• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
سينما و تلویزیون (بازدید: 792)
چهارشنبه 24/9/1389 - 10:48 -0 تشکر 262688
رویکرد "بساز بفروشی"معضل تولید فیلم های نمایش خانگی

 

 

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، كافیست برای خرید مایحتاج خود وارد یك خواربار فروشی یا سوپر ماركت شوید، بی اختیار انبوهی از فیلم های ویدئویی نظر شما را جلب خواهد كرد، هرچند پیش از ورود به این مراكز خرید، چینش متعدد و غلوآمیز استندهای مقوایی و تبلیغاتی این آثار چشم شما را خیره ساخته است.
بخشی از این فیلم ها، شامل آثاری می شوند كه در سینمای ایران به اكران رسیده اند و بخشی دیگر نیز از سوی برخی افراد ساخته شده و نام فیلم ویدئویی بر روی آنها نهاده شده است.
همچنین بر روی قاب چنین فیلم های این جمله به چشم می خورد: "این فیلم در سینما اكران نگردیده و تولید مستقل ویدئویی است".
اما نكاتی درباره این فیلم های ویدئویی وجود دارد از جمله آنكه بسیاری از این فیلم ها قالبی شبه طنز دارند.
پس از تایید ساخت فیلم های ویدئویی برای شبكه نمایش خانگی، دست اندركاران ساخت این آثار به تاسی از فروش خوب آثار شبه طنز، در بدو كار به سمت ساخت این نوع فیلم های ویدئویی روی می آوردند و این روند سبب شده تا نوعی رویكرد "بساز بفروشی" در شبكه نمایش خانگی شكل گیرد و به معضلی برای این پدیده نمایشی عامه پسند تبدیل شود.
كم هزینه بودن ساخت فیلم های ویدئویی و تیراژ خوب این فیلم ها، حتی برخی افراد خارج از محدوه سینما را به طمع انداخته كه به سمت وسوی ساخت چنین فیلم های پرسودی روی آورند.
هزینه پایین فیلمبرداری، استفاده از كارگردانان نه "تازه كار" بلكه "صفر كیلومتر"(رایگان!)، حضور چند نابازیگر در كنار چند بازیگر چهره و معروف تلویزیونی و فیلمبرداری كوتاه مدت(كمتر از یك هفته)، دلایل خوبی برای ساخت یك فیلم ویدئویی با هزینه ای كمتر از یك تله فیلم است.
جالب آنكه بسیاری از سازندگان این آثار ویدئویی علاقه شدیدی به موضوعات اجتماعی(!) از جمله ازدواج دارند تا جاییكه به خلق فیلم هایی با برداشت های شبه طنز از این مقوله پرداخته و نام فیلم های خود را با پسوند و پیشوند "عروس" و "داماد" مزین كرده اند.
كار به جایی رسیده كه بسیاری از بازیگران طنز تلویزیونی نیز هوس كرده اند در سمت كارگردان ظاهر شوند و حتی این بازیگران به عنوان سرمایه گذار برخی فیلم های ویدئویی ظاهر شده و به خلق آثار درجه چهار این آثار پرداخته اند.
"وفا 2012" آخرین دستاورد شبكه نمایش خانگی در تقلید از سوژه سریال های تلویزیونی است كه هنوز توزیع نشده و كارگردانی آن برعهده رضا شفیعی جم است.
"كامبیز" شخصیت سریال "جایزه بزرگ" به كارگردانی مهران مدیری، این بار در قالب اثری 90 دقیقه ای با طنازی های برگرفته از همان سریال به ایفای نقش می پردازد.
نگاهی به آخرین شاهكارهای(!) طنز شبكه نمایش خانگی نشان می دهد كه برخی به صنعت شبكه خانگی نگاه تجاری دارند و حتی نام هایی را برای فیلم های خود انتخاب می كنند كه بحث برانگیز است.
"آخرین مجرد"، "با من شوخی نكن"، "لیمو ترش"، "عاشقی با اعمال شاقه"، "حاجی پاپا"، "ول كن دستمو"، "عروس خوش قدم"، "داماد خوش قدم"، "دامادی بنام صفر"، "داماد خوشبخت" و "خواستگاری×4" از جمله نام فیلم هایی است كه در سال های اخیر در شبكه نمایش خانگی ساخته و عرضه شده و افزون بر آنكه سوژه اصلی بسیاری از این فیلم ها برگرفته آثار تلویزیونی است.
نكته دیگر آنكه نام سازندگان این فیلم های ویدئویی نیز نه تنها برای مخاطبان بلكه برای اهالی سینما و تلویزیون نیز ناآشنا است.
كافی است در اینترنت نام كارگردان برخی فیلم های ویدئویی را جستجو كنید تا دریابید اثری از این افراد در هیچ كار هنری دیده نمی شود و آنان حتی سابقه دستیار مدیر تداركات در یك اثر سینمایی را ندارند.
با این روند مشخص نیست سرنوشت فیلم هایی كه در شبكه نمایش خانگی در حال تولید است به چه سمتی خواهد رفت.
به هر حال براساس اعلام سعید رجبی فروتن مدیر كل همكاری های سمعی بصری و شبكه خانگی، فیلم های ویدئویی از این پس در سه رتبه "الف"، "ب" و "ج" رتبه بندی می شوند تا مردم از وضعیت كیفی این آثار براساس این رتبه بندی آگاه باشند و باید امیدوار بود مخاطبان با توجه به این رتبه بندی آثار مورد نظر خود را انتخاب كنند.
به هر حال یكی از تفریحات این روزهای خانواده ها، استفاده از فیلم های شبكه نمایش خانگی است و با از بین رفتن اعتماد مخاطبان بر اثر تولید فیلم های شبه طنز و حضور فیلم های قاچاق سینمای روز دنیا، شبكه نمایش خانگی فرصت پیش آمده برای جذب مخاطبان خود را از دست می دهد.

گاهي به آسمان خيالم عبور کن

شعر مرا نيم نگاهي مرور کن

دل مرده ام،قبول . . .!

تو اما مسيحا باش،

يک جمعه هم زيارت اهل قبور کن.

چهارشنبه 24/9/1389 - 16:40 - 0 تشکر 262807

اینقدر حرصم می گیره با این فیلم های كه شبكه خانگی به بازار می فرسته فیلم هایی بسیار سطح پایین كه ارزش یكبار نگاه كردن سطحی را هم نداره

راز یک زندگی زیبا این است

که امروز با خدا گام برداری

و برای فردا به او اعتماد داشته باشی.....

چهارشنبه 24/9/1389 - 17:7 - 0 تشکر 262814

به هر حال فروش سینمای خانگی خیلی خیلی زیادتر از سینما هست.

خیلی خوب هست که درآمد خوبی میکنند.

 

 

 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.
  • وبگردی