ساختار هنری دعا
امام سجاد در یکی از مناجاتها میفرماید: 1- [الهی الیک اشکوا نفسا بالسوء أماره و الی الخطیئه مبادره، و بمعاصیک مولعه و لسخطک متعرضه. تسلک بی مسالک المهالک و تجعلنی عندک أهون هالک، کثیره العلل، طویله الأمل. انمسها الشر تجزع و ان مسها الخیر تمنع، میاله الی اللعب و اللهو، مملوءه بالغفله و السهو. تسرع بی الی الحوبه و تسوفنی بالتوبه].
2- [الهی أشکو الیک عدوا یضلنی و شیطانا یغوینی. قد ملأ بالوسواس صدری و أحاطت هواجسه بقلبی. یعاضدلی الهوی و یزین لی حب الدنیا و یحول بینی و بین الطاعه و الزلفی.]
3- [الهی الیک أشکوا قلبا قاسیا، مع الوسواس متقلبا و بالرین و الطبع متلبسا، و عینا عن البکاء من خوفک جامده و الی ما یسرها طامحه.]
4- [الهی لا حول و لا قوة الا بقدرتک، و لا نجاه لی من مکاره الدنیا لا بعصمتک؛ فأسألک...] (14، ص: 208).متن بالا در بردارندهی چهار فراز است که با هم مرتبطند. در فراز اول دربارهی نفس امر کننده به بدی و از بعضی از ویژگیهای آن، مانند کثرت علل و أمل و جزع و لعب سخن میگوید.اما در فراز دوم از مصدر و منبعی سخن میگوید که نفس اماره را به بدی میکشاند و آن شیطان است.
پس مفرداتی را به کار میبرد که در وسوسه و تزیین دنیا کاربرد دارند.در فراز سوم از قلبی نزد خداوند شکوه میکند که با وسوسهها دگرگون میشود و با زنگارهای مختلف پوشیده شده است. از چشمی شکوه میکند که از خوف خدا، اشک نمیریزد و جامد است و به آن چه شادمانش کند بلند پروازی میکند.اما در فراز پایانی برای نجات دادن نفس از بدیهایی که در سه فراز پیشین سخن گفته بود رو به سوی خدا میکند.روابط علی بین فرازهای چهارگانه آشکار است. عناصر ایقاعی و تصویری در این چهار فراز قابل ملاحظه است.
مقدم