• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن اجتماعي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
اجتماعي (بازدید: 1292)
شنبه 13/6/1389 - 10:44 -0 تشکر 227491
آزادی در اندیشه شهید مطهری

 

سلام...

راستش وقتی  خواستم این بحث رو سبک  سنگین کنم که در کدوم انجمن  قرارش بدم ...

گفتم  ازادی سیاسی هست؟

فرهنگی  هست؟

هنری هست؟

یااصلا اجتماعی!

بالاخره مغزم به این نتیجه رسید که مهمون انجمن  اجتماعی بشم.

 

در ادامه در قا لب پاسخ  هایی به بیان ازادی از نگاه معلم  انقلاب استاد شهید مطهری  می پردازیم.

مقدمه  رو بخوید تا بریم  سراغ اصل موضوع

.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.

 

شنبه 13/6/1389 - 11:4 - 0 تشکر 227508

.:.:.:.:. مـــقـــدمـــــه  .:.:.:.:.


«آزادی» ازاساسی‌ترین بحث‌های زندگی سیاسی و اجتماعی است و از دیرگاه مورد توجه انسان بودهاست.
زیرا «آزادی» خواسته همه انسان‌هاست و همه دوست دارند «
آزاد» زندگی كنند و در زندگی خود دست به انتخاب بزنند.
شاید كمتر انسانی را می‌توان یافت كه بدون هیچ اجبار و كرامتی تن به قید و بند ناخواسته بسپارد و «
آزادی فطری» خویش را در بند كشد.
این از امتیازات آدمی در مقایسه با سایر مخلوقات است.
آزادی همزاد و گوهر آدمی است.
او «
آزاد» متولد می‌شود و باید آزاد زندگی كند و راه و رسم حیاتخویش را برگزیند.
چنانكه حضرت علی(ع) می‌فرمایند:«بنده ی دیگری نباش كه خداوند تو را آزاد آفریده است.» نهج‌البلاغه، نامه 31
امروز یكی از مباحث رایج درجامعه ایران، بحث «آزادی» و به ویژه «آزادی سیاسی و اجتماعی » است؛
مقوله‌ای كه جامعه ایرانی در یك صد سالاخیر با آن رو در رو بوده است.
در این نوشتار در پی بررسی و تحقیق پیرامون مفهوم «
آزادی» و بیان انواع آن یعنی«آزادی اجتماعی، معنوی و سیاسی، آزادی جنسی و آزادی اگزیستانسیالیستی» دراندیشه شهید مطهری هستیم و تلاش می‌شود به تبیین ساز و كارها و شاخصه‌های آزادی دراندیشه آن شهید بزرگ بپردازیم.

شنبه 13/6/1389 - 12:29 - 0 تشکر 227567

.:.:.:.:.مفهوم آزادی.:.:.:.:.

در اندیشه آیت‌الله مطهری، آزادی بزرگ‌ترین و عالی‌ترین ارزش‌های انسانی و مافوق ارزش‌های مادی است.
انسان‌هایی كه بویی ازانسانیت برده‌اند حاضرند با شكم گرسنه و تن برهنه در سخت‌ترین شرایط زندگی كنندولی در اسارت دیگران و محكوم یكدیگر نباشند.
ر.ك. مرتضی مطهری، انسان كامل، ص 5-48.

از آنجا كه گوهر انسان، ‌آزادی است و طبیعتی مختار و آزادانه دارد می‌تواند سمت و سوی حركت خودرا انتخاب كند.
 مطهری انسان را فرزند رشید و بالغ طبیعت‌ می‌داند كه نیازی به قیمومیت ندارد.

«آنچه سایر جانداران با نیروی غیرقابل سرپیچی غریزه انجام می‌دهند او در محیط آزاد عقل و قوانین قراردادی انجام می‌دهد.»مرتضی مطهری، ختم نبوت، ص 20.

مطهری میان عقل‌گرایی و آزادی رابطه برقرار می‌كند و بر این باور است كه یكی از مسائلی كه باعث شده نبوت خاتمه یابد،‌ روند تكامل عقل آدمی است كه بشر را قادر ساخته با عقل خویش سره را از ناسره تشخیص دهد و راه خود را آزادانه انتخاب كند.

به باور مطهری انسان موجودی مركب از عقل و نفس یا جان وتن است:
«محال است كه [انسان] بتواند در هر دو قسمت وجودی خود از بی‌نهایت درجه آزادی برخوردار باشد.
 رهایی هر یك از دو قسمت عالی و سافل وجود انسان،‌مساوی است با محدود شدن قسمت دیگر.
»مرتضی مطهری، پیرامون انقلاب اسلامی ص 101.

«از دیدگاه اسلام آزادی و دموكراسی بر اساس آن چیزی است كه تكامل انسان ایجاب می‌كند.
 یعنی
آزادی،‌ حق ناشی از میل افراد و تمایلات آنها و دموكراسی در اسلام یعنی انسانیت رها شده،‌ حال آنكه این واژه در قاموس غرب‌ (به) معنای حیوانات رها شده است».همان، صص 103 و 102.

دیدگاه مطهری در مورد انسان، دیدگاه اندیشوری است كهق ائل به آزادی تمام و كمال آدمی است تا بتواند استعدادهایش را به فعالیت درآورد و ابتدا از آن در جهت كمال و پیشرفت استفاده كند.
در اندیشه او آدمی دارای خصلت‌های
آزادی‌ خواهانه است و :
«روح آزادی‌خواهی و حریت در تمام دستورات اسلامی به چشم می‌خورد»   همان، صص 42و 41.
و نیز:
«تعلیمات لیبرالیستی در متن تعالیم اسلامی وجوددارد... اسلام دین حریت و آزادی است.»همان، ص 53.

به باور وی اعتقاد به خدا نه تنها آزادی انسان را سلب نمی‌كند بلكه این خود باعث تقویت روح آزادی‌خواهی و حریت‌منشی در انسان می‌گردد و درواقع :

«اعتقاد به خدا مساوی است بااینكه انسان آزاد و مختار باشد.» مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج 1 ص 526.

آزادی در نگاه مطهری دو ركن دارد:
 یكی عصیان و تمرد و دیگری تسلیم وانقیاد:
«بدون عصیان و تمرد، ركود واسارت است و بدون تسلیم و انقیاد و اصولی بودن، هرج و مرج است.» حسین یزدی، آزادی در نگاه استاد مطهری، ص 32.

از زاویه دیگر:
آزادی در اندیشه مطهری یك راه و روش برای رسیدن به مقصد است.
آزادی خود هدف و مقصد نیست.
بلكه تنها معبر وگذرگاهی است برای دستیابی به هدف‌هایی برتر و بالاتر.

به تعبیرشهید مطهری:
آزادی «كمال وسیله‌ای» است نه «كمال هدفی». هدف انسان این نیست كه آزاد باشد،‌ ولی انسان باید آزاد باشد تا به كمالات خودش برسد.
آزادی یعنی اختیار، انسان در میان موجودات تنها موجودیاست كه خود باید راه خود را انتخاب كند و حتی به تعبیر دقیق‌تر خودش باید خودش راانتخاب كند،‌ (همچنانكه) یك موجود مجبور نمی‌تواند به آنجا برسد.
 پس
آزادی، یك كمال وسیله‌ای است، نه تنها یك كمال هدفی.مرتضی مطهری، انسان كامل، ص 347، 436.

بنابراین، آزادی در اندیشه مطهری به خودی خود دارای تقدس و ارزش نیست،‌ بلكه از آن جهت ارزشمند و متعالی است كه در فقدان آن انسان نیز همچون سایر موجودات از قدرت انتخاب برخوردار نبوده و در نتیجه تجلی و ظهور استعداد‌ها در انسان معنا و مفهومی نخواهد یافت.

آزادی از آن رو قابل تقدیر است كه انسان می‌تواند به آن وسیله به حركت درآید و در مسیر زندگی خود دست به انتخاب بزند و جهت زندگی خویش را برگزیند:

«با آزادی است كه ممكن است انسان به عالی‌ترین كمالات و مقامات برسد و ممكن است به اسفل السافلین سقوط كند.»همان، ص 347.

شنبه 13/6/1389 - 14:20 - 0 تشکر 227609

.:.:.:.:.:انواعازادی:.:.:.:.
می‌توان در اندیشه استاد مطهری پنج نوع
آزادی رامتمایز كرد كه عبارتند از:
1) آزادی اجتماعی
2)
آزادی معنوی
3 )آزادی سیاسی
4)
آزادی اگزیستانسیالیست
5)
آزادی جنسی
انشالله هرکدوم رو توضیح می دهیم.

شنبه 13/6/1389 - 14:55 - 0 تشکر 227618

آزادی اجتماعی
استاد مطهری در تعریف آزادی اجتماعی می‌گوید:
«بشر باید در اجتماع از ناحیه سایر افراد اجتماع
آزادی داشته باشد، دیگران مانعی در راه رشد و تكامل او نباشد، او را محبوس نكنند... كه  جلو فعالیتش گرفته شود، دیگران او را استثمار نكنند، استخدام نكنند،‌ استعباد نكنند، یعنی تمام قوای فكری و جسمی او را در جهت منافع خودشان به كار نگیرند مرتضی مطهری، گفتارهای معنوی، ص 14.
مطهری فقدان
آزادی اجتماعی را یكی از گرفتاری‌های بشر در طول تاریخ ذكرمی‌كند و می‌گوید:
«یكی از مقاصد انبیاء به طور كلی وبه طور قطع این است كه آزادی اجتماعی را تأمین كنند و با انواع بندگی‌ها و بردگی‌ها اجتماعی و سلب آزادی‌ هایی كه در اجتماع هست مبارزه كنند.» همان، ص 18.
وی برای اثبات آزادی اجتماعی در دین به آیه‌64  سوره آل عمران اشاره می‌كند و در تفسیر آن می‌گوید:
«در مقام پرستش، جز خدای یگانه چیزی را پرستش نكنیم، نه مسیح را و نه اهرمن را... و اینكه هیچ كدام از ما دیگری را بنده و برده خودش نداند و هیچ‌كس هم یك نفر دیگر را ارباب و آقای خودش نداند،‌ یعنی نظام آقایی و نوكری ملغا، نظام استثمار ملغا، نظام ل امساوات ملغا،‌ هیچ‌كس حق استثمار واستعباد دیگری را نداشته باشد.» همان، ص 17.

دنیای امروز هم آزادی اجتماعی را یكی از مقدمات خودش می‌شمارد، اگر مقدمه اعلامیه جهانی حقوق بشر را خوانده باشید این را می‌فهمید.
در آنجا می‌گوید:
عله ‌العلل تمام جنگ‌ها، خونریزی‌ها و بدبختی‌ ها كه در دنیا وجود دارد این است كه افراد بشر به آزادی دیگران احترام نمی‌ گذارند.
آیا منطق انبیاء تا اینجا با منطق امروز موافق است؟
 آیا
آزادیمقدس است؟
 بله مقدس است و بسیار هم مقدس است.
 پیغمبر اكرم(ص) همیشه از اموی‌ها بیم داشت و از آینده آنها بر امت نگران بود.
فرمودند: اولاد ابی‌العاص اگر به سی نفر برسند،‌ بندگان خدا را بنده خود و مال خدارا مال خود حساب می‌كنند و در دین خدا هم آنچه بخواهند بدعت ایجاد می‌كنند. پس این مطلب هم درست است كه
آزادی اجتماعی مقدس است. همان، صص 20 و 19.

شنبه 13/6/1389 - 15:7 - 0 تشکر 227621

.:.:.:.:آزادی معنوی:.:.:.:.
در نگاه مطهری آزادی اجتماعی مقدس است، همچنان كه دنیای امروز آن را مقدس می‌شمارد اما آنچه بیش از آزادی اجتماعی ارزش دارد آزادی معنوی است.
مطهری در این‌باره معتقد است كه :
«پیغمبران آمده‌اند تا علاوه بر آزادی اجتماعی به بشر آزادی معنوی بدهند و آزادی معنوی است كه بیشتر از هر چیز دیگر ارزش دارد.
تنها آزادی اجتماعی مقدس نیست، بلكه آزادی معنوی هم مقدس است و آزادی اجتماعی بدون آزادی معنوی میسر و عملی نیست و این است درد امروز جامعه بشری كه بشر امروز می‌خواهد آزادی اجتماعی را تأمین كند ولی به دنبال آزادی معنوی نمی‌رود یعنی نمی‌تواند قدرتش را حفظ كند چون آزادی معنوی را جز از طریق نبوت،‌ انبیاء دین، ایمان و كتاب‌های آسمانی نمی‌توان تأمین كرد.
 ممكن است انسانی باشد كه همان‌طور كه از نظر اجتماعی آزاد مرد است، زیر بار ذلت نمی‌رود، زیر بار بردگی نمی‌رود و آزادی خود را حفظ كردهباشد یعنی وجدان و عقل خودش را آزاد نگه داشته باشد. این آزادی همان است كه درزبان دین «تزكیه نفس» و «تقوا» گفته می‌شود.»
مرتضی مطهری، گفتارهای معنوی، ص51
مطهری مهم‌ترین مسأله و مشكل عصر حاضر را نداشتن آزادی معنوی ذكر می‌كند و معتقداست جامعه‌ای كه به آزادی معنوی نرسیده به آزادی اجتماعی هم نخواهد رسید
:
«بزرگترین خسران عصر ما این است كه همه‌اش می‌گویند آزادی، اما جز از آزادی اجتماعی سخن نمی‌گویند.
از آزادی معنوی دیگر حرفی نمی‌زنند و به همین دلیل به آزادی اجتماعی هم نمی‌رسند.»
مرتضی مطهری، گفتارهای معنوی، ص32

شنبه 13/6/1389 - 15:22 - 0 تشکر 227625

آزادی سیاسی
برای تعریف و توضیح آزادی سیاسی در اندیشه شهید مطهری بهتر آن است كه ساز و كارهای آزادی سیاسی را از دیدگاه ایشان مورد بررسی قراردهیم تا مطلب روشن‌تر بیان شود.
آزادی در انتخاب و رأی
 تا آنجا كه از آثار استاد مطهری می‌توان برداشت كرد ایشان قائل به حق تعیین سرنوشت برای انسان است.
یك انسان مسلمان در تشكیل و برپایی حكومت اسلامی و انتخاب حاكمان نقش عمده‌ای دارد، حتی با فرض پذیرش نقش مقبولیت بخشی مردم و نه مشروعیت بخشی آنان. از سوی دیگر، پس از تشكیل حكومت اسلامی در انتخاب كارگزاران نظام نیز آزادند.
آزادی در اظهار نظر، انتقاد و نظارت
در اندیشه‌های اسلامی دین و آزادی نه تنها رو در روی هم نیستند بلكه باید دین را آزادانه پذیرفت و اساساً دین اجبار بردار نیست و دین اجباری هیچ ارزشی ندارد و اسلامش نیز پذیرفته نیست.
به باور مطهری:   
«از نظر اسلام، مفاهیم دینی همیشه مساوی با آزادی بوده است،درست برعكس آنچه در غرب جریان داشته است... كه مفاهیم دینی مساوی با اختناق اجتماعیبوده است.»مرتضی مطهری، مجموعه مطهری، مجموعهآثار، ج 1، ص 555. 
 مطهری نه تنها به آزادی بیان معتقد است،‌ بلكه آن را یگانه راه نجات اسلام در طول تاریخ و نظام جمهوری اسلامی در آینده ذكر می‌كند.
بیان اندیشه‌های مختلف، معنای نفاق و دورویی حاكم بر جامعه را از بین برده و باعث شفافیت هر چه بیشتر اندیشه‌ها می‌گردد.
بدین صورت است كه آزادی بیان باعث قوت ورونق علم و حكمت در سطح جامعه می‌گردد و فضای نفاق، دورویی و چاپلوسی از جامعه رخت برمی‌بندد.
آزادی احزاب و گروه‌های سیاسی
مطهری در مباحث خود درباره احزاب و تشكل‌های سیاسی،بیشتر به بیان مرز آزادی آنها در حكومت اسلامی پرداخته است.
اما دیدگاه كلی وی دراین‌باره مبتنی بر آزادی احزاب است، منتها احزابی كه بدون توطئه و فریب‌كاری به فعالیت اشتغال دانسته باشند:
 «درحكومت اسلامی احزاب آزادند. هر حزبی اگر عقیده غیر اسلامی هم دارد آزاد است؛ اما ما اجازه توطئه‌ گری و فریب‌كاری نمی‌دهیممرتضی مطهری، پیرامون انقلاب اسلامی، ص 17.
 احزاب و گروه‌ها تنها در صورتی می‌توانند آشكارافعالیت كنند كه عقاید و نظرهای خود را صریحاً بیان كنند و با منطق و استدلال به گفت ‌‌و‌گو با دیگران بپردازند.

شنبه 13/6/1389 - 16:7 - 0 تشکر 227660

آزادی اگزیستانسیالیستی
استاد مرتضی مطهری در كتاب انسان كامل به نقد و بررسی مكتب اگزیستانسیالیسم درزمینه آزادی انسان پرداخته‌اند كه در اینجا به مختصری از آن اشاره می‌شود
.
این مكتب معیار كمال انسانی و در واقع جوهر انسان وارزش ارز‌ش‌های انسان را آزادی می‌داند و معتقد است كه:
انسان تنها موجودی است كه در این عالم، آزاد آفریده شده است؛ یعنی محكوم هیچ جبر و ضرورت و تحمیلی نیست.
و به تعبیر قدما انسان در عالم خلقت یك موجود مختار است نه یك موجود مجبور، و به تعبیر بعضی‌ها غیر انسان هر چه هست مجبوراست؛ یعنی تحت تأثیر جبری یك سلسله علل و معلولات است، ولی انسان مجبور نیست و اورا هیچ‌گونه جبر علی و معلولی اداره نمی‌كند.
مرتضی مطهری، انسان كامل، صص 331 و 330.
اینجا آزادی به معنی آزادی فلسفی را مطرح می‌كند:

انسان، آزاد و مختار آفریده شده است و حتی انسان سرشت خود را باید به خود بدهد.
 بعد می‌گوید: هر چیزی كه بر ضد آزادی و منافی با آنباشد، انسان را از انسانیت خارج و او را بیگانه از انسانیت می‌كند
. مرتضی مطهری، انسان كامل، ص 334


نقش اعتقاد به خدا در سلب آزادی از دیدگاه این مكتب
این مكتب می‌گوید انسان باید «آزادمطلق» باشد.
به همین دلیل گروهی از اگزیستانسیالیست‌ ها معتقدند كه اعتقاد به خدا از دو نظر با این مكتب سازگار نیست؛ اول اینكه اعتقاد به خدا مستلزم اعتقاد به قضا و قدر است و اعتقاد به قضا و قدر، هم مستلزم اعتقاد به جبر و هم مستلزم اعتقاد به طبیعت ثابت بشری است.
چون اگر خدایی وجود داشته باشد بشر باید در علم آن خدا یك طبیعت معین داشته باشد و «لامتعین» نخواهد بود.
پس قضا و قدر و در نتیجه جبر بر انسان(حاكم می‌شود) و دیگر اختیار و آزادی ندارد. پس ما چون آزادی را قبول كرده‌ایم،خدا را قبول نمی‌كنیم.
ثانیاً قطع نظر از اینكه اعتقاد به خدا بااعتقاد به آزادی (به عقیده اینها) منافی است، اعتقاد به خدا مستلزم ایمان به خداست و ایمان به خدا یعنی تعلق و بسته بودن به خدا و حال آنكه این برخلاف آزادی است؛خصوصاً اگر این تعلق، اعتقاد به خدا باشد.
چون بستگی به خدا فوق همه بستگی‌هاست
.

درباره این مكتب از دو جنبه می‌ شود بحث كرد:
یكی اینكه اعتقاد دارند كه اعتقاد به خدا منافی باآزادی و اختیار است و این یك اشتباهی است كه كرده‌اند.
اینها قضا و قدر را نشناخته‌اند و الا اعتقاد به قضا و قدر آن‌چنان كه در معارف اسلامی هست، به هیچ وجه با آزادی واختیار انسان منافی نیست
.

اشكال دوم این مكتب در این است كه گفته‌اند تعلق و وابستگی به هر چه باشد ضد آزادی انسان است.
آزادی اگر به این مرحله برسد كه انسان حتی از غایت و كمال خودش آزاد باشد،‌این نوع آزادی از خود بیگانگی می‌آورد. این نوع آزادی است كه بر ضد كمال انسانی است
.
حسین یزدی، آزادی در نگاه استادمطهری، صص 120 و 119.

شنبه 13/6/1389 - 18:29 - 0 تشکر 227704

-بررسی اصل آزادی جنسی

كشفیاتی كه در زمینه مسائل روانی صورت می‌گیرد كمترمورد توجه عامه مردم می‌تواند قرار بگیرد، ولی از نظر مردم دانشمند و آگاه اهمیتمطلب محفوظ است.
هر چند كم و بیش در حكمت‌هایی كه از گذشتگان به یادگار مانده و بالأخص در آثاراسلامی، نشانه‌های زیادی از توجه به این حقیقت دیده می‌شود و عملاً بسیاری ازمعلمان و مربیان اخلاق از آن استفاده می‌كرده‌اند، اما به طور مسلم اثبات علمی اینحقیقت و كشف قوانین مربوط به آن از موفقیت‌های علمی قرن اخیر است
.

متأسفانه پیچیدگی و چند جانبه بودن مسائل روانی از یكطرف و ارتباط موضوع و تمایلات بشر كه خواه‌ ناخواه در كور كردن بصیرت تأثیر دارداز طرف دیگر نگذاشت آن استفاده‌ای كه باید بشود صورت گیرد،‌ بلكه خود این اصلبهانه و وسیله‌ای شد در جهت مخالفت.
یعنی برای اینكه موجبات سركوب شدن غرایز وپیدایش آثار خطرناك روانی و اجتماعی ناشی از آن خصوصاً در زمینه امور جنسی بیشترفراهم گردد؛ بر عقده‌ها و تیرگی‌های روانی افزود گردد؛ و آمار بیماری‌های روانی،جنون‌ها، خودكشی‌ها، جنایت‌ها، اضطراب‌ها، یأس‌ها، كینه‌ها به صورت وحشتناكی بالارود؛ چرا؟
برای اینكه سركوب نكردن غرایز به معنیآزاد گذاشتن میل‌ها و آزاد گذاشتن میل‌ها به معنی رفع تمام قیود و حدود و مقرراتتفسیر شد.
پس از آنكه قرن‌ها علیه شهوت‌پرستی بهعنوان امری منافی اخلاق و علت برهم زدن آرامش روحی و مخل نظم اجتماعی و به عنواننوعی انحراف و بیماری‌ توصیه و تبلیغ شده بود، یكباره ورق برگشت و صفحه عوض شد؛جلوگیری از شهوات و پایبند بودن به عفت و تقوا و تحمل قیود و حدود اخلاقی واجتماعی، عامل برهم زدن آرامش روحی و مخل نظم اجتماعی و از همه بالاتر امری ضداخلاق و تهذیب نفس معرفی شد.
فریاد‌ها بلند شد كه محدودیت‌ها رابردارید تا ریشه مردم‌آزاری و كینه‌ها و عداوت‌ها كنده شود؛ عفت را از میانبردارید تا دل‌ها آرام گیرد و نظم اجتماعی برقرار گردد؛ آزادی مطلق اعلام كنید تابیماری‌های روانی رخت بربندد
.

نتیجه چه ‌شد؟
آیا بیماری‌های روانی معدوم شد؟
خیر، متأسفانه نتیجه‌ی معكوس بخشید؛ بدبختی‌ای بر بدبختی‌های پیش افزود تا آنجا كهبعضی از پیشقدمان آزادی جنسی سخن خود را به صورت تفسیر و تأویل پس گرفتند. گفتنداز حدود و مقررات اجتماعی چاره‌ای نیست؛ غریزه را از تمتعات جنسی نمی‌توان به طوركلی ارضاء  و اشباع كرد، باید ذهن را متوجه مسائل هنری و فكری كرد و غریزه رابه طور غیر مستقیم به سوی این امر هدایت نمود. فروید یكی از این افراد است
.

اخلاقی كه امثال راسل از آن تبلیغ می‌كنند و نام آن را«اخلاق نوین» گذاشته‌اند همان است كه ثمره‌اش آشفتگی بیش از پیش غرایز و تمایلاتاست و برخلاف مدعای آنها كه اخلاق كهن را متهم به آشفته ساختن روح می‌كنند، سیستماخلاقی خود آنها سزاوار این اتهام است.

نه حبس و نه اختلاط، بلكه حریم

حقیقت این است كه اشباع غریزه و سركوب نكردن آن یك مطلباست و آزادی جنسی و رفع مقررات و موازین اخلاقی مطلب دیگر... . پرورش دادن استعداد‌هاغیر از پر دادن به هوس‌ها و آرزو‌های پایان‌ناپذیر است.

اسلام می‌گوید: نه حبس و نه اختلاط، بلكه حریم. سنت‌ جاری مسلمین اززمان رسول خدا همین بوده است كه زنان از شركت‌ در مجالس و مجامع منع نمی‌شده‌اند،ولی همواره اصل «حریم» رعایت می‌شده است.

حسین یزدی، آزادی در نگاه استادمطهری، صص 120 و 119.

شنبه 13/6/1389 - 19:38 - 0 تشکر 227717

سلام

بحث خوب و مفیدی رو شروع كردید. خیلی عالیه . ادامه بدید حتما.

 در ضمن قالب وبلاگ جدید خیلی زیباست... و برازنده نوشته های زیبا تر شما.

مدام بگو: ياالله

شنبه 13/6/1389 - 22:46 - 0 تشکر 227772

سلام 

اول تشکر از برادرم اقای دایم الذکر ... خوشحالم که بالاخره از وبلاگم خوشتون اومد...

اون کوچولوی بالای وبلاگ داره فکر می کنه و دیگه ناامید و ناراحت نیست و مشکی چون شب راه دیگه...حرفتون حق بود منم قبول کردم و خوشحالم همیشه کسانی در راهم همراه من هستن که راهنماییم می کنن.

اما تا این جای بحث منبع رو از لینک زیر ببینید ...

 منبع

اگر مطالب مرتبطی پیدا کردم ادامه خواهم داد. به امید خدا.

یا حق 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.