• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
سينما و تلویزیون (بازدید: 2859)
دوشنبه 1/6/1389 - 13:24 -0 تشکر 223611
بررسی فیلم های روی پرده

سینمای گیس وگیس کشی

سلام به همه دوستان عزیزم

دوستان در این تاپیک می خواهیم به کمک شما به بررسی فیلم های روی پرده سینما بپردازیم و با این فیلم ها آشنایی بیشتر پیدا کنیم ، این آشنایی شامل ، مختصری از فیلم ، نام چند بازیگر مطرح فیلم ،  نام کارگردان فیلم ، درصدی که دوستان تبیانی به فیلم مشخص شده می دهید ، نکات برتر و نکات ضعف فیلم رو بررسی کنیم . امیدوارم که همه دوستان عزیز انجمنی این بحث شرکت کنند .

 

منتظر حضور تک تک شما دوستان هستیم ...

 

thank you for attention

دوشنبه 1/6/1389 - 13:27 - 0 تشکر 223613

اولین فیلمی که می خواهیم بررسی کنیم " فیلم پسر آدم ، دختر حوا " است .
دوستان چه اطلاعاتی در مورد این فیلم دارید ؟
دوستانی که این فیلم رو دیدن ازشون خواهش می کنیم که برامون کمی در مورد این فیلم توضیح بدن

منتظر پاسخ های شماییم ...

 

thank you for attention

دوشنبه 1/6/1389 - 15:42 - 0 تشکر 223669

دوستان بی حال نباشید ، دیگه
ما منتظر جواب های شما هستیم ...

 

thank you for attention

دوشنبه 1/6/1389 - 16:41 - 0 تشکر 223701

والا من که فیلمه رو ندیدم وفرصت سینما رفتن هم نمی کنم. فیلمای صدا و سیما رو هم بزور میرسم دنبال کنم. مطالبتون رو می خونم ایشالا

تنت به ناز طبيبان نيازمند مباد

it is god who cures 

مدير انجمن بهداشت و سلامت

دوشنبه 1/6/1389 - 23:58 - 0 تشکر 223815

طبق اطلاعاتی که من دارم فیلم " پسر آدم ، دختر حوا " در رای گیری مقام اول رو آورد
حالا مقام اول چی؟عرض میکنم خدمتتون
مقام اول فیلم "کمدی"
برنامه ی تلویزیونی که چند وقت پیش پخش کرد اینطوری گفت
همچنین فیلم های دیگه هم از جمله "شیر و عسل" و چند تا فیلم دیگه اسمشون رو فراموش کردم در این رای گیری بودن
اما فیلم " پسر آدم ، دختر حوا " بیشترین درصد رو کسب کرد
من خودم فیلم رو ندیدم اما طوری که ازش تعریف میکنن باید فیلم جالبی باشه
یا علی

  
سه شنبه 2/6/1389 - 14:56 - 0 تشکر 223970

تشکر از دکتر و mohamad_87 عزیز که همراه ما شدند . دوستان می خواهیم با این پست آشنایی با فیلم های روی پرده داشته باشیم که آگاهانه تر به سینما برویم .منتظر حضور دوستان دیگر هم هستیم ...

اما اولین بررسی مربوط می شود به فیلم « پسر آدم ، دختر حوا »

کارگردان: رامبد جوان

بازیگران: مهناز افشار، حامد کمیلی، رامبد جوان، لیلا اوتادی،شیلا خداداد٬ محسن قاضی مرادی، سعید پیردوست، علیرضا ریاحی، حسین محب اهری، کیومرث ملک

عکس هایی از این فیلم :

خلاصه فیلم :

مینا و فرهود دو وکیل جوان و تازه کار هستند که برای شروع کار حرفه ای خود و از طریق دو بنگاه مختلف مشترکاً یک آپارتمان اداری را بــه عنوان دفتر وکالت می پسندند. این در حالی است که مینا گمان می کند فرهود نویسنده است و فرهود می پندارد مینا عکاس است! سرانجام بر حسب یک اتفاق ساده هر دو از وکیل بودن دیگری مطلع می شوند به خیال آنکه دیگری به عمد دروغ گفته ، ناخواسته با یکدیگر دشمنی و لجبازی را پیش می گیرند و ...

 

thank you for attention

سه شنبه 2/6/1389 - 18:13 - 0 تشکر 224040

سلام به همه دوستان عزیز
بررسی بعدی »
فیلم " چهل سالگی است "
دوستان منتظر پاسخ های شما هستیم ، چی در مورد این فیلم می دانید ...

 

thank you for attention

سه شنبه 2/6/1389 - 23:10 - 0 تشکر 224172

علیرضا رئیسیان سال‌ها پس از «ایستگاه متروک» با فیلم "چهل سالگی" در بیست و هشتمین جشنواره فجر حضور یافت، فیلمی که اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته ناهید طباطبائی است که مصطفی رستگارپور آن را به یک فیلمنامه سینمائی تبدیل کرده است.

«چهل سالگی» داستان عشق سودائی است که عقیم مانده و پس از 20 سال احیا می‌شود، اما در شرایطی که همه چیز تغییر کرده است. قهرمان فیلم زنی 35 ساله به نام نگار (لیلا حاتمی) است که از زندگی عادی خود دلزده است و بازگشت عشق سال‌های جوانی او را در موقعیتی چالش‌برانگیز قرار می‌دهد.

به این ترتیب، نگار زنی است که با مختصات عام چهل سالگی و گذشته‌ای خاص باید آزمونی سخت را بگذارند تا بفهمد از زندگی چه می‌خواهد. بالتبع این موقعیت با توجه به همه خط قرمزهائی که دارد از درام‌پردازی بر بستری واقعی آمده و همین نکته می‌تواند به باورپذیری و همذات‌پنداری مخاطب با آن دامن بزند.

روایت به گونه‌ای طراحی شده که در عین پیشرفت روند خطی داستان که با آمدن کوروش کیان شکل می‌گیرد، گذشته هم به گونه‌ای متقاطع از نقطه نظر شخصیت‌های اصلی یعنی نگار، فرهاد و کیان روایت می شود. در واقع تکمیل شدن روایت زمان گذشته است که می‌تواند رابطه زمان حال این سه نفر را شناسنامه‌دار کند و البته قضاوت مخاطب را نسبت به موقعیت زمان حال آنها به چالش بکشد.

بخصوص در مورد شخصیتی مثل کیان که در جوانی نگار را ترک کرده و به خارج رفته و حالا برای اجرای یک کنسرت به ایران بازگشته است. همانطور که موقعیت فرهاد (محمدرضا فروتن) در زمان حال به عنوان شوهری عاشق و مطلق به واسطه نقش تعیین‌کننده‌ای که در جدائی نگار و کیان در گذشته داشته، به گونه‌ای تعدیل می‌شود.

فیلم در عین پیگیری این خط اصلی با محوریت رمان، نگاهی هم به قصه «پادشاه و کنیزک» مثنوی مولوی دارد و با تلفیق این دو خط داستانی قصد دارد فیلم را واجد لایه‌های عمیق و درونی‌تر کند.

اما واقعیت این است که پیگیری این چند روایت با توجه به زمانی خاص که برای پیشبرد هر یک لازم است در کنار خط فرعی استاد قدیمی فرهاد (عزت‌الله انتظامی) که تداعی‌کننده دادگاهی خودخواسته برای محاکمه فرهاد است، همه و همه فیلم را از تمرکز بر هسته اصلی دور می‌کنند.

و هسته اصلی فیلم چه چیزی است جز کشمکش‌های درونی یک زن متأهل دلزده از زندگی زناشوئی که هوائی تازه او را به گذشته فرا می‌خواند و او بر سر دوراهی انتخاب ساحل امن یا موج سواری است.

واقعیت این است که با توجه به خطوط قصه و مفاهیمی که تلاش شده در فیلم به همسوئی برسند، کمتر می‌توان به حس و حال درونی نگار نزدیک شد و دلمشغولی‌های فرهاد به این تمرکز لطمه می‌زند.

حال اگر قرار است فضای کلی فیلم به نسبت بین این زوج -با دیوار بلندی که بینشان است- تقسیم شود بهتر بود اگر خطوط فرعی و قصه های قرینه تعدیل می‌شد تا حداقل روایت داستان این دو شخصیت بتواند با تمرکز بیشتر مخاطب را درگیر کند.

«چهل سالگی» در عین محوریت قصه‌ای درونی و جذاب که کشمکش های درونی و بیرونی یک زوج را طرح می کند ناکام از عمق دادن به شخصیت ها و روابط گذشته و حال آنها است. در حالیکه اقتباس از یک رمان ادبی می توانست امتیازی ویژه به آن بدهد.

  
سه شنبه 2/6/1389 - 23:12 - 0 تشکر 224173

نگاهی به فیلم «چهل سالگی» ساخته علیرضا رئیسیان
بازخوانی مثلث عشقی


سحر عصرآزاد: «چهل سالگی» پنجمین فیلم سینمائی علیرضا رئیسیان پس از نمایش در بیست و هشتمین جشنواره فجر در حالی به اکران سینماها درآمده که هنوز از نمایش عمومی فیلم قبلی او خبری نیست.

«پرونده هاوانا»، «ایستگاه متروک»، «سفر» و «ریحانه» آثار قبلی رئیسیان هستند که از آن میان فیلم «پرونده ...» با مضمون جدیدی که در زمان خود داشت هنوز راهی به اکران سینماها پیدا نکرده است.

«چهل سالگی» با فیلمنامه‌ای از مصطفی رستگاری ساخته شده که اقتباس از رمانی به همین نام نوشته ناهید طباطبائی است. رستگاری تجربه نگارش فیلم نامه مجموعه «به دنیا بگوئید بایستد»، تله فیلم «درها و پرده ها» که جمعه یازدهم تیر از تلویزیون پخش شد و ... را در کارنامه دارد.

نگاهی به این آثار و تحصیل در رشته فلسفه هنر زمینه‌ای فراهم کرده تا این نویسنده در آثار خود همواره نیم‌نگاهی به آثار کلاسیک ایرانی و خارجی داشته باشد که نمونه آن اقتباس از «هملت» در مجموعه «به دنیا ...» است. همچنین نوعی تداخل زمانی که به فراخور قصه می‌تواند شدت و ضعف داشته باشد، ویژگی برجسته فیلمنامه‌های رستگاری است.

این بار هم در «چهل سالگی» علاوه بر رمان اصلی، نویسنده نیم نگاهی به قصه «پادشاه و کنیزک» مثنوی مولوی داشته که طبعاً ایرانیزه کردن آن در قصه‌ای معاصر می‌تواند روند این اقتباس را خاص‌تر کند.

آنچه از «چهل سالگی» به عنوان فیلمی داستانی در ذهن مخاطب می‌ماند بحران زندگی زنی به نام نگار تمدن (لیلا حاتمی) است که در دوران دلزدگی از زندگی خانوادگی خود با عشق قدیمی‌اش (کوروش کیان) روبه‌رو می‌شود که در جوانی به دلایلی نامعلوم او را ترک کرده است. حالا زن بر سر دوراهی قرار می‌گیرد که تن به موج بسپارد یا در سکون خود غوطه‌ور بماند؟

این تعریف اولیه تا وقتی شمائی از پیشینه شخصیت‌ها نداریم، می‌تواند قصه‌ای عام و متعارف تعبیر شود، اما ویژگی که به نظر می‌آید از تلفیق دو اقتباس و روایتی به نسبت مدرن عاید فیلم شده، تکیه بر مقاطع مفید گذشته در لحظه و زمان حال است که می‌تواند این تعریف اولیه را به روز کند.

در واقع بازگشت کوروش به ایران برای اجرای یک کنسرت پس از 20 سال و آنهم در شرایطی که نگار رشته موسیقی را که در آن تحصیل کرده به حاشیه زندگی‌اش برده، به نوعی هم علامت سئوال گذشته را پررنگ‌تر می‌کند هم زندگی زمان حال نگار را زیر تیغ سئوال می‌برد.

اما مهمتر این است که این زیر سئوال رفتن تنها برای نگار شکل نمی‌گیرد بلکه شوهرش فرهاد که بازجوی سابق او بوده (و کسی که زمینه رفتن کوروش و جدائی آنها را فراهم کرده)، به گونه‌ای عمیق تر با عملکرد گذشته خود درگیر می‌شود و دادگاهی نمایشی برای محاکمه خود تشکیل می‌دهد که می‌تواند ابعاد جدیدی به قصه بدهد.

شاید به همین دلیل باشد که با وجود اینکه در این مثلث عشقی دو ضلع نگار و فرهاد انگیزه و پتانسیل پررنگی برای کنش و واکنش دارند، این رنگامیزی باعث شده قصه نتواند بر یک شخصیت تمرکز و با بحران او همراهی کند. وقتی هم که قصه و در نتیجه تایم فیلم بین شخصیت‌ها تقسیم می‌شود به این معنی است که اگر قهرمان فیلم نگار است، مخاطب زمانی را از همراهی با او غافل شده و با بحران فرهاد همراهی کرده است. اگر هم قهرمان فیلم فرهاد باشد که به نظر می‌آید چیز بیشتری از دست رفته است.

در این میان رابطه فرهاد و دخترشان بهار هم به نوعی خاص و ویژه است که ترسیم آن نیاز به زمان دارد تا وارد بافت قصه شود و کلیت این خانواده و روابطشان را واجد شناسنامه‌ای خاص کند.

در نهایت روند روایت زمان گذشته نیز در قالب فلاش‌بک‌هائی مقطعی در ذهن شخصیت‌ها شکل می‌گیرد و با پیوستن به هم روابط این سه ضلع مثلث را در زمان حال شناسنامه‌دار می‌کند.

به این ترتیب در «چهل سالگی» هر چند با پرداخت انجام‌شده از تعریف اولیه شخصیت‌ها و مثلث عشقی کلیشه‌ای فاصله گرفته‌ایم، اما به نظر می‌آید این بازخوانی برای تأثیرگذاری بر مخاطب و نزدیک شدن به کاراکترها نیاز به تمرکز بر محور یک شخصیت به عنوان قهرمان را داشته باشد که در شکل حاضر فاصله خود را حفظ می‌کند.

  
چهارشنبه 3/6/1389 - 15:16 - 0 تشکر 224369

تصاویر از فیلم چهل سالگی ، همراه با پشت صحنه

 

thank you for attention

چهارشنبه 3/6/1389 - 15:22 - 0 تشکر 224373

mohamad_87 خیلی کامل توضیح دادند . دستتون درد نکنه
منتظر دوستان دیگر هم هستیم ...

 

thank you for attention

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.