• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 1887)
يکشنبه 3/5/1389 - 10:22 -0 تشکر 214213
شر و حکمت خداوند

بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام

دوستان عزیز بحث از شر و وجود شرور در عالم یکی از بحث های جذاب و همچنین پیچیده ای است که همواره مورد توجه نوع بشر قرار گرفته است.

همیشه انسان با مواجهه با شر و شرور سوالات و ابهاماتی به ذهنش وارد می شود که برخی از آنها عبارتند از:

خالق شر چه کسی است؟

آیا خداوند شرور را آفریده است یا خالق دیگر دارند؟

وجود شر در عالم با حکمت خداوند چه تناسبی دارد ؟

و سوالاتی از این قبیل

در این تاپیک تلاشمون اینه که در مورد اموری که ما شر می نامیم بحث کنیم و بحث کنیم که آیا واقعاً شر در عالم وجود دارد یا توهم ما اینگونه می پندارد که برخی امور شر هستند.

يکشنبه 3/5/1389 - 13:58 - 0 تشکر 214265

وجود شرّ در جهان ما انكارناپذیر است؛ امّا مسئله این‌جاست كه اگر خدا خیر محض، قادر و عالم است، چرا این شرور در عالم وجود دارند؟

ارائة چند راه حلّ در پاسخ به مسئلة شر:
1.عبث نبودن افعال الاهی
افعال الاهی عبث و بی‌هدف نیست؛ فعل قبیح از حقّ‌تعالی صادر نمی‌شود و انجام دادن فعل عبث در حق ِ یک فاعل ِ حکیم، قبیح است. می‌دانیم که دانش بشری اندك است: «و ما اوتیتم من العلم الّا قلیلا (اسراء، 85) از علم و آگاهی نصیب اندکی برده‌اید.» و توان درك تمام حقایق عالم را ندارد؛ در نتیجه هدف برخی امور را كه شرور نیز می‌تواند ذیل آن قرار گیرند، درك نمی‌كند؛ ولی این نمی‌تواند بی‌هدف بودن افعال الاهی را اثبات كند. پس در بسیاری از اوقات ممكن است چیزی به نظر ظاهری بی‌هدف و عبث نمایان شود؛ ولی در واقع هدفمند بوده و غرض خاصّی را دنبال كند. بر این اساس اقتضای عقل این است كه در قضاوت‌های خود در مورد حكیمانه نبودن شرور با احتیاط بیشتری گام برداریم؛ زیرا بسیار محتمل است آنچه را كه در واقع خیر است، شرّ بپنداریم:
وعسی ان تكرهوا شیئاً و هو خیرٌ لكم (بقره، 216) چه بسا از چیزی شما کراهت داشته باشید، ولی آن شیء برای شما خیر باشد.

2. وجود پاره‌ای شرور برای رسیدن به خیر ضروری است.
با كوته‌بینی نباید وقایع عالم را تفسیر کرد. هدف نهایی آفرینش انسان آن نیست كه در دنیا به تن‌آسایی و بهره‌مندی هرچه بیشتر از نعمت‌های مادّی مشغول باشد؛ بلكه غایت اصلی و نهایی او رسیدن به سعادت و رستگاری حقیقی است كه در سایة عبادت و بندگی خدا و قرب او فراهم می‌شود.
حال اگر چیزی صرفاً با آسایش و رفاه مادّی و شخصی معارض بود، نباید آن را با غایت آفرینش انسان ناسازگار دانست؛ زیرا چه بسا سعادت و رستگاری آن شخص، در گرو تحمّل سختی‌ها و ناهمواری‌هاست.

3.بسیاری از شرور، معلول اختیار انسان هستند.
از آن‌جا كه آدمی موجودی مختار است، گاه برای خود و یا دیگران شرّ آفرین می‌شود؛ امّا به دلیل ناآگاهی از رابطة عمل خویش و آثارش، نتایج نامطلوب اعمال خویش را بهانه‌ای برای اعتراض به حكمت الاهی قرار می‌دهد و زبان به اعتراض می‌گشاید که چرا این دنیا چنین است. در فرهنگ قرآن کریم سبب هر شر و فساد ی که در خشکی و دریا رخ می‌دهد، انسان است:
- ظهر أسادُ فی البرّ و البحر بما كسبت ایدی النّاس (روم،41 ) در خشکی و دریا فساد و شرور حاصل شده، به سبب اعمال انسان‌ها؛
- ما اصاب من مصیبة فبما كسبت ایدیكم و یعفو عن كثیر (شوری، 30) اگر مصیبت و مشکلی بر شما عارض شد، بدانید که از ناحیه رفتار خود انسان‌هاست. و خداوند از بسیاری از رفتارهای آدمیان چشم‌پوشی می‌کند.

4. برخی شرور لازمة جهان مادی‌اند.
تأثیر و تأثّر موجودات مادّی در یكدیگر، تغییر، تحوّل، تضادّ و تزاحم، از ویژگی‌های ذاتی جهان مادّی است تا جایی‌كه اگر این ویژگی‌ها نمی‌بود، چیزی به نام حیات مادّی، وجود نمی‌داشت. به عبارت دیگر، نظام علّی و معلولی خاصّ در میان موجودات مادّی، نظامی است ذاتی كه لازمة سنخ وجودهای مادّی است. پس جهان مادّی یا باید با همین نظام به وجود آید و یا اصلاً به‌وجود نیاید؛ امّا علاوه بر این‌كه فیّاض بودن مطلق خداوند اقتضای آن‌ را دارد، ترك ایجاد آن نیز خلاف حكمت است؛ زیرا خیر آن به مراتب بیش از شرور بالعرضش می‌باشد؛ بلكه تمام كمالات وجودی انسان‌های كامل بر همة شرور جهان برتری دارد. از یك‌سو به‌وجود آمدن پدیده‌های نو، در گرو نابود شدن پدیده‌های پیشین است؛ همچنین موجودات زنده بوسیلة نباتات و حیوانات دیگر بقا می‌یابند. واز سوی دیگر، كمالات نفسانی انسان‌ها در سایة تحمّل سختی‌ها و ناگواری‌ها حاصل می‌شود.
حاصل آن‌كه اوّلاً، شرور و نقص‌های جهان، لازمة جدایی‌ناپذیر نظام علّی و معلولی آن است و حیثیّت شر بودن آن‌ها، ذاتاً متعلق ارادة الاهی قرار نمی‌گیرد و تنها می‌توان آن‌ها را بالعرض متعلّق اراده، ایجاد، قضا و قدر قلمداد كرد؛
ثانیاً، خیر جهان بر همین شرور بالعرض آن غلبه می‌کند و ترك خیر كثیر برای پدید نیامدن شرّ قلیل، خلاف حكمت و نقض غرض است؛
ثالثاً، همین شرور بالعرض، قلیل و تبعی نیز، فایده‌های بسیاری دارد؛ از جمله این‌که:
1. باعث شكوفا شدن استعدادهای آدمی می‌شوند؛
2. آزمون الاهی به‌شمار می‌آیند و در این آزمون است که ارزش وجودی هر شخصی آشکار می‌شود؛
3 . هشداری برای آدمی است که به این دنیای فانی دل نبندد؛
4. باعث قدرشناسی از نعمت‌های الاهی می‌شوند و انسان را به وجود نعمت‌های فراوان از ناحیه ذات باری ‌تعالی توجه می‌دهند.

اگر کسی طالب هدایت و معرفت خدا باشد و در طلب، جدی و خالص باشد، در و دیوار به اذن الله، هادیِ او خواهند بود.

در محضر بهجت

 

يکشنبه 3/5/1389 - 15:26 - 0 تشکر 214303

با سلام

فکر کنم بحث خوبی راه بیافتد...البته اگه دوستان منت بزارن و این بحث رو قابل بدونن.

با تشکر

 
يکشنبه 3/5/1389 - 23:35 - 0 تشکر 214490

با سلام
1:‌ به نظرم خالق شر و شرور هم خداوند هست
2: دلیلش رو دقیقا نمیتونم بگم ؛ یعنی نمیتونم كامل جمع بندی كنم اما مطمئنم كه با حكمت خداوند رابطه ی مستقیم داره
خیلی خوبه یه بحث مفصلی كنیم
بحث جالبیه

موفق باشید.

هرگز اين چهار چيز را در زندگيت نشكن

.......................اعتماد ، قول ، رابطه و قلب ؛

.....................................يرا اينها وقتي مي شكنند صدا ندارند ، اما درد بسياري دارند ...

...چارلز ديكنز ...
دوشنبه 4/5/1389 - 11:16 - 0 تشکر 214590

soroosh_dehkadeh_it گفته است :
[quote=soroosh_dehkadeh_it;341704;214490]با سلام
1:‌ به نظرم خالق شر و شرور هم خداوند هست
2: دلیلش رو دقیقا نمیتونم بگم ؛ یعنی نمیتونم كامل جمع بندی كنم اما مطمئنم كه با حكمت خداوند رابطه ی مستقیم داره
خیلی خوبه یه بحث مفصلی كنیم
بحث جالبیه

موفق باشید.

بسم الله

با سلام

خب بنا بر فرض ما خداوند خیر محض است و از خیر محض جز خیر صادر نمی شود

حالا تکلیف شرور چه می شود؟

دوشنبه 4/5/1389 - 11:39 - 0 تشکر 214608

با سلام

من با این نظر موافقم که خداوند شر را آفریده. و خداوند شیطان را نیز آفریده:
اگر خداوند شر را نمی آفرید و شیطان را نیز خلق نمیکرد. همه چیز خوب و عالی پیش میرفت و هیچ کس گناه و اشتباهی نمیکرد و همه یکسان می بودند . و لی با وجود این تفاوت مشخص میشود. و انسان با ایمان و نا ایمان مشخص می شوند. در واقع این یک امتحان الهی است.

 
دوشنبه 4/5/1389 - 13:5 - 0 تشکر 214638

padafand75 گفته است :
[quote=padafand75;541780;214608]با سلام

من با این نظر موافقم که خداوند شر را آفریده. و خداوند شیطان را نیز آفریده:
اگر خداوند شر را نمی آفرید و شیطان را نیز خلق نمیکرد. همه چیز خوب و عالی پیش میرفت و هیچ کس گناه و اشتباهی نمیکرد و همه یکسان می بودند . و لی با وجود این تفاوت مشخص میشود. و انسان با ایمان و نا ایمان مشخص می شوند. در واقع این یک امتحان الهی است.

با سلام

خب دوست گرامی یه بنده خدایی می تونه به شما جواب بده که شیطان اصلاً وجوش شر نیست و این همه راه اضافی هم لازم نیست خداوند از همون اولش می دونه که کی با ایمان تر است و کی بی ایمان .

دوشنبه 4/5/1389 - 17:43 - 0 تشکر 214714

sadra2554 گفته است :

بسم الله

با سلام

خب بنا بر فرض ما خداوند خیر محض است و از خیر محض جز خیر صادر نمی شود

حالا تکلیف شرور چه می شود؟

soroosh_dehkadeh_it گفته است :
[quote=sadra2554;391884;214590]

[quote=soroosh_dehkadeh_it;341704;214490]با سلام
1:‌ به نظرم خالق شر و شرور هم خداوند هست
2: دلیلش رو دقیقا نمیتونم بگم ؛ یعنی نمیتونم كامل جمع بندی كنم اما مطمئنم كه با حكمت خداوند رابطه ی مستقیم داره
خیلی خوبه یه بحث مفصلی كنیم
بحث جالبیه

موفق باشید.

با سلام 

نمیدونم این حرفی كه میزنم استدلالش درسته یا نه ، اما به نظرم همین شر هم به واسطه اون خیر محض به آدم نایل میشه 

درسته؟

موفق باشید.

هرگز اين چهار چيز را در زندگيت نشكن

.......................اعتماد ، قول ، رابطه و قلب ؛

.....................................يرا اينها وقتي مي شكنند صدا ندارند ، اما درد بسياري دارند ...

...چارلز ديكنز ...
دوشنبه 4/5/1389 - 23:29 - 0 تشکر 214820

با سلام

در پاسخ به sadra2554 باید بگم که درسته که خدا همه چیز رو میدونه که کی باایمان تره و کی بی ایمان ولی بازم اختیار رو داده به خودشون ... پس اختیار کارش همینه دیگه ...
اگه بازم دلیل می خواین بگین تا مثال هم بزنم

با تشکر

 
سه شنبه 5/5/1389 - 10:9 - 0 تشکر 214859

soroosh_dehkadeh_it گفته است :

با سلام 

نمیدونم این حرفی كه میزنم استدلالش درسته یا نه ، اما به نظرم همین شر هم به واسطه اون خیر محض به آدم نایل میشه 

درسته؟

موفق باشید.

sadra2554 گفته است :

بسم الله

با سلام

خب بنا بر فرض ما خداوند خیر محض است و از خیر محض جز خیر صادر نمی شود

حالا تکلیف شرور چه می شود؟

soroosh_dehkadeh_it گفته است :
[quote=soroosh_dehkadeh_it;341704;214714]

[quote=sadra2554;391884;214590]

[quote=soroosh_dehkadeh_it;341704;214490]با سلام
1:‌ به نظرم خالق شر و شرور هم خداوند هست
2: دلیلش رو دقیقا نمیتونم بگم ؛ یعنی نمیتونم كامل جمع بندی كنم اما مطمئنم كه با حكمت خداوند رابطه ی مستقیم داره
خیلی خوبه یه بحث مفصلی كنیم
بحث جالبیه

موفق باشید.

با سلام

یعنی خداوند می خواد به انسان شر برسونه؟

می شه بیشتر توضیح بدید

سه شنبه 5/5/1389 - 10:13 - 0 تشکر 214860

padafand75 گفته است :
[quote=padafand75;541780;214820]با سلام

در پاسخ به sadra2554 باید بگم که درسته که خدا همه چیز رو میدونه که کی باایمان تره و کی بی ایمان ولی بازم اختیار رو داده به خودشون ... پس اختیار کارش همینه دیگه ...
اگه بازم دلیل می خواین بگین تا مثال هم بزنم

با تشکر

با سلام

اینکه بپذیریم شیطان وجودش شر است یا نه خودش یه بحث دیگه ای میشه و به نوعی اول کلام هم اینجاست.

یعنی اصلاً ما شر داریم یا نداریم؟

اصلاً تعریف شر چیه که شیطان هم مصداقی از اون به حساب اومده؟

ثانیاً بحث در ایجاد شر است ، یعنی چگونه خدایی که خیر محض است از او شر صادر بشود؟؟ این صدور شر از خیر محض با سنخیت بین علت و معلول نمی سازه و باطله؟؟

در مورد اختیار انسان ها هم می تونیم بحث جدایی بزنید که اونجا بحث کنیم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.