• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن سياسي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
سياسي (بازدید: 2324)
پنج شنبه 6/8/1389 - 11:47 -0 تشکر 246281
ولایت مطلقه، خطبۀ سال ۶۶ آیت‌الله خامنه‌ای، نامۀ امام، و باقی ماجـرا

سلام...

تریبون مستضعفین – یک وبلاگ‌نویس در مطلبی به بررسی حرف و حدیث‌ها پیرامون سخنرانی آیت الله خامنه‌ای در خطبه‌های نمازجمعه سال ۱۳۶۶ و حواشی آن پرداخت.

«پیچک سربه هوا» در نوشته‌اش، به ماجرای سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۶۶، نامه ایشان به امام و پاسخ امام به ایشان پرداخته است.

لازم به ذکر است سال گذشته و در جریان فتنه، برخی از سایت‌های یاری کننده فتنه و افراد مغرض به این موضوع پرداختند و مدعی شدند امام خمینی به آیت الله خامنه‌ای در نامه‌ای نوشته‌اند شما ولایت فقیه را نمی‌فهمید!

این وبلاگ نویس در مقدمه مطلب چنین می‌گوید: «وقتی سال پیش، سایت‌های بلاگردونِ فتنه، به ماجرای نامۀ امام(ره) خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای اشاره کرده و آتیش می‌سوزوندن (حرفای نامربوط هادی‌غفاری‌+‌،‌+) چیزی از ماجرا نمی‌دونستم.خیلی گشتمو پرس‌و‌جو کردم تا مطالبی پراکنده دست‌گیرم شد.

قدری که گذشت، فایلی رو تو نت پیدا کردم که بروبچه‌های جهادی زحمت‌شو کشیده بودن(+ ، +). از اون‌جا که این (+ ، + ، +) یه فایله و ممکنه تو جست‌وجوها به چشم نیاد، به نظرم رسید نقل ِ کامل‌ش (با قدری ویرایش) مفیده.»

برای دانستن حقیقت، روند کامل این ماجرا را بخوانید:


سلام دوستان ... ادامه ی مبحث ممکنه با تاخیر قرار بگیره چون خودم هم دارم مطالعه اش می کنم

 

پنج شنبه 6/8/1389 - 11:58 - 0 تشکر 246283

نامه‌ى وزیر کار به امام خمینى(ره)16.اذر.1366

بسم الله الرحمن الرحیم

محضر مبارک رهبر کبیر انقلاب اسلامى، حضرت آیت‌ الله‌العظمى  امام خمینى-  مُدَّظلهُ العالى.

با آرزوى سلامتى و طول عمر براى آن وجود شریف و امیدپیروزى هرچه سریع‌ تررزمندگان عزیز اسلام علیه کفر جهانى، استدعا دارد با توجه بهکیفیت و نوع کار این وزار تخانه در ارتباط  باواحدهاى تولیدى و  خدماتى بخش خصوصى در مورد سؤال زیر، این وزارت را راهنمایى و ارشاد فرمایید:

«آیا مى‌توان براى واحدهایى که از امکانات و خدماتدولتى و عمومى مانند: آب، برق، تلفن،سوخت، ارز، مواد اولیه، بندر، جاده، اسکله،سیستم ادارى، سیستم بانکى و غیره به  نحوى استفاده مى‌نمایند، اعم از این‌ که این استفاده از گذشته بوده و استمرار داشته باشد و یا به تازگى به عمل آید، درازاى این استفاده شروطى الزامى را مقرر نمود؟»

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

ملتمس دعا. ابوالقاسم سرحدى زاده. وزیر کار و اموراجتماعى.

پنج شنبه 6/8/1389 - 12:0 - 0 تشکر 246284

پاسخ امام خمینی(ره):

بسم الله الرحمن الرحیم

در هر دو صورت چه گذشته و چه حال، دولت مى‌ تواند شروط الزامى را مقرر نماید.

روح‌ الله الموسوى الخمینى

پنج شنبه 6/8/1389 - 12:6 - 0 تشکر 246285

نامه‌ى آقاى صافى، دبیر شوراى نگهبان به امام  خمینى(ره) ۲۶ آذر ۱۳۶۶

بسم الله الرحمن الرحیم
محضر شریف حضرت مستطاب رهبر انقلاب اسلامى، آیت‌الله‌ العظمى امامخمینى-دامت برکاته-

با عرض سلام و تحیت ومسئلت طول عمر و سلامت وجود مبارک در ظل عنایات خاصه حضرت بقیةالله- ارواح العالمین له الفداء- تصدیع مى‌دهد:
از فتواى صادره ازناحیه حضرت عالى که، دولت مى تواند در ازاى استفاده از خدمات و امکانات دولتى وعمومى شروط الزامى مقرر نماید، به طور وسیع بعض اشخاص استظهار نموده‌اند که دولت مى‌تواند هرگونه نظام اجتماعى، اقتصادى، کار،عائله، بازرگانى، امور شهرى، کشاورزى و غیره را با استفاده از این اختیار جایگزین نظامات اصلیه و مستقیم اسلام قرار دهد و خدمات و امکاناتى را که منحصر به او شده است و مردم در استفاده از آن‌ها مضطر یا شبه مضطر مى‌باشند وسیله اعمال سیاست‌هاى عام و کلى بنماید و افعال و تروک مباحه شرعیه را تحریم یا الزام نماید. بدیهى است در امکاناتى که در انحصار دولت نیست ودولت مانند یک طرف عادى عمل مى‌کند و یامربوط به مقرر کردن نظام عام در مسائل عامه نیست و یا مربوط به نظام استفاده ازخود آن خدمت است جواز این شرط مشروع وغیرقابل تردید است امّا در امور عامّه وخدماتى که به دولت منحصر شده است به عنوان شرط مقرر داشتن نظامات مختلف که قابل شمول نسبت به تمام موارد و اقشار و اصناف واشخاص است موجب این نگرانى شده است کهنظامات اسلام از مزارعه، اجاره، تجارت عائله و سایر روابط بتدریج عملاً منع و درخطر تعویض و تغییر قرار بگیرد و خلاصه استظهاراین اشخاص که مى‌خواهند در برقرارکردن

هرگونه نظام اجتماعى و اقتصادى، این فتوا را مستمسک قرار دهند به نظر آنها باب عرضه هر نظام رامفتوح نموده است. بدیهى است همان طور که در همه مواردنظر مبارک راه‌ گشاى عموم بوده در این مورد نیز رافع اشتباه خواهد شد.

دبیر شوراى نگهبان. لطف‌الله صافى.

پنج شنبه 6/8/1389 - 12:11 - 0 تشکر 246288

پاسخ  امام  خمینی(ره)11.دی.66

بسم الله الرحمن الرحیم

دولت مى ‌توانددر تمام مواردى که مردم استفاده از امکانات و خدمات دولتى مى ‌کنند با شروط اسلامى، و حتى بدون شرط، قیمت مورداستفاده را از آنان بگیرد.
و این جارى است در جمیع مواردى که تحت سلطه حکومت است، و اختصاص به مواردى که در نامه وزیر کار ذکر شده است ندارد.
بلکه در « انفال » که در زمان حکومت اسلامى امرش با حکومت است، مى‌تواند بدون شرط یا با شرطِ الزامى این امر را اجراکند
.

و حضرات  آقایان محترم به شایعاتى که از طرف  استفاده‌  جویان بى‌ بند و بار یا مخالفان با  نظام  جمهورى اسلامى پخش مى‌شود اعتنایى  نکنند که   شایعات در هر امرى  ممکن است.

والسلام علیکم و رحمة الله.

روح الله الموسوى الخمینى

پنج شنبه 6/8/1389 - 18:20 - 0 تشکر 246339

بیانات آیت‌الله خامنه‌اى در خطبه‌های نماز جمعه 11 دى ۱۳۶۶

اشاره کنم به همین فتوا یا حکمی که که اخیراً امام  در رابطه با مسائل مربوط به کار و کارگر   و کارفرما بیان کردند که جزو  روشن‌ترین احکام اسلامى است و خوش ‌بختانه بعد از آن،از طرف دبیر محترم شوراى نگهبان سؤالى از امام شد که وضوح مطلب را بیشتر کرد و راه همه‌ى سوء استفاده‌ها از بیان حضرت امام را بست.

امام مى‌فرمایند دولت مى‌تواند در مقابل خدماتى که انجام مى‌ دهد شروط الزامى مقرر کند. یعنى کارفرما که در شرایط عادى و بدون نظارت دولت مى‌تواند با کارگر یک رابطه‌ى غیرعادلانه برقرار کند،
 مى‌تواند ساعت کار را افزایش دهد، مزد کارگر را کاهش دهد،امکانات رفاهى لازم را به کارگر ندهد و فشار بر کارگر بیاید؛ دولت مى‌تواند کارفرمارا اجبار و الزام کند بر رعایت یک سلسله از الزامات و وظایف.
 چنین چیزى در اختیاردولت اسلامى است، در مقابل آن خدماتى که به کارفرما ارائه مى‌دهد، یعنى به کارفرمامى‌گوید شما از برق، آب، جاده‌ى آسفالت، اسکله، بندر و اقسام امکانات و خدمات دولتى استفاده مى‌کنى، شرط استفاده از این خدمات این است که شما باید این کمک رابه کارگر بکنى. این شرط را در مقابل کارگر متعهد بشوید، براى چه؟ براى این که به کارگر ظلم نشود.
براى این که تبعیض در جامعه بصورت یک چیز رایج و عرف متداول درنیاید. براى حمایت از حقوق محرومان
.

این یک نکتهو نکته‌اى که اهمیّت آن کمتر از این نیست که در سؤال و پاسخ حضرت امام اشاره‌ىروشنى و بلکه تصریحى به آن شده، این است که این کار، این اقدام دولت اسلامى به معناى برهم زدن قوانین و احکام پذیرفته شده‌ى اسلامى نیست که تکیه سؤال دبیر محترم شوراى نگهبان هم روى همین است.

گویا بعضى مى‌خواستند از این فتواى امام این طور استفاده کنند و یا سوء استفاده کنند و یا نفهمى و یا عدم تسلط آن‌ها به منابع و مبانى اسلامى این طور ایجاب مى‌کرد که امام مى‌فرمایند: «دولت مى تواند با کارفرما شرط کند که در صورتى مى‌توانى از این خدمات استفاده کنى که این کارهارا انجام دهى.»
 چه کارهایی؟ کارهایی که بر خلاف مقررات و احکام پذیرفته شده واسلامى است؟ امام مى‌فرمایند: نه، این ها شایعاتى هست که آدم هاى مغرض مطرح مى‌کنند.
یعنى چنین چیزى در پاسخ امام وجود ندارد. امام که فرمودند دولت مى تواند شرط الزامى را بر دوش کارفرما بگذارد، این هر شرطى نیست. آن شرطى است که در
چارچوب احکام پذیرفته شده‌ى اسلام است و نه فراتر از آن.

این بسیار نکته‌ى مهمى است در پاسخ حضرت امام که چون سؤال کننده سؤال مى‌کند: برخى این طور از فرمایشات شما استنباط کردند که مى‌شود قوانین اجاره، مزارعه، مساقات، احکام شرعیه و فتاواى پذیرفته شده‌ى مسلم را نقض کرد و دولت مى‌تواند بر خلاف احکام اسلامى شرط بگذارد، امام مى‌فرمایند نه. این شایعه است. یعنى چنین چیزى اصلاً در حوزه‌ى سؤال و جواب وزیر کار و اماموجود ندارد. ببینید که قضیه چه قدر روشن و جامع‌الاطراف است. البته در جامعه‌ىاسلامى، احکام پذیرفته شده‌اى هم که مى‌گوییم یعنى فتواى ولى فقیه.

)پس ازنمازجمعه نظرات مختلفى پیرامون بیانات ایشان مطرح شد که ایشان طى نامه‌اى از حضرتامام خمینى(ره) درخواست کردند تا نظرات فقهى خود را مشروحاً بیان فرمایند.(

پنج شنبه 6/8/1389 - 18:38 - 0 تشکر 246345

نامه‌ى امام خمینى(ره) به آیت‌الله خامنه‌ای ۱۶ دی ۱۳۶۶

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب حجت‌ الاسلام  آقاى  خامنه‌اى، رئیس محترم  جمهورى اسلامى، دامت  افاضاته.

پس از اهداى  سلام و تحیّت، من میل نداشتم که در این موقع حساس به مناقشات پرداخته شود.
 و عقیده دارم که در این مواقع سکوت بهترین طریقه است.
 و البته نباید ماها گمان کنیم که هرچه مى‌گوییم و مى‌کنیم کسى را حق اشکال نیست. اشکال، بلکه تخطئه، یک هدیه الهى است براى رشد انسان‌ها. لکن صحیح ندانستم که جواب مرقوم شریف و تقاضایى که در آن شده بود را به سکوت برگزار کنم. لهذا، آنچه را که در نظر دارم به طور فشرده عرض مى‌کنم
.

از بیانات جنابعالى در نماز جمعه این طور ظاهر مى‌شود که شما حکومت را که به معناى ولایت مطلقه‌اى که از جانب خدا به نبى اکرم - صلى الله علیه و آله و سلم- واگذار شده واهمّ احکام الهى است و بر جمیع احکام شرعیه الهیه تقدم دارد، صحیح نمى‌دانید.
وتعبیر به آن که اینجانب گفته‌ام حکومت در چهارچوب احکام الهى داراى اختیار است بکلى برخلاف گفته‌هاى اینجانب بود. اگر اختیاراتِ حکومت در چهارچوب احکام فرعیه الهیه است، باید عرضِ حکومت الهیه و ولایت مطلقه مفوّضه به نبى اسلام -صلى الله علیه و آله و سلم- یک پدیده بى‌معنا و محتوا باشد و اشاره مى‌کنم به پیامدهاى آن،که هیچ کس نمى تواند ملتزم به آن‌ها باشد: مثلاً خیابان‌کِشی‌ها که مستلزم تصرف درمنزلى است یا حریم آن است در چهارچوب احکام فرعیه نیست.

نظام وظیفه، و اعزام الزامى به جبهه‌ها، و جلوگیرى از ورود و خروج ارز، و جلوگیرى از ورود یا خروج هرنحو کالا، و منع احتکار در غیر دو - سه مورد، و گمرکات و مالیات، و جلوگیرى از گران‌فروشى ،قیمت‌گذارى، و جلوگیرى از پخش مواد مخدره، و منع اعتیاد به هر نحو غیر از مشروبات الکلى، حمل اسلحه به هر نوع که باشد، و صدها امثال آن، که از اختیارات دولت است،بنابر تفسیر شما خارج است؛ و صدها امثال این‌ها.

باید عرض کنم حکومت، که شعبه‌اى از ولایت مطلقه رسول‌الله - صلى‌الله علیه و آله و سلم- است،یکى از احکام اولیه اسلام است؛ و مقدم بر تمام احکام فرعیه، حتى نماز و روزه و حج است. حاکم مى‌تواند مسجد یا منزلى را که در مسیر خیابان است خراب کند و پول منزل را به صاحبش رد کند.

حاکم مى‌تواند مساجد را در موقع لزوم تعطیل کند؛ و مسجدى که ضِرار باشد، در صورتى که رفع بدون تخریب نشود، خراب کند. حکومت مى‌تواند قراردادهاى شرعى را که خود با مردم بسته است، در موقعى که آن قرارداد مخالف مصالح کشور و اسلام باشد، یک‌ جانبه لغو کند. و مى‌تواند هر امرى را، چه عبادى و یا غیرعبادى است که جریان آن مخالف مصالح اسلام است، از آن مادامى که چنین است جلوگیرىکند. حکومت مى‌تواند از حج، که از فرایض مهم الهى است، در مواقعى که مخالف صلاح کشور اسلامى دانست موقتاً جلوگیرى کند.

آن‌چه گفته شده است تاکنون، و یا گفته مى‌شود، ناشى از عدم شناخت ولایت مطلقه الهى است. آن‌چه گفته شده است که شایع است، مزارعه و مضاربه و امثال آن‌ها را با آن اختیارات ازبین خواهد رفت، صریحاً عرض مى‌کنم که فرضاً چنین باشد، این از اختیارات حکومت است.
و بالاتر از آن هم مسائلى است، که مزاحمت نمى‌کنم
.

ان شاء‌الله تعالى خداوند امثال جنابعالى را، که جز خدمت به اسلام نظرى ندارید، در پناه  خود حفظ فرماید.

روح‌الله الموسوى الخمینى

پنج شنبه 6/8/1389 - 19:1 - 0 تشکر 246352

پاسخ آیت‌الله خامنه‌ای به نامه‌ى امام(ره) ۲۱ دی ۱۳۶۶

بسم الله  الرحمن الرحیم

محضر مبارک  رهبر معظم انقلاب حضرت امام خمینى، مُدَّ ظلهُ العالى.

پس از عرض  سلام  و ارادت، مرقوم  مبارک در پاسخ  به  معروضه‌ ى اینجانب را استماع  و زیارت کردم  واز ارشادات آن حضرت که مانند همیشه ترسیم کننده‌ ى خط روشن اسلام  است  متشکرم.

نکته‌ اى که بیان آن را لازم  مى‌دانم  آن است که بر مبناى فقهى ِ حضرت عالى  که اینجانب سال‌ ها پیش آن را از حضرت عالی  آموخته و پذیرفته و بر اساس آن مشى کرده ام(*)، موارد و احکام مرقوم در نامه‌ی حضرت عالى جزو مسلمات است و بندههمه‌ ى آن‌ها را قبول دارم.
 مقصود از حدود شرعیه  در خطبه‌هاى نماز جمعه چیزى است که  در صورت لزوم مشروحاً بیان خواهد  شد.
 امید است سال‌هاى متمادى این ملّت عزیز وفداکار و مسئولان آن و همه‌ ى امّت بزرگ اسلام از فکر بیدار و روشن و رهبرى بى‌بدیل  جنابعالى  بهره‌مند  گردند و خداوند عمر شریف  شما را تا حضور ولى عصر (ارواحنا فداه)  مستدام بدارد
.

سید علی  خامنه‌ای

)* ایشان مى‌فرمایندکه موارد مرقوم در نامه را بر مبناى  فقهى  حضرت  امام(ره) سال‌هاى پیش آموخته وپذیرفته‌اند. براى روشن شدن این مطلب، به  اسناد  تاریخى و بیانات ایشان در سال‌هاىقبل و حتى پیش از انقلاب رجوع مى‌کنیم و تنها به عنوان شاهد مثال، دو مطلب از سال‌هاى۱۳۵۳ و ۱۳۶۳ مبنى برهمین مسئله را ذکر خواهیم کرد و سپس به نامه‌ى بعدى امام(ره) اشاره خواهیم کرد.(

پنج شنبه 6/8/1389 - 19:11 - 0 تشکر 246357

بیانا ت  در مسجد  امام  حسن  مجتبى(علیه‌ السلام)، رمضان ۱۳۵۳

مى‌خواهیم  معناى  ولایت را از آیات  کریمه  ى  قرآن بیرون  بکشیم  و استنباط و استخراج  کنیم  تا  ببینید که اصل  ولایت  چه  اصل  مدرن  مترقى  جالبى  است و چگونه  ی; ملّتی; جمعیّت،پیروانی ; فکر و عقیده، اگر داراى ولایت نباشند، سرگردان هستند.
 در سایه‌ ى  این  بحث، این مسئله را درک و احساس  خواهید کرد و به  خوبى خواهید  فهمید چرا کسى که  ولایت ندارد، نمازش نماز، روزه اش روزه و عبادتش عبادت نیست؟ به خوبى مى‌توان  با  این بحث  فهمید که چرا اگر جامعه  و امّتى ولایت  ندارد، اگر همه‌ ى عمر را به نماز و  روزه  و تصدق  تمام  اموال بگذارند، باز لایق  لطف  خدا  نیست؟

مسئله‌  ى  ولایت  در دنباله‌ى بحث  نبوت  است  و  چیزى  جداى  از  بحث نبوّت  نیست.
 مسئله‌ ى ولایت د ر حقیقت  تتمه، ذیل و خاتمه‌  ى  بحث نبوت است. حالا خواهیم دید که
اگر ولایت  نباشد، نبوت  هم ناقص  مى ماند.

پنج شنبه 6/8/1389 - 19:22 - 0 تشکر 246361

نامه‌ى امام خمینى(ره) به آیت‌الله خامنه‌ای ۲۱ دی ۱۳۶۶

بسم الله  الرحمن الرحیم

جناب حجت‌ الاسلام  آقاى خامنه‌ اى، رئیس محترم  جمهورى اسلامى، دامت  افاضاته.

مرقوم شریف  جنابعالى  واصل  و موجبخرسندى  گردید.
 اینجانب که از سالهاى قبل از انقلاب  با  جنابعالى ارتباط نزدیک داشته‌ام  و همان ارتباط  بحمدالله تعالى تاکنون باقى است،
جنابعالى را یکى از بازوهاى  تواناى جمهورى اسلامى مى‌دانم  و شما را چون برادرى که آشنا به مسائل فقهى و متعهدبه آن هستید و از مبانى فقهى مربوط  به ولایت مطلقه  فقیه جداً  جانبدارى مى‌کنید، مى‌دانم  و در بین دوستان و متعهدان به اسلام و مبانى اسلامى از جمله افراد نادرى هستید که  چون خورشید، روشنى مى‌دهید.

مع‌الأسف  جمهورى اسلامى و سران محترم  آن به جرم اسلام خواهى و بسط  عدالت اسلامى در جهان مورد تاخت و تاز تبلیغاتى  جهانخواران  شده‌اند  و مثلاً اگر بگویند آفتاب روشن است، فردا تبلیغات جهانى به شر ح  و تفصیل و توجیه و تحلیل پرداخته و جمهورى اسلامى و یاران آن را به طورى محکوم مى‌کنند  و چون آشنا به فقه اسلامى و به ملّت فداکار اسلام و ایمان راسخ آنان نیستند ،  بسیارى از اوقات تبلیغات آنان به  نفع  جمهورى اسلامى  تمام مى‌ شود و البته ما متوقع  نیستیم که با قیامى که بر پایه اسلام عزیز نمودیم و «نه» به شرق و غرب و عمّال  آنان گفته‌ایم، آنان به ما و شماها و به ملّت عزیز جان بر کف ما بارک‌ الله بگویند.و خوشبختانه اخیراً در همین موضوع حدود ولایت فقیه نویسندگان و گویندگان متعهد وآگاه به مسایل اسلامى، مسئله را در مجالس و روزنامه‌ها تا آنجا که دیدم مورد بحثقرار داده که من از تمامى آنان تشکر مى‌کنم و امید است ائمه‌ی محترم جمعه و به‌ویژه  امثال جنابعالى که در بیان مسائل دست توانا دارید، مسئله را تعقیب و در خطبه‌هاىنماز جمعه اذهان ناآگاهان را روشن و زبان دشمنان اسلام را قطع فرمایید.(*)

و جنابعالى و ملّت بزرگوارخواهند دید که در اطراف همین نامه چه شیطنت‌ها و تحلیل‌ها در رسانه‌هاى گروهىمخالفین اسلام و هم دستان آنان خواهد صورت گرفت.

در خاتمهسلامت و سعادت جنابعالى را از خداوند خواستار و امید است امثال جنابعالى در مقاصد  عالیه خود پیروز و سربلند گردید.

والسلامعلیکم و رحمة الله.

روح‌اللهالموسوى الخمینى

(* با اجازه‌ى حضرت امام(ره)،  آیت‌ الله  خامنه‌اى در خطبه‌هاى سه نماز جمعه به‌ طور مبسوط  بحث  ولایت فقیه و حدود اختیارات  ولایت مطلقه‌ ى  فقیه را مطرح مى‌ کنند و از آنجا  که  پیرامون  آن  دیگر بحثى صورت  نگرفت، نشان از  تأیید  امام  دارد.)

پنج شنبه 6/8/1389 - 19:40 - 0 تشکر 246365

بیانات در خطبه‌های نماز جمعه،16 بهمن ۱۳۶۶

…قرآن حکومت را در اصل  متعلق به خدا مى‌داند و خداى متعال هیچ شریکى را در حکومت خود قبول نمى‌کند. آیات  متعددى، شاید ده‌ها آیه در قرآن این مطلب را براى ما توضیح مى‌دهد. قرآن در یک آیه  مى‌فرماید  در حکومت هیچ کس شریک خدا نیست.
 آن کسانى که خودشان را داراى حکومت  مستقل از خدا مى‌دانستند و مى‌دانند یا حکومت بر دل‌هاى مردم را متعلق به خدا و  حکومت بر صحنه‌ ى زندگى را متعلق به خودشان مى‌دانستند، این‌ها  انداد الله وشرکاءالله  هستند که خداوندآن‌
هارا رد مى‌کند.
 «وَلا یُشرِکُ  فی  حُکمِهِ أَحَداً»(سورۀ کهف، آیۀ
۲۶) خداى متعال هیچ کس رادر حکومت، با خود شریک نمى‌داند.«وَ سألکم من دوُن الله»(بحار،ج ۲،ص۲۷۲ ،باب۳۳) انسان‌ها هیچ ولى‌ اى جزخدا ندارند. «قُل أَغَیرَ اللهِ أَتَّخِذُ وَلِیًّا فاطِر السَّماواتِ وَالأَْرْض» (سورۀ انعام، آیۀ ۱۴).آیا من غیر از خدا کسى را به عنوان ولى انتخاب کنم. درحالى که آفریننده‌ ى  آ سمان و زمین خداست.
 اگر قرار است انسان زیر بار حکومت کسى برود، باید زیر بارحکومت آن کسى برو  د که  قدرت در سراسر آفرینش در قبضه‌ى اوست.
 که این آیه استدلالى  هم در کنار مسئله دارد.

همچنین قبلاً گفتیم که حکومت خدا آن‌گاه  تحقق مى‌یابد که یک انسانى از طرف خداى متعال عملاً و در واقعیت جامعه زمام  قدرت مردم رابه دست  بگیرد. خوارج  براى ا ین که حکمیت و در حقیقت حاکمیت امیرالمؤمنین را رد بکنند مى‌گفتند: لا حکم الاالله. امیرالمؤمنین تصدیق مى‌کند و مى‌ گوید من هم این مسئله را قبول دارم اما شما  نمى‌ خواهید این مسئله را بگویید. شما مى‌خواهید بگویید که  امیرالمؤمنین  و حاکم  و  زمامدار مردم، خداست.

حالا هر کسى خودش را به خدا  نسبت خواهد داد.
 در جامعه، حکومت  خدا  باید  در حکومت و ولایت یک انسانى  مجسم  شود.

بنابراین  خداى  متعال  این حکومت را به انسان‌ هایى  تفویض مى کند.
 این انسان‌ها چه کسانى هستند؟

در درجه‌ى اول، حاکم  الهى، پیامبران هستند که بازاین مسئله هم در آیات متعددى از قرآن مورد توجه  قرار  گرفته است.
 یک‌ جا مؤمنین خطاب به خداى متعال عرض کردند که براى ما از سوى خود یک حاکم و ولى قرار بده.

یا در آیه‌ ى دیگرى مى‌ فرماید که ولى شما خدا و رسول است. نه  این‌ که رسول  شریک  خدا ست. چون خدا شریک را  قبول نمى‌ کند.

رسول، نایب و جانشین خدا ومظهر حاکمیت و ولایت خداست.

یا در آیه‌ى دیگرى مى‌فرماید که آن‌چه را که پیغمبر به شما  گفته ا ز او  بپذیرید و آن‌چه شما را از آن نهى  کرد، از آن اجتناب کنید. ظاهر این آیه نشان مى‌دهد که این آیه خطاب به مؤمنینى است که اصل وحى و دین خدا را قبول کرده‌اند و وحى خدارا از پیغمبر گرفته‌ا ند و آیات الهى و شرعى را پذیرفته‌ اند.
 خدا به این‌ها مى‌گوید  که هرچه پیغمبر گفته قبول کنید. پس روشن است که هر چه پیغمبر گفت، منظور احکام  شرعى نیست. چون این مردم به احکام شرعى ایمان آورده و به آن عمل هم کرده‌اند. آیه‌ ی  مذکور به مردم مى‌ گوید که اگرپیغمبر به شما حکمى و دستورى داد، اجراى کارى را  خواست، دخالت در جان و نفس و مال شما کرد، شما باید آن را قبول کنید. یعنى همان  حکم حکومتى و آن دخالت اجرایى در امور مردم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.