• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن دانلود > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
دانلود (بازدید: 17272)
جمعه 29/5/1389 - 11:0 -0 تشکر 222682
آموزش ساخت نرم افزار موبایل

 آموزش ساخت نرم افزار موبایل

سلام دوستان

در این سرفصل قصد دارم آموزش ساخت نرم افزارهای جاوا برای موبایل رو قرار بدم

برگرفته از آموزش چندرسانه ای تهیه شده توسط "نرم افزاری مهرگان مهر"  

به مجموعه آموزشی نرم افزار نویسی موبایل خوش آمدید. در طی این مجموعه قصد داریم با نرم افزار پر طرف دار Netbeans کار کنیم. به زودی می بینید که این برنامه قابلیت تولید نرم افزار برای انواع گوشی های موبایل را دارد.قبل از هر کاری باید این نرم افزار را تهیه نموده و نصب کنید. برای تهیه نرم افزار می توانید به سایت netbeans مراجعه کنید. همچنین می توانید سی دی آن را به همراه ابزار های مرتبط با برنامه نویسی موبایل از بازار خریداری کنید. البته می توانید از نسخه های موجود در تبیان نیز استفاده نمایید که در هر جا لازم شد آدرس دانلود آنها قرار داده خواهد شد. 

 

 جانشین انجمن دانلود


 

جمعه 29/5/1389 - 11:12 - 0 تشکر 222685

سلام
آموزش با کدوم یک از نرم افزار های که میشه با هاش نرم افزار برای موبایل ساخت؟

از دیروز بهره ببر ، در حال زندگی کن و به فکر فردا باش
جمعه 29/5/1389 - 11:30 - 0 تشکر 222688


پس از تهیه نرم افزار باید آن را به روشی که در ادامه گفته می شود روی رایانه خود نصب کنید.

درنسخه های قبلی netbeans باید نرم افزار های پیش نیاز آن را مانند jdk را نصب می کردید،اما از نسخه 6 به بعد این پیش نیازها به همراه آن نصب می شوند.

برای شروع نصب روی آیکن JDK کلیک می کنیم.برنامه نصب شروع به خواندن تنظیمات سیستم می نماید.چنانچه مشکلی در بررسی این تنظیمات نباشد وارد صفحه خوشآمد گویی می شوید.

 برای دانلود نرم افزارjava development kit  یا JDK موجود در تبیان بر روی اینجا کلیک کنید 

آموزش ساخت نرم افزار موبایل-انجمن دانلود سایت تبیان

همانطورکه در متن این صفحه اشاره شده است این برنامه محیط Netbeans رابه همراه Java SE نصب می کند.در سمت راست و پایین همین صفحه مقدار فضای مورد نیاز برای نصب نشان داده شده است. برای شروع نصب روی کلید Next کلیک می کنیم.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل-انجمن دانلود سایت تبیان

درصفحه دوم و در کادر میانی آن متن موافقت نامه NetBeans قرار دارد اگر با محتوای این قرار داد مشکلی نداریدگزینه Iacceptرا انتخاب نموده و سپس روی کلید Next کلیک کنید

آموزش ساخت نرم افزار موبایل-انجمن دانلود سایت تبیان

درصفحه بعد باید مسیر نصب javadevelopment kit یا JDK را تعیین کنید.پیشنهاد می کنیم مسیر پیش فرض را پذیرفته و بر روی کلید Next کلیک کنید.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل-انجمن دانلود سایت تبیان

آخرین تنظیمات نصب مربوط به مسیر نصب NetBeans می باشد.در اینجا هم مسیرهای پیش فرض را پذیرفته و بر روی کلید Next کلیک می کنیم.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل-انجمن دانلود سایت تبیان

دراین صفحه خلاصه ای از تنظیمات تعیین شده توسط شما نمایش داده شده است،برای تغییر این تنظیمات روی کلید Back کلیک کنید.پس از اطمینان از صحت تنظیمات نشان داده شده روی کلید Install کلیک می کنیم.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل-انجمن دانلود سایت تبیان

پروسه نصب NetBeans شروع می شود و شما باید تا پایان آن صبرکنید.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل-انجمن دانلود سایت تبیان

صفحهSetup Complete آخرین صفحه ای است که نشان داده می شود.برای پایان دادن به نصب NetBeans روی کلید Fnish کلیک می کنیم.

اکنون می توانید NetBeans را از طریق منوی Start و یا آیکون آن در دسکتاپ اجرا کنید

آموزش ساخت نرم افزار موبایل-انجمن دانلود سایت تبیان

امابرای برنامه نویسی موبایل باید برنامه دیگری به نام NetBeans mobility pack را نیز نصب کنید.بدون نصب این مجموعه قادربه نوشتن برنامه های موبایل نخواهید بود.پس بهتر است قبل از اجرای NetBeans مجموعه فوق را نصب کنیم.

 برای دانلود نرم افزار NetBeans mobility pack موجود در تبیان بر روی اینجا کلیک کنید

برای اینکار روی آیکون مربوطه دابل کلیک می کنیم. همانند قبل برنامه نصب شروع به خواندن تنظیمات رایانه می کند و در صورت نبودن هیچ مشکلی پروسه نصب آغاز می گردد.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل-انجمن دانلود سایت تبیان

درصفحه خوش آمد گویی روی کلید Next کلیک می کنیم.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل-انجمن دانلود سایت تبیان

درصفحه بعد گزینه Iacceptرا به نشانه پذیرفتن قرار داد NetBeans انتخاب نموده و مجددا روی کلید Next کلیک می کنیم.باز هم مسیرهای پیش فرض را پذیرفته و بر روی کلید Next کلیک می کنیم.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل-انجمن دانلود سایت تبیان

اکنون آماده نصب mobilitypackهستیم.پس روی کلید Install کلیک می کنیم.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل-انجمن دانلود سایت تبیان

دراینجا نیز تا پایان یافتن پروسه نصب صبر می کنیم.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل-انجمن دانلود سایت تبیان

پس از نمایش صفحه SetupCompleteروی کلید Finish کلیک می کنیم.

علاوه بر نرم افزار اصلی NetBeans ، pack های دیگری نیز وجود دارند که باید برای برنامه نویسی موبایل و وب حتما آنها را نصب کنید.این pack ها معمولا تحت عناوینی مانند mobility ، javaee ، developer ، و غیره عرضه می شوند ، که ما خودمان آنهارا نصب کرده ایم.شما نیز می توانید این نسخه ها را از اینترنت دانلود کنید.درادامه این مجموعه آموزشی و در مواقع لزوم اشاره ای به نسخه مورد نیاز آن بخش خواهیم نمود ، اما در مورد روش نصب آن چیزی نخواهیم گفت.چون نصب همه آنها مشابه یکدیگر است

آموزش ساخت نرم افزار موبایل-انجمن دانلود سایت تبیان

پایان بخش اول

جمعه 29/5/1389 - 11:47 - 0 تشکر 222692

برای ادامه مطلب به شدت منتظریم ...

با ناخنم به سنگ نوشتم بيا بيا

زان پيشتر كه پاك شود يادگاري ام

(مرحوم قيصر امين پور)

جمعه 29/5/1389 - 16:41 - 0 تشکر 222777

با سلام
مطلب بسیار مفیدی هست
طرفدار زیاد داره

موفق باشید.
یاهووووووووو

هرگز اين چهار چيز را در زندگيت نشكن

.......................اعتماد ، قول ، رابطه و قلب ؛

.....................................يرا اينها وقتي مي شكنند صدا ندارند ، اما درد بسياري دارند ...

...چارلز ديكنز ...
يکشنبه 31/5/1389 - 16:59 - 0 تشکر 223332

آشناییبا محیط برنامه

برایاجرای نرم افزار از منوی start گزینه All programs را باز نموده و پس از پیدا کردن آیکونبرنامه NetBeans روی آن کلیک کنید.همچنین می توانید رویآیکون آن در دسکتاپ دابل کلیک کنید.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل-انجمن دانلود سایت تبیان

بهمحیط NetBeans خوش آمدید،باید به خودتان بابت این انتخابتبریک بگویید،به زودی متوجه خواهید شد که انتخاب خوبی داشته اید.شما اکنون وارددنیای برنامه نویسی موبایل شده و قدم در آینده گذاشته اید.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل-انجمن دانلود سایت تبیان

محیطNetBeans از بخش های مختلفی تشکیل شده است.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل-انجمن دانلود سایت تبیان

درنوار عنوان نام و نسخه برنامه را مشاهده می کنید.

درزیر نوار عنوان نوار منوها قرار دارد.منوها در واقع لیستی از ابزارها ، امکانات وفرامینی است که در زمان نوشتن برنامه از آنها استفاده می کنید.در ادامه این مجموعهآموزشی و در فصل های آتی با این منوها بیشتر کار خواهیم کرد.بسیاری از منوهاکاربرد بیشتری نسبت به بقیه دارند.

منوهاو فرامینی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند،در نوار ابزار به صورت میانبر قرارگرفته اند تا دسترسی شما به آنها زودتر انجام شود

حتماتا کنون به این نکته رسیده اید که در برنامه نویسی زمان یک مسئله بسیار حیاتیاست،حتی به اندازه بازکردن و بستن یک یا چند منو

برایشاختن هر یک از ابزارها کافی است اشاره گر موس را چند لحظه روی آن نگه دارید.کادرتوضیحاتی نمایان خواهد شد که نام منوی مربوط و همچنین کلیدهای میانبر آن را درصورت وجود نمایش می دهد

دربخش پایین محیط NetBeans نوار وضعیت آن قرار دارد.در این نوار توضحات،اخطارها و پیغام های NetBeans در هنگام کار نمایش داده می شوند

نوبتبه بخش اصلی نرم افزار رسید.

دربخش اصلی نرم افزار و در سمت چپ 3 برگه با نام های projects ، files و services وجود دارد.

از برگه projects برای مدیریت پروژه ها استفاده خواهید نمود.هنگامی که پروژه جدیدیرا در NetBeans ایجاد می کنید لیست فایل های source ، کتابخانه ها و پکیج های آن در این برگهنمایش داده می شود و شما با انتخاب هر یک می توانید در کادر سمت راست آنها راویرایش ذخیره کنید.

برگهfiles نیز برای مدیریت فایل های پروژه مورداستفاده قرار می گیرد.فایل های فیزیکی و شاخه های فرعی یک پروژه که در برگه projects نمایش داده نمی شود در برگه files قابل مشاهده می باشند.در این پنجره میتوانید فایل های پیکربندی پروژه های خود را باز نموده و ویرایش نمایید.همچنین میتوانید خروجی های یک پروژه مانند کلاس های کامپایل شده و فایل های .jar و .war را در همین برگه مشاهده کنید

ازبرگه services در هنگام اجرای برنامه های استفاده خواهیدنمود.در این برگه اطلاعات مربوط به پردازش های در حال اجرا ، اشکال زدایی برنامهها و نیز سرویس های مورد استفاده هر پروژه نمایش داده می شود.این برگه در برخی ازنسخه های NetBeans به نام runtime می باشد.

برگهNavigator راه حل مناسب برای دسترسی به اعضا و متدهایکلاس های جاوا می باشد.بدون این برگه ناچار بودید طول یک فایل source را برای پیدا کردن یک عضو یا یک متد از یککلاس پیمایش کنید.براساس نوع فایل یا کلاس انتخاب شده ممکن است برگه های دیگری نیزنمایش داده شوند،اما شما باید به این نکته توجه داشته باشید که می توانید تمام یابرخی از برگه ها را با کلیک بر روی علامت ضربدر آن مخفی نموده و یا با استفاده ازمنوی Window نمایش دهید.

پایان بخش دوم 

شنبه 13/6/1389 - 15:48 - 0 تشکر 227640

بخشسوم : برنامه نویسی در NetBeans {هدف : آشنایی با چگونگی کار با NetBeans}

برایشروع برنامه نویسی در محیط NetBeans باید ابتدا یک پروژه جدید تعریف کنیم. ازمنوی File رویگزینه NewProject…کلیک می کنیم.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل - انجمن دانلود سایت تبیان - تصویر 17

تصویر 17

درپنجره NewProjectو در قسمت Categories می توانید نوع پروژه جدید را مشخصکنید.انواع پروژه هایی که در NetBeans می توانید ایجاد کنید عبارتند از: پروژه هایعمومی جاوا ، پروژه های تحت وب ، پروژه های UML و پروژه های موبایل.

انواعپروژه ها به pack هایی که به همراه NetBeans نصب می کنید بستگی دارد.در درس های آتی هرجاکه لازم باشد pack های مورد نیاز را معرفی خواهیم نمود.

دراین درس برای آشنایی با محیط NetBeans قصد داریم پروژه ای مبتنی بر جاوا ایجادکنیم. پس از قسمت گروهها Java را انتخاب کرده و از کادر Projects روی گزینه Java Application کلیک می کنیم.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل - انجمن دانلود سایت تبیان - تصویر 18

تصویر 18

اکنونبرای شروع کار روی کلید Next کلیک کنید.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل - انجمن دانلود سایت تبیان - تصویر 19

تصویر 19

درصفحه بعد باید نام و مسیر پروژه را تعیین کنید. در کادر Project Name: عنوان پروژه (در اینجا MyHello) را تایپ می کنیم.مسیر پروژه را هم در کادر Project location: با انتخاب کلید Browse وارد می کنیم.با سایر گزینه های این صفحهفعلا کاری نداریم.پس آنها را به صورت پیش فرض رها کرده و بر روی کلید Finish کلیک می کنیم.

بهاین ترتیب NetBeans ساختار پروژه را ایجاد کرده و کلاس اصلی آنیعنی Main را در محیط ویرایشگر باز می کند.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل - انجمن دانلود سایت تبیان - تصویر 20

تصویر 20

اکنونمی توانید کدهای مورد نظر خود را در این کلاس وارد کنید. همچنین می توانید کلاس هاو پروژه های جدیدی ایجاد نموده و به این پروژه اضافه کنید کلاس Main تابعی به همین نام دارد که نقطه شروع اجرایبرنامه می باشد.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل - انجمن دانلود سایت تبیان - تصویر 21

تصویر 21

میخواهیم در این تابع کدی را بنویسیم که پیغام معروف Hello World را نمایش دهد. برای اینکار از فرمان println (بخوانید:پرینت لاین) استفاده می کنیم.

کدزیر را همانند تصویر به جای متن { // TODO code applicationlogic here} تایپ نمایید:

System.out.println("Hello world!");

آموزش ساخت نرم افزار موبایل - انجمن دانلود سایت تبیان - تصویر 22

تصویر 22

اگر قبلا با زبان C برنامه نویسی کرده باشید می دانید که این فرمان، رشته داخل پرانتز را در خط فرمان نمایش داده و اشاره گر(-) را به خط بعدی انتقالمی دهد.علاوه بر این می دانید که هر دستور زبان C یا Java به یک علامت سیمیکالن (;) ختم می شود.عدم درج این علامت باعث خطای زمان کامپایل خواهد شد. NetBeans برای جلوگیری از چنین اشتباهاتی در حاشیهسمت چپ یک علامت خطا نمایش می دهد.تا زمانی که این خطا را برطرف نکرده باشید علامتخطا از کنار خط مورد نظر حذف نخواهد شد.پس کاراکتر سیمیکالن را در انتهای خط درجمی کنیم تا با خطا مواجه نشویم.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل - انجمن دانلود سایت تبیان - تصویر 23

تصویر 23

اکنونمی توانیم پروژه را اجرا کنیم. از منوی Run روی گزینه RunMain Projectکلیک می کنیم. پس از کامپایل و اجرای برنامه در پنجره Output پیام Hello World نمایش داده می شود. {برای مشاهده نتیجه بهتصویر شماره 22 مراجعه کنید}

برایاجرای مرحله به مرحله یک برنامه از قابلیت اشکال زدایی یا دیبایگر NetBeans استفاده کنید.می توانید پنجره Output را ببندید تا فضای بیشتری را برای کار داشتهباشید.برای اجرای مرحله به مرحله یک برنامه باید یک یا چند نقطه توقف در متنبرنامه مشخص کنید.زمانی که اجرای برنامه به این خطوط برسد متوقف شده و برای ادامهاجرای برنامه منتظر دستور از جانب شما می شود. کِرسِر را در خط مورد نظر قرار دادهو کلید های Ctrl و F8 را همزمان فشار دهید. برای اینکار می توانید روی حاشیه کناریویرایشگر در نقطه مقابل همان خط کلیک کنید.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل - انجمن دانلود سایت تبیان - تصویر 24

تصویر 24

برایحذف یک نقطه توقف نیز باید مجددا روی همان خط کلید های Ctrl و F8 را همزمان فشار دهید. سپس از منوی Run روی گزینه Debug Main Project کلیک کنید. برنامه تا محل اولین توقف اجرامی شود.

درحالت دیباگ در پنجره های Watches ، Local Vaiables و CallStackمی توانید مقادیر متغیرها ، کلاس ها و اشیاء برنامه را چک کنید.به عنوان مثال درپنجره Watches راست کلیک کرده و روی گزینه New Watches کلیک کنید. در پنجره باز شده نام کلاس موردنظر را وارد نموده و آن را تایید می کنیم.اکنون در پنجره Watches می توانیم مقادیر اجزای مختلف این کلاس رامشاهده کنید.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل - انجمن دانلود سایت تبیان - تصویر 25

تصویر 25

آموزش ساخت نرم افزار موبایل - انجمن دانلود سایت تبیان - تصویر 26

تصویر 26

آموزش ساخت نرم افزار موبایل - انجمن دانلود سایت تبیان - تصویر 27

تصویر 27

آموزش ساخت نرم افزار موبایل - انجمن دانلود سایت تبیان - تصویر 28

تصویر 28

بااستفاده از ابزار های موجود در نوار ابزار می توانید اجرای برنامه را متوقف کنید ویا اینکه اجرای برنامه را تا پایان آن هدایت کنید.روی ابزار Continue کلیک کنید،تا برنامه اجرا شود.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل - انجمن دانلود سایت تبیان - تصویر 29

تصویر 29

همانطورکه مشاهده می کنید پیام HelloWorldدر خط فرمان نمایش داده شده است.این به معنای اجرای کامل برنامه می باشد. {برایمشاهده نتیجه به تصویر شماره 22 مراجعه کنید}

درNetBeans مانند هر محیط برنامه نویسی دیگری می توانیداز توابع برای خواناتر شدن برنامه هایتان استفاده کنید.

میخواهیم مثال قبلی را با استفاده از یک تابع انجام دهیم ، به همین دلیل تابعی بهنام SayHello به روش مقابل ایجاد می کنیم.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل - انجمن دانلود سایت تبیان - تصویر 30

تصویر 30

متنزیر را همانند تصویر بالا قبل از آخرین آکولاد بسته قرار بنویسید:

public String SayHello(String text) {

return"Hello " + text ;

}

اینتابع یک رشته متنی را به عنوان آرگومان دریافت نموده و با ترکیب آن با رشته دیگر ،رشته متنی حاصل را به عنوان خروجی تابع باز می گرداند.

برایفراخوانی تابع نام تابع به همراه آرگومان آن را همانند تصویر زیر درون پراتزهایدستور println می نویسیم.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل - انجمن دانلود سایت تبیان - تصویر 31

تصویر 31

تابعپرینت لاینی که قبلا نوشته اید باید به صورت زیر تبدیل گردد:

System.out.println(SayHello("World!"));

همانطور که مشاهده می کنید کلمه World به تابع ارسال شده و پس از ترکیب با کلمه Hello جمله Hello World به محل فراخوانی بازگردانده می شود. بهعلامت خطا در خط فراخوانی تابع توجه کنید برای رفع این خطا باید کلمه static را به خط تعریف تابع اضافه کنید.

Public static String SayHello(Stringtext) {

return"Hello " + text ;

}

اینکلمه به کامپایلر می گوید که نوع بازگشتی تابع به صورت استاتیک می باشد. دستور println این خروجی را به عنوان پارامتر دریافت نمودهو چاپ می کند. برای مشاهده خروجی کلید F6 را فشار می دهیم و یا مانند مثال قبلی از منوی Run روی گزینه Run Main Project کلیک می کنیم. برنامه بدون هیچ خطایی خروجیمورد نظر را چاپ می کند.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل - انجمن دانلود سایت تبیان - تصویر 32

تصویر 32

یکی از قابلیت های فوق العاده محیط NetBeans امکان تغییر نام متغیرها و توابع در سراسرکد می باشد. در گذشته برای انجام اینکار ناچار بودید که عنوان تابع یا متغیر موردنظر را در کل تابع جستجو نموده و سپس آنها را با نام جدید جایگزین کنید. برایانجام اینکار از امکان Refactor استفاده می کنیم. پس روی نام تابع (SayHello) راست کلیک نموده و پس از باز نمودن منوی Refactor روی گزینه Rename کلیک می کنیم.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل - انجمن دانلود سایت تبیان - تصویر 33

تصویر 33

در کادر New Name نام جدید (PrintHello) متغیر یا تابع را وارد نموده و سپس رویکلید Refactor کلیک می کنیم.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل - انجمن دانلود سایت تبیان - تصویر 34

تصویر 34

NetBeans تمام اسامی متد مورد نظر را پیدا نموده و بانام جدید جایگزین می کند.اجرای مجدد برنامه نشان می دهد که تغییر نام متد هیچتاثیری در خروجی آن نداشته است.

یکی دیگر از قابلیت های NetBeans توانایی ایجاد و اجرای واحدهای تستی براساسچهارچوب JUnit می باشد. چهارچوب JUnit محصولی Open Source می باشد که امکان اجرا و توسعه واحدهای تستیرا فراهم می کند. برای ایجاد یک واحد تستی در NetBeans روی کلاس مورد نظر راست کلیک نموده و ازمنوی Tools روی گزینه Create JUnit Tests کلیک می کنیم.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل - انجمن دانلود سایت تبیان - تصویر 35

تصویر 35

NetBeans از نسخه های 3 و 4 JUnit پشتیبانی می نماید. به همین دلیل کادرانتخاب نسخه JUnit نمایش داده می شود.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل - انجمن دانلود سایت تبیان - تصویر 36

تصویر 36

در این پنجره نسخه 4 JUnit را انتخاب نموده و روی کلید Select کلیک می کنیم.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل - انجمن دانلود سایت تبیان - تصویر 37

تصویر 37

در پنجره بعدی تمامی گزینه ها را بهحالت پیشفرض رهاکرده و روی کلید Ok کلیک می کنیم.

به این ترتیب تمامی توابع و متدهایمورد نیاز یک واحد تستی برای برنامه شما به صورت خودکار ایجاد می شود. برای کاملتر شدن این واحد تستی باید تغییرات کمی روی آن اعمال کنیم.

پس متغیر text را برابر مقدار World قرار می دهیم.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل - انجمن دانلود سایت تبیان - تصویر 38

تصویر 38

برای اجرای یک واحد تستی کافی است رویواحد مورد نظر راست کلیک کرده و سپس روی گزینه Run File کلیک کنید.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل - انجمن دانلود سایت تبیان - تصویر 39

تصویر 39

مشاهده می کنید که اجرای واحد تستی با خطا مواجهشده است.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل - انجمن دانلود سایت تبیان - تصویر 40

تصویر 40

این بدلیل آن است که یکی از متغیر های برنامه رامقدار دهی نکرده ایم. پس مقدار خروجی (Hello World!) را در متغیر مورد نظر (String expResult = " ";) قرار داده و مجددا آن را تست می کنیم.

String expResult = "HelloWorld!";

چنانچه مجددا با خطا مواجه شدیم خطوطدارای خطا را تصحیح کرده و مجددا آن را تست می کنیم.

برای رفع خطاهای این تابع باید خطوطدارای کلمه fail را حذف نماییم.مثلا :

fail("The test case is aprototype.");

این کار را تا تست کامل و بدون اشکالپروژه ادامه می دهیم.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل - انجمن دانلود سایت تبیان - تصویر 41

تصویر 41

آموزش ساخت نرم افزار موبایل - انجمن دانلود سایت تبیان - تصویر 42

تصویر 42

در این فصل طی یک مثال ساده با امکاناتو قابلیت های عمده NetBeans در برنامه نویسی آشنا شدید در فصل های بعدبه نکات و قابلیت های پیشرفته تری از محیط NetBeans دست خواهید یافت

پایان بخش سوم

شنبه 3/7/1389 - 15:22 - 0 تشکر 234826

بخش چهارم : نصب انواع SDK

NetBeans از بستر شبیه ساز CDC جاوا پشتیبانی می کند. CDC خلاصه عبارت Connected Device Configuration می باشد. ممکن است برنامه هایی که شما تولیدمی کنید برای گوشی های مختلف تلفن همراه مانند نوکیا و سونی اریکسون باشد ، بههمین علت باید قبل از تولید چنین برنامه هایی SDK مخصوص گوشی مورد نظر خود را همراه با NetBeans نصب کنید.

در این فصل روش دانلود و نصب مهمترین SDK ها را برایتان شرح می دهیم.اسامی برخی ازمهمترین SDK ها به این شرح است:

Sun JavaToolkit 1.0 for CDC

SonyEricsson CDC Platform UIQ SDK

NokiaSeries 80 SDK

CrEme VMfor Windows CE

MicrosoftDevice Emulator

Activesync

RicohEmbedded SoftwareArchitecture

ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد کهقبل از نصب SDK ها برای برنامه نویسی روی دستگاه های CDC باید حتما JDK و NetBeans نسخه 6 به بعد را نصب کرده باشید.

اولین پلتفرم شبیه سازی شده مربوط بهشرکت SUN و به نام Sun Java Toolkit 1.0 for CDC می باشد. این پلتفرم به صورت پیشفرض بوده وخروجی برنامه های موبایل در صورت عدم تغییر در این محیط نمایش داده می شود. پس ازدانلود این پلتفرم از سایت شرکت SUN به آدرس java.sun.com مراحل نصب آن را همانند نصب نرم افزارهایدیگر انجام دهید و تمام گزینه ها را پذیرفته و بر روی Next کلیک کنید تا نصب پایان یابد. همچنین نیازیبه ایجاد shortcut بر روی دسکتاپ رایانه تان برای این پلتفرمنیست.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 42

پس از نصب باید این پلتفرم را به NetBeans معرفی کنید. برای اینکار NetBeans را اجرا می کنیم. از منوی Tools روی گزینه Java Platforms کلیک می کنیم.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 43

پنجره مدیریت پلتفرم های جاوا نمایشداده می شود. در این پنجره روی کلید Add Platform کلیک می کنیم.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 44

در پنجره باز شده پلتفرم Java ME CDC Platform Emulator را انتخاب و سپس روی کلید Next کلیک می کنیم.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 45

در صفحه بعد مسیر نصب Java SDK را مشخص نموده (اگر در هنگام نصب چیزی راتغییر نداده باشید این مسیر به صورت C:\CDCTK10 است) و بر روی Next کلیک کرده ( در صورت نمایش اخطار امنیتیویندوز بر روی Unblock کلیک کنید ) و در نهایت بر روی Finish کلیک می کنیم.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 46

اکنون این پلتفرم به NetBeans معرفی شده و شما می توانید خروجی برنامه هایخود را روی آن تست کنید.

SDK مهم بعدی مربوط به شرکت سونی اریکسون میباشد. این SDK تحت عنوان Sony Ericsson CDC Platform در سایت شرکت (developer.sonyericsson.com) قرار دارد و برای برنامه نویسی بر روی گوشیهای سری M600 و P990 می باشد. به همین دلیل برای نصب کامل این SDK باید فایلی تحت عنوان UIQ 3 SDK را که به صورت فشرده می باشد دانلود کنید.سپس این فایل را از حالت فشرده خارج کرده ، بر روی رایانه خود نصب کنید. پس ازپایان نصب SDK باید فایل نصبی M600 و P990 را نیز اجرا کرده تا پکیج مربوط به هر دو سری گوشی ها نیز نصب شدهباشد. بقیه مراحل مربوط به معرفی SDK جدید به NetBeans می باشد که قبلا توضیح داده شد.

UIQ یکی از رابطهای کاربری سیستم عامل سیمبیناست. تکنولوژی به کار رفته در این رابط تصویری بوده و استفاده از آن توسط قلم نوریاست. آخرین نسخه UIQ نسخه 3 می باشد. که از سایت شرکت سونیاریکسون می توانید دانلود کنید.

شناخت و نصب سایر SDK ها همانند Nokia Series 80 SDK ، Microsoft Device Emulator ، Activesync و غیره را به خودتان می سپاریم.

پایان بخش چهارم 

سه شنبه 13/7/1389 - 15:19 - 0 تشکر 238505

بخش پنجم : یک برنامه ساده مبتنی بر MIDP

NetBeans یکی از ابزارهای عمده برای تولید ، تست وتوسعه برنامه های مبتنی بر دستگاه های موبایل می باشد. برای اجرای برنامه هایتولید شده توسط NetBeans دستگاه های موبایل مقصد باید از تکنولوژیهای Java ME ، CLDC/MIDP و CDC پشتیبانی نمایند. نگران نباشید تقریبا تمامیگوشی های موجود در بازار ایران این تکنولوژی ها را پشتیبانی می نمایند.

تولید یک برنامه موبایل در NetBeans دارای 5 مرحله : ایجاد پروژه ، طراحی وکدنویسی ، تست و اشکال زدایی ، کامپایل برنامه و نیز توسعه آن می باشد.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر47

در این فصل این 5 مرحله را طی یک مثالساده پی می گیریم.

برای شروع کار از منوی File روی گزینه New project کلیک کنید. در پنجره New project و از کادر Categories گزینه Mobility را انتخاب کنید.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 48

به این ترتیب در سمت راست انواع پروژههایی را که می توانید برای دستگاه های موبایل ایجاد کنید نمایش داده می شوند. هرکدام از انواع پروژه های این لیست از یک یا چند تکنولوژی ساخت برنامه های موبایلپشتیبانی می نمایند. شما براساس نیاز خود و نیز بسته به دستگاه هایی که برنامهباید بر روی آنها اجرا شود باید یکی از گزینه های این لیست را انتخاب کنید. باانتخاب هر گزینه توضیحات مربوط به آن در کادر Description نمایش داده می شود. گزینه MIDPApplicationرا انتخاب نموده و بر روی کلید Next کلیک می کنیم.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 49

در مرحله دوم باید نام و مسیر پروژه راتعیین کنید. نام MIDPTestرا در کادر ProjectNameنوشته و مسیر پیشفرض و گزینه های بعدی را تغییر ندهید. بر روی کلید Next کلیک می کنیم.

در مرحله سوم باید پلتفرم پیشفرض اجرایبرنامه را انتخاب کنید.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 50

لیست Emulator Platform بستر های شبیه سازی شده موبایل را نشان میدهد. هر یک از شرکت های تولید کننده موبایل در سایت خود شبیه ساز گوشی هایشان راقرار می دهند ، می توانید شبیه ساز مورد نیاز خود را از اینترنت دانلود کنید. بااستفاده از بستر های شبیه سازی شده می توانید قبل از انتقال برنامه به گوشی هایموبایل برنامه خود را تست کنید. تا در صورت وجود اشکال آن را برطرف کنید. لیست Device نوع و مشخصات دستگاه سخت افزاری مقصد رانشان می دهد.گزینه های بعدی به نسخه های CLDC و MIDP نصب شده روی موبایل ها اختصاص دارد. گزینههای پیشفرض معمولا اغلب دستگاه ها را تحت پوشش قرار می دهد.

CLDC کلاس ها و کامپوننت ها و اجزای ساخت رابطکاربری را در برنامه های موبایل فراهم می کند. برنامه های MIDP تحت کلاس های ایجاد شده توسط CLDC اجرا می شوند. اما درباره MIDP باید گفت MIDP بستر نرم افزاری دستگاه های موبایل است. همهبرنامه های MIDP براساس کلاس مخصوصی به نام MIDlet شکل می گیرند. که دارای چهار حالت فراخوانده، فعال ، متوقف و باطل می باشد. در یک برنامه MIDP هر یک از حالات توسط یک تابع شکل گرفته وکنترل می شود. در درس های بعدی با این توابع بیشتر آشنا خواهید شد. به یاد داشتهباشید که MIDP تحت کلاس های ایجاد شده توسط CLDC اجرا می گردد.

بر روی Next کلیک کنید.

-------- 

تصویر 51

در ادامه گزینه های پیشفرض را پذیرفتهو بر روی Finish کلیک کنید.

NetBeans ساختار اولیه و کلاس های اصلی پروژه راایجاد می کند.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 52

ساختار و کلاس های اولیه این پروژهحاوی یک برنامه Hello می باشد ، که بدون هیچ تغییری در کدهای آنمی توانید آن را اجرا کرده و خروجی آنها را در یک گوشی موبایل شبیه سازی شدهمشاهده کنید.

پس روی ابزار Run از نوار ابزار کلیک کنید.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 53

پس از کامپایل و اجرای برنامه توسطکامپایلر NetBeans متن Hello MIDlet در پنجره نمایشگر گوشی شبیه سازی شده نمایش داده می شود.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 54

اگر یادتان باشد محیط شبیه سازی شدهبرنامه را قبلا و هنگام ایجاد پرژه جدید (در مرحله سوم) انتخاب کردید. انتخاب اینمتن باعث اجرای برنامه می شود. پس روی کلید Launch شبیه ساز کلیک کنید تا برنامه اجرا شده وپیام معروف Hello,World! نمایش داده شود.

برای خروج از برنامه نیز کافی است رویکلید Exit کلیک کنید.

آموزش ساخت نرم افزار موبایل

تصویر 55

حتما میدانید که برای اجرای هر یک ازاین فرامین چه کلیدی را از صفحه کلید گوشی خود فشار دهید. در اینجا نیز دقیقا بایدهین کار را انجام دهید.

از پنجره شبیه ساز خارج شده و بهویرایشگر NetBeans باز می گردیم. قصد داریم در درس های بعدی بابررسی بخش ها و متدهای مختلف کلاس HelloMIDletو اندکی تغییر در آن ، برنامه پیشرفته تری را ایجاد کنیم.

پایان بخش پنجم

يکشنبه 25/7/1389 - 17:40 - 0 تشکر 242901

اول که واقعا بابت این اموزش تشکر می کنم عالیه دوم/سوال من اینه من الان کد جاوا را نوشتم چه طوری ذخیره کنم تا بتونم به عنوان فایل جاوا درگوشیمم استفاده کنم.

هر قدمی که از خداوند دور شوی،ده قدم از بشریت دور شده ای.

معاش خود را چنان تامین کن که باعث قطع معاش دیگری نشود.

 

چهارشنبه 28/7/1389 - 13:14 - 0 تشکر 243734

uzarsifshiraz گفته است :
[quote=uzarsifshiraz;450769;242901]اول که واقعا بابت این اموزش تشکر می کنم عالیه دوم/سوال من اینه من الان کد جاوا را نوشتم چه طوری ذخیره کنم تا بتونم به عنوان فایل جاوا درگوشیمم استفاده کنم.

سلام دوست عزیز     uzarsifshiraz

اگر شما بخش پنجم رو به خوبی طی کرده باشید، هم اکنون یک پروژه جاوا به نام MIDP Test ایجاد کرده اید .

خوب حالا همچنان که در برنامه NetBeans هستید، پروژه MIDP Test رو انتخاب کرده و از منو روی علامت سبز رنگ به نام Run کلیک کنید. برنامه در شبیه ساز اجرا می شود.

شبیه ساز رو بسته و به آدرس زیر در کامپیوتر خودتون بروید:

وارد پوشه My  Documents شده و به آدرس زیر بروید:

NetBeansProjects\MIDP Test\dist

در این پوشه دو فایل و یک پوشه می بینید. به پوشه کاری نداشته باشید. اگر از نوکیا استفاده می کنید که فقط فایل MIDP_Test.jar رو توی گوشیتون کپی یا نصب کنید. و اگر از سامسونگ یا گوشی هایی که نیاز به فایل جاد هم دارند، علاوه بر فایل MIDP_Test.jar فایل MIDP_Test.jad رو هم به گوشیتون با عمل کپی کردن انتقال بدید. ولی به پوشه کاری نداشته باشید.

توجه داشته باشید که این نرم افزاری رو که در بخش پنجم توضیح داده شد ، فقط یک برنامه ساده است که با اجرا کردنش فقط جمله Hello,World! به معنی "سلام جهان!" نمایش داده می شود.

حالا ممکنه بپرسید چرا این جمله ؛ در جواب باید بگم که این جمله به خاطر اینکه از نظر برنامه نویسی خیلی سادست به عنوان اولین برنامه در تمام زبانهای برنامه نویسی آموزش داده می شود. این جمله اولین بار در اواخر قرن بیستم توسط یک برنامه نویس استفاده شد(یا بهتره بگیم اختراع شد) از آن موقع به بعد این جمله در ابتدای آموزش برنامه نویسی (تمام زبانها) استفاده می شود.

یک نکته دیگه هم اینکه در پوشه NetBeansProjects تمام پروژه هایی که شما ساخته اید ذخیره می شود. که در اینجا با پروژه آموزش داده شده در بخش پنجم کار داشتیم.

موفق باشید

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.