۳ مبارزه تا نفی کامل فرهنگ کفر
بنا به شواهد مستدل قرآنی و روایی و تجربة تاریخ، تقابل بین فرهنگ کفر و ایمان، امری بدیهی و آشکار است.
مسلمانان چه بخواهند و چه نخواهند، درمیدان مبارزه حضور دارند و اگر به خود نیایند و ضربه به جبهة کفر وارد نکنند،قهراً باید ضربات پیدرپی جبهة کفر را دریافت کنند و این واقعیتی است که جای هیچ انکار و حتی تردید در آن وجود ندارد.
به همین دلیل، امام راحل(ره) معتقد بودند که در عرصة فرهنگ، ما باید به جای قبول ضربه از دشمن، نخستین ضربه را وارد کنیم و از طرفی اعتقاد داشتند که اسلام به دلیل غنای فرهنگی، سرانجام پیروز میدان است.
بهطور کلّی امام راحل(ره) در زمینة فرهنگی عمیقاً به مبانی زیر پایبند بودند:
الف جهان تشنة فرهنگ اسلام است
امامراحل(ره) معتقدند که اسلام به دلیل غنای ذاتی و هماهنگی با فطرت انسانها،مورد توجه همة جوامع بشری است؛ بهعبارت دیگر همگان تشنة اسلام ناب هستند و این احساس نیاز، زمانی مشخصتر ظاهر میشود که حرکتی فراگیر علیه قدرتهای باطل از سوی مسلمانان آغاز شود؛ به طوری که فرمودند:
«امروز جهان تشنة فرهنگ اسلام ناب محمد(ص) است و مسلمانان در یک تشکیلات بزرگ اسلامی، رونق و زرق و برق کاخهای سفید و سرخ را از بین خواهند برد. جنگ ما، جنگ عقیده است وجغرافیا و مرز نمیشناسد و ما باید در جنگ اعتقادیمان، بسیج بزرگ سربازان اسلام را در جهان به راه اندازیم.» صحیفة نور، ج ۲۰، ص ۲۳۵
ب انتقال تجربه انقلاب اسلامی به جهان
امام راحل(ره) با اعتقاد به این که جهان امروز تشنة فرهنگ اسلام است، انتقال تجربة انقلاب اسلامی و شیوة مبارزه با دشمن را برای ملتهای دربند، شکوفههای پیروزی قلمداد کرده و فرمودند:
«ما به تمام جهان، تجربههایمان را صادر میکنیم و نتیجة مبارزه و دفاع با ستمگران را، بدون کوچکترین چشم داشتی،به مبارزه راه حق انتقال میدهیم و مسلماً محصول صدور این تجربهها، جز شکوفههای پیروزی و استقلال و پیادهشدن احکام اسلام برای ملتهای دربند نیست. روشنفکران اسلامی همگی با علم و آگاهی باید راه پرفراز و نشیب دگرگون کردن جهان سرمایهداری و کمونیسم را بپیمایند و تمام آزادیخواهان باید با روشنبینی و روشنگری، راه سیلیزدن برگونة ابرقدرتها، و قدرتها خصوصاً آمریکا را بر مردم سیلی خوردة کشورهای مظلوم اسلامی و جهان سوم ترسیم کنند.» همان، ج۲۰، ص۱۱۸
ج قدرت برتر اسلام
امام راحل(ره) اعتقاد دارند در تقابل کفر و ایمان، قدرت برتر، اسلام است، و در این توانایی هیچ تردیدی به خود راه نمیدهند. به همین دلیل در کمال صراحت واطمینان فرمودند:
«من با اطمینان میگویم اسلام،ابرقدرتها را به خاک مذلت مینشاند. اسلام موانع بزرگ داخل و خارج محدودة خود رایکی پس از دیگری برطرف و سنگرهای کلیدی جهان را فتح خواهد کرد.» همان، ج۲۰، ص۱۱۸
د احیای هویت مسلمین و محرومین جهان
امام راحل(ره) با علم به توانایی اسلام در ادارة جوامع بشری، احیای هویت اسلامی وسرمایهگذاری در این زمینه را از وظایف جمهوری اسلامی ایران میداند:
«من به صراحت اعلام میکنم که جمهوری اسلامی ایران با تمام وجود، برای احیای هویت اسلامی مسلمانان در سراسر جهان سرمایهگذاری میکند و دلیلی هم ندارد که مسلمانان جهان را به پیروی از اصول تصاحب قدرت در جهان دعوت نکند و جلوی جاهطلبی و فزونطلبی صاحبان قدرت و پول و فریب رانگیرد.» صحیفة نور، ج ۲۰، ص ۲۳۸
بدینترتیب امامخمینی(ره) در جنگ عقیده، معتقد به مرز جغرافیایی نیست و مبارزه را لازمة عرضه و ظهور اسلام در صحنههای بینالمللی میداند.
فلذا یکی از اهداف برائت ازمشرکین در مراسم سیاسی عبادی حج را تبلور قدرت متراکم جهان اسلام میداند و بهپیروزی اسلام بر فرهنگ کفر و شرک امیدوار است:
«ما با اعلام برائت از مشرکین،تصمیم بر آزادی انرژی متراکم جهان اسلام داشته و داریم و به یاری خداوند بزرگ و بادست فرزندان قرآن روزی این کار صورت خواهد گرفت.» همان، ص ۱۱۸
امام راحل(ره) به هنگام ترسیم اهداف عالی اسلام، آنچه را که وظیفة خود میداند، باصراحت عمل میکند و در این رهگذر به واکنشهای منفی یا تعبیرهای نادرست دشمنان اعتنایی ندارد؛ بهطوریکه فرمودند:
«در سیاست خارجی و بینالمللی اسلامی مان بارها اعلام کردهایم که درصدد گسترش نفوذ اسلام در جهان و کمکردن سلطة جهانخواران بوده وهستیم؛ حال اگر نوکران آمریکا، نام این سیاست را توسعهطلبی و تفکر امپراطوری بزرگ میگذارند، از آن باک نداریم و استقبال میکنیم.» همان، جلد۲۰، ص۲۳۲
ه عدم سازش با ظالمان
از آن جاکه هدفگیریهای امام راحل(ره) در همة زمینهها، منبعث از قرآن و سیرة انبیاء وائمه معصومین(ع) است، لذا ایشان سازشناپذیری با ظلم و ابرقدرتهای فاسد را میراث گرانبهای انبیاء دانسته و میفرماید:
«آنهایی که به ما اشکال میکنند که شما چرا سازش نمیکنید با این قدرتهای فاسد، آنها از باب اینکه همه چیز رابا چشم مادی ملاحظه میکنند… آنها نمیدانند انبیای خدا چه رویهای داشتند، باظالم چهطور برخورد میکردند، یا میدانند و خودشان را به کری و کوری میزدند.سازش با ظالم، ظلم بر مظلومین است؛ سازش با ابرقدرتها، ظلم بر بشر است. آنهاییکه به ما میگویند سازش کنید یا جاهل هستند یا مزدور.» صحیفة نور، ج ۱۹، ص ۱۹ـ ۲۰
امام(ره)معتقدند که مسلمانان و محرومان جهان یا باید سیلی از ابرقدرتها دریافت کنند یا اینکه باید به آنان سیلی بزنند و راه سیلی زدن به ابرقدرتها را نیز به دیگران بیاموزند.بر این اساس، امام راحل(ره) در همینباره فرمودند:
«من به تمام دنیا با قاطعیت اعلام میکنم که اگر جهانخواران بخواهند در مقابل دین ما بایستند، ما در مقابل همة دنیای آنان خواهیم ایستاد و تانابودی تمام آنان، از پای نخواهیم نشست؛ یا همه آزاد میشویم و یا به آزادی بزرگتری(که شهادت است) میرسیم. در هر حال پیروزی و موفقیت با ماست.» همان، ج۲۰، ص۱۱۸
امام راحل(ره) که همواره عشق به اسلام و شور حماسه وفداکاری در قلب و روح آسمانیاش میجوشید، دربارة خود چنین فرمود:
«من خون و جان ناقابل خویش را برای ادای واجب حق و فریضة دفاع از مسلمانان آماده نمودهام و در انتظار فوز عظیم شهادتم. قدرتها و ابرقدرتها و نوکران آنان مطمئن باشند که اگر خمینی یکه و تنها هم بماند، به راه خود که راه مبارزه با کفر و ظلم و شرک و بتپرستی است، ادامه میدهد و به یاری خدا در کنار بسیجیان جهان اسلام، این پابرهنههای مغضوب دیکتاتورها، خواب راحت را از دیدگان جهانخواران و سرسپردگانی که به ستم وظلم خویشتن اصرار مینمایند، سلب خواهد کرد.» صحیفة نور، ج۲۰، ص۱۱۳