در همایش «قیام تا قیام» با هدف نقد و بررسی سریال «مختارنامه» اعلام شد كه داوود میرباقری همچنان در جست وجوی تمهیدی برای نشان ندادن چهره حضرت ابوالفضل(ع) در این مجموعه تاریخی ـ مذهبی است.
در این همایش مدیر روابط عمومی مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» از جست وجوی میرباقری برای یافتن تمهیدی برای نشان ندادن چهره حضرت ابوالفضل(ع) در این مجموعه خبر داد.
رضا استادی در همایش «قیام تا قیام» در دانشگاه صنعتی همدان، گفت: ما در زمان ساخت سریال «مختارنامه» از خودمان می پرسیدیم اگر در آن دوره بودیم، چه می كردیم. در اكثر مواقع فیلمبرداری گروهی از اعضای صحنه احساساتی می شدند و برای خود من دیدن تصاویر این سریال بسیار دشوار است.
وی ادامه داد: مختار ویژگی شخصیتی لایه لایه دارد و اگر مخاطبان این سریال را با دقت تماشا كنند، قطعا از درك این موضوع لذت خواهند برد.
استادی درباره ی بحث ها و انتقادات مطرح شده درباره ی نشان دادن چهره ی حضرت ابوالفضل(ع) در سریال «مختارنامه»، بیان كرد: این موضوع در سریال «مختارنامه» به چند صحنه خاص از جمله ورود امام حسن(ع) و اسرا محدود می شد. آقای میرباقری از پرداخت مستقیم به واقعه كربلا امتناع كرد. استدلال او این بود كه وقتی نمی توان چهره افراد را نشان داد باعث ابتر ماندن موضوع می شود و بهتر است از حواشی اطراف موضوع استفاده كنیم.
وی ادامه داد: دقت زیادی در این موضوع انجام شد كه در اواخر سال ۸۷، فردی به نام فتوحی كه آشنایی با سینما نداشت، دوره تمرینی طولانی دید و تمرین شمشیربازی و اسب دوانی كرد و حتی تمرین صدا هم انجام داد تا صحنه های مربوط به حضرت عباس در شاهرود، با حساسیت فراوان جلوی دوربین برود. حتی اواخر فروردین كه رییس سازمان صدا و سیما به همراه برخی نمایندگان مجلس، در شاهرود حضور داشتند، صحنه های حضرت عباس به نمایش درآمد و آنها معتقد به نزدیكی اش به باور عمومی بودند. اما از هفته های قبل تصاویری منتشر شدند و حواشی ایجاد كردند.
استادی افزود: سازندگان سریال برای اینكه قصد داشتند تصویر فتوحی دیده نشود، در زمان بازدید سید عزت الله ضرغامی، كلاه و عینك دودی به چهره فتوحی زدند تا دیده نشود. اما با انتشار عكس، این فكر ایجاد شد كه او از بازیگران مطرح و ستاره هاست. حال با حواشی پیش آمده قرار شد چهره وی نشان داده نشود اما میرباقری با تمهیداتی چون نورانی كردن چهره خیلی موافق نیست و احتمالا از كارهای دیگری مثل انتخاب زوایایی كه چهره او معلوم نشود استفاده خواهد كرد.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره ی هزینه سریال «مختارنامه» بیان كرد: هزینه ی سریال تا كنون ۲۰ میلیارد تومان بوده كه برای ۴۰ قسمت آن هزینه شده است.
استادی درباره انجام كارهای تحقیقاتی درباره ی این سریال هم گفت: مختارنامه یك فیلمنامه اولیه داشت كه حاصل یك تحقیق ۱۰ ساله بود. اما خود داوود میرباقری هم مطالعات سنگینی انجام داد. خیلی ها سوال می كنند مبنای شخصیت های سریال چه بوده است. واقعا هیچ منبع تاریخی نبوده كه خوانده نشده باشد، اما تاریخ در جاهایی سكوت دارد و در مورد شخصیت «مسلم»، میرباقری به این نتیجه رسید كه نكته واحدی در تاریخ وجود ندارد.
وی افزود: «مختارنامه» داستان مختار است و صحنه های كربلا در بخش هایی اتفاق می افتد كه مربوط به او باشد.
استادی همچنین با اشاره به پروژه «روز رستاخیز» به كارگردانی احمدرضا درویش گفت: در این سریال چهره ی حضرت ابوالفضل(ع) و علی اكبر و چند تن دیگر نمایش داده می شود.
استادی همچنین درباره ی رایزنی های بین المللی برای پخش این سریال در شبكه های خارجی گفت: ما از ابتدا كه سریال ساخته می شد رایزنی هایی برای پخش بین المللی آن انجام دادیم. ولی به هر حال «مختارنامه» یك كار شیعی صد در صد است و قطعا حساسیت هایی در كشورهای سنی وجود خواهد داشت.
مدیر روابط عمومی «مختارنامه» همچنین در پاسخ به پرسش دانشجویی مبنی بر تاكید داوود میرباقری بر پررنگ كردن شخصیت زنان در سریال هایش، گفت: اتفاقا «مختارنامه» نسبت به اكثر سریال های تاریخی، مردانه است. در خیلی از سریال های تاریخی زنان زیادی با آرایش بسیار غلیظ تر حضور دارند. حتی آرایش برخی از آنها كاملا امروزی است و قرار است به نیازهای سازندگان كه احتمالا جذب مخاطب بیشتر است پاسخ دهند.
در این همایش كه در دانشگاه صنعتی همدان برگزار شد، محمد حسین رجبی دوانی ـ مورخ و مدرس دانشگاه ـ نیز در توضیح مقطع تاریخی كه سریال «مختارنامه» در آن می گذرد، گفت: اگر كوفیان مانند مردم كنونی ما بودند، امام حسین (ع) در واقعه كربلا تنها نمی ماند.
رجبی دوانی در همایش «قیام تا قیام» گفت: از زمان خلیفه ی دوم كه فتوحات آغاز و خسارت هایی به جامعه اسلامی وارد شد، مردم به دنیازدگی میل پیدا كردند. ظاهر آن جهاد اسلامی بود اما به جایی حمله می كردند كه برایشان منفعت داشته باشد. به همین خاطر بیت المالی تاسیس شد كه خلیفه دوم با اعمال تبعیض هایی آن را تقسیم كرد. در زمان خلیفه ی سوم اینها به اوج رسید و مردم دنیوی شدند. وقتی حضرت علی (ع) به خلافت رسید، سعی كرد جامعه اسلامی را به دروان پیامبر بازگرداند و رؤسای قبایل كه قبلا امتیازاتی داشتند با حضرت علی (ع) به مشكل خوردند.
وی ادامه داد: امام حسن (ع) وارث جنگ های علی با مسلمان نماها بود و بر خلاف قبل كه با غیر مسلمانان می جنگیدند، وقتی جنگ جمل پایان یافت همان افرادی كه تحت امر حضرت علی (ع) بودند سعی داشتند وارد بصره شوند و زن و بچه ها را اسیر كنند. امام علی (ع) گفت این ها همه ارزش دارند و بنابراین همان ها با علی(ع) هم مشكل پیدا كردند.
رجبی دوانی افزود: امام حسن (ع) جایگاه مقدسی داشت بنابراین معاویه به او فرصت نداد و جنگ را آغاز كرد. در سپاه امام حسین اكثرا از رؤسای قبیله پیروی كرده بودند و حتی خوارج هم آمده بودند با این انگیزه كه جنگ با معاویه تحت هر شرایطی درست است.
وی با اشاره به واقعه ی كربلا و یاران كم امام حسین(ع) تصریح كرد: اگر كوفیان مانند مردم الان ما بودند، مطمئنا امام حسین (ع) تنها نمی ماند. در زمان جنگ با عراق ، امام خمینی (ره) گفت جوانان جبهه را خالی نگذارند و چنان هجومی پیش آمد كه مراكز اعزام نیرو جا برای فرستادن نیرو نداشتند. اگر آن زمان این جوانان بودند خودشان را به كربلا می رساندند و به امام حسین (ع) كمك می كردند.
رجبی دوانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینكه چرا وقایع عاشورا به طور كامل و با جزئیات ثبت شده است؟ گفت: عاشورا به قدری فاجعه ی عظیمی بود كه مردم را در بهت فرو برد و سعی كردند تمام حوادث آن را به خاطر بسپارند؛ ضمن اینكه جنایت كاران كربلا وقتی برگشتند سعی كردند هر چه بوده به امید جایزه بازگو كنند. سپاه عمر خبرنگار یا وقایع نگار هم داشت كه بسیاری از حوادث را ثبت كرده بودند. بسیاری را هم ائمه نقل كردند و همین طور جرم های هر فرد هم ثبت شده است.