• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن دانش آموزی > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
دانش آموزی (بازدید: 834)
پنج شنبه 25/6/1389 - 1:23 -0 تشکر 231931
زمانی برای درس نخواندن


 



ایده های متنوع آموزش و تفریح در برنامه روزانه دانش آموزان، معمولاً نه فقط مدنظر خود بچه ها، بلکه از انتظارات پدر و مادرها است. بسیاری از بچه ها دوست دارند کلاس زبان بروند، ورزش کنند، نواختن یک ساز را یاد بگیرند و فعالیتی فراتر از درس خواندن عادی داشته باشند - کاری که گاهی مدارس سعی می کنند آن را با عنوان «فوق برنامه» در برنامه ریزی دانش آموزان بگنجانند. با این حال در اکثر مراکز آموزشی امکانات و کلاس هایی که با این نام در دسترس قرار گرفته و برگزار می شود، شکل «مکمل» درس های معمول همان پایه و یا مقطع را به خود گرفته و در کمتر مدرسه ای می توان برنامه ای یافت که در کنار دروس معین و روتینی که دانش آموز باید فراگیرد، کلاس هاو برنامه های متفاوت فرهنگی و آموزشی داشته باشد.
دانش آموزان اکثر اوقات خود را با دوستان و همکلاسی هایشان مقایسه می کنند که به کلاس های آموزشی خارج از مدرسه می روند. جمع های کوچک و صمیمانه بچه ها در هر مقطع سنی گاهی به گفت وگو در مورد فعالیت هایی می گذرد که هر یک بعد از ساعت مدرسه انجام می دهند. مقایسه فعالیت ها در سنین دبیرستان، شدت بیشتری به خود می گیرد و نوجوانان اشتیاق بیشتری به حضور در کلاس های خارج از مدرسه نشان می دهند.
تمرکز روی نتیجه تحصیلی دانش آموز در هر پایه و پس از آن در هر مقطع برای آمادگی حضور در مقطع بالاتر و در نتیجه ورود به دانشگاه و مراکز آموزش عالی، به قدری امروز اهمیت پیدا کرده که برای بخش اعظم وقت دانش آموز در همان مدرسه ای که درس می خواند، برای «درس» برنامه ریزی می شود. دانش آموزی که با برنامه جامع و هدفمند مدرسه برای هدف نهایی ورود به یک مدرسه نمونه دیگر و یا دانشگاه، پیش می رود، وقت زیادی را صرف تقویت درس های جمع شده مدرسه می کند و نه «بعدازظهر» بلکه «عصر» به خانه می رسد.
اگر پای صحبت دانش آموزی بنشینید، با او از تجربه های فوق برنامه ای همچون آموختن، شنا کردن و یا زبان انگلیسی حرف بزنید و بپرسید چه فعالیتی جز درس خواندن دارد، توجیه او برای پاسخ منفی اش -که غالباً شنیده می شود- وقت نداشتن است. شاید در نگاه اول به نظر بیاید این دلیل، دم دستی و غیرواقعی است، اما حقیقت این است که نمی توان از دانش آموزی که ساعت ۱۵:۳۰ از مدرسه بیرون می آید و زودترین زمانی که بتواند تکالیفش را انجام دهد تا ساعت
۷ بعدازظهر است، همیشه انتظار داشت زمانی را هم به کلاس زبان یا ورزش اختصاص دهد.
ضعف برنامه ریزی فردی و ندادن آگاهی از روش های آموختن چنین مهارتی در مدرسه و خانواده، تا حد زیادی مجال خرده گرفتن بر نوجوان را از دیگران می گیرد. دانش آموز سعی می کند فقط اولین و مهمترین انتظاری که والدین از او دارند، یعنی نمرات بالا و کیفیت عالی در یادگیری - را برآورده کند، و گاهی آنچنان درگیر این موضوع می شود که به هیچ فعالیت مورد نیاز دیگری فکر نمی کند. وقتی از یک دانش آموز می پرسید ۹ ماه گذشته را چه کرده است و جوابی جز «درس خواندن و مدرسه رفتن» ندارد، باید دریافت که لزوم فعالیت ها و آموزش های خارج از درس و مدرسه، حتی در ارزیابی شخصی او از عملکردش جای خود را از دست داده است. با این و جود ذهن کودک و نوجوان ناخودآگاه نیاز به فضایی دارد که در نبود درس و مدرسه نیز هویت و برنامه ای برای روزهایش داشته باشد. بنابر این باید به این نیاز بالقوه توجه کرد که در هر صورت یادگیری بسیاری از مهارت های فردی و اجتماعی، در دل آموزش در کلاس های فوق برنامه محقق می شود.
از سوی دیگر در برنامه ریزی این کلاس ها، والدین و اطرافیان بخصوص خواهر و برادرهای بزرگتر نقش مهمی دارند. الگوسازی و بازگویی تجربه های شخصی نزدیکان از آنچه در فعالیت های مورد علاقه شان به دست آورده و آموخته اند، انگیزه و انرژی قابل توجهی به دانش آموز می دهد تا برای بهره گیری از چنین فرصت هایی، سازگاری های فردی لازم مانند سرعت عمل بیشتر را در خود تقویت کرده و پرورش دهد.
تشویق دانش آموز برای مهارت ها و آموزش های عمیق تر، پیوسته تر و متنوع تر، از سوی والدین و مربیان، در محدوده ای باید انجام شود که متناسب با روحیه هر کودک یا نوجوان متفاوت است. در مقایسه با دیگر دانش آموزان حد و حدودی را باید در خود داشته باشد که اساس آن استعدادیابی و پرورش علایق آموزشی دانش آموز باشد. در عین حال ممکن است توجه و علاقه او به فعالیتی جلب شود که توانایی های ذاتی اش در آن نسبت به فعالیتی دیگر کمتر باشد، در این شرایط برای هدایت دانش آموز، به جای برحذر داشتن، اجبار یا اشاره به انتظارات درسی مدرسه از او، از مسیر آزمون و خطایی باید استفاده کرد که صرف نظر کردن از آن فعالیت با نظر خود نوجوان نتیجه دهد.

 

من در جستجوی قطعه ای از آسمان پهناور هستم كه از تراكم اندیشه های پست تهی باشد                                                                مسعود خادمی                                        
چهارشنبه 31/6/1389 - 20:57 - 0 تشکر 234028

سلام دوستان
اگر می خواهید در این زمینه ها مطالب بیشتری بدونین، بد نیس یه سری به اینا بزنین
چگونه از درس خواندن نتیجه بهتری بگیریم؟ به آدرس http://www.tebyan.net/internetschool/students/learningskills/study_learn/2010/9/22/137431.html
و روش های تقویت تمرکز حواس و جلوگیری از حواس پرتی به آدرس
http://www.tebyan.net/internetschool/students/learningskills/study_learn/2010/9/22/137388.html
سر بزنین

یا حق

التماس دعا

چهارشنبه 31/6/1389 - 20:59 - 0 تشکر 234029

البته اگر خواستین یه موقعی خوب درس بخونین
بالا لینکا برای زمانی برای درس خوندن براتون گذاشتم

یا حق

التماس دعا

سه شنبه 6/7/1389 - 14:28 - 0 تشکر 236029

nasimezayanderood عزیز به موضوع مهمی توجه فرمودید

حقیقت این است که این خلائی که در دوره مدرسه وجود دارد اغلب اوقات در دوره تحصیل در دانشگاه و نیز در دوران اشتغال نیز تکرار می شود. گاهی آن قدر فرد مشغول کسب و کار و در جستجوی روزی است که از زن و همسر و فرزند و حتی علایق شخصی غافل می شود و البته این غفلت را گریزی نیست.

شاید باور این موضوع سخت باشد اما به نظر بنده این عادت نامعقول فرزندان نشأت گرفته از سبک زندگی والدین است که در هفته شاید کمتر از نصف روز هم با فرزندان خود به گفتگو یا تفریح یا کارهای مورد علاقه نمی پردازند.


این عدم برنامه ریزی نیست بلکه سبک جدید زندگی است که متاسفانه در همه از کوچک و بزرگ تاثیر سوء گذاشته است.

در راه رسيدن به oooooj

با مردم مهربان باش چرا که هنگام سقوط با همان مردم روبرو خواهي شد 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.