مترجم كتاب «فلسفه در كلاس درس» ناتوانی در نوشتن متنی سازمانیافته را از مهمترین مشكلات دانشآموزان برشمرد و گفت: این مشكل تنها به دلیل فقدان مهارتهای نگارشی نیست، بلكه با مهارت اندیشیدن مرتبط است.
سازمان دادن اندیشهها از راه نوشتن، فرآیندی است كه از گذشته مورد توجه اندیشمندانی مانند ارسطو بوده است. وی در این باره میگوید: «نوشتن از لحظه فكر كردن آغاز میشود.» نوشتاری كردن اندیشههایی كه در ذهن انسان شكل میگیرند، از اهمیت بسیار برخوردارند، همانگونه كه همهی متفكران، از گذشته تا امروز، به واسطه نوشتن اندیشههایشان را انتقال دادهاند.
حسن سالاری ادامه داد: مشكل قابل توجهی كه در میان دانشآموزان ما دیده میشود، ناتوانی در نوشتن متنی سازمانیافته است كه تا دوران دانشجویی ادامه دارد. این مشكل تنها به فقدان مهارتهای نگارش بازنمیگردد و به طور مستقیم با مهارتهای اندیشیدن مرتبط است. بنابراین نخست باید چگونه فكر كردن را در اذهان آنان نهادینه كنیم. در واقع، تفكر و نوشتن یك كنش و واكنش است و آموزش اندیشیدن بهترین راه برای تربیت دانشآموزانی زبده در نگارش.