طرح بحث
پس از اینکه داستانی مطرح میشود، در ذهن بچهها سؤالات زیادی در رابطه با آن ایجاد میشود که مربی باید با درایت این سؤالات را به سمت و سویی سوق دهد تا بچهها به بهترین صورت ممکن به مفهوم یا مفاهیم مورد نظر داستان برسند.
البته اینکه بچهها حتماً به نتیجهای که ما در ذهن داریم برسند مورد نظر نیست، بلکه فرایند بحث کردن، دلیل آوردن و پذیرفتن دلایل منطقی و درست، بیشتر مدنظر است.
به عنوان مثال؛ در مورد داستانی که مطرح شد، مربی میتواند سؤالات ساده بچهها را به سؤالهای فلسفی تبدیل کند به عنوان مثال ممکن است بچهها بپرسند:
چرا موش با قورباغه دوست شد؟ که این سؤال را میتوان به این صورت مطرح کرد: چرا ما با کسی دوست میشویم؟
یا از این سؤال بچهها که میپرسند، اصلاً دوستی موش و قورباغه درست بود؟ میتوان به سؤالات زیر رسید:
چه زمانی میگوییم با کسی دوست هستیم؟
با چه کسی باید دوست شد؟
معیارهای دوستی چیست؟
همچنین در مورد داستان مطرح شده، سؤالات دیگری هم میتوان مطرح کرد مانند سؤالهای زیر:
- دوستی یعنی چه؟
- آیا دوستی با آشنایی یکی است؟
- آیا دوستی میتواند یک طرفه باشد؟
- چگونه میتوان دوست شد؟
- آیا تعداد دوست، زیاد باشد بهتر است ، یا اینکه کم باشد؟
- آیا دوستان ما باید دقیقاً شبیه ما باشند؟
- آیا با کسی که با ما تفاوت دارد میتوانیم دوست شویم؟
- برای ادامه دوستی چه کار باید کرد؟
- آیا دوستی را میشود به هم زد؟ چرا و چگونه؟
در ضمن بحث، میتوان تمرینها و فعالیتهایی را هم طراحی و از آنها در کلاس استفاده کرد که در این مجال کوتاه، جای توضیح و بسط آن نیست، فقط به عنوان نمونه به چند تمرین مختصر اشاره میکنیم:
آیا آدمهای زیر میتوانند باهم دوست باشند؟ کدامیک احتمالاً دوستان بهتری میشوند؟
- یک پیرمرد و یک کودک 4 ساله؛
- دو نفر که به یک زبان صحبت نمیکنند؛
- یک آدم نابینا و یک آدم ناشنوا؛
- دو نفر که در یک اطاق بیمارستان بستری هستند؛
- دو پسری که در یک کوچه خانه دارند؛
- یک آدم و یک شیء.
میتوانیم از بچهها بخواهیم به بهترین دوستی که تا به حال داشتهاند فکر کنند و بعد بگویند به چه دلیل او را بهترین دوست خود میدانند؟
علاوه بر این نمونهها، یک مربی علاقمند و با تجربه، میتواند با انواع بازیها و فعالیتهای مختلفی که طراحی میکند موضوع مورد بحث را برای کودکان، جالبتر و آنها را بیشتر در بحث و گفتگو درگیر نماید.
برای مثال؛می توانید بچه ها راتشویق کنید تا نقاشی بهترین دوستانشان را بکشند .سپس نقاشی هارا به دیوار کلاس نصب کنید ودرباره دلیل انتحاب این دوستان با هم گفتگو کنید.