داوود میرباقری در پاسخ به پرسشی مبنی بر این كه اگر از امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل(ع) یادگاری بخواهد، چه چیزی درخواست خواهد كرد؟ گفت: می خواهم كربلای مختار همان طور كه ساخته شده است، پخش بشود.
داوود میرباقری با بیان مطلب بالا افزود: مباحثی در حال مطرح شدن است كه من فكر می كنم شأن و زحمت یك گروه سخت كوش را در طول هشت سال كمی زیر سوال برده است. من از صاحب این كار كه به ما انگیزه داد در طول هشت سال «مختارنامه» را به اینجا برسانیم، انتظار دارم از آن حراست كند و پلان ها همان جوری كه ضبط شده است نمایش داده شود.
كارگردان سریال «مختارنامه» درباره ی ۱۵۵ لوكیشنی كه برای نشان دادن زندگی مختار آماده شده است، عنوان كرد: برای من واقعا تصویربخشی واقعه ی عاشورا، مشكل ترین بخش كار بود.
میرباقری كه در مصاحبه یی تلفنی با برنامه «اشك مهتاب» شركت كرده بود، ادامه داد: نمی دانم چه حكمتی بود؛ الان كه فكر می كنم حكمتش را تا حدودی پیدا كرده ام كه چرا دلم می خواست آن صحنه ها به تعویق بیافتد و من مجال بیشتری داشته باشم تا بتوانم بیشتر فكر بكنم. در مقطعی از آن زمان احساس كردم كه هنوز شاید به تعبیری برای پرداختن به این صحنه ها آمادگی كافی را ندارم یا هنوز وقتش نرسیده است.
كارگردان «مختارنامه» افزود: چنین احساسی در من موج می زد و از خدا می خواستم به بهانه ای به دلایل مشكلات متعددی كه این جور پروژه ها گرفتارش است، این صحنه ها به تعویق بیافتد تا من به این آمادگی برسم. در دوره ای احساس كردم كه حالا وقتش رسیده است.
وی خاطرنشان كرد: من غالب صحنه های كربلا را در لحظه خلق می كردم. یعنی از قبل فكر نكرده بودم كه چه كار كنم. استرس و عدم آمادگی مجال این وضعیت را به من نمی داد.
میرباقری در ادامه گفت: به محض این كه پایم به صحنه ی كربلا رسید انگار از یك منظر دیگر دارم به جهان نگاه می كنم؛ به هر حال شورانگیزترین و موثرترین پلانی كه من در این مجموعه گرفتم لحظه ای است كه حضرت ابوالفضل(ع) سر نهر علقمه می آید. برای من نما و پلان عجیبی بود. بعد از گرفتن این پلان احساس كردم باید گوشه ای تنها باشم و مدت ها به تابلویی كه شكل گرفته فكر بكنم تا ببینم حق مطلب را توانسته ام ادا كنم یا نه؟
كارگردان «مختارنامه» ادامه داد: به اعتقاد من عاشورا و فرهنگ عاشورایی چنان پتانسیل و انرژی دارد كه قادر است در هر زبان و هر مكانی به یاری مظلومین و ستم دیدگان عالم بیاید، این فرهنگ قریب به ۱۴ قرن است كه مثل یك غده از تارك فرهنگ های عالم ستیزعالم می درخشد. فرهنگ عاشورا از سویی این ویژگی را دارد كه با زبان های مختلف، با قالب های مختلف مثل هنر، ادبیات، شعر و غیره زبان باز كند و حقانیت خودش را فریاد كند؛ این باورمن است.
میرباقری تاكید كرد: اساس و مبنای یك هنر مثل تعزیه كه یك شیوه ی نمایشی ایرانی است، فرهنگ عاشورایی است، من تصور می كنم كه در این زمان هم فرهنگ عاشورایی خواه ناخواه در شكل هنرهای رایج امروزی مثل سینما متجلی می شود، به همین دلیل هم سختی ها را به جان خریدم كه بتوانم كه گوشه ای از این واقعه عظیم را تصویر كنم، من فكر می كنم این فرهنگ می تواند قالب های كهنه و رایج را بشكند و موانع تنگ نظرانه را از سر راه بردارد.
وی ادامه داد: همین كه آدم كوچكی مثل من هشت سال انرژی دارد كه روی پا بایستد و تلاش كند تا بتواند گوشه ای از این مظلومیت را بیان كند، قطعا باید یك صاحبی پشتش بوده باشد. یعنی این انرژی را بدهد وگرنه هشت سال كار مداوم در شرایط بسیار دشوار واقعا كار طاقت فرسایی است.
كارگردان «مختارنامه» یادآور شد: در طول این ۷ ـ ۸ سالی كه درگیر پروژه «مختارنامه» بودیم، تركیب مجموعه «مختارنامه» تغییری نكرد. یعنی همه دوستان همسفر هم بودیم تا بتوانیم در لوكیشن های متعدد، با اقلیم ها و جغرافیاهای متفاوت گوشه ای از این مظلومیت را به تصویر بكشیم و من تصورم این است كه همه این ها لطف خود امام بود. یعنی اگر عنایتی نمی داشتند قطعا ما نمی توانستیم با این پشتكار و انرژی، با این همه مشقت دست و پنجه نرم بكنیم و حاصل كار ما امروز، جمعه شب ها روی آنتن باشد.
منبع :خبرگزاری ایسنا