امین زندگانی در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: سینما به خوبی میتواند تصویرگر واقعه عاشورا باشد؛ واقعه عاشورا جدا از اینكه معنویات، پیامهای اخلاقی و مذهبی در طول سالها برای ما به همراه داشته، واقعه تصویری است؛ در این واقعه هر كسی نمیتواند ورود كند و اگر كاری در این زمینه صورت گیرد، باید كاری در حد اعلای سینمایی و بصری باشد تا بتواند حقیقت آن را به تصویر بكشد.
وی با اشاره به خلق تابلوی ظهر عاشورا توسط استاد فرشچیان، بیان داشت: این مسئله نشان میدهد هنرمندان میتوانند در ابعاد مختلف هنری به خصوص در عرصه سینما در زمینه واقعه عاشورا ورود پیدا كنند و نگاه آنها تأثیر بسیار زیادی برای مخاطب داشته باشد.
بازیگر نقش مسلمبن عقیل (ع) در سریال مختارنامه بیان داشت: ورود به عرصه سینمای عاشورایی و ارزشی علاوه بر اینكه توانایی بسیار بالایی میخواهد كه كارگردانانی مانند داوود میرباقری و بحرانی این توانایی را دارند، محدودیتهای مالی و اعتقادی نیز برای تولید این فیلمها وجود دارد؛ به عنوان مثال برای تولید فیلم ملك سلیمان كه یك كار جهانی بود و باید با استانداردهای جهانی تولید میشد، ما با پنج میلیون دلار كار را آغاز كردیم درحالی كه در هالیوود برای تولید فیلم كودك 25 میلیون دلار بودجه داده میشود.
وی ادامه داد: وقتی یك هنرمند و فیلمساز بخواهد، واقعهای مثل واقعه بزرگ عاشورا را به تصویر بكشد، قاعدتاً در بضاعت بینالمللی باید هزینه بسیار زیادی به آن اختصاص داده شود و نباید توقع بازگشت این هزینه را داشته باشد بلكه باید توقعات خود را در تأثیر این اثر در جامعه پیدا كند.
بازیگر نقش مسلم بن عقیل (ع) در فیلم مختارنامه، بیان داشت: پس از گذر از محدودیتهایی كه برای ساخت یك فیلم در زمینه واقعه عاشورا وجود دارد، باید نگاه متعصبانه را به واقعه عاشورا تلطیف كرد؛ زیرا اگر میخواهیم در جهت تبلیغ آن حركت كنیم، در برخی موارد این تعصبات مانع خواهند بود.
وی در خصوص ویژگی ماندگاری هنرهای عاشورایی، گفت: ویژگی خود واقعه عاشورا موجب ماندگاری آن میشود؛ عاشورا مانند یك ژن در خون ما است و از دوران خلقت تا ابد این واقعه همراه ما خواهد بود و با آن ارتباط برقرار میكنیم و تمام مردم نیز نگاه ویژهای به عاشورا دارند.
*پیشنهاد بازیگری در نقش حضرت مسلم (ع) و حضرت سلیمان (ع) واژه «نه» را از بازیگر میگیرد
زندگانی در خصوص بازیگری در نقش حضرت مسلم (ع) و حضرت سلیمان (ع) گفت: آوردن نام این دو بزرگوار و پیشنهاد بازی در نقش آنها واژه «نه» را از بازیگر میگیرد و احساس میكنم برای بازی در نقش حضرت مسلم (ع) در فیلم «مختار نامه» و «حضرت سلیمان (ع)» در ملك سلیمان این من نبودم كه انتخاب كردم؛ بلكه انتخاب شدم.
وی در توضیح صحنه تنها ماندن مسلم بن عقیل در كوچههای كوفه بیان داشت: در آن صحنه به این فكر میكردم كه حضرت مسلم (ع) در آن لحظه چه كشیدند و غربتش را به خوبی و با تمام وجود حس میكردم.
زندگانی اظهار داشت: معتقدم ایشان در حالی در آن كوچهها تنها بودند و در حلقه افرادی گرفتار بودند كه زمانی با او عهد بسته بودند، به خودش فكر نمیكرد بلكه به عاقبت كوفیان عهدشكسته فكر میكرد؛ او بادیدن چهره واقعی آنها، آه كشید كه این آه برای خودش نبود؛ بلكه به حال افرادی بود كه پشت سرش ایستاده بودند.
بازیگر نقش مسلمبن عقیل (ع) در فیلم مختارنامه در ادامه افزود: معتقدم خیلی از وقتها مشكلات برای ما فرصت هستند؛ این فرصت برای شناخت خود و جهان است؛ در بازیگری نقش حضرت مسلم (ع) و حضرت سلیمان (ع) فرصتی ایجاد شد تا دنیای دیگری را بشناسم و این فرصتها بسیار سخت ولی هدفمند بودند.
وی در خصوص نقش حضرت مسلم (ع) و یاران امام حسین (ع) در واقعه عاشورا، گفت: در حقیقت همه یاران امام حسین (ع) و حضرت مسلم (ع) میدانستند كه در چه راهی قدم برداشتهاند؛ حضرت مسلم (ع) به بیعت اهل كوفه اعتقادی نداشت اما به كوفه رفتند تا حجت را بر آنها تمام كنند.
زندگانی خاطرنشان كرد: نگویید بازیگران الگو هستند؛ بلكه معتقدم بازیگران مانند چاقویی هستند كه در یك زمان میوهای را تزئین میكند و وقتی دیگر جراحتی را ایجاد میكند.
بازیگر نقش سلیمان نبی اظهار داشت: ویژگی شغل بازیگری، تجربه كردن موضوعات مختلف از زندگی واقعی خودش است؛ در واقع بازیگر مثل شمع میسوزد تا محفلی را روشن كند؛ البته شاید بازیگر از لحاظ اخلاقی خیلی به نقشی كه بازی میكند، نزدیك نباشد؛ اما در هر صورت باید فكرش را به آن شخصیت نزدیك كند و وقتی مانند نقشاش فكر كرد، مانند او هم عمل میكند.