فرضیه مقاله
رسانه ها به ویژه رسانه های نوین ارتباطی با تاثیر بر حوزه دیپلماسی باعث تغییر دامنه، مفهوم، کارکرد و شکل دیپلماسی شده اند و این به نوبه خود باعث تغییر در فرایند سیاست گذاری خارجی و ورود به عرصه جهانی شدن می شود.
تعریف متغییرها
الف: تعریف رسانه
رسانه که معادل انگلیسی آن medium است، در اصل به معنی کسی است که واسطه احضار روح و جمع آن media است و به وسایل چاپی و مطبوعاتی (press)، رسانه های الکترونیکی (اینترنت، اینترانت، تلویزیون کابلی، تلفنهای همراه و...) و ماهواره و سینما و تمام وسایلی که به نوعی در فرایند ارتباط یعنی: فرستنده، پیام، گیرنده، نقش مجرا و کانال را بازی می کنند، اطلاق می شود.
در تحقیق حاضربه علت محدودیت، از پوشش همه مصادیق رسانه ای چشم پوشی می کنیم و محوریت را بررسانه های نوین الکترونیکی و در راس آن ها اینترنت و فضای مجازی و اصطلاح دیپلماسی دیجیتال را به عنوان زیر مجموعه ای از دیپلماسی رسانه ای مورد بررسی قرار می دهیم.
ب: تعریف متغییر دیپلماسی
تعاریف مختلفی برای دیپلماسی ارایه شده است، از جمله:
- فرهنگ روابط بین الملل پلانو، دیپلماسی را چنین تعریف می کند:«هدایت و اجرا و انجام روابط بین دولت ها از طریق نمایندگان رسمی که این روند ممکناست اصول کامل سیاست خارجی، چارچوب سیاست گذاری و اجرای آن ها را در بر بگیرد و با سیاست خارجی هم پوشانی داشته باشد. تکنیک های عملی که از طریق آن ها یک کشور،منافع و اهداف خود را خارج از حوزه صلاحیت جغرافیایی خود دنبال می کند.»
این تعریف دیپلماسی سنتی است که طرف های آن دولت ها و نمایندگان تام الاختیار و منصوب شده آنها هستند.
- دیپلماسی هنر ارتقای منافع ملی از طریق مبادله مداوم اطلاعات و ارتباطات میان ملت ها و مردمان آن هاست و هدف آن تغییر دیدگاه ها و رفتارهاست.دیپلماسی در واقع هنر اقناع دولت به دولت است.
- دیپلماسی مدیریت روابط بین الملل یا فنونی است كه برای اداره روابط بین الملل به كاربرده می شود.
- دیپلماسی در نقطه مقابل استفاده نظامی قرار می گیرد.
- دیپلماسی، شیوه حل و فصل اختلافات بین المللی است.
- دیپلماسی راه های به كارگیری ابزارهای مختلف اقتصادی، سیاسی،فرهنگی و تكنولوژیكی در سیاست خارجی برای تامین منافع ملی است.