• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
سينما و تلویزیون (بازدید: 1226)
چهارشنبه 21/7/1389 - 12:52 -0 تشکر 241527
مجموعه شكرستان

با سلام

 

صبح‌های جمعه انیمیشن «شکرستان» از شبکه 2سیما پخش می‌شود؛ انیمیشنی که به گفته کارگردانش کیفیت ‌آن مدیون تیم خوبی است که با او در این پروژه همراه بوده‌اند.

 بابک نظری، کارگردان و یکی از نویسندگان این مجموعه انیمیشن است. شاید در مرحله اول اسم انیمیشن ایرانی برای مخاطب جذاب نباشد، اما باید گفت که این‌کار، اعتباری برای انیمیشن ایرانی است که با داستان‌های ایرانی، گرافیک و تصویر‌سازی‌ جذاب توانسته مخاطبان ایرانی را راضی کند. اگر تا به حال این‌کار را ندیده‌اید حتما جمعه این هفته، آن را از دست ندهید.

  • انیمیشن‌های ایرانی از نظر گرافیکی و بصری یکسان هستند؛ یعنی اکثرا آنها از تصاویر واقعی استفاده می‌کنند، درست برخلاف گرافیک «شکرستان» که سرشار از فانتزی و تخیل است. شما برای این ساختارشکنی با مشکل مواجه نشدید؟

برای رسیدن به این گرافیک مشکلاتی داشتیم. دوستانی که ما با آنها کار می‌کردیم، فکر می‌کردند که این گرافیک، تصویرسازی کتاب است، بنابراین نباید از این گرافیک استفاده کنیم، چرا که معتقد بودند که برای پروژه‌ای به این بزرگی این گرافیک جواب نخواهد داد. اما من معتقد بودم که این گرافیک جواب می‌دهد و بنابراین کار با این روند آغاز شد.

  • نکته مثبت دیگر این‌کار که کنار گرافیک قرار می‌گیرد، حرکات خاص شخصیت‌های انیمیشن است؛ حرکاتی که منطبق با ویژگی انیمیشن است و تنها در انیمیشن است که این حرکات دیده می‌شود.

تیم انیمه (حرکت‌بخشی) کار بسیار حرفه‌ای هستند، اما قبل از شروع کار، گروه انیمه یک دوره آموزشی گذراندند تا علاوه بر اینکه با هم هماهنگ می‌شوند، حرکات‌سازی را هم آموزش ببیند تا آن حرکاتی که مد نظر ما بود را بتواند پیاده کنند؛ یعنی‌ خودم برای بچه‌ها حرکات را بازسازی می‌کردم و گروه از بازی‌های من، الگوبرداری می‌کردند.

  • به‌عنوان یک کارگردان الگوی خاصی داشتید؟

می‌توانم بگویم که بزرگ‌ترین هدفی که این پروژه داشت، تولید یک کار ایرانی بود که هیچ‌گونه کپی‌برداری از انیمیشن دیگری نداشته باشد. می‌خواستیم برای نخستین بار بگوییم که این سبک و سیاق انیمیشن ایرانی است.

  • با شما موافقم که شکرستان فضای ایرانی دارد و داستان‌ها و شخصیت‌ها ایرانی است اما ما نمونه این تکنیک (کات‌آوت) را در کارهای دیگر خارجی دیده‌ایم.

تکنیک کات‌آوت(بریده کاغذ) این کار ویژه خودش است، تکنیک کات‌آوت حرکات خشکی دارد. زمانی ما این‌کار را در کشورهای خارجی و در جشنواره‌ها نمایش می‌دهیم، آنها با دیدن حرکات نرم شخصیت‌های شکرستان می‌گویند که این کار کات‌آوت نیست. از طرفی این کار به وسیله تری‌دی تصویربرداری شده‌است و به همین دلیل حرکات کامل است و با حرکات خشکی که کات‌آوت دارد متفاوت است.

  • منظورتان این است که تکینک کات‌آوت را با استفاده از کامپیوتر و با توجه به داستان و فضا، ایرانی‌اش کردید؟

ما برای این کار، با توجه به داستان، فانتزی و نوع نگاهی که به انیمه داشتیم به این تکنیک نیاز داشتیم. نخواستیم از کاری کپی‌برداری کنیم. برای ما این نوع حرکت و تکنیک جواب داده است و بیننده هم توانسته با کار ارتباط برقرار کند.

  • یعنی تکنیک دیگری نمی‌توانست این فضا را برای شما بسازد؟

بهترین تکنیکی که می‌توانست با این کار هماهنگ بشود، همین تکنیک بود. البته ممکن است که تکنیک دیگری هم جوابگوی این نیازها باشد اما در حال حاضر برای این داستان و این گرافیک، کات‌آوت بهترین تکنیک بود.

  • داستان‌هایی که انتخاب شده‌است، ویژگی‌های‌ مشترکی دارند؛ اکثر آنها را شنیده‌ایم و از داستان‌های قدیمی هستند اما در روایت، هم امروزی شده‌اند و هم فانتزی.

یکی از مشکلاتی که ما داشتیم این بود که همه گرایش به استفاده از داستان‌ها، حکایات، ضرب‌المثل‌های ایرانی و سنتی داشتند. شاید به‌دلیل اینکه این موارد کمتر مشکل‌ساز است، کمتر زیر تیغ است و کمتر خط قرمز دارد. این موارد باعث می‌شد کارهای در این سبک‌وسیاق زیاد باشد. اما به این فکر کردیم که حکایت را در قالب دیگری پیاده کنیم تا هم درکش برای بیننده راحت‌تر و هم داستان‌ها کشش بیشتری داشته باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که حکایت‌ها را به این شکل روایت کنیم.

  • به‌عنوان یک مخاطب با این دیدگاه خیلی موافقم، خصوصا زبان که امروزی انتخاب شده‌است. اما انتخاب همین زبان باعث شده که یک سری الفاظ امروزی هم در دیالوگ‌ها اضافه بشود. با توجه به اینکه این‌کار از گروه کودک و نوجوان پخش می‌شود با شبکه در این مورد مشکلی نداشتید؟

این‌کار برای بزرگسال طراحی و ساخته شده‌است و قرار بود که در زمان دیگری پخش بشود. یکی از مشکلات ما این است که شکرستان برای کودکان و نوجوانان پخش می‌شود، با این حال برای ما جالب بود که این گروه سنی با کار ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند؛ ارتباطی که از حد انتظار ما بیشتر بود. اما در مورد نکته‌ای که شما می‌گویید، تا به حال چیزی به ما گفته نشده‌است.منظورتان کدام دیالوگ‌هاست؟

  • به‌طور واضح به دیالوگ‌های آن سه‌ جاهل اشاره می‌کنم. زمانی که کار برای گروه سنی بزرگسال پخش می‌شود، این دیالوگ‌ها و رابطه‌ها اصلا مشکل‌ساز نیست اما وقتی این کار از گروه کودک و نوجوان پخش می‌شود، شرایط خاصی به‌دلیل حساسیت‌های این گروه سنی به‌وجود می‌آورد.

من هم حساسیت‌هایی روی این مسائل دارم، اما نگاه اشتباه هم روی این مسئله حاکم است. به‌عنوان مثال «تام و جری» از تلویزیون ما پخش می‌شود، شخصیت‌های کارتون هفت‌تیر برمی‌دارند و شلیک می‌کنند و این صحنه‌های خشن از تلویزیون پخش می‌شود. اما اگر در یک کار ایرانی از این صحنه‌ها نمایش داده بشود، حتما شامل خط قرمز می‌شود. این نشان از اشتباه بودن سمت و سوی خط قرمزهای تلویزیون دارد. اما به ‌نظرم سمت وسوی کل کار است که نشان می‌دهد خط قرمز و ممیزی‌ها شامل کار می‌شود یا نه؟ شکرستان هرگز نگرش منفی و بدآموزی ندارد، بلکه آموزش‌دهنده هم هست و اگر آن دیالوگ‌ها گفته می‌شود مخاطب متوجه می‌شود که نباید از این دیالوگ‌ها استفاده کند؛ یعنی ما نگرش ترویج تکه کلام منفی نداشتیم.

  • اشاره کردید که شکرستان برای گروه سنی بزرگسال طراحی و ساخته شده‌است. از ویژگی انیمیشن این است که همه گروه‌های سنی می‌توانند از کار لذت ببرند، همانطوری که الان کودکان و نوجوانان از شکرستان لذت می‌برند. چه شد که پخش این کار به گروه کودک و نوجوان رسید و تلویزیون این کار را در ساعت عمومی‌تر پخش نکرد؟

این مشکلاتی است که ما با آن درگیر شدیم و به نتیجه هم نرسیدیم. تهیه‌‌کننده این کار حوزه هنری بود و زحمت زیادی روی این کار کشید و حتی برای پخش شبانه این کار تلاش خودش را کرد. اما اینکه چرا در زمان دیگری پخش نشد، ماهم دلیلش را نمی‌دانیم. برای اینکه این کار به پخش شبانه برسد، تمام تلاشم را می‌کنم تا مسئولان بدانند که انیمیشن تنها در حیطه گروه سنی کودک و نوجوان نیست و شکرستان برای بزرگسال ساخته شده‌است.

  • تعداد شخصیت‌های شکرستان زیاد است. اما نکته مهم این است که به شخصیت‌ها پرداخته شده‌است و هر کدام برای خودشان داستانی دارند.

تعداد تمام شخصیت‌های اصلی و جنبی 180شخصیت است و ما روی تمام این شخصیت‌ها کار کردیم که روندی طولانی هم داشت. بعد از اینکه گرافیک کار مشخص شد، روی تک‌تک شخصیت‌ها، خصوصیات اخلاقی، نوع بازی و حرکات خاص شخصیت‌ها کار کردیم. زمان زیادی برای تست‌زدن شخصیت‌ها صرف کردیم. فکر می‌کنم یکی از دلایلی که باعث شد شخصیت‌ها جا بیفتند این بود که ما زمان زیادی برای بازیگری شخصیت‌ها، حرکات و رفتار صرف کردیم.

  • خصوصا اینکه شخصیت‌ها گرافیک تخیلی و عجیبی دارند.

بله. در اوایل کار طراحی شخصیت‌ها برای بیننده‌ها عجیب بود و مثلا سؤال می‌کردند که چرا چشم‌های یک شخصیت یک طرف صورتش است. اما برای اینکه این گرافیک جا بیفتد، باید یک سری چیزها در کنار هم قرار می‌گرفت تا طراحی قابل‌قبول بشود و بیننده از دیدن این شخصیت‌ها جا نزند.

  • بعید می‌دانم که بیننده با دیدن این طراحی‌ها جا بزند. این کار برای بیننده چنان عجیب نیست که بخواهد از دیدنش جا بزند، خصوصا اینکه همین گرافیک عجیب و همین طراحی متفاوت باعث جذب او می‌شود.

برای ما نگران‌کننده بود. داشتیم مجموعه‌ای را می‌نوشتیم که جمع کردن شاخه‌های متعددش دشوار بود. فکر کنید که بخواهید به تک‌تک شاخه‌ها مثل گرافیک، تخیل، تصویر‌سازی‌ و... بپردازید و در نهایت به این نتیجه برسید که آیا این‌ موارد در کنار هم به خوبی جمع می‌شود تا بتواند مخاطب را جذب کند و باعث دلزدگی او نشود؟ این موارد در لحظه اول چنان سنگین است که نیاز است با دل و جرات و ریسک کار کرد.

منبع: همشهری آنلاین

یا علی

 
سیب‌سرخ‌60- غریبی‌آشنا       وبلاگم: ماه تابان من 

يکشنبه 25/7/1389 - 15:29 - 0 تشکر 242799

با سلام
خیلی برنامه‌ی مفید و جذابیه
واقعا دوست دارمش
شما چی؟
طنزی كه دراین برنامه هست و موارد مدرن رو در اون آورده خیلی ظریف و زیباست
كاش از این جور برنامه‌ها بیش‌تر بسازن- هم به درد بچه‌ها می‌خوره- هم هویت‌مون- هم ما بزرگ‌ترها

یا علی

 
سیب‌سرخ‌60- غریبی‌آشنا       وبلاگم: ماه تابان من 

سه شنبه 27/7/1389 - 0:34 - 0 تشکر 243385

با سلام

 تهیه‌کننده "شکرستان" که در حوزه هنری تولید شده با بیان اینکه از اهداف ساخت این انیمیشن 90 قسمتی پخش هر شب آن بوده است از نمایش آن در برنامه کودک انتقاد کرد و گفت: مجموعه را برای بزرگسال ساختیم و اما بچه‌ها هم با قصه‌ها و فضای آن ارتباط برقرار کرده‌اند.

مسعود صفوی به خبرنگار مهر گفت: یکی از مهمترین اهداف تولید انیمیشن "شکرستان" بردن انیمیشن از ساعت برنامه‌های کودک به ساعت برنامه‌های بزرگسال بود، می‌خواستیم مجموعه‌ای بسازیم که هر شب و به جای مجموعه‌های معمول روی آنتن برود و برای کل خانواده‌ها جذاب باشد.

وی افزود: تولید این مجموعه در روندی طولانی و با پشتوانه تحقیق و پژوهش چند ماهه انجام شد، تصمیم داشتیم بر طبق قواعدی که در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی وجود دارد انیمیشنی بسازیم که حرفه‌ای و جذاب باشد و از نمونه‌های قبلی در تولید انیمیشن چند گام فراتر رفته و الگوسازی کنیم.

این تهیه‌کننده ادامه داد: ما به تولید صنعتی فکر می‌کردیم به این معنا که انیمیشنی با قسمتهای بالا را با کیفیت، سریع و ارزان بسازیم. اتفاقی که در کشورهای صاحب انیمیشن رخ می‌دهد و در ایران چنین مسیری طی نمی‌شود. طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده بودیم می‌خواستیم "شکرستان" روی آنتن برود و بدون وقفه تولید بخش‌های دیگر ادامه پیدا کند.



صفوی با اشاره به انتخاب قصه‌ها و فضای ایرانی برای "شکرستان" گفت: در حوزه انیمیشن ما این داعیه را داریم که صاحب مکتب ایرانی هستیم، با وجود دشواری‌ها دوست داشتیم اولین مجموعه انیمیشنی که تولید می‌کنیم رنگ و بوی ایرانی داشته باشد. ممکن است این ویژگی باعث شود مخاطب خارجی با فضای مجموعه کمی دیر همراه شود اما توجه به سنت‌ها و فرهنگ و فضای ایرانی جذابیت‌هایی ویژه هم برای مخاطب غیر ایرانی دارد.

وی افزود: تعدادی از نمایندگان شبکه‌های عرب زبان، ایتالیایی، فرانسوی و تایلندی برای خریداری این انیمیشن ابراز تمایل کرده‌اند و این موضوع نشان می‌دهد توانسته‌ایم در سطح معیارهای بین‌المللی بازار انیمیشن گام برداریم. در مجموعه‌های رئال بازیگر و قصه می‌تواند عاملی برای جذب مخاطب باشد و در انیمیشن‌ها، فضاسازی، استفاده از رنگ و گرافیک درست و دکوپاژ حرفه‌ای می‌تواند مخاطب را جذب کند.


این تهیه‌کننده درباره حضور انیمیشن ایران در بازارهای بین‌المللی گفت: بازار قوانین خود را دارد. خانواده‌های خارجی و بخش روشنفکری هر جامعه‌ای به دنبال سلامت روحی و ذهنی کودکان است. نمایندگان خارجی شبکه های مختلف در گفتگوهایی که داشته‌ایم از اصطلاح انیمیشن حلال استفاده می‌کنند که بار معنایی دارد و نشان می‌دهد آنها هم برایشان مهم است که کودکانشان را با چه برنامه‌هایی سرگرم کنند.

صفوی گفت: ما اگر در تکنیک خودمان را قوی و فضاهای شاد را وارد کارهایمان کنیم، قصه‌ها را بین‌المللی و در کارگردانی پیشرفت کرده و بامعیارهای روز دنیا هماهنگ باشیم می‌توانیم بخشی از بازار انیمیشن را به خودمان اختصاص دهیم. فرهنگ ایرانی این ظرفیت را دارد که پایه و اساس انیمیشن‌های نوآورانه باشد.

وی درباره مخاطبان این برنامه گفت: همان طور که گفتم این مجموعه را برای مخاطب بزرگسال ساخته‌ایم و جالب است که بچه‌ها با قصه‌ها و فضای "شکرستان" ارتباط برقرار کرده‌اند. با توجه به پیچیدگی‌های این مجموعه به نظر می‌رسد که مخاطب کودک آن قدر رشد ذهنی دارد که پیچیدگی‌ها را به خوبی درک می‌کند.

صفوی ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما این بود که "شکرستان" مانند مجموعه‌ای زنده هر شب روی آنتن برود تا خانواده‌ها عادت دیدن انیمیشن را از یاد نبرند. انیمیشن بخشی از کودکی ما را زنده و با طراوت نگه می‌دارد و بچه‌ها را با ذوق و تخیل و فانتزی آشنا می‌کند.

این تهیه‌کننده گفت: اطمینان دارم اگر "شکرستان" هر شب و در ساعتی مناسب روی آنتن برود به اندازه پربیننده‌ترین مجموعه‌های روتین مخاطب دارد و می‌تواند با آن‌ها رقابت کند. خانواده‌ها را در فضایی سرگرم‌کننده و خیال‌انگیز بدون لودگی و شوخی‌های سبک سهیم می‌شوند.

مجموعه "شکرستان" به تهیه‌کنندگی مسعود صفوی و کارگردانی بابک نظری محصول حوزه هنری است و از شبکه دو پخش می‌شود. در تولید این انیمیشن 90 قسمتی 50 نفر همکاری کرده‌اند

یا علی

 
سیب‌سرخ‌60- غریبی‌آشنا       وبلاگم: ماه تابان من 

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.