• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
فرهنگ پایداری (بازدید: 649)
سه شنبه 11/8/1389 - 13:18 -0 تشکر 247313
نقش امام خمینی (ره) در تربیت نسل عاشق شهادت

شهادت هنر مردان خدا و راز سربه مهری است میان عاشق و معشوق. رخشان چراغی است در امتداد نگاه افلاكیان خاكی؛ همانان كه راه صدساله را یك شبه پیمودند و از بقعه‌ی فنا به خطه‌ی بقا خرامیدند؛ ‌. از هستی خویشتن گذر باید كرد        زین دیو لعین صرف‌نظر باید كرد
گـر طـالب دیـدار رخ محبـوبـی        از منـزل بیگانه سفـر بایـد كـرد

    شهادت هنر مردان خدا و راز سربه مهری است میان عاشق و معشوق. رخشان چراغی است در امتداد نگاه افلاكیان خاكی؛ همانان كه راه صدساله را یك شبه پیمودند و از بقعه‌ی فنا به خطه‌ی بقا خرامیدند؛ همانان كه عرش را بهتر از فرش و سفر را بهتر از حضر یافتند و در گرگ و میش صبح كه نوای جرس، عاشقان حرم را صلا می‌زد، خواب نوشین بامدادی را از دیدگان ربوده و با دوگانه‌ی عشق به دیدار یار شتافتند؛ همانان كه زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی می‌خورند: «ولاتحسبنّ الذین قتلوا فی سبیل‌الله امواتاً بل احیاءٌ عند ربّهم یرزقون»

من مفتخرم که در به رویم وا شد     ماتم کده ی غمت مرا مأوا شد

من مفتخرم نامه عمر سیهم        با اشک غمِ تو شسته و امضا شد

اینجا و میان قبرو محشر گویم     من مفتخرم که مادرم زهرا(س)شد

  http://www.ahlebasyrat.blogfa.com

سه شنبه 11/8/1389 - 13:18 - 0 تشکر 247314

آری شهادت هنر مردان خداست، هنری كه رویكرد عاشقانه و از سر آگاهی نسل آینده‌ساز ایران سده‌ی چهاردهم هجری بدان، طرحی نو در انداخت و نه تنها موجبات سرنگونی حكومت مستبد پهلوی و استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی را فراهم آورد، بلكه هجمه‌ی نظامی همه جانبه‌ی مخالفان حاكمیت اسلام ناب محمدی(ص) را نیز كه در قالب تجاوز رژیم بعث عراق به ایران اسلامی رخ نمود، ناكام گذاشت.
    این رویكرد شكوهمند كه به فضل خدا و در سایه‌سار زعامت و رهبری بنیانگذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) شكل گرفت، این سؤال را به اذهان متبادر می‌نماید كه آن بزرگمرد چگونه توانست عشق‌ورزی و دلدادگی به شهادت فی سبیل‌الله را به ملت خویش بیاموزد؟ یا به تعبیر دیگر، نقش امام (ره) در تربیت نسل عاشق شهادت چه بوده است؟
    در مقام پاسخگویی بدین پرسش اساسی، اگر سیره‌ی نظری و عملی امام راحل را در نظر بگیریم در می‌یابیم كه نقش ایشان در تحقق تربیت مورد بحث به دلیل بهره‌مندی ایشان از موارد ذیل برجسته و ممتاز است:

    الف- برعهده داشتن رهبری خردمندانه انقلاب اسلامی
    در روزگاری كه آسمان شب زده‌ی ایران تیره‌تر از آن می‌نمود كه رواق منظر خستگان از صولت شب، میزبان امیدواری به درخشیدن كوكبی هدایتگر باشد، به ناگاه خورشید وجود روح خدا طلوع نمود و بذر امید در قلوب جویندگان دینمداری، استقلال و آزادی ایران طاغوت زده جای گرفت.
    سلسه جنبان انقلاب اسلامی در شرایطی كه اندیشه‌ی زوال نظام ستم شاهی به ذهن كسی خطور نمی‌كرد، به صراحت علت العلل مشكلات عدیده و دیرپای ملت ایران را حاكمیت رژیم طاغوت دانستند و ضمن كشیدن قلم رد بر اندیشه‌ی جدایی دین از سیاست، اندیشه‌ی متعالی ولایت فقیه و تأسیس حكومت مردم سالار دینی را در امتداد نگاه‌ها قرار دادند.
    با فراهم آمدن زمینه‌ی مبارزه با حكومت اسلام ستیز پهلوی، فرهنگ شهادت دیگربار مجال زنده شدن یافت و عرصه را بر دشمنان دین و ملت تنگ ساخت.
    این امر كه به خوبی مؤید ریشه‌دار بودن و مواجه شدن انقلاب اسلامی با اقبال عمومی بود، هر روز ابعاد گسترده‌تری پیدا كرد تا آنجا كه افق روشن پیروزی رخ نمود.
    بدین ترتیب، رهبر كبیر انقلاب اسلامی با اقتدا به سالار شهیدان فرهنگ شهادت فی سبیل‌الله را احیا فرمود و عملاً در راه تربیت نسلی عاشق و عارف به شهادت گام برداشت.
    آری آن پیشوای بزرگ خاطر شریف ملت مسلمان ایران را بدین حقیقت مهم جلب فرمود كه پیروزی انقلاب اسلامی و حاكمیت دین خدا در گرو شهادت طلبی است:
    «طبع یك انقلاب فداكاری است. لازمه‌ی یك انقلاب شهادت و مهیا بودن برای شهادت است. قربانی شدن و قربانی دادن در راه انقلاب و پیروزی آن اجتناب ناپذیر است به ویژه انقلابی كه برای خداست و برای دین اوست، برای نجات مستضعفان است و برای قطع امید جهانخواران و مستكبران ... قربانی برای یك انقلاب بزرگ نشانه‌ی یك پیروزی و نزدیك شدن به هدف است...»

من مفتخرم که در به رویم وا شد     ماتم کده ی غمت مرا مأوا شد

من مفتخرم نامه عمر سیهم        با اشک غمِ تو شسته و امضا شد

اینجا و میان قبرو محشر گویم     من مفتخرم که مادرم زهرا(س)شد

  http://www.ahlebasyrat.blogfa.com

سه شنبه 11/8/1389 - 13:19 - 0 تشکر 247315

ب- شهادت طلبی
    رهبر كبیر انقلاب اسلامی كه فرهنگ عاشورایی شهادت طلبی را به عنوان سنتی از سنن مذهبی فراموش شده احیا فرمود، خود فرزند شهیدی سرافراز بود و با اقتدا به اجداد طاهرینش به شهادت در راه خدا عشق می‌ورزید؛ چنان كه بارها شخصاً تا سرحد شهادت پیش رفت اما چون اراده‌ی الهی بر تأسیس حكومت اسلامی به دست توانای ایشان تعلق گرفته بود، وجود به سلامت ماند.
    دلدادگی آن پیشوای بزرگ به شهادت در مواضع و مواقع متعدد از جمله زمان شهادت آقازاده‌ی مجتهد و مجاهدش، یعنی آیت‌الله مصطفی خمینی (ره) نمایان است؛ چنان كه می‌بینیم، حضرتش در مواجهه با آن حادثه‌ی جانگداز حقیقتاً صبر جمیل پیشه نموده، آن را از الطاف خفیه‌ی الهی برمی‌شمرد، و درست به همین دلیل است كه می‌بینیم در روز شهادت حاج آقا مصطفی نیز نماز جماعت و تدریس امام (ره) تعطیل نمی‌شود:
    «ظهر روزی كه شهید مصطفی خمینی فرزند گرانقدر امام (ره) به شهادت رسیده بود، منزل امام پر بود از كسانی كه از دور و نزدیك برای عرض تسلیت به محضر ایشان آمده بودند.
    اذان ظهر كه شد، امام برخاست، وضو گرفت و به مسجد رفت. غافلگیر شده بودم. فكر نمی‌كردم امام آن روز برای نماز به مسجد برود. فوراً یك نفر را فرستادم كه خادم مسجد را از رفتن امام باخبر كند اما گویا خادم مسجد در آنجا نبود و آن شخص سریع سجاده‌ای را از همسایه‌ها برای امام فراهم می‌كند. مردم شهر نجف وقتی فهمیدند امام به مسجد آمده، گروه گروه برای عرض تسلیت به مسجد وارد شدند. مردم وقتی امام را می‌دیدند كه به صلابت كوه ایستاده و گریه نمی‌كند، به شدت تحت تأثیر قرار گرفته بودند و گریه می‌كردند. امام با آرامش و وقار تمام نماز ظهر و عصر را خواند و پس از نماز در مسجد روضه‌خوانی شروع شد.»
    حضرت امام اصولاً تمامی شهدا را فرزند خویش می‌دانست؛ چنان كه فرمود: «خدا شاهد است مصطفای من تنها آن نبود كه سالش نزدیك است بلكه همه‌ی به خاك و خون كشیده‌های حادثه‌ی شوال (17 شهریور 1357 مطابق با 4 شوال 98) مصطفاهای من بوده‌اند. من این استقامت را و این فیض شهادت را كه خداوند متعال نصیب فرزندانم فرمود، به پدران و مادران و همه‌ی بستگانشان تبریك می‌گویم.»
    عنایت به روحیه‌ی والای شهادت طلبی امام خمینی (ره) كه اشاره‌ای هر چند مختصر بدان شد، ما را در زمینه‌ی درك نقش حضرتش در تربیت نسل عاشق شهادت یاری می‌كند؛ به این معنی كه درمی‌یابیم مردم درس شهادت طلبی را پیش از آن كه از گفتار امام (ره) بیاموزند، از كردارش آموختند. آری ملتی شهادت طلب است كه رهبرانی شهادت طلب داشته باشد.

من مفتخرم که در به رویم وا شد     ماتم کده ی غمت مرا مأوا شد

من مفتخرم نامه عمر سیهم        با اشک غمِ تو شسته و امضا شد

اینجا و میان قبرو محشر گویم     من مفتخرم که مادرم زهرا(س)شد

  http://www.ahlebasyrat.blogfa.com

سه شنبه 11/8/1389 - 13:19 - 0 تشکر 247317

ج- تبیین حقیقت شهادت
    شهادت مفهومی است متعالی كه تمامی جوامع به دیده‌ی احترام بدان می‌نگرند و آن عبارتست از بذل جان در راه هدفی كه ممكن است مادی، معنوی یا آمیزه‌ای از هر دو باشد.
    در این میان، دین مبین اسلام بالاترین اهمیت و ارزش را برای شهادت كه همانا عبارت از بذل جان در راه خدا می‌باشد، قائل شده است؛ چنان كه در روایت می‌خوانیم شهید اول فردی است كه پای در بهشت می‌نهد  و یا این كه برای انسان در پیشگاه خداوند مقامی است كه جز با شهادت به دست نمی‌آید.
    با توجه به آنچه كه ذكر آن رفت، می‌توان بدین حقیقت مسلم اشاره نمود كه شهادت زیباست و اگر این زیبایی به آدمی نمایانده شود و حقیقت آن تبیین گردد و راهواری آن در سیر الی الله مدنظر آید، او را شیفته و دلداده‌ی خویش می‌نماید؛ چرا كه وی فطرتاً دوستدار زیبایی است.
    این درست همان تدبیر حكیمانه‌ای است كه امام راحل (ره) با اتخاذ آن نسلی شیفته‌ی شهادت را برای حفظ عزت و شرف اسلام و پاسداشت ارزش‌های انسانی تربیت فرمود. چنان‌كه می‌بینیم، سیره‌ی نظری و عملی حضرتش مشحون از گفتارها و كردارهایی است نورآفرین و مبین حقیقت والای شهادت و بذل جان در راه رضای حضرت دوست جلّت عظمته:
    - «شهید نظر می‌كند به وجه‌الله.»
    - «شهادت هنر مردان خداست.»
    - «شهادت ارثی است كه از انبیا به ما رسیده است.»
    - «خون شهیدان برای ابد درس مقاومت به جهانیان داده است و خدا می‌داند كه راه و رسم شهادت كورشدنی نیست و این ملت‌ها و آیندگان هستند كه به راه شهیدان اقتدا خواهند نمود.»
    - «همین تربت پاك شهیدان است كه تا قیامت مزار عاشقان و عارفان و دلسوختگان و دارالشفای آزادگان خواهد بود.»
    - «ما برای درك كامل ارزش و راه شهیدانمان فاصله‌ی طولانی را باید بپیماییم و درگذر زمان و تاریخ و آیندگان آن را جستجو نماییم.»
    - «سلام بر حماسه سازان همیشه جاوید روحانیت كه رساله‌ی علمیه و عملیه‌ی خود را به دم شهادت و مركب خون نوشته‌اند و بر منبر وعظ و خطابه‌ی ناس، از شمع حیاتشان گوهر شب چراغ ساخته‌اند. افتخار و آفرین بر شهدای حوزه و روحانیت كه در هنگامه نبرد رشته‌ی تعلقات درس و بحث و مدرسه را بریدند و عقال تمنیّات دنیا را از پای حقیقت علم برگرفتند و سبكبالان به مهمانی عرشیان رفتند و در جمع ملكوتیان شعر حضور سروده‌اند... آنان كه حلقه‌ی ذكر عارفان و دعای سحر مناجاتیان حوزه‌ها و روحانیت را درك كرده‌اند در خلسه‌ی حضورشان آرزویی جز شهادت ندیده‌اند.»
    - «خدمت به شهید، خدمت به نبی اكرم (ص) است.»

من مفتخرم که در به رویم وا شد     ماتم کده ی غمت مرا مأوا شد

من مفتخرم نامه عمر سیهم        با اشک غمِ تو شسته و امضا شد

اینجا و میان قبرو محشر گویم     من مفتخرم که مادرم زهرا(س)شد

  http://www.ahlebasyrat.blogfa.com

سه شنبه 11/8/1389 - 13:20 - 0 تشکر 247318

د- ایستادگی در برابر فرآیند شوم اسلام ستیزی
    در شرایطی كه برخورد انفعالی حكومت‌های اسلامی با توطئه‌های اسلام ستیزان می‌رفت تا از یك سو عرصه را برای تهاجم گسترده‌تر آنان فراهم آورد و از دیگر سو نیز بر عمق یأس، نومیدی و سرخوردگی توده‌های دینمدار امت اسلامی بیش از پیش بیفزاید، انگیزه و اراده‌ی به سستی گراییده‌ی مسلمانان، رهبران مذهبی و حتی دولتمردان ممالك اسلامی در جهت ایستادگی در برابر فرآیند شوم و هزارتوی اسلام ستیزی با حضور عاشورایی حضرت امام خمینی در عرصه‌ی مبارزه جانی تازه یافت.
    امام امت با طرد موانع تاریخی و استعماری موجود بر سر راه همگرایی مذاهب اسلامی، زمینه‌ی تشكیل جبهه‌ی متحد اسلامی در برابر اسلام ستیزان را فراهم آورد و با بیان این مطلب كه می‌بایست به تكالیف الهی عمل نمود، فارغ از این كه به پیروزی منتهی می‌شود یا خیر، طرحی نو در عرصه‌ی مبارزاتی امت اسلامی درافكند:
    «خدا به ما تكلیف كرده است كه با این مخالفین اسلام و مخالفین ملت اسلام مبارزه كنیم یا پیش می‌بریم یا نمی‌بریم. اگر پیش بردیم كه الحمدالله، هم ما به تكلیفمان عمل كرده‌ایم و هم پیش بردیم و اگر هم نبردیم و كشته شدیم، به تكلیفمان عمل كردیم. ما چرا بترسیم، ما شكست نداریم، شكست برای ما نیست برای اینكه از دو حال خارج نیست یا پیش می‌بریم كه پیروز هم شدیم یا پیش نمی‌بریم كه پیش خدا آبرومندیم. اولیای خدا هم شكست می‌خورند... اما به حسب واقع پیروز شدند آنها. شكست ظاهری و پیروزی واقعی بود، اگر ماها هم كه برای خدا می‌خواهیم كار كنیم، شكست هم بخوریم، تكلیف را عمل كردیم و به حسب واقع هم پیروزی با ما خواهد شد.»
    ناگفته پیداست كه تأثیر توفیق الهی حضرت امام (ره) در جلب عنایت توده‌های مسلمان به حقیقت مزبور (عمل به تكلیف، فارغ از نتیجه‌ی آن) در تربیت نسلی عاشق شهادت بسیار حائز اهمیت است.
    ذكر این نكته هم ضروری است كه شجاعت و هوشمندی حضرت امام (ره) در برخورد با توطئه‌های گوناگون جبهه‌ی كفر علاوه بر خنثی‌سازی وسایس شیطانی اسلام ستیزان، موجبات تربیت نسل عاشق جانفشانی در راه حضرت دوست را نیز بیش از پیش فراهم آورد. در این زمینه، می‌توان به تعیین روز جهانی قدس، هفته‌ی وحدت، احیای مراسم ابراهیمی برائت از مشركین، ارسال نامه هدایتگر به رهبر اتحاد شوروی سابق، صدور حكم تاریخی علیه نویسنده‌ی مرتد كتاب موهن آیات شیطانی و ... اشاره نمود  جهت حسن ختام این بخش، متن فتوای الهیِ عزت آفرین، دشمن شكن و شجاعانه‌ی آن حضرت علیه نویسنده و جریان شوم آیات شیطانی از نظر می‌گذرد، فتوایی كه احیای فزاینده‌ی فرهنگ شهادت خواهی در گستره‌ی جهانی از جمله‌ی بركات عدیده‌ی آن می‌باشد:
    «بسمه تعالی، انا لله و انا الیه راجعون، به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان می‌رسانم مؤلف كتاب آیات شیطانی كه علیه اسلام و پیامبر و قرآن، تنظیم و چاپ و منتشر شده است همچنین ناشرین مطلع از محتوای آن محكوم به اعدام می‌باشند. از مسلمانان غیور می‌خواهم تا در هر نقطه كه آنان را یافتند، سریعاً آنان را اعدام نمایند تا دیگر كسی جرأت نكند به مقدسات مسلمین توهین نماید و هر كس در این راه كشته شود، شهید است انشاءالله. ضمناً اگر كسی دسترسی به مؤلف كتاب دارد ولی خود قدرت اعدام آن را ندارد، او را به مردم معرفی نماید تا به جزای اعمالش برسد. والسلام علیكم و رحمه‌الله و بركاته. روح‌الله الموسوی الخمینی»

من مفتخرم که در به رویم وا شد     ماتم کده ی غمت مرا مأوا شد

من مفتخرم نامه عمر سیهم        با اشک غمِ تو شسته و امضا شد

اینجا و میان قبرو محشر گویم     من مفتخرم که مادرم زهرا(س)شد

  http://www.ahlebasyrat.blogfa.com

سه شنبه 11/8/1389 - 13:20 - 0 تشکر 247319

هـ- توجه به جوانان
    امام جوانان را بسیار خوب می‌شناخت و در تربیت اسلامی و تكریم و بزرگداشت ایشان از هیچ كوششی فروگذار نفرمود چنان كه ارتباط مستمر آن حضرت با نسل جوان كه یكی از مشخصه‌های اصلی نهضت اسلامی حضرتش تلقی می‌شود، خیلی زود مؤثر واقع شد و نسلی را كه در سایه‌سار شوم حاكمیت نظام ستم شاهی رشد كرده بود و در معرض ابتلا به انواع معاصی و مناهی كه طاغوت فراهم آورده بود قرار داشت، میدان‌دار مبارزه جهت حاكمیت نظام حقه‌ی جمهوری اسلامی ساخت.
    آری كلام برآمده از دل نافذ و ملكوتی امام خمینی كه بیشترین تأثیر را بر نسل جوان بر جای گذاشت، قلوب مستعد و تشنه‌ی باران معرفت ایشان را سیراب ساخت. به آنان شخصیت داد و ایشان را عهده‌دار مسؤولیت خطیر ایجاد و پاسداشت حكومت صلحا و نیكان ساخت.
    در این میان، جوانان نیز كه پی به صداقت، اخلاص، خداخواهی، شجاعت، نواندیشی، عظمت، تواضع و محبت پدرانه‌ی رهبر عالیقدر نهضت اسلامی برده بودند، سخنان روشنگرانه‌اش را به گوش جان شنیدند و در راه اجرای فرامین حضرتش سرازپای نشناختند؛ چنان كه دیدیم انقلاب اسلامی با مشاركت جدی نسل جوان به پیروزی دست یافت؛ همان طور كه دفاع مقدس هشت ساله نیز با حضور نسل عاشق شهادت و تربیت شده در دامان پرمهر ولایت توفیق الهی را رفیق راه این ملت خداجو ساخت و كار تا آنجا پیش رفت كه جوانان از حضرتش می‌خواستند تا برای شهید شدنشان دعا فرماید.
    آری امام در روزگار یأس و نومیدی انقلابیون، دبستانی‌ها را امید خویش خواند و با ژرف اندیشی و بصیرتی كه فقط در مردان الهی متبلور است، به تربیت دینی ایشان همت گماشت و دیری نگذشت كه این نسل نوخاسته و لایق در سایه‌سار بندگی خدا و متابعت از فرامین جانشین ولی‌الله الاعظم (ارواحنا فداه) به آن درجه از سرفرازی دست یافت كه مقتدایشان آن كودك سیزده ساله‌ی حماسه آفرین را كه نارنجك به كمر خویش بست و شربت شهادت را با افكندن پیكر نحیف خود به زیر تانك دشمن سركشید، رهبر خود خواند و خطاب به آنها و همه‌ی عاشقان شهادت فرمود: «به چهر‌ه‌ی ملكوتی شما غبطه می‌خورم.»
    خلاصه‌ی كلام این كه امام (ره) جوانان را باور داشت و با برخورد صادقانه و برآمده از حقیقت اسلام آنها را دلداده‌ی دین و ارزش‌های متعالی آن نظیر شهادت خواهی فرمود. درود خدا بر او و تمامی كسانی كه با رهرویی او به فیض عظمای شهادت دست یافتند.
    نقش امام خمینی (ره) در تربیت نسل عاشق شهادت بسیار عظیم است، به عظمت خود شهادت و بذل جان در راه خدای تعالی كه ژرفا و كنه آن دست نیافتنی می‌نماید.
    آن حضرت به واسطه‌ی برعهده داشتن رهبری حكیمانه‌ی انقلاب اسلامی، بهره‌مندی از روحیه‌ی والای شهادت طلبی، اهتمام به امر تبیین حقیقت والای شهادت، ایستادگی در برابر فرایند شوم اسلام ستیزی و توجه ویژه به جوانان طرحی نو درانداخت و توفیق الهی تربیت نسلی دلداده‌ی جانفشانی در راه خدا را به نیكوترین شكل ممكن نصیب خود ساخت.
    البته، ابعاد مترتب بر نقش تاریخی امام راحل در زمینه‌ی مورد بحث به موارد مطروحه محدود نمی‌شود و گستردگی خاص خود را دارد كه پرداختن به آنها نگارش كتابی مستقل را می‌طلبد؛ امید آن كه این مهم محقق شود. ان شاءالله.


    منابع و مآخذ
    -    قرآن كریم
    1-    آیین انقلاب اسلامی، مؤسسه‌ی تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، تهران: 1374
    2-    بحارالانوار، علامه‌ی مجلسی، ج110، مؤسسه‌ی الوفاء، بیروت: 1403 ق
    3-    سرّ دلبران، كنگره‌ی شهید زین‌الدین، نشر روح، قم: 1373
    4-    صحیفه‌ی نور، مجموعه‌ی رهنمودهای امام خمینی (ره)، ج22، سازمان مدارك فرهنگی انقلاب اسلامی، تهران: 69 تا 74
    5-    فاجعه‌ی دهم رمضان، یادواره‌ی سومین شهید محراب آیت‌‌الله صدوقی (ره)، انتشارات سپاه، تهران: 1362
    6-    تفسیر نورالثقلین، عبدعلی بن جمعه العروسی الحویزی، ج5، مطبوعاتی اسماعیلیان، قم

بیژن شهرامی

من مفتخرم که در به رویم وا شد     ماتم کده ی غمت مرا مأوا شد

من مفتخرم نامه عمر سیهم        با اشک غمِ تو شسته و امضا شد

اینجا و میان قبرو محشر گویم     من مفتخرم که مادرم زهرا(س)شد

  http://www.ahlebasyrat.blogfa.com

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.