بن مایه : tuningtallk.com با اصلاحات
هر سوالی درباره موتور سیکلت داشتید بپرسید ( قیمت موتور سنگین انواع موتور سنگین و ... )
_واردات موتور سیكلت در ایران بصورت انبوه به اواخر دهه 20 شمسی برمیگردد كه در ان سالها
انواع موتور سیكلتهای انگلیسی از قبیل B.S.A_ ماچلس_ تریومف_ آریل رویال
سه تفنگه و... توسط تجار و بازرگانان ایرانی به کشور وارد می شد.
این موتور سیکلتهای انگلیسی نزدیک به 20 سال یکه تاز بازار موتور سیکلت ایران بودند.
کم کم در اواخر دهه 30 شمسی بود که موتور سیکلتهای ایتالیایی از قبیل تستی_ دوکاتی
_وسبا_ لامبرتا ومارکهای المانی مثل زاکس زونداب جاوا وموبیلت و پژوهای فرانسوی
هم وارد ایران شدند.
با توجه به کاربریهای خاص موتور سیکلت ونیاز به این وسیله نقلیه وملاحضات شهری بود که
کم کم در اواخر دهه 40 شمسی سر وکله موتور سیکلتهای ژاپنی که اولین انها یاماها بود در
بازار موتور سیکلت ایران پیدا شد.
با تاسیس شرکت ایران دوچرخ در ابتدای دهه 50 شمسی که نمایندگی رسمی و انحصاری
موتورسیکلتهای یاماها ژاپن در ایران را در دست داشت این شرکت در ابتدا اقدام به معرفی و
واردات انواع مدلهای شهری و اف رود یاماها به ایران کرد.
انواع مدلهای یاماها از 50cc و 80cc گرفته تا 1100cc توسط این شرکت تا اواخر سال 1358 وارد
ایران میشد که در این میانمدلهای 80cc کار و 100cc و125YB دراین شرکت بصورت فول CKD
منتاژ میشد. وانواع مدلهای مینی 80cc GT تریل 125CC ایندیرو 250cc و400cc کراس
اف رود 175AG ومدلهای شهری200 سی سی دوسیلندر با دو اگزوز و 400 ببری بصورت
کاملا وارداتی توسط این شرکت در بازار به فروش میرسید که همگی این مدلها از پر فروشترین
موتور سیکلتهای یاماها در بازار ایران بودند و استقبال خوبی از اینها صورت گرفته بود...
دوران طلایی با سوزوکی gs 1000 e 1978_1981
_موتورسیكلتهای سوزوكی از اواخر دهه50 شمسی توسط شخصی بنام گلابچی وارد ایران شد
مدلهای 80 و 100 و125 سی سی دو اگزوز كه همگی دو زمانه بودند جزء اولین مدلهای سوزوكی بودند كه به كشور وارد میشدند
در سال1353 این اقای گلابچی كه اصالتا تاجر برنج بودند امتیاز خودشون رو به اقای حمیدین رییس وقت اتحادیه فرو شندگان موتورسیكلت واگذار كردند
تا اوایل سال1357 انواع مدلهای سوزوكی بصورت جسته و گریخته وارد كشور میشد و
بمب سوزوكی در ایران در اواخر سال 1357 تركید
از این سال به بعد بود یعنی تا اواخر سال 1362 بود كه هر چند خیلی كوتاه بود ولی براستی جبران یك دهه ركود در بازار رو كرد و با معرفی حتی چند مدل محدود در بازار ایران جای خودشو در بین علاقمندان به موتورسیكلت باز كرد
سوزوكی GS1000 با 90hp وتاپ اسپیدی نزدیك به240 كیلومتر و وزنی در حدود250 كیلو هر چیزی رو كه از موتور میخواستی داشت. با ظاهر زیبا و پر ابهت و صدایی بسیار زیبا و از همه مهمتر با وزن سبک و شتاب بالا برای تک چرخ زدن معرکه بود. ( قیمت 120 هزار تومن _ با سه رنگ مشکی _ قرمز _ ابی اسمانی )
مدلهای دیگه ای كه در این بین وارد شد A80 A100 كه موتورهای كار بودند
DS80 یا مینی سوزوكی با اون دو رنگ نارنجی و سبز كه همه جوانان عاشقش بودند
TS125 تریل
GP125 با اون شتاب باور نكردنی
RV50 با اون قیافه عجیب غریب ولاستیكهایی كه اندازه لاستیك مینی ماینر بود
ودر اخر افسانهX7 با 250 سی سی حجم ( دو زمانه ) كه بعد از سوزوکی هزار پر طرفدارترین موتور بازار ایران بود
همین مدلها بودند كه تصور پر شتاب بودن سوزوكی رو در بین همه موتورسیكلتها بوجود اورده بود
از سال 1362 به بعد به دلیل شرایط خاص اقتصادی و سالهای جنگ واردات سوزوكی متوقف گردید تا اینكه در سال1377 با تاسیس شركت تكتاز موتور توسط یكی دیگر از اعضای خانواده... این شركت بعنوان نماینده انحصاری موتورسیكلتهای سوزوكی در ایران معرفی گردید ولی دیگه به غیر از مدل GS125 سوزوكی اون هم به تعداد خیلی كم دیگه فعالیت خاصی روی سوزوكی انجام نشده البته تمام موتورسیكلتهای سوزوكی در رده های مختلف حجمی كه در ارگانها نهادها وسازمانهای دولتی مورد استفاده قرار میگیره وهمچنین موتورسیكلتهای تشریفات توسط این شركت وبنا به سفارش مربوطه وارد میگردد
ولی عمده فعالیت شركت تكتاز موتور در ایران به تولید موتور سیكلتهای تكتاز با انجین هارتفورد تایوان وتریل VR150 اختصاص یافته كه جزء اولین شركتهای تولید موتورسیكلت در ایران بوده و البته از نظر كیفیت محصول پس از شركت تیزرو (هندا) در بازار شناخته شده كه از اعتبار خاصی در بازار موتورسیكلت ایران برخوردار هست.
سعی میكنم تو پستهای بعدی در رابطه با موتورهای دیگه وشركتهای دیگه هم بگم.