کافه سینما_سعید حسینی: مقاله ای به مناسبت عرضه قهوه تلخ و سه فیلم سینمایی با کیفیت خوب روی دی وی دی به بازار
داستان ساده بود. مهران مدیری سریالی ساخت به نام قهوه تلخ این سریال بر خلاف قول و قرار های تهیه کننده با تلیویزیون هر دلیلی از سوی صدا و سیما خریداری نشد. پس مهران مدیری و گروهش که هیچ وقت نیاز اقتصادی به مخاطب را حس نکرده بودند با هوش مندی همیشگی شان که به واسطه درک نیازهای روانی جامعه در هر دورانی به دست آمده بود این بار حرکتی را شروع کردند که عرصه نمایش خانگی در ایران را دچار یک انقلاب خواهد کرد: پخش دی وی دی
برادران آقاگلیان کار خارق العاده ای نکردند. مشکل سینمای ایران و تهیه کنندگان و پخش کنندگان آن هستند که کلا ارتباطشان را با مخاطب از دست داده اند نه احترامی برای این مخاطب قایل اند نه شعوری. هوشمندی مدیری را در شناخت این مخاطب ندارند و نیاز اقتصادی هم به آنها احساس نکرده اند . سینمایی که اکثر تولیداتش روی پرده نیامده به سود رسیده. گاه این سود به حدی می رسد که سازنده این آثار به واسطه تولید فیلم گاه فعالیت های دیگری را در عرصه های اقتصادی شروع می کنند . پس توقعی نداریم که متوجه نیاز مخاطب به تصویر خوب به پخش خوب به صدای خوب شوند همین می شود که محبوریم درباره الی را با تبلیغ لینا لوله ای ببینیم با بدترین کیفیت تصویر روی سی دی ببینیم. شاید هم مشکل از خود جنس است اگر فیلم ها در بهترین سالن ها با بهترین صدا و تصویر اکران شود در پخش خانگی با بهترین کیفیت به دست بیننده برسد آن وقت است که مخاطب مضمونی متناسب با کیفیت بالای تصویر فیلمش می خواهد توقع دارد پیام فیلمی که می بیند با نور آن هماهنگ باشد پس چه بهتر که با مشت وسط صفحه شطرنج کوبیده بازی تولید کننده- مخاطب را به هم بزنیم و بدترین جنس را وارد بازار کنیم.
اما قهوه تلخ نیاز به یک رابطه مستقیم داشت شاید بالاجبار اما به هر صورت به پولهای مخاطب احساس نیاز کرد کیفیت فیلم به اندازه کافی بالا بوده پس سازندگان فیلم بهترین کیفیت را برای پخش آن انتخاب می کنند. و موفقیت چشمگیری کسب می کنند. طوری می شود که اکثر فروشگاهها دیگر به آوردن وی سی دی های فیلم رغبتی ندارند. مهران مدیری هر هفته فیلمش را مستقیم باید به خانه های مردم بفرستد پس باید به آنها احترام بگزارد.
پس باقی شرکت های پخش هم می فهمند که راههای دیگری هست. سه فیلم تسویه حساب ، خواب لیلا و به رنگ ارغوان روی دی وی دی وارد بازار شدند و نسخه دی وی دی به رنگ ارغوان در بهترین کیفیت نور و تصویر و صدا با یک منوی درجه یک عرضه شده حالا مسیر درست پیدا شده . پس می توانیم امیدوار باشیم که فیلم های محبوب مان دوباره روی دی وی دی به دستمان برسند. حرکتی که شرکت جوانه پویا با پخش نسخه های دی وی دی هامون و سگ کشی و پخش محدود دی وی دی های درخت گلابی ( اگر ندید این نسخه فیلم را نصف عمرتان بر فناست!) این حرکت را شروع کرد ولی دنبالش را نگرفت شاید آن موقع زمان این کار نبود و مخاطب هم عادت داده نشده بود حالا می شود دوباره شروع کرد. می شود امیدوار بود که مزه سفره مهمان مامان را بهتر بچشیم. می شود امیدوار بود که حس ناب منصور موقع اولین نگاهش به آیدا را بهتر حس کنیم. و از سرمای اتاقی که سپیده باید در آن اعتراف کند بلرزیم. پس سلام بر دی وی دی