راقم این سطور نیز در آبان ماه 1386، مصاحبه ای با
«ش، ز» درباره ادبیات داستانی غرب و داستایوسکی، نویسنده روس، داشت.
مصاحبه شونده در گپ بعد از مصاحبه چنین گفت: «یکی از اساتید تاریخ معاصر
ایران می گفت میرحسین موسوی فراماسون است و سند ماسونی او را دیده است.»
شهید آیت،
میرحسین موسوی و فراماسونری
امیر
سعید نقی زاده سهی، عضو واحد دانشجویی حزب جمهوری اسلامی و قائم مقام
مدیرمسئول نشریه كارگری حزب (صالحان سازنده) بوده است. او که از قبل از
پیروزی انقلاب اسلامی با شهید آیت حشر و نشر داشته است و خود را مرید
ایشان می داند، می گوید:
«شهید آیت، بارها در جلسات حزب، میرحسین
موسوی و زهرا رهنورد را التقاطی معرفی می كرد. ایشان، جبهه ملی، نهضت
آزادی و سازمان مجاهدین خلق را حلقه های پی در پی یك زنجیر می دانست.
تشكیلاتی مثل جاما و جنبش مسلمانان مبارز را هم كه حبیب الله پیمان رئیس آن
بود، در چهارچوب این جریان ارزیابی می كرد.
میرحسین موسوی و همسرش قبل از
انقلاب اسلامی، عضو جنبش مسلمانان مبارز بودند. شهید آیت این دو نفر را
كماكان شیفته این جریان و سلسله می دانست...
شهید آیت
معتقد بود که استعمار در برابر مبارزان اصیل، مبارزان قلابی و بدلی به وجود
می آورد.
ایشان صراحتا میرحسین را یک انقلابی قلابی می دانست. مخالفت
شخصیتی مثل بنی صدر با وزارت میرحسین موسوی هم، برای قهرمان کردن و جا
زدن او به عنوان یک مبارز اصیل در چشم انقلابیون بود...
اینها پس از شهادت
آیت، که قدرت در دستشان بود، سالگرد شهادت آیت را از تقویمها حذف
کردند.»(1)
علیرضا نادعلی از اعضا حزب جمهوری اسلامی می گوید:
«شهید آیت یک مدتی معاونت سیاسی حزب بود... یادم هست که شهید آیت سر
درگیری با مهندس موسوی، از حزب قهر کرده بود و جلسه شورای مرکزی را هم حتی
نمی آمد... شهید آیت، خیلی تند و محکم به ملی گراها و سلطنتی ها و منافقها
حمله می کرد، با الفاظ خیلی عجیب. خب ما هم واقعا با همه ضعف معلوماتی که
داشتیم، می دانستیم حالا «بازرگان» یا «سنجابی» یا بعضی دیگر خب انقلابی
نیستند.
با «امام» صد در صد نیستند. ولی شهید آیت علنا مطرح می کرد که خیلی
از این ملی ها اصلا دین ندارند و ضدانقلابند و منتظر فرصتند که به جمهوری
اسلامی ضربه بزنند.
این طرف، خوب میرحسین و بعضی دور و بری هایش سمپاتی
داشتند به این ملی ها.»(2)
اختلاف شهید آیت با میرحسین موسوی، ادعایی
نیست كه تنها یكی دو نفر از اعضای حزب جمهوری اسلامی گواه آن باشند. هاشمی
رفسنجانی، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت موسس حزب در خاطرات خود
از 6 اردیبهشت 1360چنین می نویسد:
«شب در جلسه مشترك مسئولان اجرایی و نمایندگان
مجلس حزب شركت كردم.
مقداری از وقت در انتقاد از حزب و روزنامه [جمهوری
اسلامی] گذشت. آقای آیت به خط روزنامه اعتراض داشت، آقای [میرحسین] موسوی
دفاع كرد.» (3)
هاشمی همچنین در بیان خاطرات روز 14 تیر 1360 می
نویسد:
«جلسه علنی
داشتیم. معرفی وزیر خارجه مطرح بود كه تصویب شد. آقای مهندس میرحسین موسوی
سردبیر روزنامه جمهوری اسلامی، وزیر خارجه شد. از اول كار، آقای رجایی
ایشان را معرفی كرده بود.
بنی صدر قبول نمی كرد. آقایان (دكتر حسن) آیت و
احمد كاشانی مخالفت كردند و عكس العمل بدی داشت؛ مخصوصا از آقای آیت كه عضو
شورای مركزی حزب است.» (4)
متن نطق شهید آیت در مخالفت با وزارت خارجه
میرحسین موسوی در مجلس شورای اسلامی كه در تاریخ 14 تیر 1360، یعنی یک هفته
بعد از انفجار هفت تیر صورت گرفت به این شرح است:
«بسم الله
الرحمن الرحیم. من با اینكه اسم نوشته بودم، در این شرایط حساس، در این
شرایطی كه ملت هم عزادار است و هم دچار موفقیتهایی شده است، نمی خواستم
صحبت كنم اما در محظور بودم.
یكی همین كه اشاره كردم، شرایط حساسی است كه
ممكن است مخالفت من باعث سوء استفاده بشود و از طرفی هم هنوز بوی خون پاك
شهدا از دفتر حزب جمهوری اسلامی به مشام می رسد و هنوز مركب عزل رئیس جمهور
بی كفایت خشك نشده است.
از این جهت كه بعد تاریخ قضاوت بدی نكند، تمام
مطالبم را در این خلاصه می كنم كه دوست قبلی ما [سخنران قبلی مجلس که در
موافقت با موسوی سخن گفت] گفتند كه نظریات آقای موسوی درباره آقای دكتر
مصدق مربوط به گذشته بوده است.
كاری نداریم كه این گذشته سال 58 و سال
نزدیك به ما و سال 59 هست. اما اگر ایشان الآن هم به این سئوال من پاسخ
بگویند شاید مساله حل شده است كه آیا ایشان مصدقِ امام را قبول دارند كه
امام می فرمایند مصدق به اسلام سیلی زد، مصدق، مسلم نبود؟ در زمان مصدق به
چشم سگ عینك زدند و روی آن نوشتند آیت الله.
در زمان مصدق روزنامه شورش كه
مورد تایید مصدق بود، تصویر آیت الله كاشانی را به صورت سگ و مار و عقرب
می كشید. آیا این مصدق را قبول دارند یا مصدق سرمقاله 28 تیر 1358 و 14
اسفند 1358 و مقاله اخیری كه تحت عنوان "خیابان مصدق" نوشتند؟(5)
كدامیك از
این دو مصدق را، ایشان صریحا بگویند كه الآن پس از آن بیانات امام قبول
دارند؟ آیا رفراندوم مصدق را در سلسله مقالاتی كه حمام(؟) نامی در روزنامه
جمهوری اسلامی نوشته بود و او را یك عمل ضدامپریالیستی قلمداد كرده بود، آن
را قبول دارند و یا رفراندومی كه امام فرمودند تقلبی بود؟ و به منظور
تحمیل قانون اساسی آمریكایی بود و سر یك الاغ رای بسته بودند و بردند در
صندوق مخالفین انداختند و همینطور سایر خطوط كه اشاره شد؟
مطلب زیاد
است ولی شرایط كنونی را من مناسب برای طرح این مسائل نمی دانم ولی این
سئوال را دلم می خواهد كه ایشان صریحا جواب بدهند. والسلام علیكم و رحمه
الله و بركاته.» (6)
مشروح مذاکرات مجلس در روز ۱۴ تیر ۱۳۶۰نشان می
دهد که موسوی از دادن پاسخ صریح به سئوال شهید آیت طفره می رود. به هر حال
در آن روز، مجلس شورای اسلامی به وزارت میرحسین موسوی رای مثبت داد. سیدحسن
آیت هم یك ماه بعد از این نطق، صبح روز 14 مرداد 1360 در برابر منزل خود
هدف رگبار قرار گرفت و به شهادت رسید.
14مرداد، روزی بود که قرار بود مجلس
به کابینه جدید، یعنی کابینه شهید باهنر رای دهد. میرحسین موسوی، دوباره
جزو اعضای پیشنهادی این کابینه بود.
شاه كلید مخالفت شهید آیت با میرحسین موسوی؛ عضویت
در فرقه رازآمیز
هفته نامه تعطیل شده شهروند امروز، نشریه وابسته
به اصلاح طلبان، سال گذشته زمانی که هنوز از کاندیداتوری ریاست جمهوری
میرحسین موسوی سخنی نبود و بسیاری از طرفداران جوان و دوآتشه امروزش اسم او
را هم نشنیده بودند و چهره اش را نمی شناختند، پرونده ای درباره شهید آیت
منتشر کرد که در آن ناخواسته و در لفافه، شاه کلید مخالفت شهید آیت با
موسوی را لو داده است.
البته در آن زمان، چون هنوز زمزمه ای از کاندیداتوری
موسوی نبود و او در کانون توجهات قرار نداشت، کسی و به احتمال زیاد حتی
خود گردانندگان نشریه، متوجه نشدند که شهروند امروز چه گافی داده است.
ابراهیم
اسرافیلیان، نماینده دوره دوم مجلس شورای اسلامی، دوست و همراه دیرینه شهید
آیت، در مصاحبه با شماره مذکور از هفته نامه شهروند امروز، یعنی شماره
59، مورخ 27 خرداد 1387 چنین گفته است:
«آیت درباره بسیاری از رجال
سیاسی مدرک مستند داشت و درباره بنی صدر در جلسه ای صحبت کرده بود که علیه
او توطئه کردند و با پخش نوار آن جلسه، او را متهم به کودتاچی بودن کردند و
این پاشنه آشیل آیت شد.
در حزب جمهوری هم به او گفته بودند که تو چرا این
حرفها را درباره بنی صدر زده ای که او گفته بود این آدم آمده است تا ریشه
جمهوری اسلامی را بزند و من سند دارم.(7) در آن جلسه یکی از آقایان گفته
بود که لابد تو درباره من هم سند داری که آیت در پاسخ به او گفته بود
اتفاقا درباره تو هم سند دارم.»
اسرافیلیان در ادامه این مصاحبه می
گوید:
«حتی همان روزی كه آیت ترور شد، همراه خود اسناد ارتباط فردی با
فراماسونری را داشت كه آن فرد می خواست پستی بگیرد و آیت آن اسناد را به
همراه داشت تا برود و تكلیف آن فرد را روشن كند.
وقتی هم كه ترور شد آن
پوشه را بردند و بعدا باجناق آیت هرچه دنبال آن پوشه رفت تا بگیرد، نتیجه
ای نگرفت.»(8)
با مقدماتی که گفته شد، هر خواننده هوشمندی، می
تواند حدس بزند منظور از شخص مرتبط با فراماسونری كه نام او در مصاحبه
شهروند امروز نیامده چه كسی است.
پرس و جوی نگارنده از برخی اعضای حزب
جمهوری اسلامی، نشان داد كه شهید آیت در مورد میرحسین موسوی چنین ادعایی
داشته است.
متاسفانه هیچ کدام از این اعضا، حاضر نشدند که نامشان حتی به
صورت مخفف منتشر شود. با این حال، مصاحبه ای که اخیرا روزنامه وطن امروز با
اسرافیلیان انجام داده است، بر درستی حدس ما صحه می گذارد.
اگر در مصاحبه
سال گذشته شهروند امروز، نام فرد مرتبط با فراماسونری نیامده است، در
مصاحبه تازه وطن امروز، نام میرحسین موسوی آمده است ولی نام تشکیلات مورد
نظر شهید آیت (فراماسونری) احتمالا بنا به ملاحظاتی حذف شده است.
از این
رو، مصاحبه های شهروند امروز و وطن امروز، مکمل یکدیگر هستند.
اسرافیلیان در مصاحبه با وطن امروز می گوید:
«...شهید آیت سخت بیمار
بود و چند روز غیبت داشت اما تمام اسناد خودش را جمع و جور کرده و در پوشه
گذاشته بود تا به مجلس بیاید، همسرش نقل میکند و میگوید، من از آیت
خواستم به مجلس نرود و استراحت کند اما او گفت، امروز(چهارشنبه 14 مرداد
1360) باید تکلیف جمهوری اسلامی مشخص شود و من باید بروم تا این اسناد و
حقیقتها را برای مردم روشن کنم.
وطن امروز: اسناد مربوط به چه نقاط
تاریکی از موسوی بود؟
این اسناد ارتباط موسوی با [...] را اثبات
میکرد اما آیت زمانی که از در منزل خارج میشود در فاصله 30 تا 40 متری
بنزی مشاهده میشود که راننده آن در حال پنچرگیری است، آیت سوار اتومبیل
خودش میشود که از جانب افراد مخفی در آن بنز توسط مسلسل ترور میشود و
نزدیک به 65 گلوله به بدنش اصابت میکند و هنوز جای گلولهها روی در منزل
او هست.»(9)
نقی زاده سهی هم در مورد ادعای ماسون بودن میرحسین موسوی
چنین می گوید:
«البته از شهید آیت چنین مطلبی نشنیده ام. آخرین بار
هم که ایشان را دیدم، حدود سه هفته قبل از ترور بود. اما آقای «ک»، یكی از
دوستان حزبی، از محمد مُكری(10)، اولین سفیر جمهوری اسلامی در شوروی، نقل
می كرد كه میرحسین موسوی فراماسون است.» (11)
از سوی دیگر، اسرافیلیان
در مصاحبه با وطن امروز، بر وجود چنین قولی از محمد مکری اینگونه صحه می
گذارد:
«پروفسور محمد مکری هم که استاد تاریخ و جغرافیا در دانشگاه
سوربن پاریس بود و مدتی در ایران زندگی میکرد، میگفت یکسری اسناد دارد که
از آیت و دیالمه گرفته است، اما الآن هیچ خبری از پروفسور مکری ندارم و
اصلا نمیدانم زنده است یا نه.»(12)
راقم این سطور نیز در آبان ماه
1386، مصاحبه ای با «ش، ز» درباره ادبیات داستانی غرب و داستایوسکی،
نویسنده روس، داشت. مصاحبه شونده در گپ بعد از مصاحبه چنین گفت:
«یکی از
اساتید تاریخ معاصر ایران می گفت میرحسین موسوی فراماسون است و سند ماسونی
او را دیده است.»(13)
توجه به سه نكته در زندگی میرحسین موسوی،
تصور عضویت او در تشکیلات فراماسونری را که در نظر اول دور از ذهن به نظر
می رسد، امکان پذیر می كند:
1- موسوی در زمان پیروزی انقلاب اسلامی، 37 ساله
بوده است. او در آن زمان، جوانی در دهه بیست تا سی سالگی عمرش نبوده است
که سن کمش، مانع از تصور عضویتش در تشکیلاتی همچون فراماسونری باشد؛
تشکیلاتی كه با جوانان میانه چندانی ندارد و 21 سالگی، حداقل سن برای عضویت
در آن است.
2- موسوی، با آنكه 37 سال از عمرش را دوران پهلوی
گذرانده است، بر خلاف اکثر قریب به اتفاق هم رده هایش، که بعضا کم سن و
سالتر از او هم بوده اند، سابقه حتی یك روز بازداشت، زندان یا تبعید را در
این دوران ندارد.
3- میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، در سالهای 1356 و
1357، بدون قصد تحصیل و دانشجویی، یك سال و نیم در آمریكا زندگی كرده اند.
كشوری كه مهد فراماسونری و سازمانهای شبه ماسونی است و از جمعیت نزدیک به
240 میلیونی آن در سال 1980، حدود 4 میلیون نفر، عضو لژهای فراماسونری
بوده اند.(14)
فرارهای رو به جلو؟
یازده اسفند
1376، میرحسین موسوی در حالی كه نزدیک به 9 سال از سكوتش می گذشت، ناگهان
در مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس انجمن اسلامی دانشكده فنی دانشگاه تهران،
لب به سخن گشود و سخنرانی مفصلی ایراد كرد. جالب اینجاست كه موضوع این
سخنرانی بی سابقه، لزوم توجه به نقش فراماسونها و صهیونیستها در تحولات
جهان و رد تئوری توهم توطئه است!(15)
این سخنرانی در زمان خود، اعتراض
دوستان اصلاح طلب میرحسین را كه هرگونه توجه به نقش ماسونها در تحولات
سیاسی و اجتماعی را توهم توطئه می دانند برانگیخت، به گونه ای كه مثلا احمد
زیدآبادی، مقاله ای علیه میرحسین موسوی منتشر كرد.
آیا با توجه به حوادث
چند ماه اخیر، نمی توان سخنرانی یازده سال پیش میرحسین را فرار به جلویی
هوشمندانه، برای خنثی كردن افشای وابستگی او به فراماسونری در سالهای بعد
دانست؟
-------
پی نوشت:
1- مصاحبه نگارنده
با امیر سعید نقی زاده سهی. او متولد 1339، دارای مدرک لیسانس جامعه شناسی
از دانشگاه تهران است. او به واسطه دوستی دایی اش، آقای "خرم بخت" با شهید
آیت، از سالهای قبل از انقلاب با شهید محشور بوده است. نقی زاده سهی در حال
حاضر، مدیر مسئول مجله «فیلم و سینما» و كارشناس روابط عمومی سازمان صدا و
سیما است.
2- رضا گلپور، «شنود اشباح»، انتشارات کلیدر، چاپ نخست،
پاییز 1381، صفحه 524
3- عبور از بحران، كارنامه و خاطرات هاشمی
رفسنجانی سال 1360، دفتر نشر معارف انقلاب، به اهتمام یاسر هاشمی، چاپ
نهم، 1386، ص 74
4- همان، صفحه 161
5- منظور شهید آیت، سر مقاله هایی است که در تمجید
از مصدق در روزنامه جمهوری اسلامی به سردبیری میرحسین موسوی منتشر شده
بود. معمول این بود که سرمقاله ها را سردبیر روزنامه می نوشت.
6-
مذاكرات جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، جلسه 174، به نقل از سایت اینترنتی
كتابخانه مجلس شورای اسلامی به آدرس www.ical.ir
7- این ماجرا، مربوط به
قبل از حاد شدن اختلاف بنی صدر با نیروهای انقلاب است که در نهایت به عزل
او از ریاست جمهوری انجامید.
8- شهروند امروز، شماره 59، 27 خرداد
1387، صفحه 62
9- وطن امروز، 20 مرداد 1388، صفحه 10
10- محمد
مکری، متولد 1305 کرمانشاه، متوفای 1386 پاریس، از سال 1358 تا 1362، سفیر
جمهوری اسلامی در شوروی و مغولستان بوده است. مکری در دانشگاه سوربن پاریس
نیز سمت استادی داشته است.
11- مصاحبه نگارنده با امیرسعید نقی زاده سهی
12- وطن امروز، 20 مرداد 1388، صفحه 10، البته در این مصاحبه به اشتباه،
نام محمد مُکری، «محمد مجری» تایپ شده است.
13- از یادداشتهای شخصی
نگارنده در آبان 1386. در گفتگویی که اخیراً برای تنظیم این مقاله با «ش ز»
داشتم، «ش، ز» معتقد بود که آن استاد تاریخ معاصر ایران در حال حاضر، مایل
به طرح نامش در این موضوع نیست.
14- نجده فتحی صفوت در کتاب
"فراماسونری در جهان عرب" که در سال 1980 منتشر شده است (ترجمه یوسف عزیزی
بنی طرف، نشر البرز، 1369) جمعیت فراماسونهای دنیا را 6 میلیون نفر برآورد
کرده است که حدود 4 میلیون نفر آنها در آمریکا، 1 میلیون نفر در انگلیس و 1
میلیون نفر آنها در سایر نقاط دنیا زندگی می کنند.
15- متن
كامل این سخنرانی را در كتاب "شش گفتار"، نشر نی و همچنین آدرس اینترنتی
زیر ببینید:
http://www.ghalamnews.ir/news-10165.aspx