• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 878)
پنج شنبه 29/7/1389 - 17:15 -0 تشکر 244055
قرار عاشقی 22 * امام مهدی (عج) در آئینه ی وحی

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام
 
امام زمان علیه السلام می فرمایند: ما گرچه بر حسب امر خدا که در آن مصلحت ما و شیعیان مؤمن ما نمایانده شد، مادامی که دولت دنیا در دست فاسقان است، در مکانی دور از مسکن ظالمان مسکن گزیده ایم....

اما علت واقع شدن غیبت، (اول اینکه) همانا خدای تعالی فرمود:"از چیزهایی که اگر بر شما آشکار شود، شما را ناراحت می کند سؤال نکنید"(مائده/102)

(دوم اینکه) هر کدام از پدران من تحت بیعت و سیطره حکومت طغیانگر زمان خود بود و تقدیر بر این است که من زمانی که خروج می کنم بیعت هیچ طغیانگری بر گردنم نباشد. (کمال الدین/485) 

ان شا الله کاری که قرار است در این هفته انجام دهیم:

سعی می کنیم آیاتی را که درباره ی امام زمان (عج) می باشند (با رجوع به قرآن و مقالات در این زمینه) بیابیم و بر روی آنها تأمل داشته باشیم.

 

 
پنج شنبه 29/7/1389 - 19:47 - 0 تشکر 244098

جمعه یعنی شوق،یعنی انتظار جمـعــه یعنـی طاق ابروی نـگار
جــمـعه یـعنـی غـروب غصه دار جمعه یعنی مهدی چشم انتظار
جمـعه هــا بر ما دعا دارد حبیب در قــنــوتش یاد ما دارد حبـیــب
كـاش روزی بـه دست دلـبـــــرم ســـایه پـرچم بیفــتـد بــر سرم

آن سفر کرده که صد قافله دل همره اوست

                                     هرکجا هست خدايا به سلامت دارش

جمعه 30/7/1389 - 6:5 - 0 تشکر 244128

با سلام
اللهم عجل لولیك الفرج
ان‌شآءالله
یا علی

 
سیب‌سرخ‌60- غریبی‌آشنا       وبلاگم: ماه تابان من 

شنبه 1/8/1389 - 11:13 - 0 تشکر 244422

به نام خدا
سلام
الهم عجل لولیک الفرج
عالیه منم هستم استفاده میکنم
یاعلی

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 2/8/1389 - 13:42 - 0 تشکر 244685

به نام خدا
سلام

سوره‏ قصص، آیه 5
و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین.
و ما اراده کرده‏ایم که بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان را پیشوایان و وارثان زمین قرار دهیم.
در این آیه خداوند بر سه مسئله تکیه نموده است که عبارتند از:
1- می‏خواهیم مستضعفان را مشمول نعمتهای خود سازیم.
2- آنان را پیشوایان قرار دهیم.
3- می‏خواهیم آنان را وارثان حکومت روی زمین مقرر داریم. و این بشارتی است در زمینه‏ی پیروزی حق بر باطل و ایمان بر کفر و این
بشارتی است برای همه‏ی انسانهای آزاده و خواهان حکومت عدل و داد و برچیده شدن بساط ظلم و جور.
و لذا در روایات و اخبار حضرات ائمه‏ی معصومین علیهم‏السلام این آیه درباره ظهور و بروز چنین حکومتی تفسیر شده است که به بعضی از آنها اشاره می‏گردد.
امام امیرالمومنین علیه‏السلام در جمله‏ای چنین می‏فرماید:
لتعطفن الدنیا علینا بعد شماسها عطف الضروس علی ولدها و تلی عقیب ذلک. و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و...
دنیا پس از چموشی و سرکشی. هم چون شتری که از دادن شیر به بچه‏اش خودداری می‏کند به ما روی می‏آورد و سپس همین آیه مورد بحث را تلاوت فرمود: نهج البلاغه کلمات قصار شماره 290
واژه‏ها
1- کله‏ی مستضعف از ماده ضعف به معنای ناتوانی است ولی وقتی این کلمه را به باب (استفعال) می‏رود به معنی کسی است که او را به ضعف کشانده و در بند و زنجیر و ناتوانی نگاه داشته‏اند.
بنابراین مستضعف کسی نیست که ضعیف و ناتوان و فاقد قدرت و نیرو باشد بلکه کسی است که نیروهای بالفعل و بالقوه دارد. اما از ناحیه ظالمان و جباران سخت در فشار قرار گرفته. ولی با این حال در برابر بند و زنجیری که بر دست و پایش نهاده‏اند تسلیم نیست و پیوسته تلاش می‏کند تا زنجیرها را بشکند و آزاد شود.
خداوند به چنین گروهی وعده‏ی یاری و حکومت در زمین داده است. نه افراد بی دست و پا و ترسو که حتی حاضر نیستند فریادی بکشند. تا چه رسد به اینکه پا در میدان مبارزه بگذارند.
البته مستضعف اقسامی دارد. 1- مستضعف فکری و ذهنی 2- مستضعف اقتصادی 3- مستضعف اخلاقی 4- مستضعف سیاسی و آنچه بیشتر قرآن روی آن تکیه کرده همان مستضعفین سیاسی و اخلاقی می‏باشند.
و همیشه در طول تاریخ این مستکبران بوده‏اند که برای تحکیم پایه‏های سیاست جابرانه خود قبل از هر چیزی سعی می‏کرده‏اند توده مردم را به استضعاف فکری و فرهنگی بکشانند و سپس به استضعاف اقتصادی تا قدرت و توانی برای آنها باقی نماند. تا فکر قیام و گرفتن زمام حکومت را در مغز خود نپرورانند.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 2/8/1389 - 18:21 - 0 تشکر 244790

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

السلام علیک یا مولای یا صاحب الزمان

سلام

بیا جانا كه جانان خواهد آمد               امیر شاه خوبان خواهد آمد
براین دنیای ظلمانی سرانجام             شهی چون ماه تابان خواهد آمد
گرفتاران پریشانان بیایید                      كه شاه غمگساران خواهد آمد
الا ای بی پناهان ناله تا كی                  پناه بی پناهان خواهد آمد
بگو از ما به جمع مستمندان                 كه شاه فضل و احسان خواهد آمد
مریضان دردمندان مژده بادا                 طبیب درد و درمان خواهد آمد
مكش ای دل ز هجران آه سوزان         كه دیگر غم به پایان خواهد آمد
مكن ناله تو مظلوما ز ظالم                  كه شاه دین و ایمان خواهد آمد
بسوز ای دشمن مولا كه مولا              بعز و جاه شایان خواهد آمد
ملائك در ركاب و التزامش                    بجاهی بس فراوان خواهد آمد
مگر صاحب ندارد دین و قرآن               به قرآن عصر قرآن خواهد آمد
بسر آن پرچم نصر من الله                   به كف شمشیر برّان خواهد آمد
بشارت بادت ای شیعه كه مهدی         بقربانش سر و جان خواهد آمد

اللهم عجل لولیك‌الفرج

 

الهی به حق فاطمه ،عجل لفرج مولانا صاحب الزمان

يکشنبه 2/8/1389 - 18:30 - 0 تشکر 244791

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

السلام علیک یا مولای یا صاحب الزمان

سلام

چه خوش است صوت قرآن زتو دلربا شنیدن      به رخت نظاره كردن سخن خدا شنیدن

قرآن و بشارت موعود


آیات متعددى در قرآن كریم وارد شده كه پیشوایان دینى آن ها را به وجود مقدس حضرت مهدى (ع) وظهور مبارك آن حضرت تفسیر وتأویل كرده اند .

برخى كتب، نزدیك به یكصد و چهل آیه از قرآن كریم را به استناد احادیث فریقین، بر امام مهدى (ع) تطبیق كرد ه اند. (1)
ما در این جا تعدادى از آیات مهدوى قرآن را مى آوریم: 

-سوره بقره آیه 2 و 3: هدی للمتقین الذین یومنون بالغیب

راهنماى پرهیزگاران است . آن كسانى كه به غیب ایمان دارند .
امام صادق (ع) در تفسیر این آیه فرمودند: متقین، شیعیان على بن ابى طالب هستند وغیب، حجت غایب است. (2)


- سوره بقره آیه 124: وَ إذِ ابتلی ابراهیم ربه بکلمات فاتمهن ؟

هنگامى كه حضرت ابراهیم را پروردگارش به وسیله كلماتى آزمود، پس آن ها را به انجام رسانید.
راوى مى گوید: درباره این آیه مباركه از امام صادق (ع) پرسش كردم، حضرت فرمود: این همان كلماتى است كه حضرت آدم (ع) از پروردگار خود دریافت نمود. پس توسط آن كلمات به پیشگاه پروردگار توبه كرد و خداوند توبه اش را پذیرفت.
جریان توبه چنین بودكه حضرت آدم (ع) عرض كرد: اى خداى من از تو مى خواهم كه به واسطه محمد وعلى وفاطمه وحسن وحسین (ع) توبه مرا بپذیرى پس خداوند توبه او را پذیرفت كه او بسیار توبه پذیر و مهربان است ".
راوى مى گوید: پرسیدم مقصود از "فا تمهن " در آیه چیست حضرت فرمود: )مقصود این است كه خداوند آن ها را تا قائم مهدى (ع) به اتمام رسانید ودوازده امام (ع) راكه نه تن آنان از فرزندان حسین (ع) مى باشند، براى او بیان فرمود (3)


- سوره بقره آیه 155:و لنبلونکم بشیء من الخوف والجوع ...

ما شما را به چیزهایى از قبیل ترس وگرسنگى وكاستى در اموال وجان ها و محصولات مى آزماییم، و مژده بده به آن ها كهشكیبا وثابت قدم هستند.

امام صادق (ع) در تفسیر این آیه فرمود: "پیش از آمدن قائم (ع) علامت هایى براى امتحان مؤمنین خواهد بود" عرض كردم آن علامت ها چیست؟ فرمود:بیمارى هاى گوناگون كه سبب ترس و دلهره است وبالا رفتن نرخ ها كه سبب گرسنگى است وكاهش در اموال و جان ها كه قحطى ومرگ ومیر فراوان است ونقص در محصولات كه به نیامدن باران است. پس در آن موقع به آن هاكه در عقیده به ما ثابت مى مانند، مژده بده " آن گاه فرمود: "این تأویل آیه است وهیچ كس جز آن هاكه راسخ در علم اند، تأویل آن را نمى دانند وماییم راسخان در علم " (4)


پی نوشت:
1. سیماى امام زمان (ع) درآیینه قرآن على اكبر مهدى پور.
2. بحا رالانوا ر، ج51، ص 52.
3.تفسیرنورالثقلین، ج 1 ص 20 1؟ الزام ا لناصب ج 1 ص 179.
4 0 ینابیع الموده ج3 ص 235.

منبع : سایت المبین

اللهم عجل لولیك‌الفرج

 

الهی به حق فاطمه ،عجل لفرج مولانا صاحب الزمان

يکشنبه 2/8/1389 - 18:38 - 0 تشکر 244792

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

السلام علیک یا مولای یا صاحب الزمان

سلام

قرآن و بشارت موعود 2 


- سوره آل عمران آیه83 افغیر دین الله یبغون وله اسلم من فی السماوات ...

آیا جز دین خدا را مى جویند؟ با آن كه آن چه در آسمان ها وزمین است، خواه وناخواه تسلیم او هستند و به سوى او بازگردانیده مى شوند .
امام كاظم (ع) فرمود: "این آیه درباره حضرت قائم (ع) نازل شده است. هنگامى كه ظاهر شود، آیین مقدس اسلام را درشرق و غرب جهان، به یهود ونصارى و صائبان وملحدان و مرتدان وكافران عرضه مى دارد... (5 )

- سوره نساء آیه 159: وان من اهل الکتاب الا لیومنن به قبل موته و....

و هیچ یك از اهل كتاب نیست جز این كه پیش از مرگ، به او ایمان مى آورد .

درباره ضمیر "مَوتهِ " دو احتمال است؟ یكى این كه به اهل كتاب برگردد ودیگر این كه به حضرت عیسى (ع). بنابر احتمال اول، معناى آیه شریفه این است كه "احدى از اهل كتاب نیست جز این كه پیش از مرگ، به حضرت عیسى (ع) ایمان آورد" و بنابر احتمال دوم، معناى آیه چنین خواهد بود احدى از اهل كتاب نیست جز این كه پیش از مرگ) حضرت عیسى (ع) به او ایمان خواهد آورد. " برخى از مفسران اهل سنت كه احتمال اول را برگزیده ا ند ناچار شده اند كه توجیهات عجیبى را در مورد آیه شریفه ملتزم شوند، ولى بنا بر احتمال دوم، معناى آیه بسیار روشن است . چون طبق عقیده قطعى مسلمانان، حضرت عیسى (ع) هنوز زنده است وپس از ظهور حضرت بقیة الله او نیز از آسمان نازل شده واز یاران واصحاب آن حضرت خواهد بود(6) وچون به حضرتش اقتدا مى نماید، نصارى نیز به جهت اقتداى حضرت عیسى (ع) به حضرت صاحب الامر(ع) در نماز، به آن حضرت ایمان مى آورند ویهود نیز به حضرت مهدى (ع) مى گروند 0

- سوره انفال  آیه 39: و قاتلوهم حتی لا تکون فتنة ....

باكافران بجنگید تا فتنه اى باقى نماند .
امام محمد باقر(ع) فرمود: "تأویل این آیه هنوز نیامده است ... و این در زمان قیام قائم ما خواهد بود(7) .


- سوره توبه آیه 33: و هو الذی ارسل رسوله بالهدی ...(8)

او خداوندى است كه پیامبرش را با هدایت ودینى حق فرستاد تا آن را بر تمام ادیان پیروز گرداند، اگر چه مشركان ناخشنود باشند.

امام باقر(ع) فرمود: "این آیه مباركه به هنگام خروج مهدى آل محمد(ع) تحقق مى یابد" (9)

- سوره هود آیه86 بقیت الله خیر لکم ان کنتم مؤمنین

یكتا بازمانده خدا براى شما بهتر است، آگر مؤمن هستید.

امام باقر(ع) در تأویل این آیه شریفه مى فرماید: "هنگامى كه مهدى ظاهر شود... اولین سخنى كه بر زبان مباركش جارى مى شود این آیه شریفه است "(10)

پی نوشت:

5.المحجة ص 50اثبات الهداة ج3ص 549
06 تفسیر درالمنثور، ج2 ص 427.
7. تفسیرمجمع البیان ج 4، ص 834.
8. نیز در سوره فتح، آیه 28 و سوره صف، آیه 9 آمده است.
9. تفسیر مجمع البیان ج5ص38
10. بحارالانوار ج52 ص 192

منبع : سایت المبین

اللهم عجل لولیك‌الفرج

 

الهی به حق فاطمه ،عجل لفرج مولانا صاحب الزمان

يکشنبه 2/8/1389 - 18:44 - 0 تشکر 244793

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

السلام علیک یا مولای یا صاحب الزمان

سلام

قرآن و بشارت موعود 3



- سوره ابراهیم آیه 5: ولقد ارسلنا موسی بایاتنا ان اخرج قومک من الظلمات الی النور و ذکرهم بایام الله .....

همانا ما موسى را با آیات خود فرستادیم، كه قوم خود را از تاریكى ها به سوى نور بیرون بیاور، و روزهاى خدا (ایام الله) را به آن ها یاد آورى كن

از امام باقر(ع) روایت است كه فرمودند: روزهاى خداوند سه روز است: روز قیام قائم (ع)، روز رجعت و روز قیامت (11) 

- سوره حجر آیه 36- 38: قال رب فانظرنی الی یوم یبعثون , قال فانک من المنتظرین الی یوم الوقت المغلوم

(ابلیس) گفت: پروردگارا! پس مرا تا روزى كه مردم برانگیخته شوند، مهلت بده (و زنده بدار) (خداوند) فرمود: پس همانا تو از مهلت یافتگانى. (امّا نه تا روز قیامت، بلكه) تا روزى كه وقت آن معلوم است.

امام رضا(ع) فرمود: "وقتِ معلوم ، روز قیام قائم ماست. (12)

- سوره اسراء آیه 33 و من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا ....

و هر كس مظلوم كشته شود ، قطعاً براى ولىّ او تسلّط (و اختیار دیه یا قصاص) قرار داده‏ایم ...

امام باقر(ع) فرمود: "حسین (ع) مظلوم كشته شد وما اولیاء وارث خون او هستیم، وقائم ما به خون خواهى حسین (ع) قیام خواهد كرد (13)
امام صادق (ع) نیز فرمود: منصور، قائم آل محمد (ع) است و چون ظهور نماید، اقدام به خون خواهى حسین (ع) مى كند. (14)

- سوره مریم آیه 75: حتی اذا راوا ما یوعدون اما العذاب و اما الساعة ....

تا وقتى آن جه به آنان وعده داده مى شود: یا عذاب یا قیامت را ببینند .

امام صادق (ع) فرمودند: منظور از ساعة، قیام قائم است. (15)

- سوره قصص آیه 5: و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض ...

و ما اراده كرده ایم بر آنان كه در روى زمین به ضعف كشیده شده اند، منت نهاده آن ها را پیشوایان ووارثان زمین قرار دهیم .

امام باقر وامام صادق (ع) فرمودند: این آیه مباركه مخصوص صاحب الامرى است كه در آخر الزمان ظاهر مى شود.(16)

- سوره سجده آیه 29: قل یوم الفتح لا ینفع الذین کفروا ایمانهم ......

بگو اى پیامبر روزپیروزى، دیگر ایمان آوردن براى كافران سودى ندارد.
امام جعفر صادق (ع) فرمود: یوم الفتح، روزى است كه دنیا به دست قائم (ع) فتح مى شود 0.. (17)

- سوره فتح آیه 28: لیظهره علی الدین کله و کفی بالله شهیدا

تا آن را بر همه ادیان پیروز كند و كافى است كه خداوند گواه این موضوع باشد.

امام صادق (ع) در تفسیر این آیه شریفه فرمودند: این آیه در حق قائم اهل محمد(ع) نازل شده است... " (18)
ناگفته نماند، آیاتى كه به وجود مقدس) مهدى موعود(ع) وظهور مبارك آن حضرت تأویل شده است فراوان است. كسانى كه طالب تفاصیل بیشترى هستند مى توانند به كتاب هاى بحارالانوارج 51"، "الزام الناصب "، "موعود قرآن وكتب تفاسیر مراجعه فرمایند 0


پی نوشت:

11. ینابیع الموده ج 3 ص 242.
12. منتخب الاثر، ص 220 و كمال الدین، ج 2، ص0371
013المحجة ص 128
14. كامل الزیارا ت، ص63
015 كافى ج 1 ص 431 بحارالانوا ر، ج 51ص63
16. تفسیربرهان ج3 ص 220.
17. منتخب الاثر ص 470المحجة ص 174
18. بحارالانوا ر ج 51، ص 50 المحجة ص 208

منبع : سایت المبین

اللهم عجل لولیك‌الفرج

 

الهی به حق فاطمه ،عجل لفرج مولانا صاحب الزمان

دوشنبه 3/8/1389 - 0:50 - 0 تشکر 244846

سلام
الامام اباصالح المهدی(عجل الله تعالى فرجه الشریف):
انا غیر مهملین لمراعاتکم ولا ناسین لذکرکم _
حضرت مهدی(عج) خطاب به شیعیانشان میفرمایند:
ما شما(شیعیان)را به حال خود رها نکرده و یاد شما را فراموش نمی کنیم .
بحار الانوارج53 ص 174_
خوشا بحال شیعیان مولا که مولا بیادشان هستند _
خدایا ما را جزء شیعیان مخلص مولا قرار بده_
اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم العن اعدائهم
یا علی

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

سه شنبه 4/8/1389 - 9:4 - 0 تشکر 245099

با سلام

خبر از یار در كلام دلدار

 
برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.