شد و گفت شما آقای پوراحمد بعد از این فیلم مرده ای! پوراحمد می پرسد چرا؟ آن دانشجو در پاسخ می گوید: برای اینکه دیگر نمی توانی بهتر از این فیلم بسازی! پوراحمد نیز می گوید: من سعی خودم را می کنم اگر موفق نشدم انا لله وانا الیه راجعون و اگر موفق شدم که ...

زیادی بومی هستند
پوراحود فیلمسازی بوده که حتی خودش نیز اعتقاد داشته که بخشی از آثارش با بخشی از مخاطبان ارتباط برقرار نمی کند. خود او در این باره گفته: "به خاطر هانیه" را خیلی دوست دارم ولی اصلا با تماشاچی خارجی ارتباط برقرار نمی کند. یا فیلم "شرم" جزو فیلمهای خوب من است ولی تماشاگر خارجی آن را نمی فهمد ... دوست منتقدی می گفت فیلمهای تو زیادی بومی هستند که نتوانسته اند در خارج از کشور حضور گسترده و مستمر داشته باشند ...

فیلمشناسی:‎
- تاتوره (1363): ورود كیومرث پوراحمد به عرصه فیلمسازی حرفه‌ای. به سنت آن سال‌ها، اثری متعهد در باب ظلم و ستمی كه بیگانگان به بومیان جنوب روا می‌دارند. داود رشیدی و پروانه معصومی بازیگران نخست فیلم‌اند. ‏

- بی‌بی چلچله (1363): پوراحمد به فضای ذهنی و احساسی‌اش نزدیك‌تر می‌شود. با داستان غمباری از رابطه بین یك كودك با یك راننده كامیون. بر اساس داستانی از ژوزه هائودودواسكونسلوس. باز داود رشیدی نقش نخست را بازی می‌كند. ‏

- لنگرگاه (1367): بعد از چند فیلم نوجوانانه خارج از جریان اصلی فیلمسازی، "لنگرگاه"، حركت پوراحمد به سمت فیلمسازی برای مخاطب گسترده‌تر است. داستان عصیان نرم دو نوجوان، با همراهی علیرضا خمسه‌ی در حال ستاره شدن، به عنوان نمك ماجرا. فیلمساز جای پایش را محكم می‌كند. ‏

- شكار خاموش (1368): پوراحمد دامنه فیلمسازی‌اش را گسترش می‌دهد. در دوران رونق كمدی‌های كودكانه، "شكار خاموش" را با حضور خمسه و مهدی هاشمی می‌سازد. هر چند كه در گیشه به موفقیت چندانی نمی‌رسد. ‏

- شرم، صبح روز بعد، سفرنامه شیراز و نان و شعر: (1370 تا 1372): هر چهار فیلم از یك مجموعه تلویزیونی بسیار موفق با عنوان "قصه‌های مجید" بیرون می‌آیند. پوراحمد چهار سال از بهترین بخش دوران فیلمسازی‌اش را پای مجموعه داستان مرادی كرمانی می‌ریزد و محصول خوبی هم برداشت می‌‌كند. منتقدها این فیلم‌ها را تحسین كردند و مردم مجموعه تلویزیونی را. "سفرنامه شیراز" بی‌نظیر است. "شرم" برای بیننده تلویزیون، بیش از حد پیچیده و "صبح روز بعد"، موفق‌ترین فیلم‌ها به لحاظ اقبال مردمی. "نان و شعر" كه پس از پایان تولید مجموعه و مستقیما برای سینما ساخته شد، مستحق توجه بیش‌‌تری است. یكی از شخصی‌ترین آثار كیومرث پوراحمد. ‏

- به خاطر هانیه (1373): بازگشت پوراحمد به فیلم‌های كانونی آغاز دوران فیلمسازی، با اقبال منتقدان روبه‌رو می‌شود، هر چند تماشاگر چندانی پیدا نمی‌كند. باز با یكی از همان نوجوان‌های شیرین و احساساتی، اما كله‌شق پوراحمدی روبه‌رو هستیم، از نوع جنوبی‌اش‎!‎

- خواهران غریب (1374): كیومرث پوراحمد داستان جذاب اریش كستنر را زمینه‌ساز كارش قرار داد و براساس قصه دو كودك دوقلو كه پدر و مادرشان را پس از طلاق به هم نزدیك می‌كنند، پرفروش‌ترین فیلم سال را ساخت. خسرو شكیبایی، در اوج فعالیت حرفه‌ای‌اش قرار دارد و كودكان فیلم، به سنت آثار فیلمساز، به اندازه كافی تودل‌برو و شیرین‌اند. ترانه‌های ناصر چشم‌آذر، از جمله براساس ملودی نازنین مریم، از مهم‌ترین عوامل جذابیت فیلم بود. ‏

- شب یلدا (1380): بعد از شش سال دوری از سینما، و عزیمت پوراحمد به تلویزیون برای ساخت مجموعه تلویزیونی موفق "سرنخ"، پوراحمد بازگشت تا یكی از شخصی‌ترین آثار كارنامه‌اش را بسازد. داستان تلخ فیلم، ریشه در زندگی خصوصی كارگردان‌اش دارد و محمدرضا فروتن كه از طریق بازی در یكی از نقش‌های مجموعه "سرنخ"، به فیلم‌های مسعود كیمیایی راه یافته بود و به یكی از ستاره‌های سینمای ایران تبدیل شده بود، با بازی در شاه‌نقش "شب یلدا"، جای پایش را در سینمای ایران محكم‌تر كرد. هنوز خیلی‌ها پوراحمد را به عنوان كارگردان این فیلم می‌شناسند. ‏

- گل یخ (1383): پوراحمد تصمیم گرفت عدم موفقیت "شب یلدا" را در گیشه جبران كند. پس شجاعانه سراغ طرح اصلی یكی از فیلم‌های ایرانی مشهور و پرفروش قبل از انقلاب، "سلطان قلب‌ها" رفت، در آغاز فیلم نام محمدعلی فردین را آورد، اما اثری از این عشق و علاقه در فیلم نیست. "گل یخ" شاید بدترین اثر كارنامه فیلمسازی پوراحمد است، نه به این خاطر كه قرار بوده یك فیلم پرفروش بازاری باشد، بیش‌تر به این دلیل كه خوب و گرم ساخته نشده است. فیلم نه فروخت، و نه منتقدها دوست‌اش داشتند‎.‎

- نوك برج (1384): پوراحمد می‌خواست نوك برج را هم با دسته‌بندی “ساخت یك فیلم دیگر برای پول”، در كنار نوك برج قرار دهد، اما اتفاقا این یكی، خیلی بیش‌تر از قبلی كار می‌كند. هم فیلم بهتری است و هم فروش خیلی بهتری نسبت به قبلی داشت. ‏

- اتوبوس شب (1385): سال‌ها بعد از "شب یلدا"، پوراحمد با "اتوبوس شب"، بار دیگر با آغوش گرم منتقدها و جوایز ریز و درشت جشن‌ها و جشنواره‌های داخلی مواجه شد. این فیلمی است با داستانی بر بستر دفاع مقدس كه با نگاه خاص پوراحمد در هم تنیده شده. فیلمی كه به قول خود فیلمساز، در سال‌های جنگ نمی‌شد آن را ساخت.


منبع: پارس توریسم

راز یک زندگی زیبا این است

که امروز با خدا گام برداری

و برای فردا به او اعتماد داشته باشی.....

شنبه 27/9/1389 - 21:7 - 0 تشکر 263810

با سلام
كارهاشون رو دوست داشتم
یاد مادرشون به‌خیر- ان‌شاءالله سلامت باشن
یا علی

 
سیب‌سرخ‌60- غریبی‌آشنا       وبلاگم: ماه تابان من 

يکشنبه 28/9/1389 - 8:19 - 0 تشکر 263871

سلام
ممنون ازتون همه فیلمهایی که ساختن عالیه

 

  به طواف كعبه رفتم ،به حرم رهم ندادند          كه برون درچه كردي، كه درون خانه‌آئي

 

                                    

يکشنبه 28/9/1389 - 8:57 - 0 تشکر 263887

تولدشون مبارك باشه براشون آرزوی موفقیت روز افزون دارم

يکشنبه 28/9/1389 - 9:6 - 0 تشکر 263895

سلام
ایشون با قصه های مجید خودشون رو توی ذهن هم سن و سالهای ما جاودانه كردند

گاهي به آسمان خيالم عبور کن

شعر مرا نيم نگاهي مرور کن

دل مرده ام،قبول . . .!

تو اما مسيحا باش،

يک جمعه هم زيارت اهل قبور کن.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.