تهیهكننده فیلم سینمایی "ملك سلیمان" با اشاره به وضعیت اكران عنوان كرد سینمای ایران بیمار است، درد آن با مسكن درمان نمیشود و نیاز به جراحی دارد.
به گزارش خبرگزاری مهر، مجتبی فرآورده تهیهكننده فیلم سینمایی "ملك سلیمان" با اشاره به تجربههایی كه در این فیلم داشته سینمای ایران را سینمایی بیمار دانست كه باید جراحی شود. وی گفت:متاسفانه هر روز در سینمای ایران یك اتفاق تازه میافتد. در شش ماه گذشته در سینما، نزدیك به 35 فیلم اكران شده است. در تهران ما حدود 85 سالن سینما داریم كه 15 سالن آن در چرخه اكران به حساب نمیآیند.
با این حجم فیلمی كه هم اكنون روانه اكران میشود، عملاً فیلم سوزی در سینمای ایران صورت میگیرد. در این وضعیت هیچ فیلمی به نقطه مطلوب نمیرسد.
وی افزود:در سه هفته گذشته چهار فیلم در گروه سینمایی، چند فیلم در گروه آزاد اكران شد، هفته گذشته هم چهار فیلم به نمایش درآمدند. متاسفانه افرادی در حوزههای مختلف سینمای ایران حضور دارند كه تصمیمات غیركارشناسی میگیرند. چرا باید بلیت سینما چهار هزار تومان باشد و قیمت سیدی یك اثر فقط 1500 تومان. این موضوع اصلاً مبنای اقتصادی ندارد.
"فرآورده" ادامه داد: در شرایط فعلی یك خانواده چهار نفره باید 20 هزار تومان هزینه كنند تا به دیدن یك فیلم بروند. در صورتی كه همین خانواده میتوانند فیلم مورد نظر را با قیمت بسیار پایینتر چند ماه بعد در منزل خود تماشا كند.
باور من این است كه سینما بیمار است و با مسكن درد آن درمان نمیشود. این سینما به یك جراحی در بخشهای مبانی نظری، تولید، پخش، اكران، تبلیغات و... نیاز دارد.
به طور نمونه شیوهای در موسسه رسانه تصویری شروع كرده و تا این طریق بازار ایجاد میكنیم. با توجه به تبلیغاتی كه میشود باید بدانیم این بخش یك حجمی دارد. یك مجموعه تلویزیونی كه توسط موسسات نمایش خانگی وارد بازار میشود، برای پخش تمام بیلبوردهای شهر را در بر میگیرد.
ما در چنین فضایی "ملك سلیمان" را اكران كردیم. این فیلم به صدای دالبی دیجیتال مجهز است و نمیتوان آن را در هر سالنی به نمایش درآورد. بخش اعظم مخاطبان این فیلم هم قشردانشجو و فرهیخته هستند و بخش دیگر افرادی كه با سینما قهر كردهاند.
تهیهكننده فیلم "ملك سلیمان" در پاسخ به این سئوال كه منظورتان خانوادههای مذهبی هستند،گفت:
بله. خانوادههای مذهبی هم هستند، اما اساساً منظورم قشری است كه با سینما قهر كردهاند. مخاطبانی كه دنبال فیلمی هستند كه به آنها توهین نمیكند. كسانی كه در نظرسنجی ما شركت میكنند، معتقدند این فیلم به آنها توهین نكرده است بلكه به آنها احترام گذاشته است.
تهیهكننده ملك سلیمان در ادامه این گفت و گو عنوان كرد: سینمای ما همیشه وضعیت مطلوبی نداشته است. ما نزدیك به 25 فیلم كمدی را در شش ماه وارد چرخه اكران میكنیم.
ذائقه مخاطب را نسبت به یك فیلم و یك ژانر تغییر میدهیم و دوباره بعد از مدتی آثاری با ژانر دیگر وارد اكران میشوند. طبیعی است كه دوباره تا مخاطب متوجه شود فیلمی اكران شده كه با ذائقه و سلیقه او همخوانی دارد، زمان میبرد. شما به سیر فروش "ملك سلیمان" رجوع كنید، متوجه میشوید بعد از مدتی مخاطب آن را پیدا كرد.
تولید این فیلم در حلقه كوچكتری از مدیران شكل گرفت كه قدرت مانور بیشتری برای تصمیمگیری و تصمیمسازی داشتند. وقتی وارد مقوله پخش میشویم با ساز و كار گستردهای روبرو میشویم. اساساً یك فیلم پنج میلیاردی، نیازمند یك میلیارد هزینه تبلیغات است و 300 سینما برای اكران میخواهد. این امكان همزمان با رشد تكنیكال فیلم در سینمای ایران اتفاق نیفتاد و یا رشدش بسیار كم بوده است.
جمهوری اسلامی5/8/89