- بازی و سرگرمی در سری ویندوز فون 7:
اولین چیزی که باید بدانید این است که ویندوز فون در تمام این مدت بر روی یک گجت ساخت شرکت آسوس که نام و نشانی هم روی آن درج نشده بود اجرا شد که شما می توانید عکس این دستگاه را در زیر ببینید.
مایکروسافت برای این که بتواند ویندوز فون 7 را به یک پلتفرم قانع کننده برای بازی ها تبدیل کند؛ باید از دو ویژگی اصلی ویندوز فون دفاع کند.
اولین: ویژگی قدرتمندی که مایکروسافت را تثبیت می کند این است که می تواند از کد های بازی ها در سرتاسر چیزی که آن را Three-Screens and Cloud نامیده است بهره ببرد.
بله، همانطور که در جدول بالا می بینید، XNA-Framework کلید طلایی مایکروسافت است. کد هایی که با XNA-Framework نوشته می شوند، به سادگی و با کمترین زحمت به کد های مناسب برای نسخه های کنسولی و یا ویندوز موبایل تبدیل خواهند شد و این بدون شک باعث می شود که بازی های زیادی برای سری ویندوز فون 7 تولید شوند. البته طبعا کیفیت تصویر، کیفیت تکسچر ها و ... در بازی هایی که برای سری ویندوز 7 ارائه می شوند؛ پایین تر هستند چون پردازنده های موجود در موبایل ها توانایی پردازش کیفیت بسیار بالا را ندارند اما این که ویندوز فون 7 از چنین پلتفرم قدرتمندی پشتیبانی می کند، باعث خوشحالی تعداد زیادی از کاربران و همینطور برنامه نویسان خواهد شد.
اما بد نیست اگر اطلاعات بیشتری در مورد XNA ارائه کنیم(منبع این پاراگراف: انجمن تخصصی برنامه نویسی دات نت): XNA-Framework بر پایه .net-framework ارائه شده است و برای توسعه بازی ها در این پلتفرم از زبان C# (سی شاپ) استفاده می شود. کد هایی که بر پایه XNA نوشته می شوند می توانند بر روی پلتفرم های مختلفی مانند: ویندوز، Xbox 360 و ویندوز فون استفاده شوند. زبان XNA مجموعه ای از کد های سطح پایین را در خود جمع کرده و بدین ترتیب تضمین می کند که در حین جابه جا شدن بازی از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر، فریم ورک خود مسئول هماهنگ کردن تغییرات بین پلتفرم های مختلف خواهد بود. این امر به توسعه دهندگان بازی ها کمک می کند که به جای درگیر شدن با جزئیات پلتفرم، بیشتر به محتوا و طراحی بازی خود توجه داشته باشند. این فریم ورک به همراه ابزار های کمکی از قبیل XACTارائه شده است که به برنامه نویسان اجازه می دهد ویژوال، صدا و مدل کاراکتری را به بازی های خود اضافه کنند.
در تصویر بالا منظور از Cloud همان جریان پردازش ابری است که شاید از آن اطلاع داشته باشید. با این وجود می توانید از امکانات Windows Live, Bing و Xbox Live استفاده نمایید که این هم برای بسیاری خبر خوشی است.
دومین ویژگی : همان سرویس های Cloud مایکروسافت است که به کاربران امکان می بخشد که در محیط اینترنت نیز بتوانند از امکانات مورد نیاز برای داشتن یک تجربه لذت بخش برخوردار باشند. حال این سرویس ها می توانند مانند Xbox Live برای بازی های آنلاین به کار روند یا می توانند مانند Bing امکانات مختلفی از قبیل نقشه های GPS، موتور جستجو و ... را به همراه خود داشته باشند و یا موارد دیگر ...
برای تست ما از نسخه نمایشی بازی The Harvest استفاده کردیم که بر پایه XNA-Framework ارائه شده است. این بازی از نود درصد کد هایش در اجرا بین این سه پلتفرم استفاده می کرد و واقعا تکسچر ها در هر سه پلتفرم به خوبی پردازش شدند و باگ خاصی هم دیده نمی شد. در ویندوز فون این بازی با سرعت مناسبی اجرا شد. البته برروی یک مونیتور 3.7 اینچی با رزولوشن 800x480 و عملکرد لمسی مناسبی هم به نمایش می گذاشت ولی در طول اجرا با خطا هایی در شناخت حرکت مربوطه مواجه شد که البته این خطا ها قابل چشم پوشی هستند. در کل عملکرد ویندوز فون در اجرای بازی ها مناسب بود. لازم به ذکر است که ویندوز فون 7 از XNA Game Studio 4.0 پشتیبانی کامل می نماید.