مدل های اولیه ژیان فقط یک چراغ جلو داشت و با هندل روشن
میشد (جلوی پایین کاپوت)، بعدها دوچراغه شد و دارای استارتر مدل امروزی..
ظاهرا آینه بغل هم نداشته!
عکسی از روز پرده برداری از ژیان (سیتروئن) در پاریس – زمان جنگ جهانی دوم
ژیان فرانسوی و فولکس قورباغه ای ( بیتل BEETLE ) آلمانی : دو قارقارک
کوچولوی ارزان قیمت زمان جنگ جهانی دوم بودند که تقریبا هیچ نیازی به
تعمیر نداشتند و همین باعث کسادی بازار کارخانه های اتومبیل سازی شده بود و
ازین بابت ناراحت بودند و بهمین دلیل بود که تولیدش را متوقف کردند. .
اما برای مردم اکثرا روستایی و فقیر فرانسه زمان جنگ دوم جهانی بسیار هم
مناسب بود و میتوانستند هم باهاش سبد های تخم مرغ و گوسفند ها را کیلومترها
در جاده های خاکی و پر دست انداز به بازار ببرند و هم باهاش به گشت و
گذار و پیک نیک بروند و هم اینکه صندلی عقبش را دراورده و در پارکها و پیک
نیک ها بعنوان نیمکت از ان استفاده کنند.
ژیان که نام فرانسوی اش ۲ CV است امروزه بعنوان یک کالای آنتیک و بسیار
گرانقیمت و در عین حال نوستالژیک و خاطره انگیز و اسطوره و افسانه ( myth و
legend ) بشمار می رود. از آنجا که هیچ نیازی به تبلیغات نداشت روز اول
از روزنامه نگاران برای مراسم پرده برداری از آن دعوتی نشد بهمین دلیل بود
که ژورنالیست ها که بهشون بر خورده بود سعی در مسخره کردنش کردند و مثلا
امریکاییها که زیاد هم با فرانسوی ها آبشون توی یک جوی نمی رود – بخاطر
ضعفی که فرانسوی ها در مقابل هیتلر نشان دادند- متلک پراکنی کرده و به ژیان
لقب قوطی باریک ( و یا چتری که ۴ چرخ داره ‘Umbrella on wheels’ ) داده و
به طعنه می گفتند : Does it come with a can opener? ( در قوطی بازکن هم
باهاش میاد؟)…
ژیان نه تنها اولین اتومبیل سازگار با محیط زیست بود ( از لحاظ مصرف
خیلی کم بنزین ) بلکه صنعت اتومبیل سازی آن زمان را هم متحول کرد و لقب
اتومبیل مردمی ( THE people’s car ) را از آن خود کرد. حتی در سال ۱۹۵۸
مدل جدیدی بنام صحرا ( “Sahara” ۴×۴ ۲CV ) با دو انجین – یکی برای چرخ های
عقب و یکی برای جلو – ساخته شد. ژیان ها اولش فقط در یک رنگ خاکستری
تولید می شدند ولی بعدها رنگهای شاد و متنوع – زرد و قرمز و غیره – هم
اضافه شدند. داشیرد بسیار ساده، صندلی های بدون پشتی ، و انجینی که با آب
سرد میشد.
عکسی از ژیان فرانسوی مدل سال
Citroen 2CV – ۱۹۴۸
ولی این شیر پیر باز هم تصمیم به برگشت داره، شرکت سازنده ی این خودرو
جدیدترین مدل های اون رو قرار تا سال ۲۰۱۲ به بازار عرضه کنه ببینید:
این خودرو جدید مجهز به شیشه پانورامیک PANAROMIC GLASS یا سقف پارچه ای
بوده که می تواند همچون مدل های قدیمی به سمت عقب جمع شود . کاپوتاین
خودرو به طور کامل یاد آور مدل اصلی می باشد , در حالی که چراغ های جلو با
گلگیر های بغل یک پارچه شده اند.بازگشت ژیان می تواند شروعی مجدد برای
شرکت سیتروئن در طراحی خودرو های مدرن باشد.