• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن حوزه علميه > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
حوزه علميه (بازدید: 1624)
پنج شنبه 20/8/1389 - 7:30 -0 تشکر 249920
پیام آیت الله جوادی به زائرین خانه خدا

 
آیت‌الله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید در آستانه فر ارسیدن عید سعید قربان ضمن بیان جمال حج و جلال عمره و عظیم دانستن كنگره بین‌المللی حج، پیام علمی- عرفانی در این زمینه صادر كرد.
متن پیام حضرت آیت‌الله جوادی آملی به این شرح است:
بِسْمِ‌الله الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ وَ إیاهُ نَسْتَعِین
حمد ازلی خدای سبحان را سزاست، تحیت ابدی، پیامبران الهی، مخصوصاً حضرت ختمی نبوّت صلی‌الله علیه و آله و سلم را رواست و درود بیكران، اهل بیت عصمت و طهارت به ویژه حضرت ختمی امامت، مهدی موجود موعودعجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف را بجاست؛ به این ذوات قدسی تولّی داریم و از معاندان آنان تبرّی می‌نماییم.
حضور حاجیان محترم و معتمران ارجمند را كه از اقلیم‌های دور و نزدیك به حرم الهی بار یافته‌اند گرامی می‌داریم و از خداوند منّان، توفیق كاملِ همگان را با حج و عمره مقبول و زیارت پذیرفته‌شده و ادعیه مستجاب، مسئلت داریم و موفقیت مهمانداران كشور مهمّ عربستان را خواهانیم و تعامل متعادلِ عاكف و بادی، تازی و فارسی، عرب و عجم را درخواست می‌كنیم.
هرچند جمال حج و جلال عمره و شكوه كنگره عظیم سالانه ضیافتِ پروردگار، فوق آن است كه محتاج به پیام باشد؛ لیكن تذكر چند نكته جهت بهره‌وری بیشتر از این برنامه بین‌المللی سودمند خواهد بود.
یكم: خداوند، كعبه را كه قبله و مطافِ مسلمانان جهان است، عامل قیام مردم در برابر جهل علمی و جهالت عملی تبهكاران قرار داد: (جَعَلَ‌الله الْكَعْبَه الْبَیتَ الْحَرَامَ قِیاماً لِلنَّاسِ).[1] كعبه از آن نظر كه دو پیامبرِ پروردگار، معماری آن را طبق رهنمود خدا به عهده داشتند و اوّلین مَعبدِ توحیدی در روی زمین است، می‌تواند محور ایستادگی جامعه توحیدی در قبال الحاد و نیز در برابر شرك بوده و مدار مقاومت در مَصافِ با هر گونه طغیان و ستم باشد. گرچه خداوند، قیام متفكّرانه موضعی و ایستادگی اندیشمندانه مقطعی را برای گردهمایی محلّی و منطقه‌ای دستور داد و به صورت نمونه چنین فرمود: (إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَه أَنْ تَقُومُوا للهِ‏ِ مَثْنَی وَفُرَادَی ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا مَا بِصَاحِبِكُمْ مِنْ جِنَّه إِنْ‏ هُوَ إِلَّا نَذِیرٌ لَكُمْ بَینَ یدَی عَذَابٍ شَدِیدٍ) [2] لیكن برای همایش بین‌المللی، قیام همگانی را در حریم مَهبط وحی لازم نمود، به طوری كه قیام فردی، اثر ایستادگی جمعی را ندارد; همانند نماز فُرادا كه تأثیر نماز جماعت را نخواهد داشت. آنچه از آیه: (وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ‌الله جَمِیعاً وَلاتَفَرَّقُوا) [3] برمی‌آید این است كه اعتصام فردی به حبل متین الهی و دین مبین اسلام كه به وسیله ثقلین ارائه شده است، اثر اعتصام جمعی و بدون افتراق را نخواهد داشت و حج، فرصت مناسبی برای این قیام همگانی، جهت ترویج توحید و توجیه جامعه بشری به مزایای آن و آثار زیانبارِ انحراف از آن است.
دوم: بهترین ره‌توشه حاجیان و معتمران در كنار مائده خداوند و مأدبه حضرت باری‌متعال، معرفتِ ناب خدا و اسمای حسنای او و شناختِ صفات علیای وی و آگاهی از علوم وحیانی آن حضرت است كه به وسیله فرشتگان و معصومان بشری به مردم ابلاغ شد. چنین رسالتی، زمینه صیانتِ كعبه از لوث وَثَن و صَنَم و طهارت سرزمین وحی از لوث لات و عُزّی و نزاهت حرمِ پروردگار از رِجس خمر و رجز قمار را اولاً و وسیله‌ رهایی سایر مناطق از رجز گناهِ ظلم به محرومان و رسیدن به رفاه نسبی در ظلّ اسلام را ثانیاً، فراهم می‌نماید، لذا امام جعفربن‌ محمد الصادق علیهما السلام فرموده است: "لایزالُ الدّینُ قائماً ما قامَتِ الْكَعْبَه "[4] و قیام كعبه، همان معمور بودن قبله مسلمانان و آباد بودنِ جریانِ مطاف بودن آن است و این دو سِمَت، توسط اولیای خاص خدا تحقّق می‌پذیرد كه (إِنْ أَوْلِیاؤُهُ إِلَّا الْمُتَّقُونَ).[5]
در جاهلیت كه زمانِ فَترَت بود، غبار جهل و رَینِ ضلال، بر چهره فطرت نشست و با نشستنِ گَردِ گناه، صفای روح برخاست و خواسته‌های برخاسته از وهم و خیال در بخش اندیشه و شهوت و غضب در بخش انگیزه، صحنه‎آرا شد و ثمرِ تلخِ چنان جهلِ علمی و چنین جهالتِ عملی این شد كه مهم‌ترین مَعبد الهی، رسمی‌ترین بتكده گشت و دو پیامبر توحیدی یعنی حضرت ابراهیم خلیل و اسماعیل ذبیح كه پرچم‌ پُرافتخار خداپرستی را بر دوش و تبر توانمند بت‌شكنی را در دست و سابقه درخشانِ (فَجَعَلَهُمْ جُذَاذاً إِلَّا كَبِیراً لَهُمْ) [6] را در نامه عمل و فریاد مردانه (أُفٍّ لَكُمْ وَلِمَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ)[7] را بر لب داشتند، به صورت بت مُجسَّم شدند و ازْلامِ قمار، در دست تبردارِ اینان قرار گرفت. آنچه محمدبن‌ الأثیر جزری در جامع ‌الاصول فی احادیث الرسول از عبدالله‌بن‌ عباس نقل كرد این است: "إنّ رسول‌الله لما قَدِمَ، أبی أنْ یدخُلَ البیت و فیه الآلهه، فأمَرَ بها فَأُخْرِجَتْ، فأخرجوا صورة ابراهیم و اسماعیل و فی ایدیهما الأزلام، فقال رسول‌الله قاتلهم الله، اَما واللهِ لقد علموا أنّهما لم‎یستقسِما بها قطّ فدخلَ البیت فَكَبَّرَ فی نواحیه و لم‎یصَلِّ فیه. اخرجه البخاری ".[8]
اكنون كه فروغ اسلام جامعه انسانی را به جهان‌بینی حكیمانه توحیدی و جهان‌بانی معمارانه دینی و جهان‌آرایی خردمندانه مذهبی فرا می‌خواند با وحدت اسلامی دسیسه مشئوم هر ابرهه‌ای كه خیال خامِ اهانت به قرآن و هتك حریم حضرت ختمی نبوت صلی‌الله علیه و آله و سلم را در سر بپروراند كشف و برطرف خواهد شد و بهترین فرصتِ آن، مراسم جهانی حج است كه با هماهنگی همه موحّدان، هر گونه كژاندیشی و كجروی برطرف می‌شود.
سوم: تقابل حق و باطل، تطاردِ خیر و شرّ، تمانعِ صدق و كذب، تنافی حُسن و قبح و بالأخره برائت توحید از شرك و نزاهت تألّه از الحاد به قدری است كه هرگز ایمان، با ذره‌ای از كفر جمع نخواهد شد، به طوری كه مجموع زیبا و زشت، زشت است و مُلفَّق از قبول حق و نكول آن نكول خواهد بود و این مطلب همان نكته فاخر توحیدی است كه قرآن مجید به آن چنین عنایت فرمود: (فَاعْبُدِ‌الله مُخْلِصاً لَهُ الدِّینَ‏) [9] (أَلا للهِ الدِّینُ الْخَالِصُ) [10] وارثان حضرت ابراهیم خلیل علیه السلام رسالت مهمّی را باید ایفا نمایند و آن نگهبانی تَلبیه از لوثِ شركِ جاهلیتِ مدرن است زیرا در جاهلیت كهنه، صریحاً شرك وارد حرم اَمنِ توحید شد و همتای چیزی قرار گرفت كه منزّه از آن بود. چون مشركان حجاز، هنگام تَلبیه حج چنین می‌گفتند: "لبیك لا شریكَ لَك الاّ شریكاً هو لَك تَملِكُهُ و ما مَلَك "[11] و با همین شعارِ شرك‌آلود طواف می‌كردند.
هرچند در عصر كنونی اثری از صَنَمِ صوری و وَثَنِ محسوس نیست ولی اثر گرایش با استكبار یا صهیونیست و یا زراندوز و زورمدارِ دیگر، در برخی افراد، اقوام و ملل مشهود است و با چنین تولّی مذموم به جای تبرّی محمود، تَلبیه آنان مشوب به لبیك گفتن، به ترفندِ تلخِ استعمار پیر و استكبار جوان است و مصداق آیه مباركِ (وَمَایؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ باللهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِكُونَ) [12] خواهد بود. آنچه از دستور خدا به حضرت ابراهیم و اسماعیل راجع به تطهیر بیت الهی از فَرْثِ صنم و دَمِ وَثَن برمی‌آید این است كه لَبَن خالصِ حكمت توحیدی، نصیب زائران مطاف و قبله شود و ضیافت الهی به غبار شرك آلوده نگردد. از دیرزمان گفته می‌شود: "(أكثَفُ الصَنَم الوَثنُ و ألْطَفُهُ الهوی) "؛ غلیظ‌ترین بت، وَثَن مادّی محسوس است و لطیف‌ترین آنِ هوا و هوس است كه مانع هرگونه طهارت و عبادت است: "... إتّقوا إنّ الهوی حَیضُ الرّجال ".
چهارم: حاجیان و معتمرانِ موفّق كسانی‌اند كه بین مهمانی و میزبانی، جمع سالم نمایند به طوری كه هم از فیض ضیافت طَرْفی ببندند و هم از فَوْز اِضافه بهره‌مند گردند یعنی هم لایق مهمان خدا شدن در سرزمین وحی باشند و هم‌ شایسته میزبانی صاحبِ خانه. ذات اقدس خدا در هویت مطلق خود نه معقول حكیم است و نه مشهودِ عارف، زیرا حقیقتِ عینی بسیطِ نامتناهی ذهنی نخواهد شد، چون ذاتاً عینی است و تجزیه‌پذیر نخواهد بود، چون بسیط است و مورد اكتناه نمی‌شود، چون نامحدود است.
اسمای حسنی و صفات ذاتی آن سبّوحِ قدوس نیز عین ذات وی‌اند و همان حكم ذات خدا را خواهند داشت؛ امّا اسمای فعلی و اوصافِ خارج از ذات و قائم به آن به قیام صدوری یا ظهوری، هم قابل تحلیل عقلی‌اند و هم در خور شهود قلبی. جریان ضیافتِ خدا و نیز اضافه آن حضرت، دو صفت از اوصاف فعلی اوست. چون خداوند از منظر تجلّی ـ كه جهانِ امكان طبق بیان نورانی سید موحّدانِ هستی، امیرمؤمنان حضرت علیّ‌بن‌ ابی‌طالب علیه‌ السلام جلوه‌گاه خدا‌ست: "‌اَلْحَمْدُ للهِ الْمُتَجَلِّی لِخَلْقِهِ بِخَلْقِهِ "[13] ـ گاهی در عُلوّ، ظهور دارد و زمانی در دنوّ ـ چنانكه حضرت علیّ‌بن‌ الحسین السجاد علیهما ‌السلام فرمود: "لا إله الّا أنْتَ، الدانی فی عُلُوِّه و العالی فی دُنوِّه "[14] ـ هنگامی كه در علوّ ظهور نمود مؤمنان را به حضور می‌پذیرد و با اضافه آنها مهمان‌نوازی می‌كند و زائران كوی توحید را در كنار مائده قرآن و مأدبه سنّتِ معصومان تغذیه روحی می‌نماید و زمانی كه در دنوّ و نزدیكی تجلّی كرد، ضیافتِ صاحب‌دلانِ مكسورُ القلب را می‌پذیرد و مهمانِ دل‌های شكسته آنان می‌شود و نجوای آنها را می‌شنود و زمزمه تسبیح و ترنّم تقدیس آنان را گوش می‌دهد و "‌سَمِعَ‌الله لِمَنْ حَمِدَه " را درباره آنها عملی می‌كند و وعده ملكوتی " ‌اَنَا عِنْدَ الْمُنْكَسِرة قُلوبُهم "[15] را جامه عمل می‌پوشاند و به اِضافه دل‌سوختگانی كه قلب آنها مُتَیم به حُبّ الهی است پاسخ مثبت می‌دهد. و چون خداوند با هیچ ظهوری از تجلّی دیگر مشغول نخواهد شد: "‌لایشْغَلُه شأنٌ عن شأنٍ و لا شیءٌ عَن شیءٍ و لایشْغَله الحاح المُلحّین " بنابراین در عین ظهورِ علوّ و میزبانی ضیوف، تجلّی دنوّ و نزدیكی داشته، مهمانی دل‌شكستگان را می‌پذیرد. البته توفیق میزبان خدا شدن به بركت مهمان آن حضرت شدن است كه با یك فیض، استعداد عطا می‌كند و با فیض دیگر به استعدادِ مُسْتَعِدّ، عنایتِ ویژه می‌كند.
هرچند خدای سبحان همه اسمای حسنی نظیر عالی و دانی بودن را به طور كامل، جمع سالم می‌نماید و مظاهر تامّ آن حضرت كه از جوامع الكلم برخوردارند مانند حضرت ختمی نبوّت صلی‌الله علیه و آله و سلم و دوده طاها و اُسْرَه یاسین، جامع هر دو كمال‌اند به نحو جمع سالم؛ لیكن افراد دیگر به چند گروه منقسم‌اند: برخی اصلاً از فیض ضیافت خدا سهمی ندارند: "أُولئِكَ ینَادَوْنَ مِن مَكَانٍ بَعِیدٍ"؛[16] بعضی در ماه مبارك رمضان یا در ایام حجّ و عمره از نعمت مهمانی خدا برخوردارند ولی توفیق میزبانی آن حضرت را ندارند؛ گروهی پَرْسوخته‌اند و زاویه قلب منكسر آنها مَجْلای فیض ویژه خداست لیكن برای حضور در سرزمین وحی موفّق نمی‌شوند; عدّه‌ای توفیق هر دو فیض (ضیافت و اضافه) را دارند ولی به طور جمع مكسّر نه جمع سالم [و] افراد نادری به جمع سالم بین فیض مهمانی و فوز میزبانی خدا كامیاب می‌گردند.
هان‌ای حاجیان و معتمرانِ مشارق ارض و مغارب آن! در نیایش‌های خود هر دو مطلب و نیز جمع سالم بین آنها را از پروردگاری كه فیض او ظاهر در اشیاء بدون امتزاج و حلول و اتحاد و خارج از آنها، بدون بینونت و ابتعاد و بیگانگی است بخواهید و در طلب آن كوشا باشید و در این ساحتِ مُغتنم، جز به توحید خدا و وحدت امّت اسلامی و تبرّی از الحاد و شرك نیندیشید! امید آنكه پایان شب ستم استكبار و ظلم استعمار و جفای استثمار و قهر استعباد و نیرنگ استحمار، بامداد حق و عقل و عدل و استقلال و آزادی جوامع بشری باشد!
پنجم: دوام فیض خدا را می‌توان در دعاهای ویژه ماه مبارك رمضان كه سفره مهمانی خدا گسترده است مشاهده نمود، زیرا یكی از دستورهای مكرّر و مؤكَّد شهرالله، درخواست زیارت بیت‌الله است: "‌وارزقنی حجّ بیتك الحرام فی عامی هذا و فی كل عام " [17] كه هر دو نمونه بارز میزبانی خداست. اضافه الهی اختصاص به بركت‌های معنوی مانند علم و حكمت ندارد بلكه شامل بهره‌وری از نعمت‌های مادی نیز می‌شود. راز این كار را می‌توان از حكم الهی كه توسط پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله و سلم نقل شد استظهار كرد: حمّادبن‌ عیسی گفت از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام شنیدم كه می‌فرمود پدرم گفت كه امیرمؤمنان علیّ‌بن‌ ابی‌طالب علیه السلام فرمود: حضرت رسول اكرم، بُدَیل‌بن‌ ورقاء خزاعی را دستور داد كه در ایام مِنا در بین مردم اعلام كند: "ألا لاتَصوموا فانّها ایامُ أكلٍ و شُربٍ " [18] و همچنین از حضرت پیامبر اعظم و امامان معصوم علیهم السلام رسیده است كه "‌إنّما كُرِهَ الصّیام فی ایام التّشریق لأنّ القوم زُوّارُ‌الله فَهُم فی ضیافته ولاینْبَغی للضَّیف أنْ یصومَ عند مَن زارَه و أضافه "، [19] البته مراد از كراهت در اینجا حرمت است چنان كه منظور از كلمه "لاینبغی " در این حدیث، منع لزومی یعنی حرمت است. این منعِ خاص، نشانِ احتیاج مهمانی به اذن ویژه است و در همه موارد نمی‌توان بین دو فضیلت یادشده (مهمانی صیام و مهمانی حج) جمع كرد لیكن همواره می‌توان با تحصیل قلب شكسته، بین مهمانی خدا و میزبانی آن حضرت جمع نمود. لازم است عنایت شود كه انكسار قلب وقتی به كمال شایسته خود می‌رسد كه برای هجرانِ قربِ خدا و نرسیدن به مقام والای رضا و مانند آن باشد وگرنه شكستگی دل در امور عادی و پناه بردن به خدا هرچند مطلوب دینی است لیكن كمال نهایی نیست. برخی از پیشینیان چنین گفته‌اند: گریه كردنِ ملازمِ حزن، عیبِ نفس را برطرف می‌كند ولی گریه نمودن از حزن نه در حزن، فراغت و راحت‌آور است[20] (كه چنین رفاه و راحتی مطلوب نیست).
غرض آنكه صیانتِ انكسار قلب و عدم ترمیم و شكسته‌بندی آن، زمینه دوام میزبانی خدا را فراهم می‌كند، زیرا شكسته‌دلی، از معرفت خدا و حیای از احسان او پدید می‌آید[21]. بسیاری از این بركت‌ها در سرزمین وحی برای مهمانانِ زائر فراهم است امید آنكه روزی بقیة الله، حضرت امام مهدی موجود موعود عجّل‌‌الله ‌تعالی‌ فرجه‌ الشریف ظهور كند و در كنار كعبه، ملّت‌ها را به سه اصل یادشده 1 ـ جهان‌بینی دینی 2 ـ جهان‌بانی اسلامی 3 ـ و جهان‎آرایی الهی، دعوت نماید و با اصحاب عاقل و صحابه عادل، حیاتِ طیب را بهره آنان فرماید!
پروردگارا! حجّ و عمره ضیوف‌ الرحمن را و زیارت قبور پیامبر و اهل بیت علیهم ‌السلام و اولیای آنها را قبول و نیز ادعیه خالصه آنان را مستجاب و همگان را با سلامت به اوطان برگردان!
والسلام علیكم و رحمة الله 

جوادی آملی
ایام حج 1431 هجری قمری برابر با 1389 هجری شمسی
-----------------------------------
[1]. سوره مائده، آیه 97.
[2]. سوره سبأ، آیه 46.
[3]. سوره آل‌عمران، آیه 103.
[4]. الكافی، ج4، ص271.
[5]. سوره انفال، آیه 34.
[6]. سوره انبیاء، آیه 58.
[7]. سوره انبیاء، آیه 67.
[8]. جامع الاصول، ج3، ص229.
[9]. سوره زمر، آیات 2.
[10]. سوره زمر، آیات 3.
[11]. جامع الاصول، ج3، ص94.
[12]. سوره یوسف، آیه 106.
[13]. نهج‌البلاغه، خطبه 108.
[14]. الصحیفه السجادیه، دعای 47.
[15]. منیة المرید، ص123؛ التفسیر الكبیر، ج2، ص320.
[16]. سوره فصّلت، آیه 44.
[17]. اقبال الأعمال، ص39.
[18]. قرب الإسناد، ص11؛ وسائل الشیعه، ج10، ص518.
[19]. وسائل الشیعه، ج 10، ص 517.
[20]. مجموعه آثار ابوعبدالرحمن سلّمی، ج 1، ص 413.
[21]. مجموعه آثار ابوعبدالرحمن سلّمی، ج 1، ص 483.

اللهم عجل فی فرج مولانا صاحب الزمان

جانم فدای رهبر

لبیک یا خامنه ای

پنج شنبه 20/8/1389 - 16:46 - 0 تشکر 250029

با تشکر از محمد ماجد عزیز
اللهم الرزقنا حج بیتک الحرام
آمین

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.