• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن خراسان > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
خراسان (بازدید: 1623)
يکشنبه 21/9/1389 - 12:27 -0 تشکر 261196
توکل به خدا و پشتکار، راز موفقیت برگزیده جشنواره جوان خوارزمی

شراره کیوان فر یکی از افرادی است که در این جشنواره تحقیق علمی خود را ارائه کرد و به عنوان تنها دانش آموز استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی به مقام سوم جشنواره خوارزمی دست یافت. فرصتی دست داد تا با وی گفت و گو کنیم و راز موفقیت او را جویا شویم...

- لطفا خودتان را بیشتر معرفی کنید و بگویید تاکنون چند مقاله تحقیقی نوشته اید؟

*شراره کیوان فر متولد اول دی ماه سال ۷۱ در مشهد هستم. هم اکنون در پیش دانشگاهی (دبیرستان نمونه دولتی فرهنگ) آموزش و پرورش ناحیه ۴ تحصیل می کنم. تحقیقی که در جشنواره ارائه دادم با عنوان خلقت عجیب بود و مجوز چاپ آن صادر شده است علاوه بر این، «مهدویت در اسلام و آیین زرتشت» و «سلاح های شیمیایی» ۲ مقاله تحقیقی است که قرار است مجوز چاپ آن ها را بگیرم.

-منظور از «خلقت عجیب» چیست و در این تحقیق به چه مواردی اشاره شده است؟

* «خلقت عجیب» به آیه ۱۷ سوره غاشیه مربوط است که خداوند در قرآن کریم چگونگی خلقت شتر را به انسان متذکر شده است. در این تحقیق جنبه های مختلف شتر مورد بررسی قرار گرفته است و از ۱۴ رشته دانشگاهی از جمله علوم قرآنی و معارف، ادبیات، تاریخ، موسیقی، زیست  شناسی، دام پزشکی، علوم پزشکی، مردم شناسی، جغرافیا، طب سنتی و معماری استفاده شده است.این تحقیق برای اولین بار به عنوان مرجعی در کتاب های دام پزشکی که کاربرد علمی و عملی دارد ارائه شده است علاوه بر این منبع مناسبی برای کارآفرینی محسوب می شود. علاقه مندان می توانند با استفاده از مطالب و ایده های موجود در این کتاب تأثیر به سزایی در عرصه اقتصاد کشور داشته باشند.یکی از جنبه های دیگر این تحقیق پیوند بین علوم سنتی و تجربیات روستانشینان با علوم دانشگاهی است.این تحقیق در ۲۶۰ صفحه و با استفاده از ۶۰۰ منبع فارسی، عربی و لاتین ارائه شده که در بین این منابع ۲۳۰ منبع به طور مستقیم مورد استفاده قرار گرفته است و به دلیل برتر و جالب بودن تحقیق پیشنهاد شد نسخه ای از این تحقیق برای دفتر مقام معظم رهبری و نهاد ریاست جمهوری ارسال شود.برای این تحقیق علاوه بر خواندن کتاب از کتابخانه دانشگاه های مشهد و کتابخانه آستان قدس، بازدید از موسسه صنعتی گوشت مشهد، تحقیقات میدانی و کتابخانه ای با دام پروران و دست اندرکاران موسسه صنعتی گوشت هم مصاحبه کردم.

- انجام این تحقیق چقدر طول کشید و سختی های کار چه بود؟

* «خلقت عجیب» بیش از یک سال طول کشید ولی با توجه به این که از صبح تا شب و از شب تا صبح در کنار درسم تحقیق می کردم باید بگویم این مدت زمان برابر با ۲ سال بود. متأسفانه در جامعه علمی ما بین دانشجو و دانش آموز تبعیض قائل می شوند و دانش آموز در عرصه تحقیق و پژوهش نقشی ندارد و از هیچ سازمان و منبعی مورد حمایت قرار نمی گیرد و چه قدر خوب است که مسئولان این راه را برای دانش آموزان هموار کنند و پایه ریزی جامعه علمی از سنین پایین شکل گیرد.از لحاظ جسمی نیز خیلی اذیت شدم ولی هیچ گاه از تلاش و کوشش خسته نشدم و با این که به دلیل ضعف جسمانی چندین بار به بیمارستان مراجعه کردم ولی کار خود را ادامه دادم تا این که نتیجه تلاش های خود را به چشم دیدم.

- نقش پدر، مادر و دیگر افراد در این موفقیت چگونه بوده است؟

* پس از توکل به خدا، مهم ترین نقش را خانم دکتر فرخی، معلم درس «آرایه های ادبی» بر عهده داشت و مرا با جشنواره خوارزمی آشنا کرد. او لحظه لحظه همراه من بود و عاشقانه و دلسوزانه مرا همراهی کرد. پس از او مادرم با ایثارگری و فداکاری شبانه روزی خود مرا تشویق می کرد متأسفانه پدرم به علت بیماری سرطان در سال ۷۲ فوت کرد.

- رمز موفقیت خودت را چه می دانی؟

* توکل به خدا، فداکاری مادر، پشتکار و خودشناسی

- به نظرت داوری جشنواره چگونه بود؟

* داوری خوب بود و داوران سوالات بسیار هوشمندانه ای می پرسیدند طوری که فرد محقق باید اطلاعات جامع تر و کامل تری نسبت به آن چه ارائه داده بود می داشت.

روزانه چقدر کتاب های غیر درسی را مطالعه می کنی؟

*روزانه ۲ ساعت از وقتم را به مطالعه کتاب های غیردرسی اختصاص می دهم.

دوست داری در دانشگاه در چه رشته ای تحصیل کنی؟

* از ابتدا به وکالت علاقه زیادی داشتم ولی در حال حاضر به رشته علوم اجتماعی علاقه بسیار زیادی دارم و امیدوارم به عنوان یکی از محققان نمونه در رشته علوم اجتماعی بتوانم به دانشجویان خدمت کنم.

چه توصیه ای به دانش آموزان داری؟

* توصیه ام این است که یک بعدی عمل نکنند و خود را به مطالعه کتاب های درسی محدود نکنند.در راه تحقیق و پژوهش هرچقدر مانع سر راهشان باشد موفقیت آن ها ارزشمندتر می شود و آنچه را که می پندارند دارند مثل استعداد خداوندی، به آن مغرور نشوند و سعی کنند ضعف های خود را جبران کنند.اگر پشتکار و اراده ندارند سعی کنند با اراده شوند. در جشنواره ها شرکت کنند زیرا تجربیاتی در این جشنواره ها به دست می آورند که شاید در آینده فرصت به دست آوردن آن را از دست بدهند.مسئولان درراه حمایت از تحقیق دانش آموزان چه اقدامی می توانند انجام دهند؟

* اطلاع رسانی دقیق و تشویق دانش آموزان و هموار کردن راه تحقیق برای آن ها از جمله اقداماتی است که مسئولان می توانند انجام دهند.

آن ها با آشنا کردن دانش آموزان با برگزیدگان جشنواره ها، اعتماد به نفس دانش آموزان را افزایش می دهند و آن ها را به عرصه تحقیق وارد می کنند.

- چه تعریفی از جشنواره خوارزمی داری؟

* جشنواره را فقط راهی برای ورود به دانشگاه بدون طی کردن کنکور نمی دانم بلکه این فرصت، عرصه ای است برای خودباوری، خودشناسی و شکوفایی استعدادها و امیدوارم با کمک مسئولان آموزش وپرورش و معرفی هرچه بیشتر جشنواره خوارزمی به دانش آموزان، شاهد رشد و درخشش استعداد نوجوان ایرانی باشیم.

- و کلام آخر؟

جهانی فکر کن    با استفاده از امکانات محلی تولید کن    جهانی توزیع کن

 

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.