• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن خودرو > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
خودرو (بازدید: 25293)
جمعه 21/8/1389 - 17:16 -0 تشکر 250237
تاریخچه کامل از موتور سیکلت در ایران

بن مایه : tuningtallk.com با اصلاحات

 

هر سوالی درباره موتور سیکلت داشتید بپرسید ( قیمت موتور سنگین انواع موتور سنگین و ... )

 

_واردات موتور سیكلت در ایران بصورت انبوه به اواخر دهه 20 شمسی برمیگردد كه در ان سالها

انواع موتور سیكلتهای انگلیسی از قبیل B.S.A_ ماچلس_ تریومف_ آریل رویال

سه تفنگه و... توسط تجار و بازرگانان ایرانی به کشور وارد می شد.

این موتور سیکلتهای انگلیسی نزدیک به 20 سال یکه تاز بازار موتور سیکلت ایران بودند.



کم کم در اواخر دهه 30 شمسی بود که موتور سیکلتهای ایتالیایی از قبیل تستی_ دوکاتی

_وسبا_ لامبرتا ومارکهای المانی مثل زاکس زونداب جاوا وموبیلت و پژوهای فرانسوی

هم وارد ایران شدند.



با توجه به کاربریهای خاص موتور سیکلت ونیاز به این وسیله نقلیه وملاحضات شهری بود که

کم کم در اواخر دهه 40 شمسی سر وکله موتور سیکلتهای ژاپنی که اولین انها یاماها بود در

بازار موتور سیکلت ایران پیدا شد.



با تاسیس شرکت ایران دوچرخ در ابتدای دهه 50 شمسی که نمایندگی رسمی و انحصاری

موتورسیکلتهای یاماها ژاپن در ایران را در دست داشت این شرکت در ابتدا اقدام به معرفی و

واردات انواع مدلهای شهری و اف رود یاماها به ایران کرد.
انواع مدلهای یاماها از 50cc و 80cc گرفته تا 1100cc توسط این شرکت تا اواخر سال 1358 وارد

ایران میشد که در این میانمدلهای 80cc کار و 100cc و125YB دراین شرکت بصورت فول CKD

منتاژ میشد. وانواع مدلهای مینی 80cc GT تریل 125CC ایندیرو 250cc و400cc کراس

اف رود 175AG ومدلهای شهری200 سی سی دوسیلندر با دو اگزوز و 400 ببری بصورت

کاملا وارداتی توسط این شرکت در بازار به فروش میرسید که همگی این مدلها از پر فروشترین

موتور سیکلتهای یاماها در بازار ایران بودند و استقبال خوبی از اینها صورت گرفته بود...

                     دوران طلایی با سوزوکی gs 1000 e 1978_1981

_موتورسیكلتهای سوزوكی از اواخر دهه50 شمسی توسط شخصی بنام گلابچی وارد ایران شد
مدلهای 80 و 100 و125 سی سی دو اگزوز كه همگی دو زمانه بودند جزء اولین مدلهای سوزوكی بودند كه به كشور وارد میشدند 
در سال1353 این اقای گلابچی كه اصالتا تاجر برنج بودند امتیاز خودشون رو به اقای حمیدین رییس وقت اتحادیه فرو شندگان موتورسیكلت واگذار كردند
تا اوایل سال1357 انواع مدلهای سوزوكی بصورت جسته و گریخته وارد كشور میشد و
بمب سوزوكی در ایران در اواخر سال 1357 تركید
از این سال به بعد بود یعنی تا اواخر سال 1362 بود كه هر چند خیلی كوتاه بود ولی براستی جبران یك دهه ركود در بازار رو كرد و با معرفی حتی چند مدل محدود در بازار ایران جای خودشو در بین علاقمندان به موتورسیكلت باز كرد
سوزوكی GS1000 با 90hp وتاپ اسپیدی نزدیك به240 كیلومتر و وزنی در حدود250 كیلو هر چیزی رو كه از موتور میخواستی داشت. با ظاهر زیبا و پر ابهت و صدایی بسیار زیبا و از همه مهمتر با وزن سبک و شتاب بالا برای تک چرخ زدن معرکه بود. ( قیمت 120 هزار تومن _  با سه رنگ مشکی _ قرمز _ ابی اسمانی )


مدلهای دیگه ای كه در این بین وارد شد A80 A100 كه موتورهای كار بودند
DS80 یا مینی سوزوكی با اون دو رنگ نارنجی و سبز كه همه جوانان عاشقش بودند
TS125 تریل
GP125 با اون شتاب باور نكردنی
RV50 با اون قیافه عجیب غریب ولاستیكهایی كه اندازه لاستیك مینی ماینر بود
ودر اخر افسانهX7 با 250 سی سی حجم ( دو زمانه ) كه  بعد از سوزوکی هزار  پر طرفدارترین موتور بازار ایران بود
همین مدلها بودند كه تصور پر شتاب بودن سوزوكی رو در بین همه موتورسیكلتها بوجود اورده بود
از سال 1362 به بعد به دلیل شرایط خاص اقتصادی و سالهای جنگ واردات سوزوكی متوقف گردید تا اینكه در سال1377 با تاسیس شركت تكتاز موتور توسط یكی دیگر از اعضای خانواده... این شركت بعنوان نماینده انحصاری موتورسیكلتهای سوزوكی در ایران معرفی گردید ولی دیگه به غیر از مدل GS125 سوزوكی اون هم به تعداد خیلی كم دیگه فعالیت خاصی روی سوزوكی انجام نشده البته تمام موتورسیكلتهای سوزوكی در رده های مختلف حجمی كه در ارگانها نهادها وسازمانهای دولتی مورد استفاده قرار میگیره وهمچنین موتورسیكلتهای تشریفات توسط این شركت وبنا به سفارش مربوطه وارد میگردد
ولی عمده فعالیت شركت تكتاز موتور در ایران به تولید موتور سیكلتهای تكتاز با انجین هارتفورد تایوان وتریل VR150 اختصاص یافته كه جزء اولین شركتهای تولید موتورسیكلت در ایران بوده و البته از نظر كیفیت محصول پس از شركت تیزرو (هندا) در بازار شناخته شده كه از اعتبار خاصی در بازار موتورسیكلت ایران برخوردار هست.
سعی میكنم تو پستهای بعدی در رابطه با موتورهای دیگه وشركتهای دیگه هم بگم.

دوشنبه 24/8/1389 - 14:33 - 0 تشکر 251101

       موتور سیکلت های هندا در ایران

_در سالهای پایانی دهه چهل بود که که شرکتی بنام اشتادکو توسط شخصی که پیرو ایین زرتشت بود واسمش رو نمیدونم چی هست تاسیس شد مکان شرکت هم حوالی پشت مجسمه(میدان انقلاب) بود
هدف شرکت هم واردات موتورسیکلتهای هوندا بود که تا ان زمان به بازار ایران نیومده بودند کلا موتورسیکلتهای ژاپنی از اوایل دهه 50 شمسی بود که با ورود یاماها توسط شرکت زره و بعدا هوندا توسط اشتادکو انجام گردید
تا قبل از اون بازار موتورسیکلت ایران در اختیار کلاسیکهای انگلیسی و کروزهای امریکایی و موپدهای فرانسوی وایتالیایی بود خصوصیت اصلی سیکلتهای ژاپنی تنوع وارزان بودن اونها بود در مقایسه با رقبای اروپایی وامریکایی... بیچاره اشتادکو اگر میدونست چه پایان غم انگیز ودراماتیکی در انتظار هوندا در ایران هست هیچ وقت اقدام به واردات سیکلتهای هوندا نمیکرد
در همان سالها مدل موفقCB125 (که بعدا به سی جی تبدیل شد وتا حال حاضر هم توسط شرکتهای دیگه تولید میشود) وS90 که به سوپر کاب معروف بود وبعد از اون C70 کافی بود تا بازار به اولین تازه واردهای 4 زمانه روی خوش نشون بده واز فروش خوبی برخوردار بشه... شاید بدعت گذار موتورهای کلاچ اتوماتیک در ایران همون هوندا باشه که با معرفی s90 و c70 کار بری خاص این موتور رو به رخ بازار کشید...
بعدها در سال52 هوندا CB four750 چهار سیلندر (هوندا فور) روانه بازار شد از این مدل افسانه ای استقبال بسیار خوبی به عمل اومد وتا سالها به فروش میرسید(دارای چهار اگزوز)
سبد محصولات هوندا منحصر به اینها نبود وتا سالهای پایانی دهه 1350 از 50سی سی (همون Z50) شروع میشد تا 1000 سی سی گلدوینگ ( موتور توریستی دارای گاردون و سه امپر سنج)
در طی این مدت پر فروش ترین محصولات هوندا در بازار ایران عبارت بودند از
Z50
C70
S90
XL75 وبعدهاXL80
S110
CB125 و در ادامهCG125
CB185 تک سیلندر با دو اگزوز که صدای بسیار زیبایی داشت
XL175
XL125
TWIN250
CBR750 وCBK750
1000 GOLDWING
HONDA XL 250

در این بین هندا 250 تریل که در اوایل جنگ در جبهه مورد استفاده قرار گرفت ولی بعد از جنگ در مزایده ها به فروش رسید و از کیفیت فوق العاده ای برخوردا است.( عشق برادران بسیجی ) 

عوامل موفقیت هوندا در بازار ایران عبارت بودند از 1-چهار زمانه بودن 2-تنوع محصولات3- ارزان بودن در مقابل رقبای اروپایی4-شرایط فروش اقساطی.

موتور سیکلت های کاواساکی در ایران

_در سال 1372 یعنی همون سالهایی كه واردات خودرو ازاد بود موتورسیكلت هم از این قایده مستثنی نبود وبعضی شركتها هم اقدام به واردات موتور سیكلت میكردند كه شركتی بنام زیوس كه البته زیر نظر جهانرو بود اقدام به واردات موتورسیكلت با حجم ومدلهای زیر نمود

KAWASAKI AR 125 اب خنك
KAWASAKI KMX 125 ( دارای سیتم کیپس در سیلندر برای تخلیه دود)
KAWASAKI KR 150 (دارای سیتم کیپس در سیلندر برای تخلیه دود بیشتر)
KAWASAKI ZZR 250
KAWASAKI ZZR 400
KAWASAKI ZZR 600
در این بین كاواساكیAR چون رقیب گردن كلفتی بنام GTO داشت علیرغم انجین مدرنتر با استقبال عموم مواجه نشد واكثراGTOرو به AR ترجیح میدادند.
مدلKMX كه یك رقیب دیگه بنام یاماها DT داشت كه البته هرگز در حد واندازه KMX نبود خیلی زود در بازار تشنه تریل جا باز كرد.
ولی مدل بعدی كاواساكی KR 150 بود كه پس از سالها فقر در زمینه ورود موتورهای جدید(اون زمان هنوز موتورهای مستعمل ا م ا ر ا تی وارد نمیشد) وتفاوت فاحش موتورهای اسپرت موجود از قدیم با كاواساكیKR از استقبال شایان توجهی در بازار برخوردار گردید ظاهر مدرن وجود فلاپ واسپویلر زیر گیربكس 6دنده سیستم خنك كنندگی با اب ویك انجین قدرتمند با اگر اشتباه نكنم 22HP قدرت والبته مهمتر از همه وجود سیستم پیشرفته كیپس در اون زمان و وزن سبك توانایی رسیدن به سرعت 180 كیلومتر رو برای این موتور فراهم میساخت .(البته این سیستم كیپس بر روی موتورهای KMX وجود داره)
ضمنا از اونجا كه نامگذاری موتورها در كشور ما بصورت من دراوردی هست اسم این موتور از كاواساكیKR به كیپس كه در واقع نام یك سیستم خاص در این موتور بود تغییر پیدا كرد این موتور 100 درصد ژاپنی بود وبرای بازاری كه حدود 12 سال موتور روز دنیا رو به خودش ندیده بود مانند یك نگین میدرخشید این موتورها همگی قابلیت شماره گذاری وتردد بی قید وشرط رو داشتند . ولی مدلهایZZR كه از 250 سی سی به بالا بودند به دلیل ممنوعیت حجمی عاجز از شماره گذاری وتردد بودند با ممنوعیت واردات خودرو و به طبع ان موتورسیكلت در سال73 واردات اونها به یكباره قطع شد واكثر كاواساكیKR موجود در بازار 92 93 بودند در اون سالها قیمت یه KR صفر كیلومتر 700 هزار تومان بود.
بعد از این شركت جهانرو اقدام به منتاژ مدلهای KMX و مدل عجیب غریب JMX كه در واقع فریم KMX با انجین GTO بود كرد.
در سالهای 77 و 78 مجددا نظر به پیشینه خوب كاواساكی KR این شركت اقدام به واردات این موتورسیكلت كرد كه البته اینبار دیگهKR نبود بلكهKRR بود با سیستم ارتقا یافته تر دریجه های كیپس اون كه شده بودHI KIPS این های كیپسها رنگ بندی جذابتری نسبت به كیپسها داشتند ولی دیگه از انجین ژاپنی خبری نبود وشده بود كاواساكی تایلند و خوب دیگه اینها تو تهران پلاك نمیشدند وهمه باید میرفتند شهرستانها نمره بشن .
در سال 1381 تا سال 1384 مدل پیشرفته تر های كیپس تبدیل شد به سوپر كیپس كه چون از خانواده ZX ها بودند باز به اشتباه در بازار با نام ZXمعروف شدند اینها از نظر ظاهری با های كیپس تفاوت زیادی داشتند واز لحاظ بدنه وفریم به كلی متفاوت تر از های كیپس بودند ولی هرگز تواناییهای های رو نداشتند كه البته اینها هم محصول كاواساكی تایلند بودند این ZX ها دو نوع بودند كه یكسری بصورت قانونی از مرز هوایی وارد میشدند كه دارای برگه سبز گمركی وقابلیت شماره گذاری بودند كه به سند زیوسی معروف بودند ویكسری هم بصورت قاچاق از دوبی میومد كه اینها چون برگه سبز نداشتند قابلیت شماره گذاری هم نداشتند و قیمتهاشون هم 1.5 تا 2 میلیون تفاوت داشت

ادامه دارد......

دوشنبه 29/9/1389 - 9:34 - 0 تشکر 264338

سلام - من میخوام یه موتور سیکلت عالی برای تردد داخل شهر بخرم مصرف بنزینش هم کم باشد شما چه مارکی پیشنهاد می کنید قیمت آن چند است - در حال حاضر بهترین موتور سیکلت ایرانی و خارجی چیست و چه مزایا و معایبی دارد از دو زمانه و ... چیزی سر در نمی آورم توضیح دهید با تشکر - مخلص همه بروبچه های تبیانی

دوشنبه 29/9/1389 - 9:54 - 0 تشکر 264352

سلام - آیا تبیان انجمن موتور سیکلت هم دارد اگر پاسخ م÷بت است لطفا آدرس آنرا اعلام نمائید و اگر نه لطفا انجمنی بنام انجمن موتور سیکلت تاسیس نمائید - با تشکر

يکشنبه 12/4/1390 - 17:41 - 0 تشکر 324722

پر سرعت ترین موتور جهان وارد ایران شد_

در 6 سال گذشته با ساخت چند پیست موتور سیکلت در برخی از شهرها شمار بسیاری موتور سیکلت سنکین با سند گمرکی قانونی وارد ایران شد.

یکی از این موتور ها suzuki hayabusa 1300cc است.با 190 اسب باخار و سرعتی معادل 320 کیلومتر پر سرعت ترین موتور و یکی از گران ترین موتورهای جهان است.این موتور  30 تا 40 ملیون تومان در ایران قیمت دارد البته با سند گمرکی قانونی .حدودا تعداد  20 عدد از این موتور با سند گمرکی در ایران وجود دارد.

این موتور اکثر خودرو های برتر جهان از جمله لامبورگینی مورسیه لوگو و بنز slr و پرشه gt 2005 را در شتاب و سرعت شکست داده که دلیل ان وزن کم ان (210 کیلو گرم) نسبت به این ابر خودرو هاست.تنها خودرویی که توانسته هایابوسا 1300 را فقط در سرعت شکست دهد بوگاتی ویرون 16 سیلند است که 12 سیلندر و 5000 سی سی از هایابوسا قوی تر است .البته بوگکگاتی هم مانند دیگر ابر خودرو ها نتوانست در شتاب هایابوسا 1300 را شکست دهد .این موتور باعث شگفتی همهی خودرو سازان جهان شد .اولین مدل این موتور در سال 1999 تولید شد که 305 کیلومتر سرعت داشت.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.