• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن حوزه علميه > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
حوزه علميه (بازدید: 2973)
شنبه 16/5/1389 - 11:8 -0 تشکر 218685
سخنرانی مکتوب رمضان

 این سخنرانی از آیت الله وحید (حفظه الله) می باشد

صوتی این مجموعه 

 

در عظمت ماه مبارك رمضان و تلاوت قران و عزاداری امیرالمومنین علیه السلام


بسم الله الرحمن الرحیم

شهر رمضان الذی أنزل فیه القرآن، هدی للناس وبینات من الهدی و الفرقان

خود این آیه كفایت می كند برای كسی كه بفهمد چه ماهی در پیش است. در یك آیه خدا عظمت این ماه را بیان كرده. به این جهت، این ماهی است كه در این ماه قرآن نازل شده. آن هم چه قرآنی؟ بیّنات من الهدی و الفرقان. در یك آیه دو عنوان است: هم قرآن، هم فرقان. كلمه فرقان شرح مفصلی دارد، كلمه قرآن هم شرح مبسوطی. قرآن چیست؟ فرقان چیست؟ عمر گذشت و ما به حقائق این دین نرسیدیم.

اولا زمان ، ظرف است، خود زمان وآنچه در زمان واقع می شود. این دو باید ملاحظه بشود. در ماه رمضان این خصوصیت است كه اولا خود زمان، استثنائی است.

رسول خدا در روایتی كه اهمیتش به این است كه خود آن حضرت خطبه خواند، در جمعه آخر شعبان. فرمود: قد اقبل الیكم شهر الله بالبركة والرحمة والمغفرة. ماه خدا به سوی شما اقبال كرده. عنوان شهر الله است ماهی كه طرف اضافه اش اسم الله است. درك عظمت این ماه از عقل بشرِ عادی بالاتر است. آن وقت مهم این است كه همه این عظمت ، تمام این جلال كه پیغمبر فرمود: ایامش افضل ایام است، شبهایش افضل شبهاست، ساعاتش افضل ساعات است، همه این عظمت در اثر یك مطلب است و آن مطلب این است :

إنّا انزلناه فی لیلة القدر وما ادراك ما لیلة القدر لیلة القدر خیر من الف شهر تنزل الملائكة والروح فیها بإذن ربهم من كل امر سلام هی حتی مطلع الفجر

همه این عظمت ، در اثر این است كه در این ماه، یك شب است و آن، شب تقدیر است. آن شب، همه اعمال... اعمال ، ارزاق مقدّر می شود و تمام آن تقدیرات بر ولیّ أمر نازل می شود و همه آن صحائف به امضاء صاحب الزمان مزیّن می شود. عظمت این ماه در اثر آن شب است، عظمت آن شب هم در اثر نزول قرآن است.

از این مجلس باید حداكثر استفاده را بكنید اینها كه می گویم با دقت گوش كنید. جوهره همه مطالب در این چند كلمه است:

اولا قرآن را باید شناخت. قرآن چیست؟ تجلی خداست. این است كه عقل مبهوت است. تجلی كبریاء الهی در سرتاسر این كتاب است. هر آیه ای خزینه ای است. این خزینه، هفت بطن دارد، در هر بطنی چه خبر است؟ عباراتش برای عوام، اشاراتش برای علما، لطائفش برای أولیا، حقائقش برای انبیا.

قدر این زندگی را بدانید. از امروز به این مطالب عمل كنید. این روایتی است كه كلینی ، شیخ المحدثین در كافی و صدوق رئیس المحدثین در ثواب الأعمال، این دو ركن نقل می كنند، آن هم از كی؟ از كسی كه لسان الله ناطق است. خلاصه بیان را می گویم:

اگر كسی از جوانی ، از دوران شباب قرآن بخواند و آن قرآن با گوشت و خون او ممزوج بشود این جوان وقتی از دنیا برود حشرش مع السفرة الكرام البررة است، یعنی محشر او با ابراهیم خلیل الرحمان است، حشر او با موسی بن عمران است، حشر او با عیسی بن مریم است. اگر زن است، مخلوط بشود این روح با قرآن، حشر او با مریم بنت عمران است، با صدیقه كبرى دختر پیغمبر آخرالزمان است. بعد كه در قیامت سر از خاك برمی دارد... اگر تا حالا غفلت كردید از حالا فرصت را غنیمت بشمرید. در هر سنی كه هستید شروع كنید به ترتیبی كه الآن گفته می شود...

مطلب به قدری مهم است كه رسول خدا... خوب دقت كنید... فرمود: اگر كسی در ماه رمضان یك آیه قرآن بخواند، ثواب یك ختم قرآن دارد. یعنی چه ؟ یعنی در این ماه اگر بگویی یس فقط، الم، در دفتر عملت ثواب یك ختم قرآن می نویسند آن وقت یك ختم قرآن چی دارد؟ عقل مبهوت است.

هر ختم قرآنی ، دو مطلب تمام است یكی برائت یعنی برات آزادی از آتش جهنم، یكی دعای مستجاب. ماه رمضان این جور منقلب می كند. آن وقت نتیجه اش این است: یك آدم در ماه رمضان یك ختم قرآن می خواند آن ختم می شود شش هزار و سی و خرده ای قرآن. یك ختم قرآن در این ماه این جور است. منتها كاری كنید كه این برنامه ترك نشود.

چون این بیان رئیس مذهب است آن هم از زبان امیرالمؤمنین آن هم وصیت به فرزندش محمد حنفیه، فرمود: قرآن عهد خداست، كاری كن كه هیچ روزی بر تو نگذرد مگر این كه عهد خدا را بخوانی حداقل پنجاه آیه، اگر سعادت پیدا كنی بیشتر چه بهتر. فاقرؤا ما تیسر من القرآن.

آن وقت این قرآن چه می كند، اثرش چیست اگر این روش عملی بشود؟مرد و زن از امروز تصمیم بگیرید هر ماه یك ختم قرآن بخوانید. آن وقت اثر چیست؟

اثر این است: روز قیامت كه می شود خدا دو حلّه به قامت این شخص می پوشاند، تاج كرامت بر سرش می گذارد، خلد را به یك دستش می دهد، امر را به یك دستش می دهد، بعد به او می گویند: برو به بهشت یك آیه بخوان ، یك درجه بالا برو. آن وقت نتیجه اش این است كه همه مقامات بهشت تنظیم شده به عدد آیات قرآن. اگر این برنامه را عمل كنید، ممكن نیست در بهشت به آخر درجه نرسید. این مطلب اول.

حالا عمده این است. فقاهت در دین این است كه آن ظرائف مطالب دینی فهمیده بشود، این حقائق در اخبار، منتشر است، مجموعه اش این است. حالا این قرآنی كه این چنین است، اگر این جور كه می گویم بخوانید همین قرآن منقلب می شود به جوری كه عقل مبهوت است. آن چیست؟

آن این است كه از این تاریخ كه شروع كردید به ختم قرآن در هر ماه نیتتان این باشد كه من این ختم را می خوانم فقط برای امام زمان. اگر این كار را بكنی اثرش چیست؟ اثرش این است كه طبق حدیث تمامی كه همه مشایخ مثل شیخ مفید ، مثل كلینی ، مثل سید بن طاووس نقل كرده اند جزای آن كسی كه این كار را بكند یعنی ختم كند قرآن را برای امام زمان، كارش این باشد ، این است كه از امام زمان جدا نخواهد شد. منتها كیست كه قدر این نعمتها را بداند. حالا. عمر گذشت تا حالا نفهمیدیم از حالا بفهمیم. شروع كنید ختم قرآن برای او. اثرش را كى می فهمید؟ اثرش را آنجا می فهمی... اگر یك دوره سال هر ماه یك ختم قرآن برای امام زمان كردی شب قدر كه دفتر عملت را نزد او می برند وقتی نگاه كرد دید كه تو یكسال، هر ماه، برای او یك ختم قرآن كردی آیا آن سلیمانٍ عالم وجود كه تمام آنچه 124 هزار پیغمبر از مناقب داشتند همه در وجود اوست، آیا او با تو جوان چه خواهد كرد؟ اینهاست كه از دست ما رفته. این گوهرهاست كه عمر گذشته است و ما نفهمیدیم. این مطلب اول . قرآن آن هم قرآن فقط به این قصد و به این نیت، هدیه به امام عصر قطب دائره امكان، آن كسی كه بیمنه رزق الوراء و بوجوده ثبتت الأرض والسماء .

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

شنبه 16/5/1389 - 11:10 - 0 تشکر 218686

مطلب دوم این است كه باید بدانید ماه رمضان چه اتفاق افتاده؟ اگر بخواهید بفهمید همین كلمه بس است. وقتی پیغمبر آن خطبه غرّاء را خواند راجع به ماه رمضان، یك مرتبه یكنفر از جا برخاست. آن كه بود؟ آن كسی بود كه گفتنی نیست كه بود!چه كرد! به كجا رسید! آن یكنفری كه از جا برخاست و در مقابل پیغمبر در همچو وقتی حرف زد كه بود؟ امیر المؤمنین. از جابرخاست گفت: یا رسول الله ! افضل اعمال در ماه رمضان چیست؟ پیغمبر جواب داد، اما چه جوابی! خوب اینها را فكر كنید:

خاتم النبیین ، عصاره عالم هستی است. یعنی تمام عالم به كمال برسد می شود مرتبه نبوت. مرتبه نبوت ، باز به كمال برسد، می شود مرتبه رسالت. مرتبه رسالت به كمال برسد ، می شود صاحب كتاب. صاحب كتاب به كمال برسد ، می شود اولوا العزم. بعد تازه به آنجا كه رسید همه، عصاره می شود، می شود خاتم . ما كان محمد ابا احد من رجالكم و لكن رسول الله و خاتم النبیین، این كلام خداست.

پیغمبر خاتم كسی است كه خدا در قرآن با او وقتی حرف می زند، می فرماید: لعمرك ، به جان تو قسم. شبی كه او را به معراج برده برای آن سیر ، خدا خودش را تسبیح كرده. این است پیغمبر خاتم. سبحان الذی اسرى بعبده لیلاً من المسجد الحرام الی المسجد الاقصى.

امیرالمؤمنین در مقابل همچو كسی برخاست، گفت یا رسول الله ، افضل اعمال در ماه رمضان چیست؟ فرمود : الورع من محارم الله. ورع از آنچه كه خدا حرام كرده،افضل اعمال این است. شكم از لقمه حرام. چشم از نگاه به بیگانگان. افضل می شود ورع [از محرمات]. بعد از این كلام گریه كرد. خب خاتم كه گریه كند ، 124 هزار پیغمبر ناله می زند. وقتی اشك او از چشمش جاری بشود جبرئیل و میكائیل و اسرافیل به خود می لرزد، وقتی قلب پیغمبر خاتم بشكند و اشك او جاری بشود عرش و كرسی و لوح و قلم می لرزد. گریه كرد، گفت: یا رسول الله چرا گریه می كنی. فرمود: یاعلی، گریه ام برای آن وقتی است كه در این ماه، ضربت به فرق تو می خورد. این ماه ، ماه همچو كسی است. حالا عاقلی باید فكر كند واقعه ای كه هنوز اتفاق نیفتاده، خاتم انبیاء، قطب دائره وجود تاج سر اولین و آخرین برای فرق شكافته او گریه می كند.

وظیفه این مملكت در 21 رمضان چیست؟ افسوس كه عمر گذشت، ما چقدر تقصیر كردیم. مردم عذر می آورند كه روزه اند با روزه هیئات چه جور بیرون بیاید. قدر نعمت را بدانید.‌ اگر با آن زبان روزه بیرون بیایی و برای فرق شكافته او بر سر و سینه بزنی وقت مردن خاتم انبیاء سرت را به زانو خواهد گرفت. این نعمت ها از دست رفته.

فرمود : یا علی ! كسی كه تو را كشته مرا كشته. بعد فرمود: یا علی! تو روح منی. تو مثل جان منی. تو از طینت منی.

یعنی چه این حرف ها؟ یعنی عزاداری روز 21 ، عزاداری برای شخص خاتم است. دسته هایی كه بیرون می آیند برای شهادت خاتم انبیاء بیرون آمدند. معنای این كلمه این است: مجالسی كه منعقد می شود، برای شخص پیغمبر خاتم است. اگر بشریت بفهمد- نه تنها شیعه- برای علی روز بیست و یكم بر سر و سینه می زند. اگر آدمیت بفهمد هر جا انسان است ، هر جا بشر است روز بیست و یكم برای علی سیاه پوش است. امیرالمؤمنین این است.

یك كلمه می گویم بس است. در عهدی كه به مالك اشتر نوشت این را دنیا باید گوش كند بفهمد.

فرمود: ای مالك ! با مردم اینچنین رفتار كن. خوب گوش كنید ، بفهمید ، درك كنید. فرمود: ای مالك همه كسانی كه رعیت تو هستند از دو طائفه بیرون نیستند، یا برادر تو اند در دین، یا شبیه تو اند در خَلق.

حالا ببین با كفار عملش چیست؟ رفتارش با كافر چیست تا برسد به مسلمان. فرمود: مالك! در قلبت رحمت، محبت، لطف نسبت به همه داشته باش حتی كفار. این است حكومت اسلام. این است حكومت علوی. پنج مطلب فرمود ، عقل مبهوت است فرمود: رحمتف دوم: محبت، سوم: لطف، چهارم: عفو، پنجم: صفح، نسبت به همه، چه مسلمان و چه كافر ، چه یهودی ، چه نصرانی. مبادا در قلمرو مملكت تو نسبت به یك كافری كمترین تعدّی بشود. دنیا باید برای گوینده این كلام عزا بگیرد. آنچه اسرار این بیان است باید بزرگانی مثل شیخ انصاری بفهمند.

بعد بیانش این است. فرمود:با همه... خوب دقت كنید یعنی در مملكتی كه در آن مملكت كه لواء اسلام و حكومت علوی بر سر پاست، باید تمام افراد آن مملكت حتی كفار زندگی با آنها ، لطف با آنها ، به جوری باشد... ای مالك! رعیت ّزلل دارد ، علل دارد. ای مالك رعیت لغزش دارد، چه عمد، چه خطاء،اگر انجام دادند تو با آنها جوری رفتار كن كه توقع داری خدا با تو رفتار كند. حالا برای یك همچو كسی باید تمام دنیا عزا بگیرد یا نه؟ كی شناخت علی بن ابی طالب را؟ كسی كه زیر پرچم او با كفار این جور رفتار می شود ببین با مسلمانان معامله چه جور است؟

آنچه مهم است این است كه عقل مبهوت است: امپراطوری روم ، شاهنشاهی ایران مسخّر شد برایش، همه در قبضه قدرتش. فكر كنید. اینها را دانشگاهی ها تأمل كنند، علماء مملكت دقت كنند، بفهمند ، چه خبر است. چه غوغاست. كسی كه ایران امروز یك ایالت نشین او بوده ، تا برسد به بقیه امپراطوری روم ، شاهنشاهی ایران زیر دو پایش، یك مرتبه یهودی آمد جلو ، گفت: یا علی! این زرهت كه در آنجاست مال من است. فرمود : این زره من است از دستم افتاده. گفت: یا علی! این زره مال من است، من دست برنمی دارم تا حاضر بشی پیش قاضی. اینها را فكر كنید. همچو كسی، آن هم كسی كه از جهت معنا ، 124هزار پیغمبر زیر پرچم اویند؛ آدم و من دونه تحت لوائی، و آن لواء در دست علی بن ابی طالب است، از این طرف هم حكومت دنیا در قبضه اقتدارش است، با یهودی آمد پیش قاضی. قاضی دید زره در دست یهودی است. حكم كرد كه زره مال یهودی است. حالا فكر كنید. قاضی علیه او حكم كرد، آن هم به نفع یهودی. امیر المؤمنین زره را به یهودی تحویل داد. یك مرتبه یهودی افتاد روی قدمش. گفت: یا علی! زره مال خودت بود، من همه این بساط را به راه انداختم كه ببینم این دین همان دینی است كه موسى خبر داده، این ادعا را به ناحق كردم. تو در مقابل مثل منی حاضر شدی، به محكمه آمدی، آن هم حكم قاضی را به حسب ظاهر ید من پذیرفتی، همه مقصد این بود كه بدانم تو همانی كه موسی خبر داده كه جانشین خاتمی. أشهد ان لا اله الا الله... افتاد روی قدمش، مسلمان شد. حضرت زرهش را به او داد، هفتصد درهم هم به او داد. یهودی در صفین در ركاب امیرالمؤمنین شهید شد.

این است علی بن ابی طالب. این منشور حكومتش. این هم عملش. دنیا كجا دیده بشری كه اقالیم هفت گانه بما تحت افلاكها همه را به او بدهند تا یك پوست جو از دهن یك مورچه بگیرد، هفت اقلیم را ببازد و آن پوست جو را از دهن مورچه نگیرد. برای همچو كسی ، بشریت باید عزا بگیرد.

كه بود ؟ چه كرد؟ این زندگی جه بود؟از آن روزی كه در خانه خدا به دنیا آمد بیت الله شد مولِد او. بیت الله شد مشهد او. در تاریخ همچو مقامی پیدا نشده. در خانه خدا به دنیا آمدن، در خانه خدا شربت شهادت نوشیدن. عقل مبهوت است.

صبحی كه آمد به نماز، آن شب مهمان دخترش بود. دختر برای پدری كه سلطنت بر ربع مسكون دارد، یعنی مشرق و مغرب تحت حكومتش است، سفره ای كه تهیه كرده بود ، نان جو بود و نمك و شیر. سر سفره كه نشست گفت: كى دیدی پدرت سر یك سفره دو خورشت بخورد؟ آمد نمك را بردارد كه با نان جو و شیر افطار كند فرمود: نمك را بگذار، شیر را بردار. با نان جو و نمك افطار كرد. چرا؟ برای این كه مبادا در سرزمین حجاز و یمامه یكنفر باشد كه سفره اش از سفره علی كم رنگ تر است. همچو كسی است كه وقتی شمشیر به آن فرق خورد جبرئیل بین زمین و آسمان گفت: تهدّمت والله اركان الهدی، إنفصمت والله العروة الوثقی

اللهم كن لولیك الحجة ابن الحسن صلواتك علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی كل ساعة ولیاً و حافظا و قائداً و ناصرا و دلیلا و عینا حتى تسكنه ارضك طوعا و تمتّعه فیها طویلا

فایل تصویری این مجموعه ارزشمند 

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

چهارشنبه 20/5/1389 - 14:11 - 0 تشکر 219933

خداوند سایه حضرت ایت اله العظمی وحید خراسانی را بر سر همه مسلمین جهان تا ظهور اربابش و اربابمان حضرت بقیه اله مستدام بدارد .برای سلامتی وجود معظم له صلواتی هدیه بفرماید.محسن طالبی

شنبه 23/5/1389 - 11:37 - 0 تشکر 220782

من هم موافقم خداوند سایه حضرت ایت اله العظمی وحید خراسانی را بر سر همه مسلمین جهان مستدام بدارد
در این زمانه غلط.زیبایی ایشان در همنشینی سخن ایشان با مصیبت های ائمه قلب هر عاشق را می سوزاند
برای سلامتی وفرج آقا امام زمان صلوات بر محمد وآل محمد. سید عاشق

شنبه 13/6/1389 - 1:55 - 0 تشکر 227433

خیلی خوب بود ممنون
كاش خیلی از سخنرانی ها صوتی شخصیت ها مكتوب میشد تا راحتتر و بیشتر قابل استفاده باشه

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.