• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 2981)
شنبه 6/6/1389 - 0:51 -0 تشکر 225077
شاخصه های جامعه منتظر از دیدگاه مقام معظم رهبری(امام خامنه ای خودم)؛

چکیده 

 

اعتقاد  به مهدویت در زندگی و حیات انسان‌ ها وجود داشته  و انتظار آینده بهتر و ظهور دولت  حق و عدل، در طول تاریخ‌، مترقی‌ ترین آرمان  اجتماعی بوده است.
فطرت  کمال‌ گرای  آدمی  و ماهیت  زندگی  بشر با امید به  آینده عجین  شده  و لذا اعتقاد  به مهدویت از اصیل ‌ ترین ابعاد روح انسانی  سرچشمه می‌ گیرد.
اندیشه  مهدویت  در بطن  خویش  شور و شعف،  پویایی و شعور  وفردای  تابناک را به  ارمغان دارد  و با زنده ساختن  بارقه امید و اشتیاق  در دل  انسان، او را  به  آینده ‌ای روشن رهنمون می‌سازد

 

زایش  مهدویت از متن  باورهای  دینی  و اعتقاد  اصیل و استوار، فلسفه‌ ای  متقن و محکم به  آن  بخشیده است.  باور داشت مهدویت  واعتقاد  به وجود  نجات‌ بخش  گیتی  به  گروه و مذهبی  خاص محدود  نیست  و  به صورت  اعتقاد  دینی  مشترکی  در  بین ادیان مختلف  آسمانی  و  فرهنگ‌ های  مذهبی  جایگاه ویژه‌ ای  دارد. در فرهنگ  متعالی اسلام  بر اصل  مسلم  و تردید ناپذی ر و بنیادین  مهدویت،  تصریح فراوان شده  است.
مسلمانان  به خصوص شیعیان همواره  به  این اصل توجه داشته‌ اند و این اصل با  تار و پود زندگی دینی  آنان آمیخته است. مهدویت به  منزله  بنیاد تفکر شیعی، چنان منزلت و جایگاهی در این مکتب دارد که با نبود  آن، اندیشه  شیعه  فرو می‌ ریزد.

 

مسلما  اهمیت این موضوع  سبب  میشود  که از جوانب  مختلف مورد بررسی قرار گیرد و یکی  از مهمترین ابعاد  قابل  بررسی  در این رابطه  شاخصه های  جامعه  منتظر است که  به  بررسی مشخصات  و مختصات  جامعه ا ی می پردازد  که در انتظار موعود  مصلح  یعنی حضرت مهدی (عج) است.
در این نوشتار که  به  بهانه چهارمین همایش بین المللی دکترین  مهدویت  فراهم گردیده است،  با توجه به  دیدگا ه های مقام معظم رهبری،  شاخصه های  زیر – که البته کامل نبوده و قابل بسط می باشند- بررسی شده است
:

 

استقرارعدالت  فراگیر، مبارزه با فساد فکری و فرهنگی و انحرافات مذهبی، رفاه  اقتصادی،توسعه پایدار و سازگاری انسان با طبیعت، شکوفائی خرد ودانش بشری، اجرای اصل مساوات، قلع وقمع ریشه های ظلم وطغیان، گسترش ارزشهای دینی، حاکمیت قرآن و معنویت، فراگیر نمودن اسلام  در جهان.

شنبه 6/6/1389 - 1:33 - 0 تشکر 225081

مقدمه:

شاخصه و ویژگى عمده اعتقاد به مهدویت‏، انتظار و آمادگى مداوم و آگاهانه براى ظهور امامى است كه از دیدگان همه غایب است و در صدد نابودى ظلم، ستم، فساد، تباهى، بى‌دینى و انحراف از جهان است.
 مسئله انتظار حكومت حق و عدالت مهدى و قیام مصلح جهانى، در واقع مركب از دو عنصر است:  عنصر نفى و عنصر اثبات.

 عنصر نفى، همان بیگانگى از وضع موجود و عنصر اثبات، خواهان وضع بهتر است.

اگر این دو جنبه، در روح انسان، به صورت ریشه‌ دار حلول كند، سرچشمه دو رشته اعمال دامنه‌ دارخواهد شد.

این دو رشته اعمال، عبارت است  از:

ترك هرگونه هم‌ كارى و هم‌ آهنگى با عوامل ظلم و فساد و حتى مبارزه و درگیرى با آنان از یك سو و خودسازى و خودباورى وجلب آمادگى جسمى و روحى، مادى و معنوى، براى شكل گرفتن آن حكومت واحد جهانى از سوىدیگر... هر دو قسمت، كاملاً سازنده و عامل تحرك، آگاهى و بیدارى است‏.

انتظار فرج، یكى از عقاید انسان ‏ساز و انقلاب‌ آفرین و از مهم‌ ترین منابع الهام و شوق‌ دهى براى زمینه‌ سازی جهت ایجاد تحول و تكامل و سوق دادن انسان‏ها به سوى حكومت عدل و ایمان است.

از دیدگاه اسلام، به‌خصوص مذهب حق تشیع، انتظار، همه‌گاه برانگیزنده، تحرك‌ بخش، جنبش‌ آ فرین، سرچشمه شور مقاومت، ایثار، قیام و حركت مستمراست.
 انتظار برای جامعه دینی ایران، مقوله قابل تاملی است وبا تار و پود زندگی دینی مردم ما آمیخته است. از بهترین رازهاى نهفته بقاى تشیع، همین روح انتظارى است كه كالبد شیعه را آكنده ساخته و پیوسته او را به تلاش، كوشش، جنبش و جوشش وا مى‏ دارد.

جامعه شیعه قرن هاست که با این اعتقاد زیسته  و زنده  بوده است واین اعتقاد همچنان راسخ است. نکته قابل توجه این است که شیعیان در توجیه مسئله انتظار فقط بر روایات و منقولات تکیه نمی کنند، بلکه می کوشند آن را عقل پذیر کنند واز دل آن پیام های سیاسی واجتماعی وتربیتی بیرون بکشند وآن را به مقوله ای بدل کنند که برای انسان امروزی معنی دار باشد و در پوششی امروزین، معقول وسودمند درآید.

ما در این نوشتار، به بررسی شاخصه های جامعه منتظر با تکیه بردیدگاه های مقام معظم رهبری خواهیم پرداخت. گرچه مسلما آنچه که در این نوشتار کوتاه بحث می گردد، دربرگیرنده همه شاخصه های چنین جامعه ای نیست  و موارد دیگری نیز قابل طرح است.

شنبه 6/6/1389 - 2:6 - 0 تشکر 225084

انتظار از دیدگاه مقام معظم رهبری:
از دیدگاه مقام معظم رهبری،موضوع انتظار دارای قابلیتهای فراوانی است که ملتها باید از آن به بهترین نحو استفاده  کنند. از نظر ایشان مهمترین پیامد انتظار، امید است که در پی آن مبارزه ومجاهدت وعدم تسلیم در برابر دشمنان است:
« اعتقاد به قضیه مهدى (عج) و موضوع  ظهور و فرج وانتظار، گنجینه  عظیمى است كه ملت‏ ها مى‏توانند از آن، بهره‏ هاى فراوانى ببرند.

شما كشتى ‏اى را در یك دریاى طوفانى فرض كنید.
اگر كسانى كه در این كشتى هستند، عقیده داشته باشند; كه اطراف آنها تا هزار فرسنگ، هیچ ساحلى وجود ندارد و آب و نان و وسایل حركت  اندكى داشته باشند، كسانى كه در این كشتى هستند، چه كار مى‏كنند؟
آیا هیچ تصور مى‏شود كه  اینها براى  آن‏ كه حركت كنند و كشتى را پیش ببرند، تلاشى بكنند ؟
نه، چون به نظر خودشان، مرگشان حتمى است
.
وقتى  انسان مرگش حتمى است، دیگر چه حركت و تلاشى باید  بكند؟
امید و افقى  و جود ندارد، یكى از كارهایى كه مى‏توانند انجام دهند، این است كه در این مجموعه كوچك، هركس  به  كار  خودش  سرگرم شود.
آن كسى كه اهل آرام  مردن است، بخوابد  تا بمیرد و آن‏ كه اهل تجاوز به دیگران است، حق دیگران را بگیرد تا آن‏ كه چند ساعتى بیشتر زنده  بماند.

شما كشتى‏ اى را در یك دریاى طوفانى فرض كنید. اگر كسانى كه در این كشتى هستند، عقیده داشته باشند; كه اطراف آن ها تا هزار فرسنگ، هیچ ساحلى وجود ندارد و آب و نان و وسایل حركت اندكى داشته باشند، كسانى كه در این كشتى هستند، چه كار مى‏كنند؟

طور دیگر هم این است كه كسانى كه در همین كشتى هستند، یقین داشته باشند و بدانند كه در نزدیكى آنها، ساحلى وجود دارد. حالا اگر دور و یا نزدیك است و چقدر كار دارند تا به آن‏جا برسند، معلوم نیست. اما قطعا ساحلى كه در دسترس آنها است، وجود دارداین افراد چه كار مى‏كنند؟



طور دیگر هم این است كه كسانى كه در همین كشتى هستند، یقین داشته باشند و بدانند كه در نزدیكى آنها، ساحلى وجود دارد. حالا اگر دور و یا نزدیك است و چقدر كار دارند تا به آن‏جا برسند، معلوم نیست. اما قطعا ساحلى كه در دسترس آنها است، وجود دارد

این افراد چه كار مى‏كنند؟
اینها تلاش مى‏كنند كه خود را به  آن ساحل،برسانند و اگر یك ساعت هم  به آنها وقت داده بشود; از آن یك ساعت ‏براى حركت و تلاش صحیح و جهت دار استفاده خواهند كرد، و فكرشان را روى هم خواهند ریخت و تلاش‏ شان را یكى خواهند كرد تا شاید بتوانند خود را به آن ساحل برسانند.
«امید»، چنین نقشى دارد.
همین قدر كه امیدى در دل انسان به وجود آمد، مرگ  بال‏هاى  خود را جمع مى‏كند  و كنار مى‏رود.
امید موجب مى‏شود، انسان تلاش و حركت كند;  پیش ببرد; مبارزه كند  و زنده بماند. فرض كنید ملتى در زیر سلطه ظالمانه قدرت مسلطى، قرار دارد و هیچ امیدى هم ندارد. این ملت مجبور است، تسلیم بشود
.

اگر تسلیم نشد، كارهاى كور وبى جهتى انجام مى‏دهد;

اما اگر این ملت  و جماعت ، امیدى در دلشان باشد و بدانند كه عاقبت‏ خوبى حتما وجود دارد، این ها چه مى‏كنند؟
طبیعى است كه مبارزه خواهند كرد و مبارزه  را نظم خواهند داد و اگر مانعى در راه مبارزه وجود داشته باشد، او را برطرف خواهند كرد. بشریت در طول تاریخ و در حیات اجتماعى، مثل همان سرنشینان یك كشتى طوفان زده، همیشه گرفتار مشكلاتى از سوى قدرتمندان، ستمگران، قوى دستان و مسلطین بر امور انسان‏هاى مظلوم بوده است.
امید، موجب مى‏شود كه انسان، مبارزه كند  و راه را باز نماید و پیش برود
.
وقتى به شما مى‏گویند انتظاربكشید; یعنى، این وضعیتى كه امروز شما را رنج مى‏دهد و دلتان را به درد مى‏ آورد، ابدى نیست و تمام خواهد شد.
ببینید چقدر انسان، حیات و نشاط پیدا مى‏كند.

این، نقش اعتقاد به امام زمان - صلوات الله علیه و ارواحنا فداه - است.

این نقش اعـتقاد به مهدى موعود مى‏باشد.

این عقیده است كه شیعه را تا  امروز، از آن همه پیچ وخم‏ هاى عجیب  و غریبى  كه در سر راهش قرار داده بودند، عبور داده است. »
روزنامه جمهورى اسلامى، مورخ19/10/74


ایشان این اعتقاد  مهم راباع ث تسلیم نشد ن ملتها در برابر زورگویان برشمرده و حرکت مردم ایران در پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را ناشی از همین اعتقاد می دانند:

« ایمان و اعتقاد به امام زمان (عج)، مانع از تسلیم  شدن است و ملت هاى با ایمانى كه حضور قطب عالم  امكان را در میان خود احساس مى‏ كنند، از حضور او امید و نشاط  مى‏ گیرند و براى مجد و عظمت اسلام، مبارزه و مجاهدت مى‏كنند و با تكیه بر همین امید درخشان بود كه ملت‏ بزرگ ایران، پرچم اسلام را به اهتزاز در آورد و افتخار طول تاریخ بشر و تاریخ اسلام شد.»
روزنامه رسالت، مورخ 16/10/74

به هرحال دقت در مفاهیم مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری در موضوع انتظار نشانگر عمق اعتقاد ایشان به تاثیر انتظار بر تمامی ابعاد زندگی انسانهاست و جوامع بشری نیازمند چنین اعتقادی هستند تا زمینه های ظهور فراهم گردد

البته مقام معظم رهبری اعتقاد صرف به انتظار ومهدویت را برای تسلیم نشدن در برابر زورگویان عالم را کافی نمی دانند  بلکه  به طور ضمنی عنصر دانائی و شناخت  صحیح  اعتقاد را لازمه این امر برمی شمرند:

« عقیده  به امام زمان (عج) نمى‏گذارد مردم  تسلیم  بشوند; به شرطى كه  این عقیده را درست‏ بفهمند. وقتى كه  این عقیده به طور حقیقى در دل‏ها جا بگیرد، حضور امام غایب در میان مردم حس مى‏شود.» روزنامه جمهورى اسلامى، مورخ19/10/74

به هر حال دقت در مفاهیم مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری در موضوع انتظار نشانگر عمق اعتقاد ایشان به تاثیر انتظار بر تمامی ابعاد زندگی انسانهاست و جوامع بشری نیازمند چنین اعتقادی هستند تا زمینه های ظهور فراهم گردد.

شنبه 6/6/1389 - 2:18 - 0 تشکر 225085

شاخصه های جامعه منتظر از دیدگاه مقام معظم رهبری


از نظر مقام معظم رهبری اعتقاد به مهدویت  و انتظار نه تنها دربین شیعیان و مسلمانان بلکه در بین پیروان تمام اد یان ومذاهب  وجود دارد و این فراگیر بودن باعث می شود که همه انسانها به آینده درخشان وروشن برای تاریخ و بشریت معتقد باشند. براین اساس همه جوامع می توانند برای ظهور مهدی موعود(عج) خود را مهیا سازند و در واقع جامعه ای منتظر باشند.
 شاخصه های چنین جامعه ای را به سختی می توان برشمرد، اما برخی از مهمترین آنها عبارتند از

1. ستقرار عدالت فراگیر

2. مبارزه با  فساد فکری و فرهنگی و انحرافات مذهبی

3. رفاه اقتصادی

4. توسعه پایدارو سازگاری انسان با طبیعت

5. شکوفایی خرد ودانش بشری

6. اجرای اصل مساوات

7. قلع وقمع ریشه های ظلم وطغیان

8. گسترش ارزش‌هایدینی

9. حاکمیت قرآن ومعنویت

10. فراگیر نمودن اسلام در جهان

به هر کدام خواهیم پرداخت با توجه به بیانات خود مقام معظم رهبری (امام خامنه ای خودم)




شنبه 6/6/1389 - 15:58 - 0 تشکر 225230

استــــقرارعــدالــت  فــراگــیـر



بنابراحادیث و روایات، مشکل اصلی منجی موعود، مشکلخداباوری یا انکار خدا نیست، بلکه مشکل اصلی، آتش ظلم و بیدادی است که بشر را درکام خود فرو برده است.

بنابراین،ایجاد عدالت سرلوحه برنامه‌های منجی عالم است،همان‌گونه که از اهداف اصلی همه پیامبران در آغاز رسالت بوده است.

در عصرغیبت نیز جامعه‌ای که رو به کمال موعود گام برمی‌دارد،باید برقراری عدالت را دررأس برنامه‌های اصلاحی خود قرار دهد؛ زیرا تمامیساختارهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به شدت متأثر از میزان تأمین عدالت درجامعه هستند.

 بشردر نظام عادل و دادگستر به درستی تربیت می‌شود،با آسایش و فراغت به تکلیف تن می‌دهد و به حقوق دیگران نیز احترام می‌گزارد.

بشر در سایه  این مسئولیت ‌پذیری و تعهد به  جامعه،به سعادت  دست می‌یابد. لذا، باید پایه ‌های اصلی جامعه  و ارکان مدیریت  کهدر همه  زوایای اجتماعی تأثیرمستقیم  دارد و جهت  حرکت جامعه را مشخص  می‌کند،عادلانه  باشد  تا کل روابط  اجتماعی  درتمامی  زمینه‌ها رنگ عدالت ودادگری  به خود  بگیرد.


برقراری عدل مستلزم آن است کهگروهی از افراد، از سرمایه‌ ها و درآمدهای بسیار اما ناحق خود چشم‌پوشی کنند و اینعامل باعث می‌شود که آنان برای حفظ منافعنامشروع خود علیه عدالت‌خواهان برانگیخته شوند.

همین امر، تلاش برای استقرار عدالت را در عصر غیبت بسیارمشکل می‌سازد و غیر از مصلحان و منتظران حقیقی، دیگران یارای آن را نخواهند داشت.

اما در عوض نتایج و پی‌آمدهای شکوهمند آن هم بسیاردرخور توجه و ارزش‌مند است، به گونه‌ای که شوق رسیدن به این نتایج، تحمل تمامیمشکلات را آسان و ممکن می‌ سازد.

مقام معظم رهبری نیز جامعه مهد ویرا جامعه ای در ادامه تلاشها و اهداف انبیاء بر می شمرند و می فرمایند:

«... جامعه «مهدوى‏»، (یعنى، آن دنیایى كه امام زمان (عج)مى‏آید تا آن دنیا را بسازد)، همان جامعه‏اى است كه همه پیامبران براى تامین آن درعالم ظهور كردند.
یعنى همه پیغمبران مقدمه بودند تا آن جامعه ایده آل انسانى - كه بالاخره به وسیلهولى عصر و مهدى موعود (عج) در این عالم پدید خواهدآمد و پایه گذارى خواهد شد - بهوجود بیاید.
مانند یك بناى مرتفعى كه كسى مى‏آید،زمین آن را تسطیح مى‏كند و خار و خاشاك را ازآن مى‏كند. كس دیگرى پس از او مى‏آیدو زمین را براى پایه ریزى، مى‏كند و گودمى‏كند.


... كس دیگرى پس از اومى‏آید، تا پایه‏ها را شالوده ریزى كند و بلند كند و كسدیگرى پس از او مى‏آید تا دیوارها را بچیند و یكى پس از دیگرى، ماموران و مسؤولانمى‏آیند تا این كاخ مرتفع،این بنیان رفیع، به تدریج در طول زمان ساخته و پرداختهبشود.
انبیاى الهى علیهم السلام، از آغاز تاریخ بشریت، یكى پس از دیگرى آمدند تا جامعهرا و بشریت را قدم به قدم به آن جامعه آرمانى و آن هدف نهایى، نزدیك كنند. انبیاهمه موفق شدند.حتى یك نفر از رسولان الهى هم در این راه و در این مسیر ناكام نماند.

... بارى بود كه بر دوش این ماموران عالى مقام، نهاده شده بود. هر كدام قدمى آنبار را به مقصد و سر منزل نزدیك كردند; كوشش كردند; هرچه توان داشتند، به كاربرند. آن وقتى كه عمر آنان سرآمد; این بار را دیگرى از دست آنان گرفت و همچنانقدمى و مسافتى آن را به مقصد نزدیك تر كرد. ولى عصر - صلوات الله علیه - میراث برهمه پیامبران الهى است كه مى‏آید و گام آخر را در ایجاد آن جامعه الهى بر مى‏دارد.»

خطبه نماز جمعه، مورخ 6/4/59



درفرازی دیگر ایشان به بیان واضحتر جامعه مورد نظر انبیا که توسط حضرت مهدی (عج)تحقق می یابد می پردازند:

 « آن جامعه‏اى كه در دوران ظهور حضرت ولى عصر (عج)به وجود خواهد آمد; همان جامعه‏اى  است كه همه  پیغمبران الهى براى تهیه  مقدمات آن از جانب الهى مبعوث  شدند; یعنى،ایجاد  یكجامعه‏اى  كه  بشریت  در آن جامعه  بتواند به رشد و كمال متناسب  خود برسد.

اگر این آیه قرآن كه درباره بعثت پیامبران مى‏فرماید:«لیقوم الناس بالقسط‏» ;یعنى، پیغمبران مبعوث شدند تا قسط و عدل در جامعه بشرىاستوار بشود، اشاره به هدف بعثت مى‏كند. پس حكومت مهدى (عج) و جامعه مهدوى، همانجامعه‏اى است كه این هدف رابه طور كامل تامین مى‏كند. »

خطبه نماز جمعه، مورخ 29/3/60

شنبه 6/6/1389 - 16:8 - 0 تشکر 225234

از آنجا که استقرار عدالت بنا بر آنچه گذشت ا ز مهمترین اهد اف حکومت  جهانی  حضرت  مهدی (عج ) است برخی از نتای جو دستاوردهای  آن به شرح زیر است:


1. تقویت پیوند میان مردم و رهبری:


اگر مردم در عمل اجرای عدالت  را در جامعه  ببینند و لمس کنند، به طبع  کنش‌ ها و رفتارهای  فردی و اجتماعی  خو د را اصلاح  می‌نمایند  و به اصول حق و عدل احترام می‌ گزارند. هرگاه عدالت  قاطع و فراگیر باشد، موجب  پیوند  محکم بین جامعه و پیشوای آن می‌ گردد.

کسانی که تنها شعار بدهند، اما  در عمل فرسنگ‌ها از آن شعارها فاصله داشته باشند، در دراز مدت همر‌اهان و هواداران  خود را از دست می‌دهند.

در حکومت عدالت‌ محور مهدی، این قاطعیت در اجرای حق و عدالت تا  آن‌جا پیش  می‌رود که در درون خانه‌ها عدالت حاکم می‌شود و روابط اعضای خانواده  در چارچوب عدالت قرار می‌گیرد.

امام صادق(ع) می‌فرماید: «مهدی، آن‌گونه که سرما و گرما وارد خانه می‌شود، عدالت را وارد خانه‌های مردم می‌کند. »


2.انتخاب فرمانداران و کارگزاران صالح:


اگر مجموعه مدیران اجتماعی، صالح و متعهد باشند، جامعه‌ای سالم پایه‌گذاری خواهد شد. عدالت  تنها با این روش در تمامی سطوح جامعه می‌گسترد واصلی‌ترین مشکل همه حکومت‌های بشری که در طول تاریخ با آن دست به گریبان بوده‌اند،از میان برداشته می‌شود. کارگزاران حکومت مهدی(عج) افرادی هستند که روحشان با ترس از خدا و تعهد در برابر اجرای احکام خدا عجین شده و از قید  امیال و گرایش‌های نفسانی آزادند و شاید از علل حضور 313 تن از انسان‌های تربیت یافته در زمان ظهور،همین باشد که دین خدا به وسیله آنان عملی گردد.


3. تقویت روابط اجتماعی سالم:


در حکومت عدالت محور، تربیت معنوی و تصحیح اخلاق افراد،جزء اهداف اصولی تلقی می‌گردد. در احادیث نیز درباره عدالت  اخلاقی و تعادل باطنی بر محورهایی چون راست‌ گویی، اجتناب از دروغ، خوش‌ بینی، مهرورزی و پرهیز از کینه‌ توزی و دشمنی تأکید  فراوان شده است. در سایه حاکمیت این اصل، اجتماع راست‌ گویان شکل می‌گیرد و اصل راست‌ گویی، تمام روابط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را تحت‌ الشعاع قرار می‌دهد..


امنیت اقتصادی  ارمغان چنین اجتماعی به شمار می‌آید زیرا برای هر فرد روشن است که باید کالایش را به بهای واقعی بفروشد و هر کالایی را به بهای واقعی بخرد. امنیت سیاسی نیز در چنین جامعه‌ای حاصل می‌گردد؛ زیرا هر فردی هرآن‌ چه را می‌شنود و هر تبلیغی را که رنگ سیاسی دارد،
 باور دارد که مقرون به حقیقت و راست است. به همین علت، به دور از نگرانی می‌تواند از خط و معیار های سیاسی پیروی نماید
.


امنیت اجتماعی به معنای واقعی آن مخصوص اجتماع راست‌گویان است که افرادِ آن بدون هیچ بیم و هراسی با یک‌د یگر روابط اجتماعی برقرار می‌کنند.
در این شرایط، جامعه‌ای به دور از برتری‌ های ظالمانه  طبقاتی شکل می‌گیرد.  انسان به شخصیت و ارزش حقیقی خود می‌رسد و زنجیر بندگی، بردگی و ذلت از پای همگان باز می‌گردد؛وقتی که حق به حق‌دار برسد و افراد به حقوق یک‌دیگر احترام بگزارند، جایی برای کینه‌توزی و بدگمانی باقی نخواهد ماند و روان‌ها از عقده‌ ها و کینه‌ ها روایت شده است
.

شنبه 6/6/1389 - 23:51 - 0 تشکر 225335

به نام خدا

سلام

باتشکر از مباحث خوب شما کاربر گرامی استفاده کردیم

موفق باشید

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

يکشنبه 7/6/1389 - 11:8 - 0 تشکر 225446

سلام...
هنوز ادامه داره.
راستش دیگه داشتم باور می کردم که هر بحثی که بذارم فقط خودمم که نظر می دم.
یاحق

يکشنبه 7/6/1389 - 11:31 - 0 تشکر 225454

مبارزه با فساد فکری و فرهنگی و انحرافات مذهبی


از مشکلات عمده امام در آستانه ظهور، انحراف‌ ها وبرداشت‌ های نا درستی به حساب می‌آید که در راه و روش دین، اصول و فروع احکام الهی پدید آمده؛ زیرا امام در این رویارویی با توده‌ ای نا آگاه روبه ‌رو نیست، بلکه عا ملان اصلی این تأویل ‌ها و تحریف‌ها، متولیان دین و روحانیان دنیا دوست و وابسته ‌ای هستند که سرمایه ‌داران، اشراف و حکومت‌های غیراسلامی از آنان حمایت می‌کنند.
در واقع، بخشی از مسلمانان با حربه اسلام انحرافی به جنگ با امام برمی‌ خیزند، و امام(ع) که احیا گر اسلام ناب محمدی و بیان‌ گر قرآن حقیقی  است، جامعه را از لوث وجود این فساد فکری و فرهنگی که مانع رشد جوامع انسانی است، پاک می‌کند.

امام علی(ع) در این‌ باره می‌فرماید:  آراء را پیرو قرآن قرار می‌ دهد،پس از آن‌که قرآن را پیرو آراء کرده بودند.

دین آسمانی اسلام، در واقع پاسخی به ندای عقل و فطرت انسان خاک‌ نشین است. لذا عقل سلیم و فطرت پاک بشری در رویارویی با آن به آسانی تسلیم و منقاد می‌گردد؛ زیرا آن را دقیقاً مطابق با نیازهای روحی و روانی خود می‌یابد.چنین دینی موجبات رشد و تعالی روزافزون انسان را در پی دارد، اما زمانی که دین گرفتار زنگارهای برخاسته از هوا و هوس دنیاپرستان و سلایق شخصی دین‌فروشان می‌گردد،از فلسفه وجودی خود فاصله می‌گیرد و نه تنها به سوی سعادت ره‌نمون نخواهد بود که موجبات ضلالت و گم‌ راهی را نیز در پی دارد.
لذا جامعه منتظر که می‌خواهد خود را به استانداردهای عصر ظهور و حکومت مهدوی نزدیک سازد، باید بکوشد تا در عصر غیبت در حد امکان زمینه‌ های انحراف فکری و دینی را از بین ببرد و به تبیین و تشریح آموزه‌ های اصیل دینی همت گمارد و با افرادی که اصول و عقاید دین حق را وارونه جلوه می‌ دهند،به شدت برخورد نماید.


مقام معظم رهبری در بیان همین مطلب توصیه به معرفت واخلاق وکسب صلاحیت ها می فرمایند:

« شما مردم عزیز - به خصوص شما جوان‏ها - هرچه كه درصلاح خود، در معرفت و اخلاق و رفتار و كسب صلاحیت ‏ها در وجود خودتان بیشتر تلاش كنید، این آینده را نزدیك‏ تر خواهید كرد، اینها دست‏ خود ما است. اگر ما خودمان را به صلاح نزدیك كنیم، آن روز نزدیك خواهد شد، همچنان كه شهداى ما با فد ا كردن جان خودشان، آن روز را نزدیك‏ تر كردند. آن نسلى كه براى انقلاب، آن فداكارى‏ها راكردند; با فدا كارى‏هاى خودشان آن آینده را نزدیك ‏تر كردند. هرچه ما كار خیر واصلاح درونى خود و تلاش براى اصلاح جامعه انجام بدهیم، آن عاقبت را دائما نزدیك‏ ترمى‏كنیم.»
روزنامه جمهورى اسلامى، مورخ 23/8/79

يکشنبه 7/6/1389 - 11:34 - 0 تشکر 225457

رفاه اقتصادی


امامان معصوم (علیهم السلام) در روایات فراوانی، دورنمایی روشن و امیدبخش از رفاههمگانی را در حکومت مهدوی ترسیم نموده‌اند. غنا و بی‌نیازی چنان در جامعه حاکم می‌گرددکه افراد برای پرداخت زکات اموال خود شهر به شهر می‌گردند، اما شخص مستحق ونیازمندی را پیدا نمی‌یابند. اهتمام روایات بر رفاه اقتصادی جامعه مهدوی، گویایاهمیت آن در پایه‌گذاری جامعه قرآنی است. جامعه‌ای که تعالیم روح‌بخش اسلام ناب راسرلوحه عمل‌کرد خود قرار دهد، جامعه فقیر و عقب‌مانده نخواهد بود.

در این جامعه، مسائل اولیه‌ای هم‌چون مسکن، اشتغال و ازدواججوانان باید به آسانی حل و فصل شود و اهداف عالیه‌ای مانند پیش‌تازی در عرصه‌هایعلمی و صنعتی جهان مد‌نظر باشد.
اجتماعی که می‌خواهد زمینه‌ساز جامعه تکاملیافته عصر ظهور باشد، باید در چنان سطحی از پیشرفت و ترقی قرار بگیرد که خودتولیدکننده و صادرکننده علم، تکنولوژی، فرهنگ و هنر باشد، نه آن‌که مصرف کننده ووابسته دیگران باشد. جامعه منتظر باید سرآمد جوامع باشد تا بتواند فرهنگ انتظار راجهانی کند و مقدمات ظهور را فراهم نماید.
اما اگر در جامعه‌ای که فرهنگانتظار پذیرفته شده، میزان رفاه و رشد اقتصادی به حدی تنزل یابد که نیازهای اولیهو پیش پا افتاده افراد جامعه برآورده نگردد و فقر و تنگ ‌دستی در آن نمایان باشد، نه می‌توانند خود را زمینه‌ ساز ظهور بدانند و نه آرمان ظهور منجی موعود را بهجوامع دیگر گسترش دهند.

مقام معظم رهبری بر اینعقیده اند که رفاه گسترده و برخورداری از تمامی قابلیتها واستعدادهای نهفته طبیعت از ویژگی های مهم حکومت حضرت مهدی (عج) است: « در آن جامعه همه نیروهای طبیعت ونیروهای انسانی استخراج می شود، رفاه گسترده فراگیر می شود و چیزی در بطن زمین نمی ماند که بشر ازآن استفاده نکند. »

خامنه ای، سیدعلی( آیت الله )،یاد ایام( مجموعه بیانات)، تهران: انتشارات صادق، 1375، ص 245

يکشنبه 7/6/1389 - 11:54 - 0 تشکر 225459

توسعه پایدار و سازگاری انسان با طبیعت


عمران و آبادانی جغرافیای مسکون و بهره‌برداری ازامکانات تا سرحد ممکن، از دیگر اقدامات امام(ع) است.
رسول اکرم (ص) در روایتی فرموده‌اند:
«امت من در زمان مهدی(عج) از نعمتی بهره‌‌مند می‌شوند که هرگز به چنان نعمتی بهره‌ مند نشده‌اند. آسمان باران رحمت خود را فرو می‌ریزد وزمین هم گیاه خود را از برای ایشان خارج می‌نماید.»
 بی‌ تردید این امر با وجود پیشرفت علوم، فنون وتکنولوژی در دوران پیش از ظهور به طور کامل تحقق پیدا نخواهد کرد؛ اما بنابر بررسی‌ های انجام شده، زمین قادر به تأمین احتیاجات و اداره چندین برابر جمعیت کنونی است.

البته چنین چیزی وقتی ممکن می‌گردد که از همه امکانات بهره‌برداری شود و از اسراف گروهی اندک نیز جلوگیری گردد. هم‌چنین از تکنیک‌ های دقیق علمی و فنی متناسب  با محیط‌ ها و سرزمین‌های گوناگون باید بهره‌برداری شود. پس جامعه منتظر باید برای آبادانی زمین و حفظ محیط زیست تلاش نماید و بکوشد تا خود را به سطح  پذیرفتنی از توسعه علمی و فنی پایدار برساند.

مقام معظم رهبری در بیان این مطلب به زیباترین وجه،استفاده از نیروهای ناشناخته طبیعت را در زمان حکومت حضرت مهدی(عج) گوش زد می فرمایند: « نیروهای معطل طبیعی، زمینهائی که می تواند انسان را تغذیه کند و قوای کشف نشده( مانند نیروهائی که قرنها درتاریخ بود؛ مثلا نیروی اتم، نیروی برق، …) کشف می شود. قرنها بر عمر جهان می گذشت واین نیروها در بطن طبیعت بود اما بشر آنها را نمی شناخت، بعد یک روزی به تدریج استخراج شد.همه نیروهای بی شماری که از این قبیل در بطن طبیعت هست در زمان امامزمان(عج) استخراج می شود. »

خامنه ای، سیدعلی( آیت الله )،یاد ایام( مجموعه بیانات)، تهران: انتشارات صادق ، ص 246

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.