ج) آموزة مهدویت در زیارت عاشورای حسینی
8 . در این زیارت به طور ویژه دو بار در متن زیارت و یک بار در متن حاشیهای زیارت به خونخواهی حسین و یاران و فرزندان او در رکاب امام زمان توجه ویژه داده شده است:
وجعلنا و ایاکم من الطالبین بثاره مع ولیّه الإمام المهدی من آل محمّد.
آمدن این آموزه در متن زیارت و در عبارتهای پیرامون این زیارت در روز عاشورا هنگامی که مؤمنان هم دیگر را تسلیت میدهند، چه مفهوم و معنایی دارد؟
و نیز نشر و ترویج و تحکیم این آموزه در رفتار روزانة مؤمنان چه پیامی برای ما دارد؟
در سه عبارت وارد شده در این زیارت چنین میخوانیم:
فأسأل الله الذین أکرم مقامک وأکرمنی بک أن یرزقنی طلب ثارک مع امام منصور من أهلبیت محمد؛
حالا که این مصیبت بسیار بزرگ بر من وارد شده است و تمام مسلمین و بر اهل آسمان وزمین سنگینی کرده است از خدا میخواهم به خاطر جایگاه بسیار بلندی که نزد او داری و به سبب تو به من کرامت داده است، خونخواهی خون ترا به من روزی دهد، آنهم با رهبری پیروز و منصور و یاری شده از اهلبیت محمد.
فأ سأل الله الذی أکرمنی بمعرفتکم و معرفة أولیاءکم ورزقنی البراءة من اعدائکم أن یجعلنی معکم فی الدنیا والآخرة وأن یثبت لی عندکم قدم صدق فی الدنیا والآخرة،وأسأله أن یبلّغنی المقام المحمود لکم عندالله وأن یرزقنی طلب ثاری مع امام هدیً ظاهر ناطقٍ بالحق منکم؛
از خدایی که معرفت و شناخت شما و دوستان شما را به من کرامت کرده و برائت ازدشمنان تان را به من روزی داده، میخواهم که مرا همراه با شما در دنیا و آخرت قراردهد، و مرا در محبت و یاری شما استوار گرداند، و جایگاه مستحکم و پایداری در محبت و دوستی و نصرت شما به من عطا کند، و از او میخواهم که مرا به مقام ستوده شده درنزد او برساند، و با امامی از اهلبیت محمد که امامی هدایتکننده و رهبری آشکار وحق خواه و حقگو باشد، به من توفیق دهد که حق شما و خون شما را که خون من هم میباشد مطالبه نمایم. و در این حقشناسی شریک او باشم.
وجعلنا وایاکم من الطالبین بثاره مع ولیه الامام المهدی من آلمحمد؛
خداوند ما را با شما از خون خواهان حسین بن علی در معیت و همراهی ولی او، که امام مهدی از آل محمد است، قراردهد.
این عبارت را شیعیان و دوستداران حسین در روز عاشورا به همدیگر تذکر میدهند وشعار خود قرار میدهند.
9. میدانیم که خواندن این زیارت در هر روز مورد سفارش بوده و به روز عاشورا اختصاص ندارد.
اگر هر روز ما عاشورا باشد و زیارت عاشورا ورد زبان مؤمنان قرار گیرد، چه مفاهیمی پر ارج و عظیم در تار و پود وجود او کاشته میشود؟
این جاست که زیارت عاشورا یک پل عظیم ارتباطی میان محمدِ خاتم انبیا و محمد خاتم اوصیا برقرار مینماید، و زمینه های یاری در مهدی یاوران شکوفا میگردد، و مقدمات ظهور در وجود مؤمنان به امام مهدی و بذرهای نهفتة در دلشان آبیاری میشود، ودکترین مهدویت حرکتی پویا و تکاملی مستمر و تأثیر غیر قابل وصف منحصر به فرد پیدا میکند.
توجه ویژه به یاران و دوستداران اهلبیت بسیار قابل تأمل است که خود مقاله ای جداگانه میطلبد و نقشی بسزا در زمینه سازی برای تحقق آرمان مهدویت دارد.
10. در دعای ندبه نیز با جملة أین الطالب بدم المقتول بکربل قیام مهدی آلمحمد راتجلی پیروزی قیام حسینی میدانند، و با خاستگاهی چون قیام حسین بن علی و شعاری جانگدازو مصیبتی بسیار بزرگ در تاریخ بشریت، این نهضت عظیم امام مهدی را به حرکت در میآورد،و جنب و جوش ویژه ای در یاران مهدی و فرزند رشید حسین بن علی به وجود میآورد، تاتمام پایههای ستمگری را در طول و عرض زمین از بُن برکَند.
إنّ ما تضمّنته زیارة عاشوراء من التولّی لأولیاء الله والتبرّی من أعداء الله،والسلام علی الحسین وأنبائه وأصحابه واللعن لأعدائهم، والسلم لمن سالمهم والحرب لمن حاربهم، وما تضمّنته من طلب الثبات والاستقامة فی إحقاق الحق وإبطال الباطل،وإظهار التنفر والانزجار ممّن أسس أساس الظلم علی اهلالبیت( وممّن باشر قتلهموأعان علیه علی مدی الأجبال تجعل من الزائر ثائراً واعیاً منتظراً ومنتصراً للحقّوأهل الحقّ علی الدوام بقیادة الإمام المهدیّ من آلمحمد(، وتصنع من الاعتقادبالإمام المهدی( وقضیّته واقعاً حیّاً یهیّیء الأرضیّة اللازمة لدولة الإمام المهدی وثورثه التی سوف یقودها من أجل العدل والسلام.