• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 10821)
چهارشنبه 10/6/1389 - 16:26 -0 تشکر 226583
سوره فجر....ترجمه وتفسیر

به نام خدا

سلام

شهادت مولی الموحدین علی ع را به همه عاشقان وشیعیان حضرت تسلیت عرض مینمایم.

 

یکی از برنامه های انجمن قرآن وعترت در این ماه مبارک آشنایی وحفظ سوره فجر ه ،که قرار شد در مدت 30 روز 30 ایه رو حفظ کنیم وبا ترجمه وتفسیر این سوره مبارکه که به نام مبارک حضرت حسین بن علی ع هست بیشتر آشنا بشیم در این مبحث با این سوره بیشتر آشنا میشیم

سوره ایکه با سوگندهای پنجگانه شروع میشه وبعد از ان به بیان سرگذشت سه قوم عاد وثمود وفرعون میپردازه ونکته خیلی خیلی مهمی ایات بعدیش داره وبه انسان دو نکته یاد آور میشه که ای انسان اگر خوبی بهت رسید وهیچ مشکلی نداشتی فکر نکن خیلی مهم شدیااا آگاه باش داری امتحان میشی به همه ان نعمتهاییکه خدا بهت داده پس مراقب باشه مغرور نشی یوقت ،به ضررت تموم میشه!!!

وای انسان اگر دیدی همه درها بروت بسته شد وخدا حاجتت رو نمیده فکر نکن خدا داره خوارت میکنه ،نه از این خبرااا نیست بازم داره امتحانت میکنه ببینه چند مرده حلاجی!!پس تو هم مراقب باش ،بی تابی وناشکری نکنیااااضرر میکنی !!

ودر ایه بعدی چندتا توصیه درمورد اطعام دادن مساکین ،توجه به یتیمان ،وپرهیز از مالدوستی میکنه ....

هان!!ایات پایانی
به رستاخیز اشاره میکنه روزیکه بیدار میشی از خواب غفلت پرده ها کنار میره وچیزهایی رو میبینی که خواب از سرت میپره وبیدار بیدار میشی ،اما چه فایده این بیداری برات سودی نداره !!!!!

ودر اخر مژده به روحهای آرامش یافته وبشارت بهشت ....کارت ورود بهشت بدستت میدن ومیگن بفرما وارد شوووو ....

خدایا !همه مارا جز روح های آرامش یافته قرار بده وبه بهشت برینت وارد بفرما .آمین یا رب العالمین

این خلاصه ای این سوره بود برای اطلاع بیشتر حتما کل مبحث رو مطالعه بفرمایید وروح مولایمان حضرت علی ع را شاد کنید با عمل به یکی از فرامینش هنگام شهادت ....خدا را خدا ...توصیه میکنم شمارا به قرآن .....

فهرست کلی این مطالب به شرح زیل میباشد برای راحتی کار شما اگر مقدور شد تمامی این مطالب رو جهت دانلود قرار خواهم داد

متن عربی سوره مبارکه فجر

 
ترجمه فارسی 
ترجمه انگلیسی 
ترجمه منظوم 
ترجمه ساده وروان 
پرتوی از سوره مبارکه فجر 
نگرشی برواژه ها 
سوگندهای پنجگانه
سرنوشت قوم عاد وثمود
«مرصاد» پلی است بر راهی كه از روی دوزخ می‏گذرد
ملاك برتری و فروتری در بارگاه خدا 
اطعام مساکین ...کمک به یتیمان ...پرهیز از حب مال
علی 7 می‏گوید: گفتم: چگونه آن روز دوزخ را می‏آورند؟ 
از امام صادق 7 نقل شده که یکى از یارانش پرسید آیا ممکن است مؤمن از قبض روحش ناراضى باشد؟! 
چرا سوره‏ی فجر، سوره‏ی حسین بن علی علیه‏السلام است؟ 
سوالات تستی مخصوص حافظان سوره فجر 

ودر پایان ماه مبارک از حافظان عزیز ازمونی گرفته میشود وبه قید قرعه به 2 نفر از شما عزیزان جوایزی از طرف سایت تبیان اهدا خواهد شد .

 

تمامی مطالب این مبحث را دانلود کنید

 

موفق باشید

التماس دعا

یاعلی مدد

 

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 10/6/1389 - 16:29 - 0 تشکر 226590

متن عربی سوره مبارکه فجر

بِسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ

1. وَ الْفَجْرِ.

2. وَ لَیالٍ عَشْرٍ.

3. وَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ.

4. وَ اللَّیْلِ إِذا یَسْرِ.

5. هَلْ فِی ذلِكَ قَسَمٌ لِذِی حِجْرٍ.

6. أَ لَمْ تَرَ كَیْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعادٍ.

7. إِرَمَ ذاتِ الْعِمادِ.

8. الَّتِی لَمْ یُخْلَقْ مِثْلُها فِی الْبِلادِ.

9. وَ ثَمُودَ الَّذِینَ جابُوا الصَّخْرَ بِالْوادِ.

10. وَ فِرْعَوْنَ ذِی الْأَوْتادِ.

11. الَّذِینَ طَغَوْا فِی الْبِلادِ.

12. فَأَكْثَرُوا فِیهَا الْفَسادَ.

13. فَصَبَّ عَلَیْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذابٍ.

14. إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ.

15. فَأَمَّا الْإِنْسانُ إِذا مَا ابْتَلاهُ رَبه فَأَكْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَكْرَمَنِ.

16. وَ أَمَّا إِذا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَیْهِ رِزْقَهُ فَیَقُولُ رَبِّی أَهانَنِ.

17. كَلاَّ بَلْ لا تُكْرِمُونَ الْیَتِیمَ.

18. وَ لا تَحَاضُّونَ عَلی طَعامِ الْمِسْكِینِ.

19. وَ تَأْكُلُونَ التُّراثَ أَكْلاً لَمًّا.

20. وَ تُحِبُّونَ الْمالَ حُبًّا جَمًّا.

21. كَلاَّ إِذا دُكَّتِ الْأَرْضُ دَكًّا دَكًّا.

22. وَ جاءَ رَبُّكَ وَ الْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا.

23. وَ جِی ءَ یَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ یَوْمَئِذٍ یَتَذَكَّرُ الْإِنْسانُ وَ أَنَّی لَهُ الذِّكْری .

24. یَقُولُ یا لَیْتَنِی قَدَّمْتُ لِحَیاتِی.

25. فَیَوْمَئِذٍ لا یُعَذِّبُ عَذابَهُ أَحَدٌ.

26. وَ لا یُوثِقُ وَثاقَهُ أَحَدٌ.

27. یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ.

28. ارْجِعِی إِلی رَبِّكِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً.

29. فَادْخُلِی فِی عِبادِی.

30. وَ ادْخُلِی جَنَّتِی.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 10/6/1389 - 16:32 - 0 تشکر 226595

ترجمه فارسی

به نام خداوند بخشاینده مهربان

1 - سوگند به سپیده دم،

2 - و به شب های ده گانه،

3 - و به جفت و طاق،

4 - و به شب آن گاه كه بگذرد، [كه خودكامگان را كیفر خواهیم نمود.]

5 - آیا برای خردمند در این [سوگندها]، سوگندی [بسنده ] هست!؟

6 - آیا ندیدی پروردگارت با عادیان چه كرد!؟

7 - [بامردم ]ارم، [همان شهری ] كه دارای ساختمان های بلند بود،

8 - [شهری ] كه همانندش در [دیگر] سرزمین ها ساخته نشده بود.

9 - و با ثمودیان، همانان كه در آن وادی، [برای ساختن كاخ های استوار ]سنگ های سخت را بریدند؟!

10 - و با فرعونِ صاحب [لشكریان بسیار كه بسان ] میخ ها [نظام استبدادی اورا پاس میداشتند]؟!

11 - همانان كه در شهرها سركشی كردند.

12 - و در آن ها بسیار تباهی نمودند.

13 - پس پروردگارت تازیانه عذابی [سهمگین ] را بر آنان فرود آورد.

14 - بی گمان پروردگارت در كمینگاه [تبهكاران ] است.

15 - امّا انسان این گونه است كه ] هرگاه پروردگارش او را بیازماید و اورا گرامی دارد و به وی نعمت دهد، [مغرور میشود و ]می گوید: پروردگارم مرا گرامی داشته است.

16 - و امّا هنگامی كه او را بیازماید و روزی وی را بر او تنگ سازد، [نومید میگردد و ]می گوید: پروردگارم مرا خوار كرده است.

17 - چنین نیست [كه او میپندارد]؛ بلكه شما یتیم را گرامی نمیدارید.

18 - و یكدیگر را به خوراك [دادن ] به بینوا بر نمیانگیزید.

19 - و میراث [دیگران ] را یك جا میخورید.

20 - و مال را بسیار دوست میدارید.

21 - چنین نیست [كه انسان میپندارد]؛ هنگامی كه زمین بشدّت درهم كوبیده شود،

22 - و [فرمان ] پروردگارت [در رسد] و فرشتگان صف به صف بیایند،

23 - و در آن روز دوزخ آورده شود، آن روز كه انسان [گناهان خود را] به یاد میآورد، اما یاد آوردن [گناه ] برای او چه سودی دارد؟!

24 - و میگوید: ای كاش برای زندگی [جاودانه ] خود چیزی پیش فرستاده بودم.

25 - [آری ] در آن روز كسی مانند عذاب او [ستمكاران را] عذاب نمیكند؛

26 - و هیچ كس بسان در بند كشیدن او [تبهكاران را] به بند نمیكشد.

27 - [به هنگام مرگ، به روح انسان شایسته كردار ندا میرسد كه: ]ای روح آرام یافته [به یاد خدا]!

28 - خشنود و پسندیده به سوی پروردگارت باز گرد؛

29 - و در زمره بندگان [برگزیده ] من درآی؛

30 - و به بهشت من وارد شو.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 10/6/1389 - 16:32 - 0 تشکر 226600

ترجمه انگلیسی

In the Name of God, the Merciful, the Compassionate By the dawn1

and ten nights,2

by the even and the odd,3

by the night when it journeys on!4

Is there in that an oath for a mindful man?5

Hast thou not seen how thy Lord did with Ad,6

Iram of the pillars,7

the like of which was never created in the land,8

and Thamood, who hollowed the rocks in the valley,9

and Pharaoh, he of the tent-pegs,10

who all were insolent in the land 11

and worked much corruption therein?12

Thy Lord unloosed on them a scourge of 13chastisement;

surely thy Lord is ever on the watch.14

As for man, whenever his Lord tries him, and honours him, and blesses him,then he says, `My lord has honoured me."15

But when he tries him and stints for him his 16provision, then he says, `MyLord has despised me

No indeed; but you honour not the orphan,17

and you urge not the feeding of the needy,18

and you devour the inheritance greedily,19

and you love wealth with an ardent love.20

No indeed! When the earth s ground to powder,21

and thy Lord comes, and the angels rank on rank,22

and Gehenna (Hell) is brought out, upon that 23dayman will remember; and how shall the Reminder be for him?

He shall say, `O would that I had forwarded for my life!"24

Upon that day none shall chastise as He chastise25

none shall bind as He binds.26

`O soul at peace,27

return unto thy Lord, well-pleased, well-pleasing!28

Enter thou among My servants!29

Enter thou My Paradise!"30

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 10/6/1389 - 16:33 - 0 تشکر 226607

ترجمه منظوم

سرآغاز گفتار نام خداست *** كه رحمتگر و مهربان خلق *** راست

قسم باد بر موقع صبحگاه1 *** به ده شب در آغاز ذیحجه ماه2

قسم نیز بر جفت و بر فرد باد3 *** به شب چون به پایان خود رو نهاد4

در آنچه ز سوگند گردید ذكر *** نبوده قسم لایق اهل فكر؟5

ندیدى تو آیا كه بر قوم عاد *** چه فرجام یكتا خدایت نهاد6

بر اهل ارم با چنان فر و جاه *** چسان كیفرى داد یكتا اله7

اگر چه كه در محكمى و عماد *** نبودى چو آن شهر اندر بلاد8

ثمودى كه خود سنگ را مىشكافت *** چگونه سرانجام كیفر بیافت9

سپهدار فرعون با اقتدار *** به دریا بشد غرق فرجام كار10

كه بودند سركش به شهر و بلاد11 *** چو انگیختندى پیاپى فساد12

كه تا كردگارت براى عقاب *** پیاپى فرستاد قهر و عذاب13

بدان اى پیمبر كه پروردگار *** كمین كرده بر قوم ناراستكار14

به انسان اگر محنت آید نصیب *** سپس نعمتى یابد آن بىشكیب

در آن حال مغرور و سرمست و شاد *** بگوید خدایم گرامى نهاد15

چو بر امتحان سازد او را فقیر *** به چنگال محنت نماید اسیر

بگوید كه من را كنون كردگار *** به ذلت براندست و كردست خوار16

ندارید سوى یتیمان نگاه *** از اینرو ببینید، قهر اله17

نسازید از سفره خویش سیر *** به رغبت كسى را كه باشد فقیر18

هر آنچه رسد ارث، آن را خورید *** از آن دست وراث را مىبرید19

فقط دوست دارید مال و منال *** بجوئید در آن نشان از كمال20

چنین نیست كافراد دنیاطلب *** تصور نمایند از كار رب

یكى روز خاك زمین سر به سر *** بلرزد كه از آن نماند اثر21

به فرمان دادار از هر طرف *** ملائك بیایند خود صف به صف22

پدیدار سازند آنگه سقر *** بیارند در پیش چشم و نظر

در آن روز باشد كه انسان خام *** از اعمال خود یاد آرد تمام

ولى این تذكر كه بر او نمود *** ندارد دگر هیچ نفعى و سود23

گشاید پس آنگاه لب بر سخن *** به حسرت بگوید كه ایكاش من

عملهاى نیكو بكردم نه بد *** كه باشد مفیدم كنون در ابد24

فزونتر ز كفار پست و پلید *** عذابى به شخصى نخواهد رسید25

نگردد گرفتار آنروز سخت *** كس دیگرى غیر از آن تیرهبخت

26

الا اى كه با یاد پروردگار *** رسیدى به آرامشى و قرار27

بیا این زمان سوى یزدان خویش *** به سوى خدا گام بگذار پیش

كه هستى تو خشنود از كبریا *** ز تو نیز راضیست یكتا خدا28

كنون در صف بندگانم درآى29 *** به باغ بهشتم تو مىكن سراى30

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 10/6/1389 - 16:35 - 0 تشکر 226609

ترجمه ساده وروان

سوره 89: الفجر

بِسْمِ به نام اللَّهِ خداوند الرَّحْمَنِ بخشنده الرَّحِیمِ مهربان

وَالْفَجْرِ سوگند به سپیدهدم (1)

وَلَیَالٍ عَشْرٍ و به شبهاى دهگانه (2)

وَالشَّفْعِ به زوج وَالْوَتْرِ وفرد ﴿3﴾

وَاللَّیْلِ وبه شب إِذَا زمانیکه یَسْرِ سپری شود ﴿4﴾

هَلْ ایا فِی ذَلِكَ در ان قَسَمٌ سوگندیست لِّذِی حِجْرٍ برای خردمندان ﴿5﴾

أَلَمْ تَرَ ایا ندیدی كَیْفَ چه فَعَلَ کرد رَبُّكَ پروردگارت بِعَادٍ با قوم عاد ﴿6﴾

إِرَمَ با ارم ذَاتِ الْعِمَادِ دارای کاخ ها وستونها بود ﴿7﴾

الَّتِی که لَمْ یُخْلَقْ ساخته نشده بود مِثْلُهَا مانند آن فِی الْبِلَادِ در شهرها ﴿8﴾

وَثَمُودَ وثمود الَّذِینَ کسانیکه جَابُوا میبریدند الصَّخْر سنگ را َ بِالْوَادِ در ان وادی ﴿9﴾

وَفِرْعَوْنَ وفرعون ذِی الْأَوْتَادِ صاحب میخ ها ﴿10﴾

الَّذِینَ همانان که طَغَوْا طغیان کردند فِی الْبِلَادِ در شهرها ﴿11﴾

فَأَكْثَرُوا به اوج رساندند فِیهَا در آن (شهرها) الْفَسَادَ فساد ﴿12﴾

فَصَبَّ کوفت عَلَیْهِمْ برانان رَبُّكَ پروردگارت سَوْطَ تازیانه عَذَابٍ عذاب ﴿13﴾

إِنَّ رَبَّكَ همانا پروردگارت لَبِالْمِرْصَادِ درکمین است ﴿14﴾

فَأَمَّا الْإِنسَانُ پس اما آدمی إِذَا زمانیکه مَا ابْتَلَاهُ بیازمایداورا رَبُّهُ پروردگارش فَأَكْرَمَهُ واورا گرامی داشته وَنَعَّمَهُ ونعمتش دهد فَیَقُولُ گوید

رَبِّی خدایم أَكْرَمَنِ مرا گرامیداشت ﴿15﴾

وَأَمَّا إِذَا واما چون مَا ابْتَلَاهُ وی را بیازماید فَقَدَرَ وتنگ سازد عَلَیْهِ بر او رِزْقَهُ رزق او فَیَقُولُ گوید رَبِّی پروردگارم

أَهَانَنِ مرا خوار کرده ﴿16﴾

كَلَّا بَل چنان نیست بلکه (خیال میکنید ) لَّا تُكْرِمُونَ شما گرامی نمیدارید الْیَتِیمَ یتیم ﴿17﴾

وَلَا تَحَاضُّونَ وترغیب نمیکنید عَلَى بر طَعَامِ الْمِسْكِینِ اطعام بینوایان ﴿18﴾

وَتَأْكُلُونَ ومیخورید التُّرَاثَ میراث أَكْلًا لَّمًّا یکجا خوردن ﴿19﴾

وَتُحِبُّونَ ودوست میدارید الْمَالَ مال حُبًّا جَمًّا دوست داشتنی شدید ﴿20﴾

كَلَّا چنین نیست إِذَا زمانیکه دُكَّتِ کوبیده شد الْأَرْضُ زمین دَكًّا دَكًّا یکسان شد با خاک ﴿21﴾

وَجَاء رَبُّكَ وفرمان پروردگارت فرا رسید وَالْمَلَكُ وفرشتگان صَفًّا صَفًّا صف به صف حاضر شوند ﴿22﴾

وَجِیءَ آماده کنند یَوْمَئِذ ٍ در انروز بِجَهَنَّمَ جهنم یَوْمَئِذٍ روزیکه یَتَذَكَّرُ بیدار میشود الْإِنسَانُ انسان وَأَنَّى لَهُ الذِّكْرَى اما از این بیداری چه سود ﴿23﴾

یَقُولُ گوید یَا لَیْتَنِی ای کاش قَدَّمْتُ چیزی فرستاده بودم لِحَیَاتِی برای این زندگانی ﴿24﴾

فَیَوْمَئِذٍ پس در انروز لَّا یُعَذِّبُ عذاب نمیکنند عَذَابَهُ أَحَدٌ هیچکس مثل عذاب او ﴿25﴾

وَلَا یُوثِقُ به بند نمیکشد وَثَاقَهُ أَحَدٌ هیچکس همچون او ﴿26﴾

یَا أَیَّتُهَا تو ای النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ نفس آرام یافته ﴿27﴾

ارْجِعِی بازگرد إِلَى رَبِّكِ بسوی پروردگارت رَاضِیَةً که تو از او راضی مَّرْضِیَّةً او از تو خشنود است ﴿28﴾

فَادْخُلِی پس داخل شو فِی عِبَادِی در جمع بندگانم ﴿29﴾

وَادْخُلِی وداخل شو جَنَّتِی در بهشت من ﴿30﴾

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 10/6/1389 - 16:37 - 0 تشکر 226611

پرتوی از سوره مبارکه فجر

در آیات روح پرور این سوره، این نكات نیز در خور تعمق بسیار است:

1 - درس شناخت پدیده ها و پدید آورنده آنها

در آغازین آیات این سوره خدای فرزانه پنج سوگند بیدار گر و اندیشاننده یاد میكنند تا به همه خردمندان توجه دهد كه در مورد این پدیده های شگرف و بهت آوری كه سوگند یاد میشود بیندیشند، آن گاه راهی برای شناخت پدید آورنده توانا و دانا و یكتا و فرزانه آنها بجویند.

و بدین سان، هم درس تفكر و اندیشه و نگرش بر كتاب طبیعت میدهد، و هم درس شناخت خدا.

2 - سر گذشت عبرت آموز سه جامعه اصلاح ناپذیر

در آیات 14 - 6 به گوشه ای از سرگذشت عادیان و ثمودیان و فرعونیان اشاره میكند، آن گاه ضمن نشان دادن قدرت، تمدن، ثروت و امكانات بسیار و نیروهای سركوبگر آنان، راز سقوط و نابودی آنان را - كه استبداد و طغیانگری و تباهی و پایمال ساختن حقوق بشر و آن گاه اصلاح ناپذیری است - به تابلو میبرد، و این هشدار هماره را میدهد كه: خدا در كمینگاه همه قدرت های ستمكار و اصلاح ناپذیر است.

3 - راز سر فرازی و سرافكندگی

در آیات 20 - 15 پندار خرافی برتری جویان و تبعیض خواهان را كه ملاك برتری را ثروت و قدرت باد آورده میپندارند و محرومیت را نشانه فروتری میشمارند، به نقد میكشد و نفی میكند، و خاطر نشان میسازد كه: این سرا، سرای آزمون است و این نعمت ها و سیله آزمون. نه انحصار قدرت و برخورداری از ثروت و امكانات، نشان رشد و تقرب به خداست، و نه محرومیت از آنها علامت فروتری.

بلكه علامت و ملاك فروتری این هاست:

الف - ساختن شرایط و دنیای بسته و توسعه نیافته ای كه به یتیم و هر بی دفاع و خارج از دایره قدرت و حكومت اهانت و ستم شود و حقوق و آزادی او پایمال گردد.

ب - شرایطی كه جامعه به دو قطب ستم كار و ستمدیده و غارتگر و غارت شده تقسیم گردد و بینوایان گرسنه بمانند و صدقه خور گردند.

ج - ثروت های ملی و مشترك حیف و میل گردد.

د - دنیا پرستی و مقام دوستی و عشق به قدرت، همه چیز را از یادها نبرد و همه چیز، حتی دین ابزار قدرت شود. این ها ملاك فروتری وانحطاط است.

و ساختن شرایط و جامعه ای كه یتیمان گرامی داشته شوند و برابری و توازن حاكم گردد و آگاهی، خداپرستی، آزادگی و رعایت حقوق بشر راه و رسم راستین حكومت ها و ملت ها شود؛ آری این ها، هم، راز ماندگاری و رشد است، و هم نشان سرفرازی و قرب به خدا.

4 - چند مرحله از رویدادهای رستاخیز و سرای آخرت

از آیات 23 - 21 چند مرحله از رستاخیز و رویدادهای سرای آخرت به تابلو میرود.

الف - مرحله در هم نوردیده شدن زمین و زمان.

ب - زنده شدن مردگان.

ج - رسیدن موعد بازخواست و محاسبه.

د - آماده ساختن و نشان دادن دوزخ و بهشت.

ه - بیداری و توبه و اصلاح پذیری دیرهنگام ظالمان.

و - روز ندامت و پشیمانی.

ز - عذاب سخت و مرگبار برای ستمكاران.

م - و دیگر باریافتن جانهای آرامش یافته به بهشت پر طراوت و زیبای خدا.

بار خدایا، به این آیات دلنوازت سو گندت میدهیم كه مارا در زمره این جانهای آرامش یافته برانگیز.آمین یا رب العالمین

تفسیر مجمع البیان

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 10/6/1389 - 16:39 - 0 تشکر 226616

تفسیر

در نخستین آیه این سوره خداوند میفرماید:

وَ الْفَجْرِ سوگند به سپیده دم و روشنایی آغازین لحظه های روز،

به باور گروهی منظور از واژه «فجر»، سپیده دم همه روزهاست و خدا به آغازین لحظه های همه روزها سوگند یاد میكند؛ اما به باور پاره ای منظور سپیده دم «ذی حجه» میباشد.

آن گاه میفرماید:

وَ لَیالٍ عَشْرٍ و سوگند به شبهای دهگانه،

به باور گروهی از جمله «مجاهد» منظور ده روز از روزهای ماه «ذی حجه» است.

اما به باور گروهی دیگر منظور «فجر آغاز محرم» میباشد كه آغاز سال جدید است.

از دیدگاه «ابو مسلم» منظور از واژه «فجر» سپیده دم عید قربان است كه در آن روز قربانی میگردد، و روز عید به شب های دهگانه پیش از خود پیوند دارد؛ اما از دیدگاه «ابن عباس» منظور «فجر» همه روزهاست.

به باور گروهی از جمله «سدی» و «ضحاك» منظور شب های دهگانه، از آغاز ماه «ذی حجه» است و خدا این روزها و شب ها را شرافت بخشیده است، تا مردم برای انجام كارهای شایسته شتاب گیرند.

اما از دیدگاه برخی منظور شبها و روزهای دهه آخر ماه رمضان است.

و پاره ای نیز بر آنند كه منظور آن ده شبی است كه خدا بر سی شب وعده موسی افزود.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 10/6/1389 - 16:39 - 0 تشکر 226618

تفسیر

سپس میفرماید:

وَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ و سوگند به جفت و طاق،

در تفسیر آیه دیدگاه ها یكسان نیست:

1 - به باور «حسن» منظور طاق و جفت اعداد است.

2 - اما به باور «ابومسلم» منظور یادآوری حساب و اهمیت آن میباشد، چرا كه همه محاسبات و اندازه گیری ها در گرو آن است.

3 - گروهی از جمله «جبایی» بر آنند كه منظور از جفت و طاق همه پدیده هاست، و خدا به آنها سوگند یاد میكند.

4 - اما گروهی بر آنند كه منظور از جفت پدیده های آفرینش هستند؛ چرا كه خدا همه آنها را دارای زوج و قرین آفریده است.(150) و واژه «وتر» به ذات بی همتای پدید آورنده هستی اشاره دارد، كه شریك و نظیری ندارد.

5 - برخی آیه را به نماز تفسیر كرده اند، كه نماز «شفع» و «وتر» نیز از آن جمله است. برخی نیز «شفع» را به روز عید قربان و «وتر» را به روز عرفه تفسیر نموده اند.

6 - پاره ای این دو واژه را، به روز «ترویه» و «عرفه» تفسیر نموده اند. این دیدگاه از امام باقر و صادق نیز روایت شده است.

7 - «ابن عباس» میگوید: منظور از «وتر»، «آدم» میباشد كه با آفریده شدن همسرش «حوا» جفت گردید.

8 - «مقاتل» بر این باور است كه «شفع» به معنی روزها و شب هاست و «وتر» روز رستاخیز است كه پس از آن شبی نیست.

9 - برخی «شفع» را به صفت مخلوق و آفریده ها و تضاد آنها، نظیر: عزت و ذلت، هستی و نیستی، توانایی و ناتوانی، دانش و نادانی، زندگی و مرگ، و «وتر» را به صفات خدا تفسیر كرده اند؛ چراكه در صفات خدا تضادی نیست و ذات بی همتای او توانا، دانا و زنده است و ناتوانی و نادانی و مرگ در او راه ندارد.

10 - از نظر گروهی منظور از واژه «شفع» علی و فاطمه است و «وتر» محمد، كه درود خدا بر آنان باد.

11 - و از نظر گروهی دیگر منظور از «شفع»، «صفا» و «مروه» میباشد، و «وتر» عبارت است از «خانه خدا».

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 10/6/1389 - 16:40 - 0 تشکر 226622

تفسیر

در آخرین سوگند از این سوگندهای پنجگانه میفرماید:

وَ اللَّیْلِ إِذا یَسْرِ و سوگند به شب آن گاه كه به سوی سپیده و روشنایی بامداد پیش میرود.

در مورد تفسیر این آیه نیز دیدگاها متفاوت است:

1 - به باور برخی منظور جنس شب میباشد، درست بسان این آیه كه میفرماید: والیل اذا ادبر(151) و سوگند به شب آن گاه كه تاریكی آن پشت كند و برود و به خاطر روی آوردن روشنایی روز، تاریكی شب به پایان برسد.

روشن است كه پشت كردن تاریكی شب و گذشت تدریجی و حساب شده آن، آن گاه روی آوردن منظم روز و روشنایی روز به هنگام پایان شب، نخستین دلیل بر این واقعیت است كه انجام رسان و تدبیرگر و نظام بخش این دو پدیده، به عزت و عظمت آراسته، و از هر ناتوانی و ناآگاهی و اشتباه پاك و منزه است.

نكته دیگر در آیه این است كه قرآن سیر و حركت را به شب اضافه میكند، چراكه گویی شب بسان یك موجود زنده است كه به سوی روشنایی صبح و مسیر خورشید و حركت آن در مدار خویش از افق تا افق دیگر حركت میكند.

از دیدگاه «قتاده» و «جیایی» واژه «یسر» به معنی «جاء» آمده و منظور این است كه: و سوگند به شب آن گاه كه به سوی ما روی میآورد؛ با این بیان جنس شب یا همه شب ها مورد نظر است.

2 - در این مورد كه منظور از شب در آیه مورد بحث، همه شب هاست یا شبی معلوم، دیدگاه ها متفاوت است.

پاره ای آن را به همه شب ها تفسیر كرده اند، و پاره ای نیز به شب ویژه ای، نظیر شب قدر و یا شب عید قربان.

اما به باور گروهی از جمله «مجاهد»، «عكرمه» و «كلبی» منظور شب عید قربان است، كه زائران خانه خدا از «عرفات» به «مزدلفه» برای عبادت خدا روان میگردند، و پس از گذراندن شب در آن سرزمین به حال دعا و نیایش و پرستش خدا، به هنگام سپیده دم نماز را خوانده، و به سوی سرزمین «منا» حركت مینمایند.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

چهارشنبه 10/6/1389 - 16:41 - 0 تشکر 226627

تفسیر

فرجام سیاه ستمكاران پیشین در آیه بعد و شماری از آیات پس از آن، كه میان سوگندهای چندگانه و جواب آنها(152) فاصله افكنده است، میفرماید:

أَ لَمْ تَرَ كَیْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعادٍ آیا ندیدی كه پروردگارت با عادیان چه كرد؟

با مردم ارم، همان شهری كه ساختمان های پرشكوه و پرتوانی داشت.

إِرَمَ ذاتِ الْعِمادِ در آیه شریفه خدای فرزانه روی سخن را به پیامبر گرامی میكند، تا با یادآوری سرنوشت دردناك و تفكرانگیر جامعه ها و حكومت های خودكامه پیشین - كه عمرهایی طولانی تر و قدرت و امكاناتی بیشتر از ظالمان و حق ناپذیران پس از خود داشتند - به كفر گرایان عصر رسالت هشدار دهد.

گفتنی است كه منظور از «عاد»، جامعه و مردمی بودند كه «هود» برای هدایت آنان برانگیخته شد.

در تفسیر واژه «ارم» دیدگاه ها یكسان نیست:

1 - از دیدگاه برخی این واژه نام قبیله است. «ابوعبیده» میگوید عادیان دو قبیله بودند: قبیله ای كه در گذشته ای دور میزیسته كه قرآن از آن به عادیان نخست تعبیر می كند و میفرماید: و انه اهلك عاد الاولی(153) و اوست كه عادیان قدیم را نابود ساخت، و دیگر قبیله و جامعه ای كه خدا «هود» را برای هدایت آنان فرمان بعثت داد. اما از دیدگاه «محمد بن اسحاق» واژه «ارم» نام نیای بزرگ قوم عاد میباشد.

«قتاده» و «مقاتل» برآنند كه: نام قبیله ای از قوم عاد است. آنان فرمانروایی داشتند كه بسیار توانمند و چیره دست بود، و عاد نام پدر آنان بود.

2 - گروهی از جمله «عكرمه» بر این باورند كه «ارم» نام سرزمین و یا شهر است.(154)

پاره ای پا را فراتر نهاده و برآنند كه «ارم» نام شهر «اسكندریه» است.

و به باور برخی، منظور بهشت و شهری است كه «شدّاد» آن را ساخت، اما هنگامی كه خواست وارد آن گردد با خروشی آسمانی نابود شد.

3 - «جبایی» میگوید: واژه «ارم»، نه نام قبیله است و نه شهر، بلكه لقب «عاد» است و با این عنوان شناخته میشد.

از «حسن» آورده اند كه «عاد» را به صورت اضافه به «ارم» میخواند. و برخی نیز بر آنند كه این واژه نام دیگر «عاد» میباشد، چرا كه او دو نام داشت: «عاد» و «ارم».

نكته دیگر این است كه: آن دانشمندانی كه واژه «ارم» را نام شهر عنوان ساخته اند برای آیه تقدیر گرفته اند كه این گونه است:«الم تر كیف فعل ربك بعاد صاحب ارم...»

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.