• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 22510)
دوشنبه 22/9/1389 - 18:9 -0 تشکر 261889
*گناه فطرس چه بود؟*

به نام خدا

سلام

فطرس فرشته آزاده شده بوسیله امام حسین ع هست ایا شما اطلاعاتی درباره این فرشته دارید؟

گناهش چه بود ؟

ایا گناه فرشتگان نیز مانند گناه ما ادمیان است؟

منتظر اطلاعات دقیق شما هستم

موفق باشید

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 22/9/1389 - 18:15 - 0 تشکر 261920

بسم الله
با سلام
اگه میشه قبلش یه اطلاعاتی در مورد فطرس و ماجراش بذارید تا بعد در موردش بحث کنیم

دوشنبه 22/9/1389 - 21:56 - 0 تشکر 262045

به نام خدا

سلام

نجات فطرس (فرشته)

در خرائج راوندی نقل شده: هنگامی که امام حسین علیهالسلام متولد شد، خداوند به جبرئیل فرمان داد با گروه بسیار از فرشتگان به حضور پیامبر صلی الله علیه و آله آیند و تبریک بگویند، جبرئیل در حین فرود از آسمان به زمین، فرشتهای به نام «فطرس» را دید در جزیرهای افتاده، علتش این بوده که خداوند او را مأمور کاری ساخته و او در آن کار، کندی کرده و در نتیجه به کیفر شکسته شدن پرش گرفتار شده بود، فطرس به

جبرئیل عرض کرد: به کجا میروید؟! جبرئیل گفت: به سوی محمد صلی الله علیه و آله. فطرس عرض کرد: مرا نیز با خود حمل کن و نزد آن حضرت ببر شاید برایم دعا کند.

جبرئیل خواستهی او را پذیرفت و با هم همراه فرشتگان دیگر به حضور پیامبر اسلام علیهالسلام رسیدند و تبریک گفتند: جبرئیل ماجرای فطرس را به عرض رساند، پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «به او بگو پیکرش را به این نوزاد (حسین علیهالسلام) بمالد.»

فطرس همین کار را کرد و همان دم، خداوند فطرس را تندرست کرده و به حال اول برگرداند، سپس فطرس همراه جبرئیل به سوی آسمان پر گشود. [1] .

در رویات دیگر آمده: پیامبر صلی الله علیه و آله از درگاه خدا خواست تا به خاطر حسین علیهالسلام، فطرس را آزاد کند، خداوند دعایش را مستجاب کرد، فطرس به مرکز سکونت خود بازگشت و بین فرشتگان افتخار میکرد و میگفت:

من مثلی و انا عتاقة الحسین بن علی و فاطمة و جده احمد؛ کیست مثل من؟! من آزاده شدهی حسین علیهالسلام فرزند علی علیهالسلام و فاطمه علیهاالسلام و جد حسین علیهالسلام حضرت احمد صلی الله علیه و آله هستم. [2] .

علامه مجلسی مینویسد: امسلمه (یکی از همسران پیامبر صلی الله علیه و آله

گفت: لباس بهشتی برای حسین علیهالسلام آوردند پیامبر صلی الله علیه و آله به او پوشانید و فرمود: «این لباس، هدیهای است که پروردگارم به حسین علیهالسلام اهدا نموده که تار و پودش را، پر جبرئیل و فرشتگان تشکیل میدهد و به حسینم میپوشانم و او را به این لباس میآرایم که بسیار دوستش دارم.» [3] .

_______________________

1.بحار ج44ص182

2.مناقب ال ابیطالب ج4ص74و75

3.چهارده معصوم عمادزاده ص164

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

دوشنبه 22/9/1389 - 22:24 - 0 تشکر 262058


فطرس که بود:
جبرئیل برای تبریک ولادت امام حسین از جزیره ای عبور میکرد.که در ان جزیره فرشته ای به نام فطرس وجود داشت و از حاملان عرش بود برخورد کرد.فطرس چون در یکی از اوامر الهی تاخیر و سهل انگاری کرده بود در ان جزیره محبوس شده و بالهایش شکسته شده بود وقتی امام حسین به دنیا امد فطرس۷۰۰سال بود که در ان جزیره محبوس ومشغول به عبادت خدا بود

خواهش فطرس از جبرئیل:
فطرس وقتی دیدجبرئیل که همراه ملائک به زمین نزول میکنند از او پرسید که کجا میروید او گفت خداوند به حضرت محمد نعمتی ارزانی داده ومرا فرستاده تا به او تبریک بگویم .فطرس گفت ای جبرئیل مرا با خود ببر شاید که ان حضرت بر من دعا کند وخدا از گناهان من بگذرد.

امدن فطرس خدمت پیامبر:
جبرئیل همراه فطرس خدمت پیامبر رسید پس از عرض سلام و تبریک شرح حال فطرس را برای پیامبر باز گو نمود .پیامبر فرمودند به او بگو خودش را به این مولود مبارک بمالدو به جایگاه خود باز گردد.

باز یافتن سلامتی فطرس
فطرس خود را به بدن شریف امام حسین مالید در این هنگام بال هایش در امدند ودر حالی که این کلمات رامیگفت به سوی بالا عروج نمود.او گفت یا رسول الله به زودی این امت تو.این مولود را شهید میکنند.واز این جهت که فرزند تو بر من منت نهاد من نیز به جبران ان زیارت و سلام زائرینش را به او میرسانم و هر کس بر او صلوات بفرستد من این صلوات را به او یرسانم

فطرس ازاده ی امام حسین
طبق روایتی دیگر هنگامی که به سمت اسمان عروج مینمود این سخنان را میگفت :کیست همانند و همتای من که ازاده شده ی حسین .علی .و فاطمه ومحمد هستم"

در كتاب معظم نهج البلاغه ، خطبه اول ، در بخشی از آن مولای متقیان امیرالمومنان علی(ع) در خصوص آفرینش ملایك مطالب ارزشمندی را ارایه فرموده اند كه ترجمه آن در زیر آمده:

"... پس آنگاه آسمانهاى بالا را از هم گشود،و مملو از فرشتگان مختلف ساخت،گروهى از آنان همیشه به سجده‏اند و رکوع ندارند،و یا به رکوعند و قیام نمى-کنند،و یا در صفوفى که هرگز از هم پراکنده نمى‏گردد قرار دارند،و یا همواره تسبیح مى‏گویندو هرگز خسته نمى‏شوند، هیچگاه خواب چشمان آنها را نمى‏پوشاند،و عقول آنها گرفتارنسیان و سهو نمى‏گردد،بدن آنها به سستى نمى‏گراید،و غفلت و نسیان بر آنان عارض‏نمى‏شود.و گروهى دیگر امینان وحى او،و زبان او به سوى پیامبرانند،و پیوسته براى‏رساندن حکم و فرمانش در رفت و آمدند. ..."

با عنایت كلام گهر بار حضرت امیر(ع) بنظر میرسد كه ملایك از نوعی عصمت ذاتی برخوردارند كه این مانع از سهو و خطا و نسیان می‌گردد. اما در داستان فطروس ملك ، از این فرشته به دلایلی خطا سرزده و مستوجب از دست دادن بالهای خود شده و الی آخر، كه این مطلب بنوعی با فرمایشات مذكور در تعارض می‌باشد.

به امید ظهوراقا

دوشنبه 22/9/1389 - 22:25 - 0 تشکر 262059


فطرس ملک و پناه بردن به گهوارۀ امام حسین(ع)
پرسش:
با توجه به اینکه فرشتگان معصومند و عذاب نمی شوند چگونه می شود داستان فطرس ملک را توجیه کرد؟

پاسخ:


روایاتی که دربارۀ تخلف بعضی از ملائکه از فرمان الاهی و احیانا تنبیه و مجازات آنها وارد شده است، نظیر روایت "فطرس"، چندان مسلم نیست و همۀ علمای اسلام چنین روایاتی را نپذیرفته­اند. برخی از آنان معتقدند: جریان فطرس به اثبات نیاز دارد؛ زیرا فطرس واژه­ای یونانی است و در دعای سوم شعبان هم فرشته خوانده نشده است. بلکه به این صورت آمده "و عاذ فطرس بمهده"؛ یعنی فطرس به گهوارۀ امام حسین (ع) پناه برد. از سوی دیگر سند این دعا هم باید تحقیق شود و میزان اعتبارش بدست آید... .[1]

عده ای دیگر منکر معصیت فرشتگان و تنبیه آنها هستند و می گویند: روایت عصیان فطرس، با آیۀ شریفۀ: "عِبادٌ مُکْرَمُونَ"[2] و آیۀ: "آنها دستورات الاهی را معصیت نمی کنند و آنچه را که امر شده اند انجام می دهند"،[3] منافات دارد.[4]

بنابراین، در نگاه این گروه بین آیات قرآن و روایات، منافات وجود ندارد و عصیان فرشتگان پذیرفته نیست.

از سوی دیگر علمای شیعه با فرض صحت چنین روایاتی، احتمالاتی را مطرح کرده اند:

1. بعضی از مفسران گفته­اند: مجازات و تنبیه ملائکه در اثر "ترک اَولی" بوده است، نه گناه و معصیت. منظور از ترک اولی، این است که آنها در اجرای دستورات الاهی عملی را که دارای اولویت بیشتری بوده رها کرده­اند و به سوی عمل کم اولویت رفته­اند، یا انجام عمل را در وقتی و شرایطی که اولویت بیشتری داشته است، رها کرده و در شرایط و وقت دیگری به جا آورده­اند و به همین جهت مجازات و تنبیه شده­اند.[5]

2. عده ای برای حل مشکل عصیان و تنبیه فرشتگان، احتمال داده­اند که این قبیل روایات مربوط به دسته­ای از ملائکه باشد که شبیه به انسان هستند. می­گوید: بعضی از ملائکه را در اخبار و احادیث "ملائکۀ زمینی" می­گویند، آنها موجوداتی هستند نامرئی، اما شاید خیلی به انسان شبیه­اند؛ یعنی تکلیف می­پذیرند و احیانا تمرد می­کنند. حقیقت اینها بر ما روشن نیست...حتی در بعضی از اخبار آمده است که بعضی از ملائکه از عنصرهای این عالم آفریده شده اند.[6]

بعضی هم معتقدند چنانچه درستی سند و فرشته بودن فطرس، هر دو اثبات شود، این امر با آیۀ "لا یَعْصُونَ اللّهَ"،[7] منافاتی ندارد؛ زیرا فرشتگان یکسان نیستند. فرشتگان حامل عرش، حامل وحی و مقامی والا دارند: "وَ ما مِنّا إِلاّ لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ".[8] فرشتگان حامل وحی معصوم اند و تکامل هم ندارند. دلیلی نداریم که تمام فرشته­ها از یک سنخ باشند و فرشته­ای همانند انسان که دارای نفس مستکمله باشد، نداشته باشیم!. پس امکان دارد که فطرس از فرشتگان زمینی به شمار آید و با فرشتگان آسمانی یا اخروی تفاوت داشته باشد.[9]

3. با فرض صحت این روایات، این احتمال نیز مطرح است که چنین قضیه ای دارای یک معنای باطنی و سمبلیک باشد.

استاد شهید مرتضی مطهری در این مورد چنین می گوید: «داستان فطرس ملک، رمزی است از برکت وجود سیدالشهداء که بال شکسته ها با تماس به او صاحب بال و پر می شوند. افراد و ملت ها اگر به راستی خود را به گهواره حسینی بمالند از جزایر دور افتاده رهایی می یابند و آزاد می شوند.»[10]

با توجه به آنچه در کلام حضرت علی (ع) در توصیف و ویژگی های فرشتگان بیان شد[11]، اگر این کلام را وصف - فرشته بما هو فرشته - گرفتیم و گفتیم حضرت در بیان توصیف تمام فرشته­ها هستند، در این صورت باید نازل ترین درجۀ فرشتگان هم دارای آن ویژگی­ها باشند. لذا معصیت در حق آنها تصور ندارد، مگر به نحو ترک اولی و گناه منزلتی.[12] اما اگر گفتیم که حضرت در بیان توصیف فرشتگان خاصی بوده است و شاهد ما روایات دیگر این باب است، باید به یکی از توجیهاتی که در بالا بدان اشاره شد، روی بیاوریم.

به هر حال چون فرشتگان موجوداتی غیر مادی هستند، شناخت و آگاهی دقیق از آنها، تنها از راه آیات و روایات ممکن است و به هر روایتی نیز نمی توان تمسک کرد. بلکه باید روایات از نظر سند و دلالت کاملا مورد اعتماد باشند و تا به چنین روایتی دست نیافتیم، مرجع ما تنها آیات قرآن است.





--------------------------------------------------------------------------------

[1] پرسش و پاسخ ها در محضر آیت الله جوادی آملی، ج 2، ص 88.

[2] "وَ قالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمنُ وَلَدًا سُبْحانَهُ بَلْ عِبادٌ مُکْرَمُونَ"، انبیاء، 26.

آنها گفتند: "خداوند رحمان فرزندی برای خود انتخاب کرده است"! او منزه است (از این عیب و نقص)؛ آنها [= فرشتگان‏] بندگان شایسته اویند.

[3] "یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلیکُمْ نارًا وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَیْها مَلائِکَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یَعْصُونَ اللّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ"؛ ای کسانی که ایمان آورده‏اید خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسان ها و سنگ هاست نگه دارید؛ آتشی که فرشتگانی بر آن گمارده شده که خشن و سختگیرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمی‏کنند و آنچه را فرمان داده شده‏اند (به طور کامل) اجرا می‏نمایند! ،تحریم، 6.

[4] علامه طباطبایی ره در تفسیر المیزان جلد 19 (ذیل آیه 6، سوره تحریم) می فرماید که تکلیف فرشتگان، تکلیف تکوینی است نه تشریعی؛ در نتیجه عقاب و ثواب برای فرشتگان وجود ندارد و با این حساب تمرّد و عصیان هم برای آنان متصوّّر نیست.

[5] آیت الله مکارم، در پرسش و پاسخهای حضوری.

[6] مرتضی مطهری، توحید، ص 342.

[7] "یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَ أَهْلیکُمْ نارًا وَقُودُهَا النّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَیْها مَلائِکَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یَعْصُونَ اللّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یَفْعَلُونَ ما یُؤْمَرُونَ تحریم، 6.

[8] صافات، 164.

[9] توصیه ها، پرسش ها و پاسخ ها در محضر آیت الله جوادی آملی، ج 2، ص 88-87.

[10] مجموعه آثار، ج 17 (یادداشت امام حسین(ع) و عیسی مسیح علیه السلام) ص 564.

[11] حضرت علی علیه السلام در بیان ویژگی های ملائکه می­فرماید: «خداوند ملائکه را خلق کرد و آنها را در آسمان­ها مسکن داد، در آنها سستی نیست، غفلت نیست، معصیت نمی­کنند و از همه موجودات به خداوند آگاه­تر و از همه به او نزدیک­تر و خداترس تر هستند، اطاعتشان از خدا از همه بیشتر است، نه خواب به دیدگان آنها راه می­یابد و نه دچار سهو و نسیان می­شوند و بدن­هایشان سست نمی­شود.»: بحار الانوار، جلد 59، ص 175- تفسیر القمی، جلد 2، ص 207- میزان الحکمه، ج 7، ص 194، چاپ دفتر تبلیغات اسلامی.

[12] در این بارۀ مقاله "پژوهشی در روایات فطرس ملک" اثر محمد احسانی فر از ص 68 تا 80 از مجله علوم حدیث شماره 34 (سال نهم، شماره چهارم، زمستان 1383) را ببینید . ایشان در این مقاله سند روایات فطرس را معتبر می داند و آن را به معنای گناه منزلتی می داند و گناه منزلتی هم منافاتی با عصمت ندارد.


منبع: پایگاه حوزه، شماره 3748

به امید ظهوراقا

سه شنبه 23/9/1389 - 12:55 - 0 تشکر 262257

بسم الله
با سلام
در اول باید نکته ای را در مورد فرشتگان عرض کنم و آن اینکه فرشتگان در یک تقسیم به دو قسم ملکوتی و جبروتی منقسم می گردند.
فرشتگان ملکوتی را در اصطلاح ملائکه عالم عقل می نامند و فرشتگان جبروتی را ملائکه عالم مثال.
فرق این دو گروه فقط در داشتن صورت است ، یعنی ملائکه عقلی صورت و شکل ندارند ولی ملائکه عالم مثال دارای صورت هستند ولی هر دوی آنها در نداشتن ماده و لوازم مادی شریک هستند.
با توجه با این نکته به داستان فطرس می پردازیم
در داستان آمده که فطرس در بالش دچار نقصان شده است . حال سوال اینجاست که بال برای چیست؟؟ آیا جز این است که بال وسیله ای است که موجود مادی با آن به آسمان می پرد؟؟
در حالی که فرشتگان موجودات مادی نیستند که نیاز به پریدن با بال داشته باشند. به نظر می رسد که یا باید در سندیت این روایات شک کرد و یا اگر به صدور آنها یقین کنیم ناچاریم که تأویل ببریم و حمل به مجاز بکنیم.

چهارشنبه 24/9/1389 - 6:30 - 0 تشکر 262665

sadra2554 گفته است :
[quote=sadra2554;391884;262257]بسم الله
با سلام
در اول باید نکته ای را در مورد فرشتگان عرض کنم و آن اینکه فرشتگان در یک تقسیم به دو قسم ملکوتی و جبروتی منقسم می گردند.
فرشتگان ملکوتی را در اصطلاح ملائکه عالم عقل می نامند و فرشتگان جبروتی را ملائکه عالم مثال.
فرق این دو گروه فقط در داشتن صورت است ، یعنی ملائکه عقلی صورت و شکل ندارند ولی ملائکه عالم مثال دارای صورت هستند ولی هر دوی آنها در نداشتن ماده و لوازم مادی شریک هستند.
با توجه با این نکته به داستان فطرس می پردازیم
در داستان آمده که فطرس در بالش دچار نقصان شده است . حال سوال اینجاست که بال برای چیست؟؟ آیا جز این است که بال وسیله ای است که موجود مادی با آن به آسمان می پرد؟؟
در حالی که فرشتگان موجودات مادی نیستند که نیاز به پریدن با بال داشته باشند. به نظر می رسد که یا باید در سندیت این روایات شک کرد و یا اگر به صدور آنها یقین کنیم ناچاریم که تأویل ببریم و حمل به مجاز بکنیم.

به نام خدا

سلام

میشه لطف کنید بیشتر درباره فرشتگان ملکوتی وجبروتی توضیح بدید ...

طبق این حدیث

حضرت علی علیه السلام در بیان ویژگی های ملائکه می­فرماید: «خداوند ملائکه را خلق کرد و آنها را در آسمان­ها مسکن داد، در آنها سستی نیست، غفلت نیست، معصیت نمی­کنند و از همه موجودات به خداوند آگاه­تر و از همه به او نزدیک­تر و خداترس تر هستند، اطاعتشان از خدا از همه بیشتر است، نه خواب به دیدگان آنها راه می­یابد و نه دچار سهو و نسیان می­شوند و بدن­هایشان سست نمی­شود.»: بحار الانوار، جلد 59، ص 175- تفسیر القمی، جلد 2، ص 207- میزان الحکمه، ج 7، ص 194، چاپ دفتر تبلیغات اسلامی.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 24/9/1389 - 22:55 - 0 تشکر 262898

بسم الله
ما در دار هستی سه عالم داریم :
1- عالم عقل، ملکوت ، نور محض، عالم مقربین
2- عالم مثال ، برزخ، جبروت ، عالم صور
3-عالم ماده، طبیعت، ناسوت که از آن به اسفل السافلین هم تعبیر می کنند.
ویژگی های این سه عالم هم قبلا در مباحث زیادی بیان شده است.
اما نکته ای که وجود دارد این است که فرشتگان موجوداتی هستند که یا از جنس عالم اول هستند و یا دوم
به فرشتگانی که از جنس عالم اول هستند فرشتگان ملکوتی می گویند و به آنهایی که از جنس عالم دوم هستند جبروتی.
در روایات اعتقادی ما مراد از آسمان آسمان مادی نیست بلکه مراد عالم غیب و مراتب بالاتر عالم هستی است. و اینکه گفته می شود به خداوند نزدیکتر هستند چون عالم آنها یعنی عقل و مثال به مبداء وجودی که خداوند است نزدیکتر از عالم ماده است و همانطور هم که می دانید مراد از قرب و نزدیکی نزدیکی مکانی نیست بلکه قرب وجود و شرفی. و نکاتی هم که در حدیث آمده است تماماً از نفی لوازم مادی وصف فرشتگان می شود ، مانند خواب ، سستی، نسیان و سستی و ...

پنج شنبه 25/9/1389 - 3:14 - 0 تشکر 262931

sadra2554 گفته است :
[quote=sadra2554;391884;262257]بسم الله
با سلام
در اول باید نکته ای را در مورد فرشتگان عرض کنم و آن اینکه فرشتگان در یک تقسیم به دو قسم ملکوتی و جبروتی منقسم می گردند.
فرشتگان ملکوتی را در اصطلاح ملائکه عالم عقل می نامند و فرشتگان جبروتی را ملائکه عالم مثال.
فرق این دو گروه فقط در داشتن صورت است ، یعنی ملائکه عقلی صورت و شکل ندارند ولی ملائکه عالم مثال دارای صورت هستند ولی هر دوی آنها در نداشتن ماده و لوازم مادی شریک هستند.
با توجه با این نکته به داستان فطرس می پردازیم
در داستان آمده که فطرس در بالش دچار نقصان شده است . حال سوال اینجاست که بال برای چیست؟؟ آیا جز این است که بال وسیله ای است که موجود مادی با آن به آسمان می پرد؟؟
در حالی که فرشتگان موجودات مادی نیستند که نیاز به پریدن با بال داشته باشند. به نظر می رسد که یا باید در سندیت این روایات شک کرد و یا اگر به صدور آنها یقین کنیم ناچاریم که تأویل ببریم و حمل به مجاز بکنیم.

به نام خدا

سلام

طبق گفته شما فرشتگان موجوداتی جسمانی مادی نیستند بلکه مجردند وموجودات مجرد ممکن است مجرد برزخی یا عقلانی باشند

مجرد برزخی یعنی شکل وصورت دارند وخواص ماده هم دارا میباشند مانند نکیر ومنکر

اما درمورد بال فرشتگان ..از ایه 1سوره فاطر کمک میگیریم

سپاس خداى را كه پدیدآورنده آسمان و زمین است [و] فرشتگان را كه داراى بالهاى دوگانه و سهگانه و چهارگانهاند پیامآورنده قرار داده است در آفرینش هر چه بخواهد مىافزاید زیرا خدا بر هر چیزى تواناست (1)

الْحَمْدُ لِلَّهِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ جَاعِلِ الْمَلَائِكَةِ رُسُلًا أُولِی أَجْنِحَةٍ مَّثْنَى وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ یَزِیدُ فِی الْخَلْقِ مَا یَشَاء إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ ﴿1﴾

بیشتر حکما وفلاسفه اسلامی معتقدند که امکان دارد بال برای فرشتگان تعبیر کنایی باشد

_________________________

وممکن است منظور از بالهای سوخته فطرس ،سلب قدرت ونیروی حرکت باشد وبا مالیدن به گهواره اقا اباعبدالله این نیروبه او بازگردانده شده باشد.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

پنج شنبه 25/9/1389 - 3:14 - 0 تشکر 262932



به نام خدا
سلام
نکته مهمی که درمورد این داستان توجه من رو جلب کرد اینه گناه فطرس چی بود ؟
اگر فطرس فرشته هست چراباید گناه بکند ،مگر فرشتگان معصوم نیستند؟؟

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

پنج شنبه 25/9/1389 - 3:22 - 0 تشکر 262933

sadra2554 گفته است :
[quote=sadra2554;391884;262898]بسم الله
ما در دار هستی سه عالم داریم :
1- عالم عقل، ملکوت ، نور محض، عالم مقربین
2- عالم مثال ، برزخ، جبروت ، عالم صور
3-عالم ماده، طبیعت، ناسوت که از آن به اسفل السافلین هم تعبیر می کنند.
ویژگی های این سه عالم هم قبلا در مباحث زیادی بیان شده است.
اما نکته ای که وجود دارد این است که فرشتگان موجوداتی هستند که یا از جنس عالم اول هستند و یا دوم
به فرشتگانی که از جنس عالم اول هستند فرشتگان ملکوتی می گویند و به آنهایی که از جنس عالم دوم هستند جبروتی.
در روایات اعتقادی ما مراد از آسمان آسمان مادی نیست بلکه مراد عالم غیب و مراتب بالاتر عالم هستی است. و اینکه گفته می شود به خداوند نزدیکتر هستند چون عالم آنها یعنی عقل و مثال به مبداء وجودی که خداوند است نزدیکتر از عالم ماده است و همانطور هم که می دانید مراد از قرب و نزدیکی نزدیکی مکانی نیست بلکه قرب وجود و شرفی. و نکاتی هم که در حدیث آمده است تماماً از نفی لوازم مادی وصف فرشتگان می شود ، مانند خواب ، سستی، نسیان و سستی و ...

به نام خدا

سلام

از پاسخ جامع شما بزرگوار متشکرم

_______________

بعد از یک مطالعه متوجه شدم فرشتگان سه دسته اند

1.فرشتگان شیدا"ملائکه مهیمین"انان فرشتگانی هستند که شیفته وغرق در عظمت خداوند سبحانند

2.فرشتگان عبادت کننده وپرستشگر

3.فرشتگان کارگزار

ملاصدرا فرشتگان را 8صنف میشمارد

نظر استاد مطهری درباره فرشتگان اینه :بعضی ملائکه دراخبار واحادیث ملائکه ذمی میگویند یعنس موجوداتی هستند نامرئی اما شاید خیلی به انسان شبیهند پس تکلیف میپذیرند واحیاناتمرد میکنند حقیقت اینها برای ما روشن نیست

مرتضی مطهری ،توحیدی ،ص342

____________________

نظر شماها چیه؟فطرس جز چه دسته از فرشتگان هست؟؟

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.