حمید بهمنی، كارگردان فیلمهای دفاعهای مقدس در گفتوگویی با اشاره به وضعیت نابسامان سینمای دفاع مقدس گفت: تولیدات دفاع مقدس، در شیب تندی قرار گرفته و شدت سرازیری این شیب مخصوص سینمای دفاع مقدس است، و این زیبنده این نظام كه مدعی تفكر فرهنگی و ترویج نگاه ارزشی است، نیست.
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر جهان به نقل از توانا،كارگردان «آن مرد آمد» كه فیلم وی پس از سه، چهار سال هنوز به نمایش عمومی درنیامده، در ادامه افزود: بهترین آثار ساخته شده تاكنون مربوط به حوزه دفاع مقدس است ولی باید اذعان داشت كه این تولیدات از نظر كمّی بسیار ناچیز است.
وی در ادامه گفت: مقام معظم رهبری فرمودهاند كه «فرهنگ دفاع مقدس به اندازه اقیانوس بیكران است ولی تولیدات ما به اندازه جرعهای از این اقیانوس بیكران است» و این جرعههای اندك نمیتوانند حیاتبخش زندگی ما باشد، بنابراین باید از اقیانوس بیكران دفاع مقدس كسب بیشتری داشته باشیم.
* اعتقاد به ركود سینمای دفاع مقدس ندارم
بهمنی در خصوص ركود سینمای دفاع مقدس گفت: اعتقادی به ركود سینمای دفاع مقدس ندارم، بلكه معتقدم علیه این ژانر و این نوع سینما نقشه شومی كشیده شده و این نقشه از دوران اصلاحات بوده است.
این كارگردان ادامه داد: در دوران اصلاحات كاریكردند كه سینمای دفاع مقدس را نزول دهند و كمكم این ژانر را پاك كنند تا سالها، سینمای دفاع مقدس زخم خورده باشد، طوری كه هیچوقت نتواند قامت راست كند.
بهمنی در پاسخ به علت روی آوردن كارگردانان ژانر دفاع مقدس به ژانر اجتماعی، گفت: روی آوردن مردان سینمای دفاع مقدس به ژانر اجتماعی، مشكل دفاع مقدس نیست و مشكل آدمهای سینمای دفاع مقدس است؛ این مسئله یا مشكل ضد ارزشهایی است كه در این ژانر به اشتباه ارزش شدهاند و باعث دلسردی و ناراحتی مردان سینمای دفاع مقدس شده است.
* دوستان فعال در سینمای دفاعمقدس تن به سختی این ژانر نمیدهند
وی ادامه داد: خیلی از دوستان فعال ما در ژانر دفاع مقدس،حالا عافیتطلب و دنیاطلب شدهاند، اینها كسانی هستند كه دیگر تن به سختی سینمای دفاع مقدس و شرایط دشوار آن نمیدهند.
كارگردان فیلم «آخرین نبرد» تصریح كرد: زمانی كه تولیدات سطحی و نه چندان فاخر در سینمای ایران بسیار تولید شود و زمانی كه یك فیلم سینمایی در 10 تا 15 روز تولید و بسته شود، آن گاه كه كارگردان، بازیگر و تهیهكننده بیشترین درآمد را از یك فیلم در ژانر اجتماعی و یا كمدی دارند، معلوم است كه حاضر به فعالیت با سختیهای ژانر دفاع مقدس نمیشوند.
وی در ادامه گفت: كسانی كه به این ژانر قدم میگذارند باید آگاهانه قدم بردارند و متوجه تمام سختیهای این نوع سینما باشند، حاتمیكیا حرف خوبی زده است. این كه؛ «كسانی كه در این ژانر كار میكنند باید سینه سوخته باشند».
بهمنی ادامه داد: به اعتقاد بنده سختی و فشار ژانر دفاع مقدس و سینمای دفاع مقدس فقط دنیوی است و در آخرت اجری عظیم دارد، مخصوصا روح شهدا و روح امام ناظر بر این نوع فعالیتها و اثرها هستند.
وی خاطرنشان كرد: تمام مردان موفق سینما از قبل كار برای سینمای دفاع مقدس به موفقیت و موقعیتی رسیدهاند و حال اگر اینها تغییر رویه دادهاند، از ضعف دفاع مقدس نیست. از سیاستگذاریهای غلطی است كه از سال 76 به بعد طراحی شده است و این برنامهها منجر شده بدنه این سینما، ضعیف و ضربهپذیر شد.
* دوستانی كه قصد دارند در خصوص جنگ به سیاهنمایی بپردازند، اشتباه میكنند
بهمنی در خصوص «ایجاد سئوال در خصوص چرایی جنگ»، گفت: سؤال كردن درباره «چرا جنگ؟» اشكالی ندارد، ولی دامن زدن به سیاهنمایی در خصوص جنگ، مورد اشكال است. دوستانی كه قصد دارند در خصوص جنگ به سیاهنمایی بپردازند و بگویند كه اگر ما جنگ نمیكردیم و صلح میكردیم به نتیجه بهتری میرسیدیم، در اشتباه هستند، زیرا حضرت امام (ره) فرمودند هیچوقت تسلیم خواست كشورهای بیگانه نمیشویم.
* كار سینمای دفاع مقدس، یادآوری ارزشها است نه نجات گیشه
حمید بهمنی كه تولید «گلوگاه شیطان» را در برنامه دارد، در پایان گفتوگو با فارس، در خصوص اكران و فروش محصولات سینمایی دفاع مقدس، گفت: كار سینمای دفاع مقدس نجات گیشه نیست، سینمای دفاع مقدس صرفا یادآور ارزشها و فرهنگهای مقدسی است كه باید اقامه شوند.
موفق باشید