• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادب و هنر > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادب و هنر (بازدید: 1891)
چهارشنبه 26/10/1386 - 1:25 -0 تشکر 24698
هنرهای حسینی

با یاد دوست

 

ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، در این تاپیک به معرفی تجلی عشق و ارادت شیعیان هنرمند به آقا امام حسین (ع) در آثار هنری و صنایع دستی کشور می پردازیم.

از دوستان عزیز دعوت می کنم، اطلاعات تکمیلی خود را جهت هر چه پربارتر شدن این تاپیک در اختیار من و همه ی دوستان قرار دهند.

التماس دعا  

Je suis un etre de dialogue et non point d'affirmation

من گفتگو می کنم ، نه تأیید !  

 

چهارشنبه 26/10/1386 - 1:46 - 0 تشکر 24715

ضریح‌سازى، تجلى عشق در دین

یكى از رشته‌هاى هنرى دینى، ساخت درب و ضـریـح ائـمه است كه خداوند توفیق آن را به هنرمندان اصفهانى عطا نموده است تا بتوانند به این طریق ابراز ارادت و عشق خود را به اهل بیت نشان‌دهند. یكى از تزیینات روى ضریح، هنر میناست. هنر عشق و آتش و هنرى كه هنرمند مى‌كوشد تا احساسات درونى خود را بر روى اجسام مینا، نقش و نگار كند و براى ماندگارشدنش آن را به دل آتش مى‌سپارد. این هنر از زمان مرحوم استاد شكرالله صنیع‌زاده در اماكن متبركه رواج یافت و بعد از وى توسط مرحوم غـلامـحـسـیـن فـیض‌اللهى، استاد هنردوست و غفاریان ادامه یافت. این هنر بیشتر جهت خط‌هاى عربى و فارسى چه به صورت برجسته یا صاف و همچنین سبك‌هاى گل و مرغ، خطایى و ... استفاده شده است.

 از هنرهاى دیگر به كار رفته در ساخت درب و ضریح، هنر قلمزنى است كه هنرمند قلمزن با نقش و نگار گل‌هاى پیچ درپیچ به همراه پرندگان زیبا و گردش، اسلیمى‌ها، احساسات درونى خود را بر روى فلز پیاده مى‌كند تا ارادت فرد را نسبت به سالار شهیدان بیان كند. 

رشته‌هاى دیگر هنرى مثل زرگرى، خاتم‌كارى، معرق چوب و ... نیز در ساخت ضریح به کار می رود و ماحصل آن به درگاه ائمه به خصوص امام حسین)ع( عرضه مى‌شود. 

هنر علامت‌سازى نیز هنرى است كه هنرمند آن با شور و شعفى وصف‌ناپذیر و با عشق به سالار شهیدان و به یاد علمدار كربلا،‌فولاد سخت را مانند موم در دست خود تبدیل مى‌كند و با خلق آثارى بى‌بدیل به ساخت علامت و علم، یادآور روز عاشوراى حسینى مى‌شود.

Je suis un etre de dialogue et non point d'affirmation

من گفتگو می کنم ، نه تأیید !  

 

چهارشنبه 26/10/1386 - 1:57 - 0 تشکر 24729

زنجیرسازى، تجلى عشق در وسیله عزادارى

یكى از ابزارها و وسایلى كه در مـراسـم عاشورا مــورد اسـتفـاده قــرار مـى‌گـیـرد، زنـجـیــر اسـت. زنـجـیـر تشكیل شــــــــــــــده از مـجـموعه‌اى از حلقه‌هاى فلزى شـبیه به خوشه انـگــور كــه بـه دستـه‌‌اى چوبى منتهى مى‌شود و در مـــــــراســـم عـــاشــورا و یــا بــــعــــضــــــــى سوگوارى‌هاى خاص، گروهى معروف به زنجیرزن با وارد آوردن ضربه به دو طرف كتف و بعضى اوقات برسر، از آن استفاده مى‌كنند. در گذشته حلقه‌هاى زنجیر را با دست مى‌ساختند و این كار زمان زیادى را در برمى‌گرفت.

معمولاً‌جنس مفتول‌ها از برنج بود و حلقه‌هاى زنجیر را در داخل تشتى مى‌گذاشتند و در كنـار هـم روى منقلـى قرار مى‌دادند و حرارت مى‌دادند و بر اثر حرارت، حلقه‌هاى زنجیر به هم مى‌چسبیدند.

امروزه با به كار گرفتن الكترو موتور یا دستگـاه سیـم پیـچ این عمل به سهولت انجام مى‌پذیرد.

Je suis un etre de dialogue et non point d'affirmation

من گفتگو می کنم ، نه تأیید !  

 

چهارشنبه 26/10/1386 - 2:11 - 0 تشکر 24736

سنج‌سازى، نواى موسیقایى حماسى و عزادارى

سنج یا ضنج، ساز كوبى مركب از دو صفحه یا سینى مدور برنجى و هم اندازه كه در وسط آنها قسمـت فـرو رفته نعلبكى مانندى وجود دارد. صفحات بعضى از انواع قدیمى آن كه ممكن است مسطح یا پیاله‌اى شكل باشد، از سازهاى باستانى بوده و اصلاً از مشرق زمین است كه نزد مصرى‌ها و آشورى‌ها رواج داشته است.

كاربرد سنج مخصوصاً تنظیم ریتم موسیقى است. این ساز را به طرق گوناگون مى‌نوازند كه معمول‌ترین آنها یكى به هم كوبیدن آرام سینى‌ها توام با لرزندان و لغزاندن یكى بر دیگرى است. طریق دیگر به صدا درآوردن یكى از سینى‌ها به كمك كوبه طبل یا ... است. طنین سنج آمرانه و پر قدرت است.

Je suis un etre de dialogue et non point d'affirmation

من گفتگو می کنم ، نه تأیید !  

 

چهارشنبه 26/10/1386 - 9:11 - 0 تشکر 24777

با سلام

ممنون شقایق عزیزم کارت حرف نداشت دستت درد نیاد.

یا علی

  • من کوير تشنه کامم
  • مهلتم ده تا بيايم
  • جرعه يي ده تا بنوشم
  • آري آري من کويرم
  • اي خداي مهربانم
  • مهلتي ده تا بجوشم
  • از دل همچون کويرم
  • چهارشنبه 26/10/1386 - 15:37 - 0 تشکر 24894

    علم سازى،نمادى بر سوگوارى

    علم چوب بلندى به ارتفاع پنج شش متر است كه سر آن پنجه‌اى برنجین مى‌گذارند و پارچه‌هاى رنگین قیمتى به چوب آن مى‌بندند.

    معنى دیگر علم؛ شىء مفرغى یا آهنین یا برنجین كه گاهى مشبك نیز هست و بر سر چوب بلندی به ارتفاع سه چهار متر مى‌گذارند و پارچه‌هاى رنگین قیمتى به این چوب مى‌بندند.

    علم و لوا از وسایلى است كه در جنگ‌ها از اهمیت اساسى برخوردار بود. البته بین علم و لوا تفاوت‌هایى وجود داشته است و از نظر اهمیت هم درجه‌بندى شده‌اند. علم هم در آغاز جزیى از لوازم جنگ به شمار مى‌رفت، ولى از هنگامى كه به تشریفات عزادارى راه پیدا كرد، تغییراتى در آن به وجود آمد و به این صورت كه امروز ما مشاهده مى‌كنیم درآمد.

    بزرگترین علم‌ها متعلق به تكیه‌هاست. اصل علم هم گویا از مشهد بوده است و مردم قم از آنها اقتباس كرده‌اند. علم را پـیـشـاپـیـش صـف سـوگواران حركت مى‌دهند، علم‌هاى قدیمى‌تر معمولاً پایه‌اى دارند كه كلمات مذهبى بر روى آن منقوش است و دو اژدها با دهان باز از آن حفاظت مى‌كنند و صورت آنها اغلب به طرز زیبایى نیز سوراخ شده است.

    تزیینات روى علم

    تزئینات روی علم اعم از پرقرقاول به رنگ‌هاى سفید، قرمز و زرد مى‌باشد كه معمولاً پرها به رنگ سفید هستند و آنها را رنگ مى‌كنند.

    شال‌هاى ترمه و یا طاقه كه بر روى آنها سوزن‌دوزى شده است و به رنگ‌هاى سبز، قرمز، صورتى، آبى، مشكى و... مى‌باشد و پس از استفاده در روى علم و قرار گرفتن بر روى آن، علم را از حالت صلیبى خارج مى‌كنند. این تزیینات همراه با تعداد زیادى زنگوله كامل مى‌شود.

    Je suis un etre de dialogue et non point d'affirmation

    من گفتگو می کنم ، نه تأیید !  

     

    چهارشنبه 26/10/1386 - 15:45 - 0 تشکر 24897

    شمشیرسازى نشان خونخواهى

    شمشیر سیف و سلاحى آهنین و برنده است كه تیغه آن دراز و منحنى و داراى یك دم است. وجه تسمیه آن شم شیر است كه دم شیر و ناخن شیر است.

    Je suis un etre de dialogue et non point d'affirmation

    من گفتگو می کنم ، نه تأیید !  

     

    پنج شنبه 27/10/1386 - 1:21 - 0 تشکر 25024

    حجله سازى، نماد شور عزا

    عمارتى مدور مانند گنبدـ خانه آراسته به تخت و جامه و پرده براى عروس اریكه است. بقعه‌ى «چهار پادشاه» در لاهیجان داراى دو حجله است كه در مـاه محرم آنها را آیــیــنـــه‌بــنـــدى مى‌كنند با شش گـوشه كه یادآور قـبــر حـسـیـن‌بـن علـى(ع) است و آن را تــــزیــیـــن كرده‌اند به حركت درمى‌آورند.

    Je suis un etre de dialogue et non point d'affirmation

    من گفتگو می کنم ، نه تأیید !  

     

    پنج شنبه 27/10/1386 - 13:30 - 0 تشکر 25101

    پـــــرچــم یــــا بیـرق‌سـازى، نماد سـرسپـردگـى بـه آستان اهلبیت

    بیرق یا درفش تكه‌اى پارچه است كه معمولاً داراى نقوشى است كه به عنوان نماد یك مملكت یا ملت یا براى علامت دادن یا تزیین به كار مى‌رود و معمولاً به كناره نیزه یا به ریسمانى متصل است.

    علم به رنگ سبز یا مشكى است و پنج پنجه یا گنبدى فلزى بر بالاى چوب مشاهده مى‌شود و معمولاً مثلث شكل است. روى پرچم علم نقش و تصویر شیر و شمشیر است و به علاوه جملات و آیاتى مثل یدالله فوق ایدیهم، یا قمر بنى‌هاشم، نصر من الله و فتح غریب، الله، محمد، على، فاطمه، حسن و حسین در اطراف آن بـا نـخ ابـرایشم ساده و سفید گلدوزى شده و گل‌بوته‌هایى نیز در این نوشته‌ها دیده مى‌شود.

    هنر بیرق‌دوزى حدود 150 سال پیش، همزمان با آمدن چرخ خیاطى به ایران به وجود آمد كه به تدریج شاخ و برگ‌هاى بیشترى یافت و در كنار آن گلدوزى بر روى بقچه، جانماز دیده مى‌شود. این هنر تا سال 1355 رونق داشت و بعد از آن مقدارى افت كرد و در حال حاضر دوباره رونق دارد.

    Je suis un etre de dialogue et non point d'affirmation

    من گفتگو می کنم ، نه تأیید !  

     

    پنج شنبه 27/10/1386 - 13:39 - 0 تشکر 25105

    نقوش روى بیرق،هنر نمادسازى براى واقعه عاشورا

    ذوالجناح، خیمه‌گاه، كوه، لشكر، دست بریده حضرت اباالفضل (در پاى اسب به رنگ سفید كه آغشته به خون و نیزه است) ، كبوتر كه كتیبه‌اى به منقارش گرفته است به رنگ سفید یا طوسى.

    اشعار محتشم كاشانى نیز دور تا دور این پرچم مستطیل شكل دوخته مى‌شود و اشعارى از این قبیل: ‌ افتاده دست راست ‌،خدا یا ز پیكرم / بر دامن حـسـیـن برسان دست دیگرم (از زبان حضرت ابوالفضل)

    Je suis un etre de dialogue et non point d'affirmation

    من گفتگو می کنم ، نه تأیید !  

     

    برو به انجمن
    انجمن فعال در هفته گذشته
    مدیر فعال در هفته گذشته
    آخرین مطالب
    • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
      آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
    • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
      جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
    • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
      خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
    • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
      پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
    • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
      اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.