• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مهدویت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مهدویت (بازدید: 1817)
پنج شنبه 4/6/1389 - 16:15 -0 تشکر 224638
آموزه مهدویت در زیارت عاشورا

در این مقاله پیوندهای زیارت عاشورا و آموزه مهدویت بررسی می‌شود، لذا باید به سه مطلب کلیدی توجه شود: 
الف) عاشورای حسینی؛ 
ب)  زیارت عاشورا؛ 
ج) جایگاه آموزه مهدویت در متن زیارت عاشورا. 

پنج شنبه 4/6/1389 - 16:18 - 0 تشکر 224639


الف) ویژگی‌های ‌عاشورای حسینی نماد تمام‌عیار اسلام ناب محمدی


1. اوج خدا خواهی و خدا گرایی و خدا مداری را در عاشورای حسینی می‌بینیم؛ 
2. عاشورای حسینی را سمبل اسلام ناب محمدی و در تقابل با جاهلیت اموی و اسلام تحریف‌شده می‌بینیم؛ 
3. نماد کامل عزت و ایثار و فداکاری برای رهایی از اسارت‌های مادی و دنیوی انسان‌. 
4. بیان‌ کننده ر روش صحیح تعامل با جاذبه‌های زندگی دنیوی هنگام تزاحم دین و دنیای انسان؛ 
5. عاشورای حسینی تابلوی زرّین جلوه‌های بسیار نغز مکارم اخلاق محمدی و تجلّی عینی معنویت و غلبه ارزش‌گرایی بر تمام جاذبه‌های مادی؛ 
6. عاشورای حسینی بزرگ‌ترین و مؤثرترین تجربه عملی موفق در نشان دادن موفقیت تِزِ پیروزی خون بر شمشیر و تحکیم صحیح سنت‌های الهی در جهت اجزا فرهنگ عدالت مدار الهی در عمق وجدان‌های جوامع بشری؛ 
7. عاشورای حسینی آغاز حرکت جدید امت اسلامی به سوی جامعه عدل‌مدار الهی و احیاگرارادة آهنین یک امت زنده در پیچ و خم تحریف‌های پیچیده شیطانی و ماسک‌های مزوّرانه دین نما و دین‌زدا؛ 
8. عاشورای حسینی سمبل تمام‌ عیار تولا و تبرا (دشمن شناسی و دشمن ستیزی)؛ 
9. عاشورای حسینی نشان دهنده چگونه آمیختن عشق و شجاعت با مظلومیت و حق‌طلبی پیروزمندانه در عمق هستی؛ 
10. عاشورای حسینی حلقه وصل دو محمد در تاریخ: محمد خاتم انبیاء و محمد خاتماوصیا، محمدِ پایه‌گذار آغاز‌گر دین حق، و محمد تحقق دهنده و گسترش دهندة حاکمیت دین حق. 

پنج شنبه 4/6/1389 - 16:28 - 0 تشکر 224641

ب ) ویژگی های منحصر به فرد زیارت عاشورا و کلید واژه هایآن


1. برای زیارت امام حسین( در روز عاشورا و در کربلای معلّا ثواب دو هزار حج و دو هزار عمره و دو هزار غزوه (شرکت در دو هزار جنگ در راه خدا) آن هم همراه با رسول‌الله در تمام این حج‌ها و عمره‌ها و جهادها، و همراه با امامان معصوم مطرح می‌باشد. گویا برای هیچ زیارتی چنین ثوابی منظور نشده است. 
در صورتی  که این زیارت از راه دور انجام گیرد ثواب آن کمتر از هزار حج و هزار عمره و هزار غزوه با رسول خدا نخواهد بود. 
ثواب تحمّل مصیبت تمام انبیا و اوصیا و صدیقان و شهدا تا روز قیامت را به او می‌دهند.و زیارت کننده امام حسین را (با زیارت ویژه)، همراه شهدای کربلا قرارمی‌دهند، وثواب زیارت انبیا و تمام زائران امام حسین را برای او در نظر می‌گیرند. 
حال این سؤال پیش می‌آید که چرا این همه ثواب برای این زیارت در نظر گرفته‌اند؟ 
2. محور اصلی زیارت عاشورا مهم‌ترین محور در اسلام ناب است. حبّ و بغض، تولا وتبرا، (دوستی و دشمنی)، خمیر مایة تمام رفتارهای انسان‌ها در طول مسیر زندگی، وروح متحرک و مؤثر در وجود انسان‌های کامل می‌باشد. 
این تولا و تبرا در قالب لعن و سلام، رخ نموده، و خط مشی واقعی یک انسان مسلمان ناب را در وجود او پایه گذاری کرده و او را در مسیر اسلام ناب می‌برد. 
3. تکرار فراوان لعن و سلام و واژه‌های هم‌ خانواده با این دو مفهوم معنایی خاص و رنگی ویژه به این زیارت می‌دهد. 
4. واژة لعن در متن زیارت 22 مرتبه و واژة برائت نُه مرتبه از قاتلان و پیروان وپایه‌گذاران ستم بر اهل‌بیت مطرح شده است. 
5. صد بار لعن ویژه که نشان‌ دهندة برائت و دوری جستن و فاصله گرفتن از تمام ستم‌ گران و تضییع کنندگان حق محمد و آل محمد و مباشران قتل حسین بن علی و مقدم داشتن این لعن بر سلام که در هر بار نیز سه مرتبه واژة لعن تکرار می‌گردد که در مجموع 334بار لعن صریح و برائت در ذهن زیارت کننده با این زیارت آمیخته می‌شود. که گویای امری مهم و ضروری در جهت فاصله گرفتن از تمام عوامل ستم، ستم‌گری و ستمگران می‌باشد. 
6. حداقل ده بار سلام بر حسین بن علی با عناوین بسیار تأثیر گذار بر فکر و روان زیارت کننده دیده می‌شود، مانند: 
السلام علیک یا ابا عبدالله، السلام علیک یا ابن رسول الله، السلام علیک یا ابن أمیر المؤمنین وابن سید الوصیین، السلام علیک یا ابن فاطمة سیدة نساء العالمین،السلام علیک یا ثار الله و ابن ثاره والوتر الموتور. 
و آن‌گاه تکرار این سلام در تمام متن زیارت و پرداختن به سلام ویژه به تعداد صدبار و در هر بار سه سلام بر حسین و یاران حسین و فرزندان حسین، به تعمیق ارتباط وایجاد احساسی ویژه و نشان دهنده وابستگی کامل به امام شهیدان می‌انجامد که در هیچ زیارت دیگری دیده نمی‌شود. 
7. در این زیارت بعضی از کلید واژه‌های مهم با اندکی تفاوت حداقل هر کدام دو بارتکرار می‌شود، مانند: 
اتقرّب إلی الله و إلی رسوله... بموالاتک وبالبراءة ممن قاتلک؛ 
به سوی خدا و رسول خدا و ... نزدیک می‌شوم، و این نزدیک شدن با موالات و دوستی تو و برائت از دشمنان و قاتلان تو انجام می‌گیرد. 
أن یجعلنی معکم فی الدنیا والآخرة؛ 
خدا مرا با شما قرار دهد. هم در دنیا و هم در آخرت. 
اللهم اجعل محیای محیا محمّد وآل محمد ومماتی ممات محمد وآل محمد 
خدایا زندگی مرا هم‌ چون زندگی محمد و آل محمد و مرگ مرا هم‌ چون مرگ محمد و آل محمد قرار بده. 
أن یثبّت لی عندکم قدم صدقٍ فی الدنیا و الآخرة؛ 
و مرا نزد شما جایگاهی پایدار در دنیا و آخرت مرحمت فرماید. 
اللهم لک الحمد حمد الشاکرین لک علی مصابهم؛ 
خدایا تو را سپاس می‌گویم همانند سپاس سپاس‌گزاران و شاکران بر مصیبت بزرگشان. 
ستایش و سپاس بر این مصیبت بسیار بزرگ، انسان زیارت کننده را به مقامی ‌والا می‌برد و او را در تحمّل مصیبت‌ها پایدار و استوار و ثابت قدم می سازد. تمام این خواسته‌ ها در آماده سازی برای فداکاری و جانبازی برای دین خدا به انسان نیرو می‌بخشد و او رابرای یاری امام مهدی در حال آماده باش در می‌آورد. 

پنج شنبه 4/6/1389 - 16:37 - 0 تشکر 224643

ج) آموزة مهدویت در زیارت عاشورای حسینی


8 . در این زیارت به طور ویژه دو بار در متن زیارت و یک بار در متن حاشیه‌ای زیارت به خون‌خواهی حسین و یاران و فرزندان او در رکاب امام زمان توجه ویژه داده شده است: 
 وجعلنا و ایاکم من الطالبین بثاره مع ولیّه الإمام المهدی من آل محمّد. 
آمدن این آموزه در متن زیارت و در عبارت‌های پیرامون این زیارت در روز عاشورا هنگامی‌ که مؤمنان هم‌ دیگر را تسلیت می‌دهند، چه مفهوم و معنایی دارد؟ 
و نیز نشر و ترویج و تحکیم این آموزه در رفتار روزانة مؤمنان چه پیامی برای ما دارد؟ 

در سه عبارت وارد شده در این زیارت چنین می‌خوانیم:

فأسأل الله الذین أکرم مقامک وأکرمنی بک أن یرزقنی طلب ثارک مع امام منصور من أهل‌بیت محمد؛ 
حالا که این مصیبت بسیار بزرگ بر من وارد شده است و تمام مسلمین و بر اهل آسمان وزمین سنگینی کرده است از خدا می‌خواهم به خاطر جایگاه بسیار بلندی که نزد او داری و به سبب تو به من کرامت داده است، خون‌خواهی خون ترا به من روزی دهد، آن‌هم با رهبری پیروز و منصور و یاری شده از اهل‌بیت محمد.
فأ سأل الله الذی أکرمنی بمعرفتکم و معرفة أولیاءکم ورزقنی البراءة من اعدائکم أن یجعلنی معکم فی الدنیا والآخرة وأن یثبت لی عندکم قدم صدق فی الدنیا والآخرة،وأسأله أن یبلّغنی المقام المحمود لکم عندالله وأن یرزقنی طلب ثاری مع امام هدیً ظاهر ناطقٍ بالحق منکم؛ 
از خدایی که معرفت و شناخت شما و دوستان شما را به من کرامت کرده و برائت ازدشمنان تان را به من روزی داده، می‌خواهم که مرا همراه با شما در دنیا و آخرت قراردهد، و مرا در محبت و یاری شما استوار گرداند، و جایگاه مستحکم و پایداری در محبت و دوستی و نصرت شما به من عطا کند، و از او می‌خواهم که مرا به مقام ستوده شده درنزد او برساند، و با امامی از اهل‌بیت محمد که امامی هدایت‌کننده و رهبری آشکار وحق خواه و حق‌گو باشد، به من توفیق دهد که حق شما و خون شما را که خون من هم می‌باشد مطالبه نمایم. و در این حق‌شناسی شریک او باشم. 
وجعلنا وایاکم من الطالبین بثاره مع ولیه الامام المهدی من آل‌محمد؛ 
خداوند ما را با شما از خون خواهان حسین بن علی در معیت و همراهی ولی او، که امام مهدی از آل محمد است، قرار‌دهد. 
این عبارت را شیعیان و دوست‌داران حسین در روز عاشورا به هم‌دیگر تذکر می‌دهند وشعار خود قرار می‌دهند. 
9. می‌دانیم که خواندن این زیارت در هر روز مورد سفارش بوده و به روز عاشورا اختصاص ندارد. 
اگر هر روز ما عاشورا باشد و زیارت عاشورا ورد زبان مؤمنان قرار گیرد، چه مفاهیمی پر ارج و عظیم در تار و پود وجود او کاشته می‌شود؟ 
این‌ جاست که زیارت عاشورا یک پل عظیم ارتباطی میان محمدِ خاتم انبیا‌ و محمد خاتم اوصیا برقرار می‌نماید، و زمینه های یاری در مهدی یاوران شکوفا می‌گردد،‌ و مقدمات ظهور در وجود مؤمنان به امام مهدی و بذرهای نهفتة در دلشان آبیاری می‌شود، ودکترین مهدویت حرکتی پویا و تکاملی مستمر و تأثیر غیر قابل وصف منحصر به فرد پیدا می‌کند. 
توجه ویژه به یاران و دوست‌داران اهل‌بیت بسیار قابل تأمل است که خود مقاله ای جداگانه می‌طلبد و نقشی بسزا در زمینه سازی برای تحقق آرمان مهدویت دارد. 
10. در دعای ندبه نیز با جملة أین الطالب بدم المقتول بکربل قیام مهدی آل‌محمد راتجلی پیروزی قیام حسینی می‌دانند، و با خاستگاهی چون قیام حسین بن علی و شعاری جان‌گدازو مصیبتی بسیار بزرگ در تاریخ بشریت، این نهضت عظیم امام مهدی را به حرکت در می‌آورد،و جنب و جوش ویژه ای در یاران مهدی و فرزند رشید حسین بن علی به وجود می‌آورد، تاتمام پایه‌های ستم‌گری را در طول و عرض زمین از بُن برکَند. 
إنّ ما تضمّنته زیارة‌ عاشوراء من التولّی لأولیاء الله والتبرّی من أعداء‌ الله،والسلام علی الحسین وأنبائه وأصحابه واللعن لأعدائهم، والسلم لمن سالمهم والحرب لمن حاربهم، وما تضمّنته من طلب الثبات والاستقامة فی إحقاق الحق وإبطال الباطل،وإظهار التنفر والانزجار ممّن أسس أساس الظلم علی اهل‌البیت( وممّن باشر قتلهموأعان علیه علی مدی الأجبال تجعل من الزائر ثائراً واعیاً منتظراً ومنتصراً للحقّوأهل الحقّ علی الدوام بقیادة الإمام المهدیّ من آل‌محمد(، وتصنع من الاعتقادبالإمام المهدی( وقضیّته واقعاً حیّاً یهیّیء الأرضیّة اللازمة لدولة الإمام المهدی وثورثه التی سوف یقودها من أجل العدل والسلام. 

يکشنبه 25/7/1389 - 18:45 - 0 تشکر 242926

ممنون.
اجرتون با سیدالشهدا

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

شنبه 6/1/1390 - 23:46 - 0 تشکر 301541

سلام
کاش زیارت عاشورا را فراموش نکنیم...

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
يکشنبه 7/1/1390 - 1:17 - 0 تشکر 301552

بنام خدای خوبم
سلام
سخنرانی آیت الله استادی در همایش عاشورا و انتظار

آیت‌الله رضا استادی ,عضوجامعه مدرسین حوزه علمیه قم در همایش عاشورا و انتظار که با حضور جمعی از فضلا و طلاب حوزه علمیه قم برگزار شد با اشاره به آیات و روایات گفت: مخالفت با دین و دین‌داری از قبل از بعثت رسول خدا(ص) بوده است و تاکنون نیز ادامه دارد.
ایشان امامت و ولایت را ادامه بعثت پیامبر اعظم(ص) دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه بعد از رحلت رسول اکرم(ص) نوعی انحراف در جامعه به وجود آمد که امام حسین(ع) با نهضت عاشورا درصدد جلوگیری از این خط انحرافی برآمد.
ایشان همچنین با بیان این‌که وعده الهی حکومت صالحان در جهان و حاکمیت عدل و پاکی در جهان است اظهار داشت: آن‌چه می‌تواند مردم را به وعده الهی نزدیک کند احیاء و گسترش حادثه کربلا و عاشورا است.
وی عزاداری و لعن ظالم را از عوامل زنده نگه داشتن عاشورا ذکر کرد و بیان داشت: باید ظالم را لعن نمود و این لعن شامل حال کسانی می‌شود که در طول تاریخ ظلم کردند و حتی شامل کسانی می‌شود که امروز با حاکمیت دین خدا در جهان مخالفت می‌کنند.
ایشان در عین حال گفت: عزاداری و لعن تنها کافی نیست، بلکه باید در انتظار تحقق وعده الهی باشیم و این جاست که عاشورا و انتظار با یکدیگر پیوند می‌یابد.
امام جمعه موقت قم در ادامه عاشورا و انتظار را مقدمه وعده الهی دانست و تصریح کرد: اگر عاشورا و انتظار توامان باشد وعده الهی محقق خواهد شد و زمان تحقق وعده الهی نیز به خود عاشوراییان و منتظران بستگی دارد.
آیت‌الله استادی با بیان این که باید حالت انتظار در جهان فراگیر شود تا وعده الهی محقق گردد، تأکید کرد: باید تلاش نماییم با عاشورا و انتظار خودسازی نماییم و زندگی خود را به گونه‌ای بسازیم که در زمان ظهور امام زمان(عج) از جمله یاران ایشان قرار گیریم.
این استاد حوزه علمیه در پایان گفت: عاشورا و انتظار با یکدیگر پیوند خورده‌اند و اگر اهداف قیام امام حسین(ع) و آرمان‌های امام زمان(عج) مورد توجه قرار گیرد، وعده الهی محقق خواهد شد که وظیفه ما فراهم نمودن مقدمات آن وعده الهی است.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
يکشنبه 7/1/1390 - 2:1 - 0 تشکر 301553

سلام

من یه مدتی خیلی مقید به این زیارت بودم....ولی الآن...نمیدونم چرا؟....بی لیاقتیه دیگه...باید خودمو تنبیه كنم...آبجی، اون چماغ رو وردار بیار:)

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

دوشنبه 8/1/1390 - 18:34 - 0 تشکر 301850

بنام خدا

نمیدونم واقعن چی میشه که چنین میشه :(

چماقم گم شده :(

فقط اینو میدم بهت.... وقتی میای نت... ازهمین بخونی...یا یه مدل که خودت چشمت راحتتره

کلیک کن

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
سه شنبه 9/1/1390 - 0:36 - 0 تشکر 301909

سلام.

زیارت عاشورا رو با هر حالی نمی شه خوند ... خیلی زیارت عجیبیه ... واسه من معجزه است ... نه واسه جسم خاکیم ... نه ... واسه روحم.

تا حالا بهش فکر کردین که چرا وقتی توی گوش کسی بزنیم توی محکمه می تونه محاکمه ت کنه ولی اگر یه عالمه ادم توی طول روز با شیشه خورده بیافته به جون روحت هی خش خش ... زخمیش کنه ... تو هیجا نمی تونی پی این کارا رو بگیری؟

من فکرمه که این زیارت ها و مخصوصا صلواتی که واسه ی امام رضا هست که هرجایی می تونیم بخونیم ... دوای خوبی واسه ی زخمایی هست که طول روز بر میداری.

فردا که مهدی بیاد ...

سه شنبه 9/1/1390 - 23:21 - 0 تشکر 302266

سلام

ممنون از همه...

دهكده هم داره فكر میكنه....به....

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.