• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
پاسخ به شبهات (بازدید: 1331)
چهارشنبه 24/9/1389 - 16:5 -0 تشکر 262793
یک سوال

خداوند وقتی که شیطان دستور او مبنی بر سجده کردن به حضرت آدم را اجرا نکرد وی را از بهشت و عرش خود بیرون راند

چگونه شیطان به بهشت که مامن امن الهی است راه پیدا کرده و حضرت آدم و هوا را وسوسه کرده؟ 

پنج شنبه 25/9/1389 - 23:10 - 0 تشکر 263100

سوال خوبی هست برای من هم جالب هست که بهشت جای امن هست و ... شیطان رفته تو تازه مگه خدا ننداختش بیرون
البته من شنیده بودم تغییر شکل به حیوان داده رفته تو بهشت

جمعه 26/9/1389 - 20:13 - 0 تشکر 263457

خوب جوابش چیمیشه؟

يکشنبه 28/9/1389 - 20:42 - 0 تشکر 264240

بسم الله
خب اگه شیطان به بهشت راه نداره و از آنجا رونده شده
پس حتماً اونجا بهشت نبوده

دوشنبه 29/9/1389 - 23:16 - 0 تشکر 264708

در اینکه شیطان چگونه به بهشت راه یافته و آدم را وسوسه کرده است، اختلاف است. فخر رازی نیز چند وجه ذکر کرده است:
1.از ابن عباس روایت شده است و کسانی هم قائل به این گفتار شده اند، که وقتی ابلیس خواست وارد بهشت بشود، نگهبان او را منع نمود، و نهایتا ماری آمده و او را بلعیده و به داخل بهشت برد و بعد هم مار مورد لعن و نفرین واقع شده و به حالت امروزی درآمد. 
2.آدم و حوا به درب بهشت می آمدند و شیطان نیز نزدیک درب بوده و آنها را وسوسه می کرد.
3.شیطان از بیرون بهشت آنها را وسوسه می کرد و ....
4.شیطان خود بصورت یک حیوان شده و داخل بهشت گردید. تفسیر الکبیر، ج 3، ص 15. شیخ نظر به قول دوم دارد. التبیان، ج 7، ص 219.
طبری بعد از ذکر اقوال در کیفیت ورود شیطان به بهشت می نویسد: آنچه که بنظر من حق است موافق با قرآن و خداوند خود بدان خبر داده است این است که شیطان خود بنفسه و مباشرت با آدم و حوا صحبت می کرده است. ... الدلیل الواضح علی انه قد باشر حظا بهما بنفسه. اما ظاهرا باعینهما و اما مستجنا فی غیره.... دلیل واضح را همان «قاسمهما انی لکما لمن الناصحین » می داند. تفسیر طبری، ج 1، ص 238.
علامه میرزا حبیب اله خویی در شرح نهج البلاغه بعد از بیان چهار قول می گویند: الاظهر هو القول الاول. منهاج البراعة فی شرح نهج البلاغه، ج 2، ص 92.
در تفسیر البرهان قضیه رفتن شیطان در دهان مار و بعد داخل شدن به بهشت به طور مفصل در روایتی از امام صادق علیه السلام بدون ذکر سلسله رواة و مرجع حدیث مطرح شده است. تفسیر البرهان، ج 2، صص 338-332. احتمالا سند حدیث از تحفة الاخوان و روایت به نقل از ابوبصیر باشد. البرهان، ج 2، ص 329.
علامه این بحث را از جهاتی مورد نظر قرار داده است اما چگونگی راه یافتن شیطان به بهشت و دسترسی او به آدم و حوا را مطرح نکرده و می فرماید روایات صحیحه و معتبره در این مورد بیانی ندارند و اینکه در بعضی اخبار آمده است که مار و یا طاووس او را کمک می کردند معتبر نبوده و آن روایت را مجعول و ساختگی دانسته و این قصه را به تورات نسبت می دهند. المیزان، ج 1، ص 140.
در جای دیگر نیز به این بحث اشاره کرده و مباحث مفید و سودمندی را بیان کرده اند. درعین حال در اینکه کیفیت ورود شیطان به بهشت چگونه بوده است را بیان نکرده اند. اما این را متذکر شده اند که با عنایت به این که بهشت آدم بهشت جاویدان نبوده بلکه بهشت برزخی است خیلی از اشکالاتیکه به ذهن خطور می کند رفع می شود. چرا که آن بهشت جاویدان است که کسی جز اولیاء الهی وارد آن نمی شوند نه این بهشت برزخی... المیزان، ج 8، صص 40-36.
ملاصدرا در این باره فقط به نقل اقوال پرداخته اند و در مقام رد یا اثبات آن سخنی نگفته اند. اما مطلب جدید و جالبی را هم اضافه کرده اند که آیا شیطان مستقیما باآدم و حوا صحبت می کرده یا با واسطه بعضی اتباع و یارانش، ایشان از ظاهر آیاتی مانند: و قاسمهما ان کلما لمن الناصحین (اعراف/21) و فدلیهما بغرور (اعراف/22)، خطاب مستقیم را نظر داده اند. و دلیل بر قول واسطه را نیز چنین گفته اند: از آنجائیکه آدم و حوا شیطان را می شناخته اند و عداوت و حسادت او را آگاه بوده اند، پس عادتا بعید است حرف او را قبول کنند و از او حرف شنویی داشته باشند بنابراین باید گفت وسوسه شیطان با واسطه بوده است. تفسیر ملاصدرا، ج 3، صص 109-108.
منبع:سایت حوزه

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

چهارشنبه 1/10/1389 - 0:30 - 0 تشکر 265227

از برادر ولایت عزیز به خاطر پاسخ به این بحث تشکر می کنم اما ذکر این نکته هم لازم است که این پاسخ بنده را قانع نکرد
مگر می شود خداوند فردی را از حضور در مکانی منع کند و آن فرد به صورت حیوان نیز وارد شود؟؟؟؟؟؟ این مطلب را به هیچ وجه قبول ندارم و به نظرم خلاف واقع است
از برادر صدرا نیز متشکرم اما در روایات شنیده ایم که آنجا بهشت بوده
البته در جایی ذکر نشده و مشخص نیست که بهشت برزخی بوده
از همگی می خواهم در بحث شرکت کنید تا به این شبهه پاسخ داده شود زیرا که این سوال دست به دست می چرخد و ایمیل های این سوال را بعضا دیده ایم
سراپا منتظر شنیدن پاسخ هایتان هستم

چهارشنبه 1/10/1389 - 19:26 - 0 تشکر 265641

بسم الله
با سلام
اگه یکی از دوستان زحمت بکشه و روایات رو جمع آوری کنه تا بشه در موردشون بحث کنیم خیلی خوب میشه
اما
از چند جهت می گم که اونجا بهشت نبوده
اولش اینه که بهشت مادی نیست ولی این ماجرا بعد از مادی شدن آدم صورت گرفته یعنی گلی که روح بدان دمیده شده است
دومیش اینه که بهشت جای امر و نهی نیست و امر و نهی مقتضای عالم ماده است و نه بهشتی که بعد از مرگ بدان جا می رویم (انشالله)
سومیش اینه که در روایت از واژه جنت استفاده شده است و این واژه مشترک لفظی است بین بهشت و مکانهای مادی همجون باغ و ....
چهارمیش ضعف اکثر روایاتی است کهدر این باره وارد شده که بیشترشون از طرف علمایی است که یهودی بوده اند و بعد ها مسلمان شده اند. در اصطلاح حدیث شناسی به این روایات اسرائیلیات می گویند( البته مسئله را سیاسی نکینم اون اسرائیل با این اسرائیل فرق می کنه)

پنجمش اینه که دوستان بیان بحث کنن تا زوایای بیشتری از این ماجرا روشن بشه

چهارشنبه 1/10/1389 - 21:14 - 0 تشکر 265685

سلام

بله من هم شنیدم که یه مار اون رو به داخل بهشت برده

 

 

 

پنج شنبه 2/10/1389 - 18:12 - 0 تشکر 266153

khersi گفته است :
[quote=khersi;341717;265227]از برادر ولایت عزیز به خاطر پاسخ به این بحث تشکر می کنم اما ذکر این نکته هم لازم است که این پاسخ بنده را قانع نکرد
مگر می شود خداوند فردی را از حضور در مکانی منع کند و آن فرد به صورت حیوان نیز وارد شود؟؟؟؟؟؟ این مطلب را به هیچ وجه قبول ندارم و به نظرم خلاف واقع است
از برادر صدرا نیز متشکرم اما در روایات شنیده ایم که آنجا بهشت بوده
البته در جایی ذکر نشده و مشخص نیست که بهشت برزخی بوده
از همگی می خواهم در بحث شرکت کنید تا به این شبهه پاسخ داده شود زیرا که این سوال دست به دست می چرخد و ایمیل های این سوال را بعضا دیده ایم
سراپا منتظر شنیدن پاسخ هایتان هستم

به نام خدا

جواب مزبور چند جهت داشت:

یکی از آن این بود که شیطان که منع شده بود خودش نرفت بلکه بنا بر قول مزبور ماری آمده و او را بلعیده و به داخل بهشت برد و بعد هم مار مورد لعن و نفرین واقع شده و به حالت امروزی درآمد. 

اگر این قول پسند نیفتاد قول دوم

2.آدم و حوا به درب بهشت می آمدند و شیطان نیز نزدیک درب بوده و آنها را وسوسه می کرد.

واگر این هم مقبول نیفتد قول سوم

3.شیطان از بیرون بهشت آنها را وسوسه می کرد و ....

قول چهارم هم خالی از لطف نیست

4.شیطان خود بصورت یک حیوان شده و داخل بهشت گردید. تفسیر الکبیر، ج 3، ص 15. شیخ نظر به قول دوم دارد. التبیان، ج 7، ص 219.

موفق باشید 

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

پنج شنبه 2/10/1389 - 20:7 - 0 تشکر 266177

به نام خدا

سلام

سوال خیلی خوبی پرسیدید وپاسخهای خوب بقیه کاربران بخصوص مدیران انجمن

قرآن كریم دو نوع بهشت و جهنّم را مطرح مى كند;

یكى بهشت و جهنّم برزخى، كه در آیه هاى 26 و 27 سوره یس; 169 سوره آل عمران; 46 سوره مؤمن و 25 سوره نوح، مطرح شده است. این نوع بهشت و جهنّم هم اكنون موجود است، ولى موقتى مى باشد و با برپایى قیامت پایان مى یابد.

دیگرى بهشت و جهنّم در قیامت است كه در آیه هاى فراوانى مطرح شده است.

«هروى» به امام رضا(ع) عرض مى كند: یابن رسول اللّه، آیا بهشت و جهنّم هم اكنون آفریده شده اند؟ امام فرمود: نَعَمْ وَ اِنَّ رَسُولَ اللّهِ(ص) قَدْ دَخَلَ الْجَنَّةَ وَ رَأَى النّارَ لَمّا عُرِجَ بِه اِلَى السَّماءِ; بلى، هنگامى كه رسول خدا به آسمان عروج كرد، وارد بهشت شد و جهنّم را دید(بحارالأنوار، ج 8، ص 119)

مكان بهشت و جهنّم برزخى در درون و باطن این جهان است.

در مورد مكان بهشت و جهنّم قیامت اختلاف نظر است:

1. در آسمان ها است، چون قرآن خبر از معراج پیامبر اسلام(ص) به آسمان ها مى دهد و مى فرماید: (عِنْدَها جَنَّةُ الْمَأْوى);

نجم، آیه 15.

بهشت جاویدان نزد سدرة المنتهى است، همان نقطه اى كه برترین مكان آسمان است.

در آیه دیگرى مى فرماید: (وَ فِى السَّمَآءِ رِزْقُكُمْ وَ مَا تُوعَدُون)ذاریات، آیه 22.

روزى شما و آن چه به شما وعده داده مى شود، در آسمان است.

2. بهشت و جهنّم مادى نیست تا نیازى به مكان داشته باشد. لذا با برپایى قیامت، طومار زمین و كرات آسمانى در هم پیچیده مى شود، ولى بهشت و جهنّم موجود بوده و به حال خود باقى است.

3. بهشت و جهنّم در درون و باطن این جهان قرار دارد.ر.ك: ناصر مكارم شیرازى و همكاران، پیام قرآن، ج 6، ص 323 ـ 344

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

پنج شنبه 2/10/1389 - 20:7 - 0 تشکر 266178

به نام خدا

سلام

براى بهشت نام هاى متعدّدى در قرآن آمده است. برخى از این نام ها، به این شرح است:

1. دارالاخرة; این واژه نُه مرتبه در قرآن تكرار شده است.بقره، آیه 94; یوسف، آیه 109 و ...

2. دارالسّلام انعام، آیه 127; یونس، آیه 25.

3. دارالمتّقین نحل، آیه 30.

4. دارالقرار غافر، آیه 39

5. دارالمقامة فاطر، آیه 35.

6 . جنّت این نام، نزدیك به هفتاد مرتبه در قرآن تكرار شده است.بقره، آیه 82; 111، 214 و ... .

7. جنّات عدن توبه، آیه 72; رعد، آیه 23 و ...

8 . جنّات المأوى سجده، آیه 19.

9. جنّة الخلد فرقان، آیه 15

10. جنّات الفردوس كهف، آیه 107

11. جنّات النّعیم مائده، آیه 65 ; یونس، آیه 9 و ... .

12. جنّة عالیة.حاقه، آیه 22; غاشیه، آیه 10.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.